WPROWADZENIE
I. PRZEGLĄD DZIAŁALNOŚCI PARLAMENTU W 2024 r
II. ZMIANY WYSOKOŚCI ŚRODKÓW W BUDŻECIE PARLAMENTU W PORÓWNANIU Z WIELOLETNIMI RAMAMI FINANSOWYMI
III. WYKONANIE BUDŻETU W 2024 r
A. Budżet początkowy i budżet ostateczny
B. Zobowiązania i płatności
C. Przeniesienia z 2024 r. na 2025 r
D. Wykorzystanie środków przeniesionych z 2023 r. na 2024 r
E. Dochody
F. Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel
G. Anulowanie środków bieżących
H. Przesunięcia
I. Wykonanie budżetu według rozdziałów
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I - Zestawienie przesunięć "C" w roku budżetowym 2024
ZAŁĄCZNIK II - Zestawienie przesunięć "P" w roku budżetowym 2024
ZAŁĄCZNIK III - Wykorzystanie środków w 2024 r
ZAŁĄCZNIK IV - Wykorzystanie środków przeniesionych z poprzedniego roku
ZAŁĄCZNIK V - Wykorzystanie środków pochodzących z wewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel
ZAŁĄCZNIK VI - Dochody w 2024 r
ZAŁĄCZNIK VII - Projekt ADENAUER II - najważniejsze dane liczbowe
WYKAZ TABEL I WYKRESÓW
Tabela 1 - Wykorzystanie środków
Tabela 2 - Dochody uzyskane w latach 2024 i 2023 (fundusz 4 przeniesiony i fundusz 8)
Tabela 3 - Analiza przesunięć "C" według kategorii wydatków i celu przesunięcia
Tabela 4 - Porównanie zaciągniętych zobowiązań w latach 2024 i 2023
WPROWADZENIE
1. W niniejszym sprawozdaniu przeanalizowano zarządzanie budżetem i finansami w Parlamencie w roku budżetowym 2024. Przedstawiono w nim wykorzystanie środków finansowych oraz wydarzenia, które miały znaczący wpływ na działalność w omawianym roku. Sprawozdanie sporządzono zgodnie z art. 255 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 1 , zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym". Analiza opiera się na wstępnym sprawozdaniu finansowym sporządzonym przez księgowego.
2. W 2024 r. na ogólną sytuację geopolityczną nadal duży wpływ miały konflikty toczące się w Ukrainie i na Bliskim Wschodzie.
3. Inflacja w strefie euro, która w 2023 r. zmniejszyła się do poziomu 5,4 %, nadal spadała - w 2024 r. roczna stopa inflacji wyniosła 2,4 %, jak opublikował Eurostat (wskaźniki euro) w dniu 17 stycznia 2025 r. 2 .
4. 16 lipca rozpoczęła się dziesiąta kadencja Parlamentu Europejskiego, po wyborach, które odbyły się w dniach 6-9
czerwca w 27 państwach członkowskich. W okresie przejściowym przed nową kadencją właściwe służby Parlamentu zapewniły optymalne wsparcie zarówno posłom odchodzącym, jak i nowo wybranym posłom, akredytowanym asystentom parlamentarnym i innym pracownikom.
5. W 2024 r. Parlament otrzymał przydział środków budżetowych w wysokości 2 383 mln EUR, co oznacza wzrost o 6,05 % w stosunku do 2023 r. i stanowi 20,24 % pozycji 7 w wieloletnich ramach finansowych (WRF). Rok 2024 był czwartym rokiem obowiązywania obecnych WRF na lata 2021-2027.
6. W 2024 r. Parlament zaciągnął zobowiązania w wysokości 2 375 mln EUR z przydzielonego budżetu, dokonał płatności w wysokości 2 038 mln EUR (85,8 % kwoty zaangażowanej) i przeniósł ponad 336,7 mln EUR (14,2 % kwoty zaangażowanej) na 2025 r. W 2024 r. nie dokonano przeniesień nieautomatycznych środków na 2025 r.
I. PRZEGLĄD DZIAŁALNOŚCI PARLAMENTU W 2024 R.
Wybory do Parlamentu Europejskiego
7. Wybory europejskie w czerwcu podzieliły rok parlamentarny 2024 na dwie połowy: w pierwszej skupiono się na przyjmowaniu przepisów, w drugiej na rozpoczynaniu nowej kadencji.
8. W wyborach wzięło udział 50,74 % uprawnionych obywateli UE, czyli nieco więcej niż w ostatnich wyborach w 2019 r. Do tego pozytywnego wyniku przyczyniła się zorganizowana przez Parlament kampania wyborcza i informacyjna.
9. Parlament zintensyfikował prace ustawodawcze przed końcem kadencji - w tym okresie przewodnicząca Parlamentu podpisała 48 aktów ustawodawczych (w porównaniu z 15 w 2023 r. w tym samym okresie czasu). Łącznie w 2024 r. podpisano 146 aktów w porównaniu z 77 w 2023 r.
10. Posiedzenie konstytuujące Parlamentu Europejskiego 10. kadencji odbyło się 16 lipca 2024 r. Nowi posłowie stanowią 50,5 % Izby, czyli znacznie mniej niż w poprzedniej kadencji i niż zakładane 60 %, na podstawie których sporządzono budżet Parlamentu na 2024 r.
11. Nowy Parlament składa się z ośmiu grup politycznych - o jedną więcej niż w poprzedniej kadencji.
12. 11 września 2023 r. Prezydium zmieniło przepisy wykonawcze do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego, ze
skutkiem od 16 lipca 2024 r. Zmiany te mają zapewnić dodatkowe bezpieczeństwo i spójności prawną, elastyczność i uproszczenie oraz zmniejszyć ryzyko finansowe dla Parlamentu.
Parlament jako niezależny organ UE
13. Zgodnie z zaleceniami grupy roboczej "Parlament 2024" Konferencja Przewodniczących przyjęła 7 grudnia 2023 r. pakiet reform, zatwierdzony następnie na posiedzeniu plenarnym w kwietniu 2024 r., obejmujący legislację, kontrolę, funkcje budżetowe i środki kontroli budżetowej, sesję plenarną i stosunki zewnętrzne. Proponowane reformy mają usprawnić funkcjonowanie Parlamentu jako współprawodawcy, organu władzy budżetowej i organu udzielającego absolutorium.
14. W tym kontekście we wrześniu 2024 r. Prezydium postanowiło utworzyć z istniejącej Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Wewnętrznej (DG IPOL) cztery dyrekcje generalne odpowiedzialne za działania ustawodawcze, kontrolne i budżetowe. Ponadto postanowiono przenieść obecną Dyrekcję ds. Koordynacji Legislacyjnej i Koordynacji Komisji w gestię właściwego zastępcy sekretarza generalnego, aby zapewnić lepszą koordynację między nowymi podmiotami.
Atrakcyjność Parlamentu
15. W 2024 r. Dyrekcja Generalna ds. Personelu (DG PERS) opublikowała cztery konkursy dla obywateli poszczególnych państw (Holandii, Austrii, Luksemburga i Cypru) na podstawie ogólnych przepisów wykonawczych przyjętych przez Prezydium pod koniec 2022 r. w celu wyeliminowania nierównowagi geograficznej wśród pracowników Parlamentu.
16. W ramach programu zwiększenia atrakcyjności Luksemburga jako jednej z siedzib PE najbardziej znaczącym osiągnięciem było wynegocjowanie i przyjęcie przez Prezydium pod koniec 2024 r. wspólnej decyzji międzyinstytu- cjonalnej w sprawie dodatku mieszkaniowego dla pracowników niższego szczebla mieszkających i pracujących w Luksemburgu. Ów dodatek mieszkaniowy będzie wypłacany od 2025 r.
Transformacja cyfrowa i cyberbezpieczeństwo
17. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2023/2841 3 w sprawie cyberbezpieczeństwa weszło w życie w styczniu 2024 r. i ustanowiło środki na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpie- czeństwa w instytucjach europejskich, wprowadzając szereg obowiązkowych wymogów dla wszystkich podmiotów Unii.
18. Aby wzmocnić zdolności Parlamentu w zakresie cyberobrony, w 2024 r. nadal obsadzano stanowiska "specjalistów ds. bezpieczeństwa ICT", których liczba w ciągu ostatnich dwóch lat wyniosła prawie 40.
19. 11 marca 2024 r. Prezydium przyjęło ramy zarządzania sztuczną inteligencją (AI), w tym m.in. dogłębną ocenę
ryzyka z wykorzystaniem nowych technologii. Jednocześnie 1 sierpnia 2024 r. wszedł w życie europejski akt w sprawie sztucznej inteligencji 4 , którego przepisy będą miały zastosowanie od 2025 r.
Budynki
20. Sytuacja w odniesieniu do dużych projektów budowlanych w 2024 r. przedstawia się następująco:
– W Luksemburgu ukończono zachodnie skrzydło budynku ADENAUER II, dzięki czemu wszyscy pracownicy i służby Parlamentu znajdują się pod tym samym dachem.
– Strasburg:
– Prace mające na celu poprawę dostępności, bezpieczeństwa i wyposażenia technicznego w sali posiedzeń plenarnych w Strasburgu rozpoczęły się w 2024 r. i będą prowadzone stopniowo do 2026 r., aby zminimalizować zakłócenia w normalnym użytkowaniu tej przestrzeni.
– Prace adaptacyjne budynku VEIL, które rozpoczęły się 8 stycznia 2024 r., przeprowadzono zgodnie z planem, a prace prowadzone na poszczególnych piętrach zostały zamknięte z końcem października 2024 r.
– Nowy pawilon łączący recepcję dla zwiedzających i kontrolę w budynku WEISS został ukończony zgodnie z harmonogramem, aby móc obsłużyć nową kadencję parlamentu od lipca 2024 roku.
– Bruksela:
– Propozycja renowacji budynku SPAAK i plan jej realizacji zostały zatwierdzone 11 grudnia 2023 r. przez Prezydium i 14 lutego 2024 r. przez Komisję Budżetową. Biorąc pod uwagę bardzo napiętą sytuację budżetową, urzędnik zatwierdzający może skorzystać z art. 272 ust. 6 rozporządzenia finansowego, w którym przewidziano zaciąganie pożyczek na projekty strukturalnej renowacji budynków.
– Zakończono zakup budynku TREVES II, co doprowadziło do dalszej konsolidacji zasobów Parlamentu w dzielnicy europejskiej w Brukseli.
– Latem 2024 r. rozpoczęto studium wykonalności dotyczące renowacji Parlamentarium.
– Prace nad renowacją Domu Obywateli rozpoczęły się w listopadzie 2024 r.
21. 21 października 2024 r. Prezydium przeprowadziło debatę na temat strategicznych kierunków dotyczących
przyszłości strategii Parlamentu w zakresie nieruchomości. Debata ta skoncentrowała się na przejściu od ekspansji do konsolidacji w kontekście ograniczonych zasobów, nacisku na kompleksowy zrównoważony rozwój oraz zwiększeniu efektywności poprzez ściślejszą współpracę z innymi instytucjami UE i trzema miastami- gospodarzami (Strasburgiem, Brukselą i Luksemburgiem).
22. W 2024 r. w Pradze i Dublinie otwarto Domy Europy ze zintegrowanymi centrami Europa Experience. W Luksemburgu zakończono budowę centrum "Europa Experience" i otwarto je w maju 2024 r.
23. Podpisano umowę zakupu budynku, aby pomieścić Dom Europejski z centrum "Europa Experience" w Bratysławie. Podpisano cztery nowe umowy najmu obiektów dla Europa Experience w Atenach, Sofii, Hadze i Monachium. W tym samym kontekście rozpoczęto siedem analiz rynku w Bukareszcie, Lizbonie, Madrycie, Nikozji, Rydze, Valletcie i Wilnie.
24. Do końca 2024 r. otwarto 52 % planowanych centrów Europa Experience.
25. 25 listopada 2024 r. Prezydium przeprowadziło debatę orientacyjną na temat przyszłości centrów Europa
Experience, biorąc pod uwagę ich wyniki i szybko rozwijające się technologie.
Ekologiczny Parlament
26. W 2024 r. Parlament z powodzeniem utrzymał rejestrację w EMAS. Rozpoczął również rozszerzanie certyfikacji EMAS na Biura Kontaktowe w państwach członkowskich.
27. Do końca 2023 r. zrealizowano dziewięć spośród jedenastu celów w zakresie efektywności środowiskowej określonych przez Prezydium w 2019 roku. W szczególności Parlament osiągnął dobre wyniki w zakresie zielonych zamówień publicznych oraz redukcji emisji CO2, a także zużycia energii, papieru i wody.
28. Zgodnie z wymogami certyfikacji EMAS na początku każdej kadencji Prezydium potwierdza zaangażowanie Parlamentu na rzecz poprawy jego efektywności środowiskowej. 25 listopada 2024 r. Prezydium zatwierdziło nową politykę środowiskową i nowy zestaw celów na kadencję parlamentarną 2024-2029, ustanawiając wyższe normy dla budynków i cel redukcji emisji netto UE o 55 % do 2030 r.
29. Właściwe służby wsparły zrównoważone sposoby dojeżdżania do pracy przez lepsze parkingi dla rowerów i ich infrastrukturę, aby promować korzystanie z rowerów w codziennych dojazdach do pracy. Od 2022 r. Parlament w dalszym ciągu oferuje szerszy system dotacji finansowych dla pracowników i zwraca do 90 % kosztu zakupu biletów okresowych w transporcie publicznym w zamian za ograniczony dostęp do parkingów.
30. W zarządzaniu obiektami, ich konserwacji i utrzymaniu wykorzystano zaawansowane techniki budowlane i materiały o wysokiej wydajności. Szczególną uwagę zwrócono na charakterystykę energetyczną, emisje, ślad węglowy, różnorodność biologiczną terenów zielonych i obieg zamknięty. Każde działanie miało na celu wywarcie pozytywnego wpływu na ślad środowiskowy infrastruktury budynków.
II. ZMIANY WYSOKOŚCI ŚRODKÓW W BUDŻECIE PARLAMENTU W PORÓWNANIU Z WIELOLETNIMI RAMAMI FINANSOWYMI
| Zmiany wysokości środków w budżecie Parlamentu w porównaniu z wieloletnimi ramami finansowymi | ||||
| Rok | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
| Budżet PE (w mln EUR) | 2 064 | 2 162 | 2 247 | 2 383 |
| A % | 1,2 | 4,7 | 3,9 | 6,05 |
| Dział 7 WRF (w mln EUR) | 10 635 | 11 058 | 11 419 | 11 773 |
| A % | - 5,5 | 4,0 | 3,3 | 3,10 |
| Udział PE w dziale 7 | 19,4 | 19,5 | 19,7 | 20,24 |
III. WYKONANIE BUDŻETU W 2024 R.
31. Środki Parlamentu na 2024 r. wyniosły 2 383 101 312 EUR, co stanowi 20,24 % działu 7 WRF 5 . Poniższa tabela 1 przedstawia wykonanie budżetu Parlamentu w roku budżetowym 2024.
Tabela 1
Wykorzystanie środków
| Rodzaj środków |
Środki w 2024 r. (EUR lub %) |
Środki w 2023 r. (EUR lub %) |
A 2024/2023 (%) |
| Środki bieżące (fundusz 0) | |||
| Środki początkowe | 2 383 101 312 | 2 247 134 550 | 6 |
| Środki ostateczne | 2 383 101 312 | 2 247 134 550 | 6 |
| Operacje bieżące | |||
| Zobowiązania | 2 375 167078 | 2 238 344 830 | 6 |
| jako % środków ostatecznych | 99,7 | 99,6 | - |
| Płatności | 2 038 418 350 | 1 890 024 502 | 8 |
| jako % zobowiązań | 85,8 | 84,4 | - |
| Przeniesienia na następny rok | |||
| Automatyczne przeniesienia na następny rok (1) | 336 748 728 | 348 320 327 | - 3 |
| jako % środków ostatecznych | 14,1 | 15,5 | - |
| jako % zobowiązań | 14,2 | 15,6 | - |
| Przeniesienia nieautomatyczne (niezaangażowane środki przeniesione na następny rok) (2) | 0 | 0 | - |
| jako % środków ostatecznych | 0,0 | 0,0 | - |
| Anulowanie środków | |||
| Środki anulowane | 7934234 | 8 789 719 | - 10 |
| jako % środków ostatecznych | 0,3 | 0,4 | - |
| Przeniesienia z poprzedniego roku (fundusze 1 i 2) | |||
| Automatyczne przeniesienia z roku poprzedniego | 348 320 328 | 350 895 138 | - 1 |
| Płatności z wykorzystaniem tych środków przeniesionych | 322 471 833 | 330 637 103 | - 2 |
| jako % przeniesień | 92,6 | 94,2 | - |
| Kwota środków anulowanych | 25 848 495 | 20 258 035 | 28 |
| Przeniesienia nieautomatyczne z roku poprzedniego (2) | 0 | 20 891 669 | - 100 |
| Zobowiązania | 0 | 20 891 669 | - 100 |
| Płatności z wykorzystaniem tych środków przeniesionych | 0 | 20 891 669 | - 100 |
| jako % przeniesień | 0,0 | 100,0 | - |
| Kwota środków anulowanych | 0 | 0 | - |
| Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel w danym roku (fundusz 7) | |||
| Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel w danym roku | 49 277 555 | 50 186 995 | - 2 |
| Zobowiązania | 19 428 300 | 25 560 439 | - 24 |
| jako % środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 39,4 | 50,9 | - |
| Płatności | 14 724275 | 21 518 922 | - 32 |
| jako % zaciągniętych zobowiązań pochodzących z dochodów przeznaczonych na określony cel | 75,8 | 84,2 | - |
| Przeniesienie środków, na które nie zaciągnięto zobowiązań, na następny rok | 29 849 255 | 24 626 555 | 2 |
| Przeniesienie środków, na które zaciągnięto zobowiązania, na następny rok | 4704025 | 4041516 | 16 |
| Środki w ramach dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel i pochodzących z innych źródeł niż najem i sprzedaż budynków i gruntów (3) przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 5 z wyjątkiem pozycji 2 0 0 0 - 2 0 0 3) | |||
| Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego | 20 956 241 | 22 477 101 | - 7 |
| Zobowiązania | 20 923 598 | 22 330 487 | - 6 |
| jako % przeniesionych środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 99,8 | 99,3 | - |
| Płatności | 17 922 804 | 20 163 605 | - 11 |
| jako % zobowiązań | 85,7 | 90,3 | - |
| Anulowanie środków | 32 643 | 146613 | - 78 |
| Przeniesienie na następny rok zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 3000794 | 2 166 882 | 38 |
| Środki w ramach dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel, pochodzących z najmu i sprzedaży budynków i gruntów (4), przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 5, pozycje 2 0 0 0 - 2 0 0 3) | |||
| Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego | 16 153 772 | 23 301 079 | - 31 |
| Zobowiązania | 8 579 780 | 10 817 622 | - 21 |
| jako % przeniesionych środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 53,1 | 46,4 | - |
| Płatności | 8435086 | 10 475 072 | - 19 |
| jako % zobowiązań | 98,3 | 96,8 | - |
| Przeniesienie dostępnych środków na następny rok | 7 573 992 | 12 483 457 | - 39 |
| Przeniesienie na następny rok zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 144 694 | 342 550 | - 586 |
| Zobowiązania w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 3) | |||
| Zobowiązania w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego | 7080950 | 11 261 287 | - 37 |
| Płatności | 5 479 522 | 9 038 989 | - 40 |
| jako % zobowiązań | 77,4 | 80,3 | - |
| Przeniesienie na następny rok zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel (dochody pochodzące z najmu) | 854 000 | 530 000 | 61 |
| Anulowanie zobowiązań | 747 428 | 1 692 299 | - 56 |
|
(1) Art. 12 ust. 1 i 7 rozporządzenia finansowego. (2) Art. 12 ust. 1, art. 12 ust. 2 lit. a) i art. 12 ust. 3 rozporządzenia finansowego. (3) Z wyjątkiem dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel pochodzących z najmu i sprzedaży budynków i gruntów, które to dochody można przenosić aż do ich pełnego wykorzystania (art. 12 ust. 4 lit. b) rozporządzenia finansowego). (4) Art. 12 ust. 4 lit. b) rozporządzenia finansowego. | |||
A. Budżet początkowy i budżet ostateczny
32. Środki ostateczne w budżecie Parlamentu na rok 2024 wyniosły 2 383 101 312 EUR. Stanowiło to wzrost o 6,05 % w stosunku do ostatecznego budżetu na 2023 r. (2 247 134 550 EUR). Anulowano kwotę 7 934 234 EUR. Ta ostatnia kwota pozostaje marginalna (0,33 %) w porównaniu ze środkami dostępnymi w 2024 r.
B. Zobowiązania i płatności
33. Zobowiązania wyniosły 2 375 167 078 EUR, czyli 99,7 % środków ostatecznych, w porównaniu z 99,6 % w 2023 r. Płatności wyniosły 2 038 418 350 EUR, czyli 85,8 % zaciągniętych zobowiązań, w porównaniu z poprzednimi 84,4 %.
C. Przeniesienia z 2024 r. na 2025 r.
34. Przeniesienia automatyczne na rok budżetowy 2025 wyniosły 336 748 728 EUR, czyli 14,2 % łącznych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, w porównaniu z 15,6 % w 2024 r. W 2024 r. nie dokonano nieautomatycznych przeniesień środków z 2024 r. na 2025 r.
D. Wykorzystanie środków przeniesionych z 2023 r. na 2024 r.
35. Automatyczne przeniesienia na 2024 r. wyniosły w sumie 348 320 328 EUR w porównaniu z 350 895 138 EUR w 2023 r. Płatności z wykorzystaniem tych przeniesionych środków wyniosły 322 471 833 EUR, czyli 92,6 %, w porównaniu z 94,2 % w 2023 r. W 2024 r. anulowano środki w wysokości 25 848 495 EUR, w porównaniu z 20 258 035 EUR w 2023 r.
36. Środki anulowano głównie w artykułach: 200 "Budynki", 202 "Koszty związane z budynkami", 210 "Informatyka i telekomunikacja", 214 "Wyposażenie i instalacje techniczne", 324 "Produkcja i rozpowszechnianie" oraz 400 "Wydatki administracyjne związane z działalnością polityczną i informacyjną". Kwoty anulowane w tych pięciu artykułach stanowią 77,1 % wszystkich anulowanych kwot.
E. Dochody
37. Całkowita kwota dochodów zaksięgowanych na dzień 31 grudnia 2024 r. wyniosła 281 517 001 EUR, w porównaniu z 255 205 473 EUR w 2023 r. Zgodnie z art. 101 ust. 2-5 rozporządzenia finansowego odstąpiono od odzyskania łącznej kwoty 11 175 EUR.
38. W tabeli 2 przedstawiono, rozdział po rozdziale, jak zmieniła się wysokość dochodów w 2024 r. w porównaniu z rokiem budżetowym 2023.
Tabela 2
Dochody otrzymane w 2024 i 2023 r. (fundusz 4 przeniesiony i fundusz 8)
| Rozdział | Treść | 2024 (EUR) | 2023 (EUR) | Różnica (EUR) |
A 2024/2023 (%) |
| 3 0 | Dochody pochodzące od personelu | 226 196 291 | 201 325 496 | 24 870 795 | 12,35 |
| 3 1 | Dochody związane z majątkiem | 2 949 838 | 5108120 | - 2 158 282 | - 42,25 |
| 3 2 | Dochody z tytułu dostawy towarów, świadczenia usług i wykonania robót budowlanych - Dochody przeznaczone na określony cel | 23 810 363 | 22 027029 | 1 783 334 | 8,10 |
| 3 3 | Inne dochody administracyjne | 24 149483 | 23 787 616 | 361867 | 1,52 |
| Tytuł 3 | Dochody związane z wykonywaniem przez instytucję jej zadań zwyczajowych | 277 105 975 | 252 248 261 | 24 857 714 | 9,85 |
| 4 0 | Dochody z inwestycji i rachunków | 4 411 026 | 2957212 | 1 453 814 | 49,16 |
| Tytuł 4 | Dochody związane z wykonywaniem przez instytucję szczególnych zadań | 4 411 026 | 2957212 | 1 453 814 | 49,16 |
| Ogółem | 281 517 001 | 255 205 473 | 26 311 527 | 10,31 | |
39. W rozdziale 4 0 "Dochody z inwestycji i rachunków" wzrost jest związany z sytuacją na rynku finansowym. W poprzednich latach Parlament płacił ujemne odsetki, natomiast od 2022 r. otrzymuje dodatnie odsetki na swoich rachunkach bankowych. W 2024 r. odsetki te wyniosły 4,41 mln EUR.
F. Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel
40. W 2024 r. środki pochodzące z dochodów przeznaczonych na określony cel (fundusz 7) wyniosły 49 277 555 EUR, w porównaniu z 50 186 995 EUR w 2023 r. Zobowiązania wyniosły 19 428 300 EUR, co daje wskaźnik zobowiązań wynoszący 39,4 %, w porównaniu z 50,9 % w 2023 r. Płatności wyniosły 14 724 275 EUR i stanowiły 75,8 % zaciągniętych zobowiązań, w porównaniu z 84,2 % w 2023 r.
G. Anulowanie środków bieżących
41. Anulowano środki w wysokości 7 934 234 EUR w porównaniu z 8 789 719 EUR w 2023 r., stanowiące 0,33 % środków ostatecznych w porównaniu z 0,39 % w 2023 r.
H. Przesunięcia
42. W trakcie roku budżetowego 2024 zatwierdzono 12 przesunięć "C" na mocy art. 31 i 49 rozporządzenia finansowego. Przesunięcia "C" wyniosły 82 768 000 EUR, czyli 3,47 % środków ostatecznych. Dla porównania w 2023 r. zatwierdzono 19 przesunięć "C", co stanowiło również 3,47 % środków ostatecznych (zob. szczegółowe formacje w Załączniku I).
Tabela 3
Analiza przesunięć "C" według kategorii wydatków i celu przesunięcia
| Kategoria wydatków, do której dokonuje się przesunięcia | Cel | Przesunięcie | Kwota przesunięcia (EUR) | jako % kwot przesuniętych |
| Polityka w zakresie nieruchomości | Pierwsza instalacja w budynku VEIL w Strasburgu | C1 | 7800000 | 9,42 |
| Ponowna ocena potrzeb projektu ADENAUER II w Luksemburgu Mobilność | C3, C10 | 21 120 000 | 25,52 | |
| Polityka w zakresie nieruchomości - Ogółem | 28 920 000 | 34,94 | ||
| Sprzęt IT i inne wyposażenie i usługi techniczne | Renowacja przestarzałego sprzętu, w tym przełączników sieciowych, serwerów w centrum przetwarzania danych i zasięgu Wi-Fi. Modernizacja i nowy sprzęt do obsługi urządzeń konferencyjnych w salach posiedzeń | C7, C9, C11 | 10 770 000 | 13,01 |
| Sprzęt indywidualny (posłowie i pracownicy) oraz odnawianie licencji na oprogramowanie wykorzystywane w centrum danych | C4, C6, C9, C11 | 13 160 000 | 15,90 | |
| Bezpieczeństwo informatyczne i usługi wsparcia informatycznego dla posłów, cyberbezpieczeństwo, zastąpienie GEDA, nowa aplikacja Perykles i rozwój potencjału w zakresie sztucznej inteligencji | C9, C11 | 4988000 | 6,03 | |
| Sprzęt IT i inne wyposażenie i usługi techniczne - Ogółem | 28 918 000 | 34,94 | ||
| Personel i inni pracownicy | Wynagrodzenia pracowników i dodatki | C2, C8 | 19 385 000 | 23,42 |
| Szkolenia i działania społeczne | C2 | 910 000 | 1,10 | |
| Podróże służbowe pracowników | C5 | 335000 | 0,40 | |
| Personel i inni pracownicy - Ogółem | 20 630 000 | 24,92 | ||
| Wielojęzyczność | Zewnętrzne tłumaczenie ustne | C8, C12 | 4300000 | 5,20 |
| Wielojęzyczność - Ogółem | 4 300 000 | 5,20 | ||
| Ogółem | 82 768 000 | 100 | ||
43. W 2024 r. przewodnicząca zatwierdziła dziewięć przesunięć środków "P" na mocy art. 29 rozporządzenia finansowego 6 z wykorzystaniem dwóch źródeł finansowania, a mianowicie środków bieżących na dany rok (fundusz 0) oraz wewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z poprzedniego roku (fundusz 5). W pierwszym przypadku wykorzystano kwotę 11 479 000 EUR, czyli 0,5 % ostatecznych środków, w porównaniu z ośmioma przesunięciami "P" w 2023 r., co stanowiło 0,4 % ostatecznych środków. W drugim przypadku przesunięto łączną kwotę 5 440 843 EUR (zob. szczegółowe informacje w Załączniku II).
I. Wykonanie budżetu według rozdziałów
44. W niniejszej części omówiono wykorzystanie środków w poszczególnych rozdziałach budżetu, ich udział w budżecie na 2024 r. oraz zmiany w wykorzystaniu środków w porównaniu z poprzednim rokiem budżetowym.
45. Sześć rozdziałów stanowiło 85,7 % wszystkich zobowiązań. Rozdział 10 "Członkowie instytucji"; Rozdział 12 "Urzędnicy i pracownicy tymczasowi"; Rozdział 14 "Inni pracownicy i usługi zewnętrzne"; Rozdział 20 "Budynki i koszty dodatkowe" Rozdział 21 "Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy" oraz rozdział 42 "Wydatki związane z asystentami posłów".
46. W tabeli 4 przedstawiono, rozdział po rozdziale, zobowiązania zaciągnięte w 2024 r. w porównaniu z zobowiązaniami w 2023 r.
Tabela 4
Porównanie zaciągniętych zobowiązań w latach 2024 i 2023
| Rozdział | Treść | 2024 (EUR) | 2023 (EUR) | Różnica (EUR) |
A 2024/2023 (%) |
| 1 0 | Członkowie instytucji | 249 427 211 | 217 433 354 | 31 993 857 | 15 |
| 1 2 | Urzędnicy i pracownicy tymczasowi | 853 989 951 | 798 650 569 | 55 339 383 | 7 |
| 1 4 | Inni pracownicy i usługi zewnętrzne | 206 535 275 | 206 794 921 | - 259 646 | 0 |
| 1 6 | Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji | 24 937 797 | 23 492 602 | 1 445 195 | 6 |
| Tytuł 1 - Osoby pracujące dla instytucji | 1 334 890 234 | 1 246 371 445 | 88 518 789 | 7 | |
| 2 0 | Budynki i koszty dodatkowe | 252 616 843 | 219 649 182 | 32 967 661 | 15 |
| 2 1 | Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy | 250 108 622 | 221 088 935 | 29 019 687 | 13 |
| 2 3 | Bieżące wydatki administracyjne | 5491506 | 7 347 550 | - 1 856 044 | - 25 |
| Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne | 508 216 971 | 448 085 666 | 60 131 305 | 13 | |
| 3 0 | Posiedzenia i narady | 27 628 547 | 30 661 900 | - 3 033 354 | - 10 |
| 3 2 | Doradztwo i informacja: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 156 070 769 | 171 634 855 | - 15 564 086 | - 9 |
| Tytuł 3 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję jej zadań zwyczajowych | 183 699 316 | 202 296 756 | - 18 597 440 | - 9 | |
| 4 0 | Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów | 125 403 171 | 114 095 415 | 11 307 756 | 10 |
| 4 2 | Wydatki związane z asystentami posłów | 222 263 343 | 226 692 521 | - 4 429 178 | - 2 |
| 4 4 | Posiedzenia i inna działalność posłów oraz byłych posłów | 593 204 | 523 756 | 69 448 | 13 |
| Tytuł 4 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję szczególnych zadań | 348 259 718 | 341 311 693 | 6 948 025 | 2 | |
| 5 0 | Wydatki Urzędu ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych oraz komitetu niezależnych wybitnych osobistości | 100 840 | 279 271 | - 178 431 | - 64 |
| Tytuł 5 - Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych oraz komitet niezależnych wybitnych osobistości | 100 840 | 279 271 | - 178 431 | - 64 | |
| X 1 0 1 | Rezerwa na nieprzewidziane wydatki | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Tytuł 10 - Pozostałe wydatki | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Ogółem | 2 375 167 078 | 2 238 344 831 | 136 822 248 | 6 | |
47. Zwiększenie zobowiązań w ramach rozdziału 10 "Członkowie instytucji" o 32 mln EUR (15 %) wynika z kilku czynników. Roczna indeksacja wynagrodzeń i diet posłów w 2024 r. (zob. pkt 48 poniżej) miała bezpośredni wpływ na pozycję 1000 "Wynagrodzenia". Ponadto od 16 lipca w 2023 r. w Parlamencie zasiadało 720 zamiast 705 posłów. Ponieważ rok 2024 był rokiem wyborczym, w lipcu 2024 r. zarówno odchodzący, jak i nowo wybrani posłowie byli uprawnieni do wypłaty wynagrodzenia (pełny miesiąc dla posłów odchodzących, którzy nie zostali ponownie wybrani, i pół miesiąca dla nowo wybranych posłów). Elementy te spowodowały wzrost środków na zobowiązania o 7,6 mln EUR w ramach pozycji 1 0 0 0. Wszyscy posłowie opuszczający Parlament mają prawo do odprawy przejściowej. Okres, w którym wypłaca się odprawę przejściową, zależy od całkowitego okresu sprawowania mandatu w Parlamencie. Wysokość miesięcznego dodatku ustala się na takim samym poziomie jak miesięczne wynagrodzenie. W rezultacie zobowiązania w art. 102 "Odprawy przejściowe" wzrosły w 2024 r. o 18,1 mln EUR. Przepisy przejściowe dotyczące odchodzących posłów mają również zastosowanie do pozycji 1 0 0 6 "Zwrot kosztów ogólnych", co spowodowało wzrost zobowiązań o 5,4 mln EUR w 2024 r.
48. Zobowiązania w rozdziale 1 2 "Wydatki na urzędników i pracowników tymczasowych" wyniosły w 2024 r. 854 mln EUR, co stanowi wzrost o 55,4 mln EUR w porównaniu z 2023 r. (7 %) i oznacza, że jest to największa kategoria wydatków (35,8 % wszystkich zobowiązań w 2024 r.). Wzrost ten w dużej mierze wynika ze zwiększenia o 3 % - w styczniu 2024 r. - wynagrodzeń urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej ze względu na wysoką stopę inflacji odnotowaną w poprzednim półroczu, a także z drugiego zwiększenia wynagrodzeń o 4,1 % w grudniu 2024 r., z mocą wsteczną od 1 lipca 2024 r.
49. Zobowiązania w rozdziale 2 0 "Budynki i koszty dodatkowe" zwiększyły się o 32,9 mln EUR (15 %). W rozdziale tym w ramach artykułu 200 "Budynki" odnotowano wzrost o 25,3 mln EUR. Zwłaszcza środki w pozycji 2 0 0 0 "Czynsze" zwiększyły się o 10,6 mln EUR, głównie z powodu wzrostu zakresu działalności związanej z obiektami Europa Experience. Zobowiązania w ramach pozycji 2 0 0 1 "Opłaty za użytkowanie wieczyste" wzrosły o 8,4 mln EUR w związku z przeszacowaniem potrzeb związanych z końcowymi etapami budowy budynku ADENAUER II w Luksemburgu. Również zobowiązania w ramach pozycji 2 0 0 7 "Budowa budynków i zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" wzrosły w 2024 r. o 6,5 mln EUR. Wzrost ten wynika częściowo z kosztów wstępnego zagospodarowania budynku VEIL w Strasburgu, a częściowo z większej liczby pierwszych prac adaptacyjnych przeprowadzonych na potrzeby centrów Europa Experience.
50. Jeśli chodzi o art. 202 "Koszty związane z budynkami", w 2024 r. zobowiązania zwiększyły się o 7,7 mln EUR. Zobowiązania w ramach pozycji 2 0 2 2 "Utrzymanie, konserwacja, administracja i sprzątanie budynków" wzrosły o 5,8 mln EUR, natomiast w pozycji 2 0 2 6 "Ochrona i nadzór nad budynkami" zwiększyły się o 1,9 mln EUR, co w przypadku obu pozycji wynika z różnych indeksacji w umowach odnowionych w 2023 i 2024 r., a w przypadku pozycji 2 0 2 6 - również ze zwiększenia obszaru, który należy zabezpieczyć w ujęciu rok do roku.
51. W rozdziale 2 1 "Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy" zobowiązania wzrosły o 29,02 mln EUR (13 %), z czego prawie 90 % wskutek art. 210 "Informatyka i telekomunikacja". W ramach tego ostatniego artykułu pozycje 2 1 0 5 "Inwestycje w projekty" i 2 1 0 4 "Inwestycje w infrastrukturę" stanowią 57 % (14,8 mln EUR). Niezbędne inwestycje są związane z zakupem indywidualnego sprzętu informatycznego dla posłów i personelu Parlamentu, wymianą niektórych przestarzałych serwerów w centrum danych, modernizacją sieci Wi-Fi, zastąpieniem systemu głosowania w Parlamencie i niektórych przełączników, a także z intensyfikacją działań w obszarze cyberbezpieczeństwa i rozwojem potencjału w zakresie sztucznej inteligencji. W pozostałej części artykułu 210 odnotowano wzrost o 11,27 mln EUR związany z wyższymi cenami zapłaconymi w 2024 r. za zakup licencji na aplikacje informatyczne i odnowienie tych licencji, a także z indeksacją umów.
52. W rozdziale 3 0 "Posiedzenia i narady" odnotowano zmniejszenie zobowiązań o 3 mln EUR (10 %), głównie ze względu na artykuł 3 0 0 "Koszty podróży służbowych pracowników i przejazdów pomiędzy trzema miejscami pracy" (3,7 mln EUR), co wynikało z mniejszego zakresu prac parlamentarnych w roku wyborczym (11 sesji miesięcznych w Strasburgu zamiast 12). Jednak redukcja tych kosztów została ograniczona zwiększeniem zobowiązań w ramach linii budżetowej 3 0 4 9 "Wydatki na świadczenie usług przez biuro podróży" (1,2 mln EUR) ze względu na nową umowę z wyższymi cenami. Zobowiązania w ramach pozycji budżetowej 3042 "Posiedzenia, kongresy, konferencje i delegacje" również zmniejszyły się w 2024 r. (0,7 mln EUR) w wyniku mniejszej liczby posiedzeń innych organów w okresie poprzedzającym wybory i w okresie inauguracyjnym.
53. Ogólne zobowiązania w ramach rozdziału 32 "Doradztwo i informacja: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie" zmniejszyły się o 15,6 mln EUR (9 %). W szczególności zdecydowanie zmniejszono zobowiązania w pozycji 3 2 4 2 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym" - o 19,3 mln EUR - odzwierciedlając tendencję wydatków na komunikację związaną z wyborami europejskimi w 2024 r. W pozycji 3 2 4 3 "Centra dla zwiedzających Parlamentu Europejskiego" również zredukowano środki, o 4,4 mln EUR, głównie ze względu na opóźnione projekty "Europa Experience". Zobowiązania w ramach pozycji 3 2 4 8 "Wydatki na informację audiowizualną" spowodowały jednak gwałtowny wzrost środków o 7,9 mln EUR w wyniku silnego popytu na usługi audiowizualne i znacznego wzrostu cen, a także wymiany przestarzałego sprzętu audiowizualnego zarówno w Brukseli, jak i w Strasburgu.
54. Wzrost zobowiązań o 11,3 mln EUR (10 %) w odniesieniu do rozdziału 40 "Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów" rozkłada się na art. 400 "Wydatki administracyjne związane z działalnością polityczną i informacyjną grup politycznych i posłów niezrzeszonych" (3,6 mln EUR), art. 402 "Finansowanie europejskich partii politycznych" (4,8 mln EUR) oraz z art. 403 "Finansowanie europejskich fundacji politycznych" (2,9 mln EUR). W roku wyborczym potrzebne są dodatkowe środki finansowe, aby umożliwić strukturom politycznym prowadzenie kampanii politycznych.
55. Zmniejszenie środków na zobowiązania o 4,4 mln EUR (2 %) w ramach rozdziału 42 "Wydatki związane z pomocą parlamentarną" w porównaniu z 2023 r. również wynika z roku wyborczego, w którym zmiana posłów prowadzi do stopniowej odnowy kadry asystentów parlamentarnych.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2817 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami - Sekcja I: Parlament Europejski - Rok budżetowy 2024 |
| Data aktu: | 06/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 06/06/2025 |