Sprawa T-224/25, VÁM4ALL: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Kúria (Węgry) w dniu 20 marca 2025 r. - VÁM4ALL Kft., w likwidacji / Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Kuria (Węgry) w dniu
20 marca 2025 r. - VAM4ALL Kft.,w likwidacji / Nemzeti Adó- es Vamhivatal Fellebbviteli Igazgatósaga
(Sprawa T-224/25, VAM4ALL)

(C/2025/2910)

Język postępowania: węgierski

(Dz.U.UE C z dnia 2 czerwca 2025 r.)

Sąd odsyłający

Kuria (Sąd Najwyższy, Węgry)

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: VAM4ALL Kft., w likwidacji

Druga strona postępowania: Nemzeti Adó- es Vamhivatal Fellebbviteli Igazgatósaga (dyrekcja ds. odwołań krajowej administracji podatkowej i celnej, Węgry)

Pytania prejudycjalne

1) Czy art. 15 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 1  ustanawiającego unijny kodeks celny (zwanego dalej "kodeksem celnym") należy interpretować w ten sposób, że pośredni przedstawiciel celny, oprócz dokumentów niezbędnych do dokonania odprawy celnej, musi dysponować również wszelkimi innymi dokumentami dotyczącymi przywożonych towarów, [w szczególności] dokumentacją związaną z dokonaniem transakcji handlowej (umową między importerem a sprzedawcą, wyciągiem bankowym potwierdzającym zapłatę ceny towarów i dokumentami wskazującymi na charakterystyczne cechy fizyczne towarów, ich renomę lub jakość), oraz że musi on udostępnić te dokumenty organowi celnemu podczas kontroli celnej?

2) Czy art. 140 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 2  z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów kodeksu celnego (zwanego dalej "rozporządzeniem wykonawczym") należy interpretować w ten sposób, że, w przypadku przywozu towarów "luzem", które nie mają cech indywidualnych lub szczególnych, organy celne mogą oprzeć swoje uzasadnione wątpliwości co do akceptowalnej wartości transakcji na okoliczności, iż pośredni przedstawiciel celny, mimo że zwrócono się o to do niego, nie przedstawił wiarygodnych dokumentów potwierdzających to, że rzeczywiście doszło do zapłaty ceny sprzedaży?

3) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na drugie pytanie prejudycjalne, czy art. 74 ust. 1 i 2 kodeksu celnego należy interpretować w ten sposób, że zgodna z nim jest praktyka organu celnego, który może wykluczyć zastosowanie przewidzianych w tym artykule metod zastępczych z tego względu, iż ów pośredni przedstawiciel celny nie przedstawił informacji dotyczących istotnych cech charakterystycznych towarów (cech fizycznych, jakości, renomy)?

4) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na trzecie pytanie prejudycjalne, czy można wykluczyć stosowanie metod zastępczych, o których mowa w art. 74 ust. 2 lit. a)-d) kodeksu celnego, jeżeli organ celny - mimo że miał taką możliwość - nie skorzystał w chwili odprawy celnej z uprawnienia do pobrania próbek towarów ani z innych uprawnień przyznanych mu w art. 188 kodeksu celnego, które umożliwiłyby mu ustalenie cech charakterystycznych towarów?

5) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytania trzecie i czwarte, czy art. 144 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego należy interpretować w ten sposób, że zezwala on organowi celnemu na ustalenie wartości celnej na podstawie danych pochodzących wyłącznie z krajowej bazy danych celnych poprzez zbadanie towarów dopuszczonych do obrotu w dniu przyjęcia zgłoszenia celnego oraz w ciągu 45 dni przed i po tej dacie pod tym samym kodem TARIC i jako pochodzące z tego samego kraju, co objęte kontrolą towary "luzem", które nie mają cech indywidualnych lub szczególnych, oraz biorąc pod uwagę zwykłą średnią arytmetyczną ceny jednostkowej za kilogram towarów wybranych za pomocą filtrowania danych? Jeśli tak, to czy metoda ta zapewnia zgodność z art. 144 ust. 2 lit. b) i g) rozporządzenia wykonawczego?

1 Dz.U. 2013, L 269, s. 1.
2 Dz.U. 2015, L 343, s. 558

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2910

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-224/25, VÁM4ALL: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Kúria (Węgry) w dniu 20 marca 2025 r. - VÁM4ALL Kft., w likwidacji / Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága
Data aktu: 02/06/2025
Data ogłoszenia: 02/06/2025