WPROWADZENIE
I. PRZEGLĄD DZIAŁALNOŚCI PARLAMENTU W 2024 r
II. ZMIANY WYSOKOŚCI ŚRODKÓW W BUDŻECIE PARLAMENTU W PORÓWNANIU Z WIELOLETNIMI RAMAMI FINANSOWYMI
III. WYKONANIE BUDŻETU W 2024 r
A. Budżet początkowy i budżet ostateczny
B. Zobowiązania i płatności
C. Przeniesienia z 2024 r. na 2025 r
D. Wykorzystanie środków przeniesionych z 2023 r. na 2024 r
E. Dochody
F. Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel
G. Anulowanie środków bieżących
H. Przesunięcia
I. Wykonanie budżetu według rozdziałów
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I - Zestawienie przesunięć "C" w roku budżetowym 2024
ZAŁĄCZNIK II - Zestawienie przesunięć "P" w roku budżetowym 2024
ZAŁĄCZNIK III - Wykorzystanie środków w 2024 r
ZAŁĄCZNIK IV - Wykorzystanie środków przeniesionych z poprzedniego roku
ZAŁĄCZNIK V - Wykorzystanie środków pochodzących z wewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel
ZAŁĄCZNIK VI - Dochody w 2024 r
ZAŁĄCZNIK VII - Projekt ADENAUER II - najważniejsze dane liczbowe
WYKAZ TABEL I WYKRESÓW
Tabela 1 - Wykorzystanie środków
Tabela 2 - Dochody uzyskane w latach 2024 i 2023 (fundusz 4 przeniesiony i fundusz 8)
Tabela 3 - Analiza przesunięć "C" według kategorii wydatków i celu przesunięcia
Tabela 4 - Porównanie zaciągniętych zobowiązań w latach 2024 i 2023
WPROWADZENIE
1. W niniejszym sprawozdaniu przeanalizowano zarządzanie budżetem i finansami w Parlamencie w roku budżetowym 2024. Przedstawiono w nim wykorzystanie środków finansowych oraz wydarzenia, które miały znaczący wpływ na działalność w omawianym roku. Sprawozdanie sporządzono zgodnie z art. 255 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 1 , zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym". Analiza opiera się na wstępnym sprawozdaniu finansowym sporządzonym przez księgowego.
2. W 2024 r. na ogólną sytuację geopolityczną nadal duży wpływ miały konflikty toczące się w Ukrainie i na Bliskim Wschodzie.
3. Inflacja w strefie euro, która w 2023 r. zmniejszyła się do poziomu 5,4 %, nadal spadała - w 2024 r. roczna stopa inflacji wyniosła 2,4 %, jak opublikował Eurostat (wskaźniki euro) w dniu 17 stycznia 2025 r. 2 .
4. 16 lipca rozpoczęła się dziesiąta kadencja Parlamentu Europejskiego, po wyborach, które odbyły się w dniach 6-9
czerwca w 27 państwach członkowskich. W okresie przejściowym przed nową kadencją właściwe służby Parlamentu zapewniły optymalne wsparcie zarówno posłom odchodzącym, jak i nowo wybranym posłom, akredytowanym asystentom parlamentarnym i innym pracownikom.
5. W 2024 r. Parlament otrzymał przydział środków budżetowych w wysokości 2 383 mln EUR, co oznacza wzrost o 6,05 % w stosunku do 2023 r. i stanowi 20,24 % pozycji 7 w wieloletnich ramach finansowych (WRF). Rok 2024 był czwartym rokiem obowiązywania obecnych WRF na lata 2021-2027.
6. W 2024 r. Parlament zaciągnął zobowiązania w wysokości 2 375 mln EUR z przydzielonego budżetu, dokonał płatności w wysokości 2 038 mln EUR (85,8 % kwoty zaangażowanej) i przeniósł ponad 336,7 mln EUR (14,2 % kwoty zaangażowanej) na 2025 r. W 2024 r. nie dokonano przeniesień nieautomatycznych środków na 2025 r.
I. PRZEGLĄD DZIAŁALNOŚCI PARLAMENTU W 2024 R.
Wybory do Parlamentu Europejskiego
7. Wybory europejskie w czerwcu podzieliły rok parlamentarny 2024 na dwie połowy: w pierwszej skupiono się na przyjmowaniu przepisów, w drugiej na rozpoczynaniu nowej kadencji.
8. W wyborach wzięło udział 50,74 % uprawnionych obywateli UE, czyli nieco więcej niż w ostatnich wyborach w 2019 r. Do tego pozytywnego wyniku przyczyniła się zorganizowana przez Parlament kampania wyborcza i informacyjna.
9. Parlament zintensyfikował prace ustawodawcze przed końcem kadencji - w tym okresie przewodnicząca Parlamentu podpisała 48 aktów ustawodawczych (w porównaniu z 15 w 2023 r. w tym samym okresie czasu). Łącznie w 2024 r. podpisano 146 aktów w porównaniu z 77 w 2023 r.
10. Posiedzenie konstytuujące Parlamentu Europejskiego 10. kadencji odbyło się 16 lipca 2024 r. Nowi posłowie stanowią 50,5 % Izby, czyli znacznie mniej niż w poprzedniej kadencji i niż zakładane 60 %, na podstawie których sporządzono budżet Parlamentu na 2024 r.
11. Nowy Parlament składa się z ośmiu grup politycznych - o jedną więcej niż w poprzedniej kadencji.
12. 11 września 2023 r. Prezydium zmieniło przepisy wykonawcze do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego, ze
skutkiem od 16 lipca 2024 r. Zmiany te mają zapewnić dodatkowe bezpieczeństwo i spójności prawną, elastyczność i uproszczenie oraz zmniejszyć ryzyko finansowe dla Parlamentu.
Parlament jako niezależny organ UE
13. Zgodnie z zaleceniami grupy roboczej "Parlament 2024" Konferencja Przewodniczących przyjęła 7 grudnia 2023 r. pakiet reform, zatwierdzony następnie na posiedzeniu plenarnym w kwietniu 2024 r., obejmujący legislację, kontrolę, funkcje budżetowe i środki kontroli budżetowej, sesję plenarną i stosunki zewnętrzne. Proponowane reformy mają usprawnić funkcjonowanie Parlamentu jako współprawodawcy, organu władzy budżetowej i organu udzielającego absolutorium.
14. W tym kontekście we wrześniu 2024 r. Prezydium postanowiło utworzyć z istniejącej Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Wewnętrznej (DG IPOL) cztery dyrekcje generalne odpowiedzialne za działania ustawodawcze, kontrolne i budżetowe. Ponadto postanowiono przenieść obecną Dyrekcję ds. Koordynacji Legislacyjnej i Koordynacji Komisji w gestię właściwego zastępcy sekretarza generalnego, aby zapewnić lepszą koordynację między nowymi podmiotami.
Atrakcyjność Parlamentu
15. W 2024 r. Dyrekcja Generalna ds. Personelu (DG PERS) opublikowała cztery konkursy dla obywateli poszczególnych państw (Holandii, Austrii, Luksemburga i Cypru) na podstawie ogólnych przepisów wykonawczych przyjętych przez Prezydium pod koniec 2022 r. w celu wyeliminowania nierównowagi geograficznej wśród pracowników Parlamentu.
16. W ramach programu zwiększenia atrakcyjności Luksemburga jako jednej z siedzib PE najbardziej znaczącym osiągnięciem było wynegocjowanie i przyjęcie przez Prezydium pod koniec 2024 r. wspólnej decyzji międzyinstytu- cjonalnej w sprawie dodatku mieszkaniowego dla pracowników niższego szczebla mieszkających i pracujących w Luksemburgu. Ów dodatek mieszkaniowy będzie wypłacany od 2025 r.
Transformacja cyfrowa i cyberbezpieczeństwo
17. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2023/2841 3 w sprawie cyberbezpieczeństwa weszło w życie w styczniu 2024 r. i ustanowiło środki na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpie- czeństwa w instytucjach europejskich, wprowadzając szereg obowiązkowych wymogów dla wszystkich podmiotów Unii.
18. Aby wzmocnić zdolności Parlamentu w zakresie cyberobrony, w 2024 r. nadal obsadzano stanowiska "specjalistów ds. bezpieczeństwa ICT", których liczba w ciągu ostatnich dwóch lat wyniosła prawie 40.
19. 11 marca 2024 r. Prezydium przyjęło ramy zarządzania sztuczną inteligencją (AI), w tym m.in. dogłębną ocenę
ryzyka z wykorzystaniem nowych technologii. Jednocześnie 1 sierpnia 2024 r. wszedł w życie europejski akt w sprawie sztucznej inteligencji 4 , którego przepisy będą miały zastosowanie od 2025 r.
Budynki
20. Sytuacja w odniesieniu do dużych projektów budowlanych w 2024 r. przedstawia się następująco:
– W Luksemburgu ukończono zachodnie skrzydło budynku ADENAUER II, dzięki czemu wszyscy pracownicy i służby Parlamentu znajdują się pod tym samym dachem.
– Strasburg:
– Prace mające na celu poprawę dostępności, bezpieczeństwa i wyposażenia technicznego w sali posiedzeń plenarnych w Strasburgu rozpoczęły się w 2024 r. i będą prowadzone stopniowo do 2026 r., aby zminimalizować zakłócenia w normalnym użytkowaniu tej przestrzeni.
– Prace adaptacyjne budynku VEIL, które rozpoczęły się 8 stycznia 2024 r., przeprowadzono zgodnie z planem, a prace prowadzone na poszczególnych piętrach zostały zamknięte z końcem października 2024 r.
– Nowy pawilon łączący recepcję dla zwiedzających i kontrolę w budynku WEISS został ukończony zgodnie z harmonogramem, aby móc obsłużyć nową kadencję parlamentu od lipca 2024 roku.
– Bruksela:
– Propozycja renowacji budynku SPAAK i plan jej realizacji zostały zatwierdzone 11 grudnia 2023 r. przez Prezydium i 14 lutego 2024 r. przez Komisję Budżetową. Biorąc pod uwagę bardzo napiętą sytuację budżetową, urzędnik zatwierdzający może skorzystać z art. 272 ust. 6 rozporządzenia finansowego, w którym przewidziano zaciąganie pożyczek na projekty strukturalnej renowacji budynków.
– Zakończono zakup budynku TREVES II, co doprowadziło do dalszej konsolidacji zasobów Parlamentu w dzielnicy europejskiej w Brukseli.
– Latem 2024 r. rozpoczęto studium wykonalności dotyczące renowacji Parlamentarium.
– Prace nad renowacją Domu Obywateli rozpoczęły się w listopadzie 2024 r.
21. 21 października 2024 r. Prezydium przeprowadziło debatę na temat strategicznych kierunków dotyczących
przyszłości strategii Parlamentu w zakresie nieruchomości. Debata ta skoncentrowała się na przejściu od ekspansji do konsolidacji w kontekście ograniczonych zasobów, nacisku na kompleksowy zrównoważony rozwój oraz zwiększeniu efektywności poprzez ściślejszą współpracę z innymi instytucjami UE i trzema miastami- gospodarzami (Strasburgiem, Brukselą i Luksemburgiem).
22. W 2024 r. w Pradze i Dublinie otwarto Domy Europy ze zintegrowanymi centrami Europa Experience. W Luksemburgu zakończono budowę centrum "Europa Experience" i otwarto je w maju 2024 r.
23. Podpisano umowę zakupu budynku, aby pomieścić Dom Europejski z centrum "Europa Experience" w Bratysławie. Podpisano cztery nowe umowy najmu obiektów dla Europa Experience w Atenach, Sofii, Hadze i Monachium. W tym samym kontekście rozpoczęto siedem analiz rynku w Bukareszcie, Lizbonie, Madrycie, Nikozji, Rydze, Valletcie i Wilnie.
24. Do końca 2024 r. otwarto 52 % planowanych centrów Europa Experience.
25. 25 listopada 2024 r. Prezydium przeprowadziło debatę orientacyjną na temat przyszłości centrów Europa
Experience, biorąc pod uwagę ich wyniki i szybko rozwijające się technologie.
Ekologiczny Parlament
26. W 2024 r. Parlament z powodzeniem utrzymał rejestrację w EMAS. Rozpoczął również rozszerzanie certyfikacji EMAS na Biura Kontaktowe w państwach członkowskich.
27. Do końca 2023 r. zrealizowano dziewięć spośród jedenastu celów w zakresie efektywności środowiskowej określonych przez Prezydium w 2019 roku. W szczególności Parlament osiągnął dobre wyniki w zakresie zielonych zamówień publicznych oraz redukcji emisji CO2, a także zużycia energii, papieru i wody.
28. Zgodnie z wymogami certyfikacji EMAS na początku każdej kadencji Prezydium potwierdza zaangażowanie Parlamentu na rzecz poprawy jego efektywności środowiskowej. 25 listopada 2024 r. Prezydium zatwierdziło nową politykę środowiskową i nowy zestaw celów na kadencję parlamentarną 2024-2029, ustanawiając wyższe normy dla budynków i cel redukcji emisji netto UE o 55 % do 2030 r.
29. Właściwe służby wsparły zrównoważone sposoby dojeżdżania do pracy przez lepsze parkingi dla rowerów i ich infrastrukturę, aby promować korzystanie z rowerów w codziennych dojazdach do pracy. Od 2022 r. Parlament w dalszym ciągu oferuje szerszy system dotacji finansowych dla pracowników i zwraca do 90 % kosztu zakupu biletów okresowych w transporcie publicznym w zamian za ograniczony dostęp do parkingów.
30. W zarządzaniu obiektami, ich konserwacji i utrzymaniu wykorzystano zaawansowane techniki budowlane i materiały o wysokiej wydajności. Szczególną uwagę zwrócono na charakterystykę energetyczną, emisje, ślad węglowy, różnorodność biologiczną terenów zielonych i obieg zamknięty. Każde działanie miało na celu wywarcie pozytywnego wpływu na ślad środowiskowy infrastruktury budynków.
II. ZMIANY WYSOKOŚCI ŚRODKÓW W BUDŻECIE PARLAMENTU W PORÓWNANIU Z WIELOLETNIMI RAMAMI FINANSOWYMI
| Zmiany wysokości środków w budżecie Parlamentu w porównaniu z wieloletnimi ramami finansowymi | ||||
| Rok | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
| Budżet PE (w mln EUR) | 2 064 | 2 162 | 2 247 | 2 383 |
| A % | 1,2 | 4,7 | 3,9 | 6,05 |
| Dział 7 WRF (w mln EUR) | 10 635 | 11 058 | 11 419 | 11 773 |
| A % | - 5,5 | 4,0 | 3,3 | 3,10 |
| Udział PE w dziale 7 | 19,4 | 19,5 | 19,7 | 20,24 |
III. WYKONANIE BUDŻETU W 2024 R.
31. Środki Parlamentu na 2024 r. wyniosły 2 383 101 312 EUR, co stanowi 20,24 % działu 7 WRF 5 . Poniższa tabela 1 przedstawia wykonanie budżetu Parlamentu w roku budżetowym 2024.
Tabela 1
Wykorzystanie środków
| Rodzaj środków |
Środki w 2024 r. (EUR lub %) |
Środki w 2023 r. (EUR lub %) |
A 2024/2023 (%) |
| Środki bieżące (fundusz 0) | |||
| Środki początkowe | 2 383 101 312 | 2 247 134 550 | 6 |
| Środki ostateczne | 2 383 101 312 | 2 247 134 550 | 6 |
| Operacje bieżące | |||
| Zobowiązania | 2 375 167078 | 2 238 344 830 | 6 |
| jako % środków ostatecznych | 99,7 | 99,6 | - |
| Płatności | 2 038 418 350 | 1 890 024 502 | 8 |
| jako % zobowiązań | 85,8 | 84,4 | - |
| Przeniesienia na następny rok | |||
| Automatyczne przeniesienia na następny rok (1) | 336 748 728 | 348 320 327 | - 3 |
| jako % środków ostatecznych | 14,1 | 15,5 | - |
| jako % zobowiązań | 14,2 | 15,6 | - |
| Przeniesienia nieautomatyczne (niezaangażowane środki przeniesione na następny rok) (2) | 0 | 0 | - |
| jako % środków ostatecznych | 0,0 | 0,0 | - |
| Anulowanie środków | |||
| Środki anulowane | 7934234 | 8 789 719 | - 10 |
| jako % środków ostatecznych | 0,3 | 0,4 | - |
| Przeniesienia z poprzedniego roku (fundusze 1 i 2) | |||
| Automatyczne przeniesienia z roku poprzedniego | 348 320 328 | 350 895 138 | - 1 |
| Płatności z wykorzystaniem tych środków przeniesionych | 322 471 833 | 330 637 103 | - 2 |
| jako % przeniesień | 92,6 | 94,2 | - |
| Kwota środków anulowanych | 25 848 495 | 20 258 035 | 28 |
| Przeniesienia nieautomatyczne z roku poprzedniego (2) | 0 | 20 891 669 | - 100 |
| Zobowiązania | 0 | 20 891 669 | - 100 |
| Płatności z wykorzystaniem tych środków przeniesionych | 0 | 20 891 669 | - 100 |
| jako % przeniesień | 0,0 | 100,0 | - |
| Kwota środków anulowanych | 0 | 0 | - |
| Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel w danym roku (fundusz 7) | |||
| Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel w danym roku | 49 277 555 | 50 186 995 | - 2 |
| Zobowiązania | 19 428 300 | 25 560 439 | - 24 |
| jako % środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 39,4 | 50,9 | - |
| Płatności | 14 724275 | 21 518 922 | - 32 |
| jako % zaciągniętych zobowiązań pochodzących z dochodów przeznaczonych na określony cel | 75,8 | 84,2 | - |
| Przeniesienie środków, na które nie zaciągnięto zobowiązań, na następny rok | 29 849 255 | 24 626 555 | 2 |
| Przeniesienie środków, na które zaciągnięto zobowiązania, na następny rok | 4704025 | 4041516 | 16 |
| Środki w ramach dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel i pochodzących z innych źródeł niż najem i sprzedaż budynków i gruntów (3) przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 5 z wyjątkiem pozycji 2 0 0 0 - 2 0 0 3) | |||
| Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego | 20 956 241 | 22 477 101 | - 7 |
| Zobowiązania | 20 923 598 | 22 330 487 | - 6 |
| jako % przeniesionych środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 99,8 | 99,3 | - |
| Płatności | 17 922 804 | 20 163 605 | - 11 |
| jako % zobowiązań | 85,7 | 90,3 | - |
| Anulowanie środków | 32 643 | 146613 | - 78 |
| Przeniesienie na następny rok zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 3000794 | 2 166 882 | 38 |
| Środki w ramach dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel, pochodzących z najmu i sprzedaży budynków i gruntów (4), przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 5, pozycje 2 0 0 0 - 2 0 0 3) | |||
| Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego | 16 153 772 | 23 301 079 | - 31 |
| Zobowiązania | 8 579 780 | 10 817 622 | - 21 |
| jako % przeniesionych środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 53,1 | 46,4 | - |
| Płatności | 8435086 | 10 475 072 | - 19 |
| jako % zobowiązań | 98,3 | 96,8 | - |
| Przeniesienie dostępnych środków na następny rok | 7 573 992 | 12 483 457 | - 39 |
| Przeniesienie na następny rok zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel | 144 694 | 342 550 | - 586 |
| Zobowiązania w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 3) | |||
| Zobowiązania w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego | 7080950 | 11 261 287 | - 37 |
| Płatności | 5 479 522 | 9 038 989 | - 40 |
| jako % zobowiązań | 77,4 | 80,3 | - |
| Przeniesienie na następny rok zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel (dochody pochodzące z najmu) | 854 000 | 530 000 | 61 |
| Anulowanie zobowiązań | 747 428 | 1 692 299 | - 56 |
|
(1) Art. 12 ust. 1 i 7 rozporządzenia finansowego. (2) Art. 12 ust. 1, art. 12 ust. 2 lit. a) i art. 12 ust. 3 rozporządzenia finansowego. (3) Z wyjątkiem dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel pochodzących z najmu i sprzedaży budynków i gruntów, które to dochody można przenosić aż do ich pełnego wykorzystania (art. 12 ust. 4 lit. b) rozporządzenia finansowego). (4) Art. 12 ust. 4 lit. b) rozporządzenia finansowego. | |||
A. Budżet początkowy i budżet ostateczny
32. Środki ostateczne w budżecie Parlamentu na rok 2024 wyniosły 2 383 101 312 EUR. Stanowiło to wzrost o 6,05 % w stosunku do ostatecznego budżetu na 2023 r. (2 247 134 550 EUR). Anulowano kwotę 7 934 234 EUR. Ta ostatnia kwota pozostaje marginalna (0,33 %) w porównaniu ze środkami dostępnymi w 2024 r.
B. Zobowiązania i płatności
33. Zobowiązania wyniosły 2 375 167 078 EUR, czyli 99,7 % środków ostatecznych, w porównaniu z 99,6 % w 2023 r. Płatności wyniosły 2 038 418 350 EUR, czyli 85,8 % zaciągniętych zobowiązań, w porównaniu z poprzednimi 84,4 %.
C. Przeniesienia z 2024 r. na 2025 r.
34. Przeniesienia automatyczne na rok budżetowy 2025 wyniosły 336 748 728 EUR, czyli 14,2 % łącznych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, w porównaniu z 15,6 % w 2024 r. W 2024 r. nie dokonano nieautomatycznych przeniesień środków z 2024 r. na 2025 r.
D. Wykorzystanie środków przeniesionych z 2023 r. na 2024 r.
35. Automatyczne przeniesienia na 2024 r. wyniosły w sumie 348 320 328 EUR w porównaniu z 350 895 138 EUR w 2023 r. Płatności z wykorzystaniem tych przeniesionych środków wyniosły 322 471 833 EUR, czyli 92,6 %, w porównaniu z 94,2 % w 2023 r. W 2024 r. anulowano środki w wysokości 25 848 495 EUR, w porównaniu z 20 258 035 EUR w 2023 r.
36. Środki anulowano głównie w artykułach: 200 "Budynki", 202 "Koszty związane z budynkami", 210 "Informatyka i telekomunikacja", 214 "Wyposażenie i instalacje techniczne", 324 "Produkcja i rozpowszechnianie" oraz 400 "Wydatki administracyjne związane z działalnością polityczną i informacyjną". Kwoty anulowane w tych pięciu artykułach stanowią 77,1 % wszystkich anulowanych kwot.
E. Dochody
37. Całkowita kwota dochodów zaksięgowanych na dzień 31 grudnia 2024 r. wyniosła 281 517 001 EUR, w porównaniu z 255 205 473 EUR w 2023 r. Zgodnie z art. 101 ust. 2-5 rozporządzenia finansowego odstąpiono od odzyskania łącznej kwoty 11 175 EUR.
38. W tabeli 2 przedstawiono, rozdział po rozdziale, jak zmieniła się wysokość dochodów w 2024 r. w porównaniu z rokiem budżetowym 2023.
Tabela 2
Dochody otrzymane w 2024 i 2023 r. (fundusz 4 przeniesiony i fundusz 8)
| Rozdział | Treść | 2024 (EUR) | 2023 (EUR) | Różnica (EUR) |
A 2024/2023 (%) |
| 3 0 | Dochody pochodzące od personelu | 226 196 291 | 201 325 496 | 24 870 795 | 12,35 |
| 3 1 | Dochody związane z majątkiem | 2 949 838 | 5108120 | - 2 158 282 | - 42,25 |
| 3 2 | Dochody z tytułu dostawy towarów, świadczenia usług i wykonania robót budowlanych - Dochody przeznaczone na określony cel | 23 810 363 | 22 027029 | 1 783 334 | 8,10 |
| 3 3 | Inne dochody administracyjne | 24 149483 | 23 787 616 | 361867 | 1,52 |
| Tytuł 3 | Dochody związane z wykonywaniem przez instytucję jej zadań zwyczajowych | 277 105 975 | 252 248 261 | 24 857 714 | 9,85 |
| 4 0 | Dochody z inwestycji i rachunków | 4 411 026 | 2957212 | 1 453 814 | 49,16 |
| Tytuł 4 | Dochody związane z wykonywaniem przez instytucję szczególnych zadań | 4 411 026 | 2957212 | 1 453 814 | 49,16 |
| Ogółem | 281 517 001 | 255 205 473 | 26 311 527 | 10,31 | |
39. W rozdziale 4 0 "Dochody z inwestycji i rachunków" wzrost jest związany z sytuacją na rynku finansowym. W poprzednich latach Parlament płacił ujemne odsetki, natomiast od 2022 r. otrzymuje dodatnie odsetki na swoich rachunkach bankowych. W 2024 r. odsetki te wyniosły 4,41 mln EUR.
F. Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel
40. W 2024 r. środki pochodzące z dochodów przeznaczonych na określony cel (fundusz 7) wyniosły 49 277 555 EUR, w porównaniu z 50 186 995 EUR w 2023 r. Zobowiązania wyniosły 19 428 300 EUR, co daje wskaźnik zobowiązań wynoszący 39,4 %, w porównaniu z 50,9 % w 2023 r. Płatności wyniosły 14 724 275 EUR i stanowiły 75,8 % zaciągniętych zobowiązań, w porównaniu z 84,2 % w 2023 r.
G. Anulowanie środków bieżących
41. Anulowano środki w wysokości 7 934 234 EUR w porównaniu z 8 789 719 EUR w 2023 r., stanowiące 0,33 % środków ostatecznych w porównaniu z 0,39 % w 2023 r.
H. Przesunięcia
42. W trakcie roku budżetowego 2024 zatwierdzono 12 przesunięć "C" na mocy art. 31 i 49 rozporządzenia finansowego. Przesunięcia "C" wyniosły 82 768 000 EUR, czyli 3,47 % środków ostatecznych. Dla porównania w 2023 r. zatwierdzono 19 przesunięć "C", co stanowiło również 3,47 % środków ostatecznych (zob. szczegółowe formacje w Załączniku I).
Tabela 3
Analiza przesunięć "C" według kategorii wydatków i celu przesunięcia
| Kategoria wydatków, do której dokonuje się przesunięcia | Cel | Przesunięcie | Kwota przesunięcia (EUR) | jako % kwot przesuniętych |
| Polityka w zakresie nieruchomości | Pierwsza instalacja w budynku VEIL w Strasburgu | C1 | 7800000 | 9,42 |
| Ponowna ocena potrzeb projektu ADENAUER II w Luksemburgu Mobilność | C3, C10 | 21 120 000 | 25,52 | |
| Polityka w zakresie nieruchomości - Ogółem | 28 920 000 | 34,94 | ||
| Sprzęt IT i inne wyposażenie i usługi techniczne | Renowacja przestarzałego sprzętu, w tym przełączników sieciowych, serwerów w centrum przetwarzania danych i zasięgu Wi-Fi. Modernizacja i nowy sprzęt do obsługi urządzeń konferencyjnych w salach posiedzeń | C7, C9, C11 | 10 770 000 | 13,01 |
| Sprzęt indywidualny (posłowie i pracownicy) oraz odnawianie licencji na oprogramowanie wykorzystywane w centrum danych | C4, C6, C9, C11 | 13 160 000 | 15,90 | |
| Bezpieczeństwo informatyczne i usługi wsparcia informatycznego dla posłów, cyberbezpieczeństwo, zastąpienie GEDA, nowa aplikacja Perykles i rozwój potencjału w zakresie sztucznej inteligencji | C9, C11 | 4988000 | 6,03 | |
| Sprzęt IT i inne wyposażenie i usługi techniczne - Ogółem | 28 918 000 | 34,94 | ||
| Personel i inni pracownicy | Wynagrodzenia pracowników i dodatki | C2, C8 | 19 385 000 | 23,42 |
| Szkolenia i działania społeczne | C2 | 910 000 | 1,10 | |
| Podróże służbowe pracowników | C5 | 335000 | 0,40 | |
| Personel i inni pracownicy - Ogółem | 20 630 000 | 24,92 | ||
| Wielojęzyczność | Zewnętrzne tłumaczenie ustne | C8, C12 | 4300000 | 5,20 |
| Wielojęzyczność - Ogółem | 4 300 000 | 5,20 | ||
| Ogółem | 82 768 000 | 100 | ||
43. W 2024 r. przewodnicząca zatwierdziła dziewięć przesunięć środków "P" na mocy art. 29 rozporządzenia finansowego 6 z wykorzystaniem dwóch źródeł finansowania, a mianowicie środków bieżących na dany rok (fundusz 0) oraz wewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z poprzedniego roku (fundusz 5). W pierwszym przypadku wykorzystano kwotę 11 479 000 EUR, czyli 0,5 % ostatecznych środków, w porównaniu z ośmioma przesunięciami "P" w 2023 r., co stanowiło 0,4 % ostatecznych środków. W drugim przypadku przesunięto łączną kwotę 5 440 843 EUR (zob. szczegółowe informacje w Załączniku II).
I. Wykonanie budżetu według rozdziałów
44. W niniejszej części omówiono wykorzystanie środków w poszczególnych rozdziałach budżetu, ich udział w budżecie na 2024 r. oraz zmiany w wykorzystaniu środków w porównaniu z poprzednim rokiem budżetowym.
45. Sześć rozdziałów stanowiło 85,7 % wszystkich zobowiązań. Rozdział 10 "Członkowie instytucji"; Rozdział 12 "Urzędnicy i pracownicy tymczasowi"; Rozdział 14 "Inni pracownicy i usługi zewnętrzne"; Rozdział 20 "Budynki i koszty dodatkowe" Rozdział 21 "Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy" oraz rozdział 42 "Wydatki związane z asystentami posłów".
46. W tabeli 4 przedstawiono, rozdział po rozdziale, zobowiązania zaciągnięte w 2024 r. w porównaniu z zobowiązaniami w 2023 r.
Tabela 4
Porównanie zaciągniętych zobowiązań w latach 2024 i 2023
| Rozdział | Treść | 2024 (EUR) | 2023 (EUR) | Różnica (EUR) |
A 2024/2023 (%) |
| 1 0 | Członkowie instytucji | 249 427 211 | 217 433 354 | 31 993 857 | 15 |
| 1 2 | Urzędnicy i pracownicy tymczasowi | 853 989 951 | 798 650 569 | 55 339 383 | 7 |
| 1 4 | Inni pracownicy i usługi zewnętrzne | 206 535 275 | 206 794 921 | - 259 646 | 0 |
| 1 6 | Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji | 24 937 797 | 23 492 602 | 1 445 195 | 6 |
| Tytuł 1 - Osoby pracujące dla instytucji | 1 334 890 234 | 1 246 371 445 | 88 518 789 | 7 | |
| 2 0 | Budynki i koszty dodatkowe | 252 616 843 | 219 649 182 | 32 967 661 | 15 |
| 2 1 | Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy | 250 108 622 | 221 088 935 | 29 019 687 | 13 |
| 2 3 | Bieżące wydatki administracyjne | 5491506 | 7 347 550 | - 1 856 044 | - 25 |
| Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne | 508 216 971 | 448 085 666 | 60 131 305 | 13 | |
| 3 0 | Posiedzenia i narady | 27 628 547 | 30 661 900 | - 3 033 354 | - 10 |
| 3 2 | Doradztwo i informacja: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 156 070 769 | 171 634 855 | - 15 564 086 | - 9 |
| Tytuł 3 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję jej zadań zwyczajowych | 183 699 316 | 202 296 756 | - 18 597 440 | - 9 | |
| 4 0 | Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów | 125 403 171 | 114 095 415 | 11 307 756 | 10 |
| 4 2 | Wydatki związane z asystentami posłów | 222 263 343 | 226 692 521 | - 4 429 178 | - 2 |
| 4 4 | Posiedzenia i inna działalność posłów oraz byłych posłów | 593 204 | 523 756 | 69 448 | 13 |
| Tytuł 4 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję szczególnych zadań | 348 259 718 | 341 311 693 | 6 948 025 | 2 | |
| 5 0 | Wydatki Urzędu ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych oraz komitetu niezależnych wybitnych osobistości | 100 840 | 279 271 | - 178 431 | - 64 |
| Tytuł 5 - Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych oraz komitet niezależnych wybitnych osobistości | 100 840 | 279 271 | - 178 431 | - 64 | |
| X 1 0 1 | Rezerwa na nieprzewidziane wydatki | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Tytuł 10 - Pozostałe wydatki | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Ogółem | 2 375 167 078 | 2 238 344 831 | 136 822 248 | 6 | |
47. Zwiększenie zobowiązań w ramach rozdziału 10 "Członkowie instytucji" o 32 mln EUR (15 %) wynika z kilku czynników. Roczna indeksacja wynagrodzeń i diet posłów w 2024 r. (zob. pkt 48 poniżej) miała bezpośredni wpływ na pozycję 1000 "Wynagrodzenia". Ponadto od 16 lipca w 2023 r. w Parlamencie zasiadało 720 zamiast 705 posłów. Ponieważ rok 2024 był rokiem wyborczym, w lipcu 2024 r. zarówno odchodzący, jak i nowo wybrani posłowie byli uprawnieni do wypłaty wynagrodzenia (pełny miesiąc dla posłów odchodzących, którzy nie zostali ponownie wybrani, i pół miesiąca dla nowo wybranych posłów). Elementy te spowodowały wzrost środków na zobowiązania o 7,6 mln EUR w ramach pozycji 1 0 0 0. Wszyscy posłowie opuszczający Parlament mają prawo do odprawy przejściowej. Okres, w którym wypłaca się odprawę przejściową, zależy od całkowitego okresu sprawowania mandatu w Parlamencie. Wysokość miesięcznego dodatku ustala się na takim samym poziomie jak miesięczne wynagrodzenie. W rezultacie zobowiązania w art. 102 "Odprawy przejściowe" wzrosły w 2024 r. o 18,1 mln EUR. Przepisy przejściowe dotyczące odchodzących posłów mają również zastosowanie do pozycji 1 0 0 6 "Zwrot kosztów ogólnych", co spowodowało wzrost zobowiązań o 5,4 mln EUR w 2024 r.
48. Zobowiązania w rozdziale 1 2 "Wydatki na urzędników i pracowników tymczasowych" wyniosły w 2024 r. 854 mln EUR, co stanowi wzrost o 55,4 mln EUR w porównaniu z 2023 r. (7 %) i oznacza, że jest to największa kategoria wydatków (35,8 % wszystkich zobowiązań w 2024 r.). Wzrost ten w dużej mierze wynika ze zwiększenia o 3 % - w styczniu 2024 r. - wynagrodzeń urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej ze względu na wysoką stopę inflacji odnotowaną w poprzednim półroczu, a także z drugiego zwiększenia wynagrodzeń o 4,1 % w grudniu 2024 r., z mocą wsteczną od 1 lipca 2024 r.
49. Zobowiązania w rozdziale 2 0 "Budynki i koszty dodatkowe" zwiększyły się o 32,9 mln EUR (15 %). W rozdziale tym w ramach artykułu 200 "Budynki" odnotowano wzrost o 25,3 mln EUR. Zwłaszcza środki w pozycji 2 0 0 0 "Czynsze" zwiększyły się o 10,6 mln EUR, głównie z powodu wzrostu zakresu działalności związanej z obiektami Europa Experience. Zobowiązania w ramach pozycji 2 0 0 1 "Opłaty za użytkowanie wieczyste" wzrosły o 8,4 mln EUR w związku z przeszacowaniem potrzeb związanych z końcowymi etapami budowy budynku ADENAUER II w Luksemburgu. Również zobowiązania w ramach pozycji 2 0 0 7 "Budowa budynków i zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" wzrosły w 2024 r. o 6,5 mln EUR. Wzrost ten wynika częściowo z kosztów wstępnego zagospodarowania budynku VEIL w Strasburgu, a częściowo z większej liczby pierwszych prac adaptacyjnych przeprowadzonych na potrzeby centrów Europa Experience.
50. Jeśli chodzi o art. 202 "Koszty związane z budynkami", w 2024 r. zobowiązania zwiększyły się o 7,7 mln EUR. Zobowiązania w ramach pozycji 2 0 2 2 "Utrzymanie, konserwacja, administracja i sprzątanie budynków" wzrosły o 5,8 mln EUR, natomiast w pozycji 2 0 2 6 "Ochrona i nadzór nad budynkami" zwiększyły się o 1,9 mln EUR, co w przypadku obu pozycji wynika z różnych indeksacji w umowach odnowionych w 2023 i 2024 r., a w przypadku pozycji 2 0 2 6 - również ze zwiększenia obszaru, który należy zabezpieczyć w ujęciu rok do roku.
51. W rozdziale 2 1 "Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy" zobowiązania wzrosły o 29,02 mln EUR (13 %), z czego prawie 90 % wskutek art. 210 "Informatyka i telekomunikacja". W ramach tego ostatniego artykułu pozycje 2 1 0 5 "Inwestycje w projekty" i 2 1 0 4 "Inwestycje w infrastrukturę" stanowią 57 % (14,8 mln EUR). Niezbędne inwestycje są związane z zakupem indywidualnego sprzętu informatycznego dla posłów i personelu Parlamentu, wymianą niektórych przestarzałych serwerów w centrum danych, modernizacją sieci Wi-Fi, zastąpieniem systemu głosowania w Parlamencie i niektórych przełączników, a także z intensyfikacją działań w obszarze cyberbezpieczeństwa i rozwojem potencjału w zakresie sztucznej inteligencji. W pozostałej części artykułu 210 odnotowano wzrost o 11,27 mln EUR związany z wyższymi cenami zapłaconymi w 2024 r. za zakup licencji na aplikacje informatyczne i odnowienie tych licencji, a także z indeksacją umów.
52. W rozdziale 3 0 "Posiedzenia i narady" odnotowano zmniejszenie zobowiązań o 3 mln EUR (10 %), głównie ze względu na artykuł 3 0 0 "Koszty podróży służbowych pracowników i przejazdów pomiędzy trzema miejscami pracy" (3,7 mln EUR), co wynikało z mniejszego zakresu prac parlamentarnych w roku wyborczym (11 sesji miesięcznych w Strasburgu zamiast 12). Jednak redukcja tych kosztów została ograniczona zwiększeniem zobowiązań w ramach linii budżetowej 3 0 4 9 "Wydatki na świadczenie usług przez biuro podróży" (1,2 mln EUR) ze względu na nową umowę z wyższymi cenami. Zobowiązania w ramach pozycji budżetowej 3042 "Posiedzenia, kongresy, konferencje i delegacje" również zmniejszyły się w 2024 r. (0,7 mln EUR) w wyniku mniejszej liczby posiedzeń innych organów w okresie poprzedzającym wybory i w okresie inauguracyjnym.
53. Ogólne zobowiązania w ramach rozdziału 32 "Doradztwo i informacja: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie" zmniejszyły się o 15,6 mln EUR (9 %). W szczególności zdecydowanie zmniejszono zobowiązania w pozycji 3 2 4 2 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym" - o 19,3 mln EUR - odzwierciedlając tendencję wydatków na komunikację związaną z wyborami europejskimi w 2024 r. W pozycji 3 2 4 3 "Centra dla zwiedzających Parlamentu Europejskiego" również zredukowano środki, o 4,4 mln EUR, głównie ze względu na opóźnione projekty "Europa Experience". Zobowiązania w ramach pozycji 3 2 4 8 "Wydatki na informację audiowizualną" spowodowały jednak gwałtowny wzrost środków o 7,9 mln EUR w wyniku silnego popytu na usługi audiowizualne i znacznego wzrostu cen, a także wymiany przestarzałego sprzętu audiowizualnego zarówno w Brukseli, jak i w Strasburgu.
54. Wzrost zobowiązań o 11,3 mln EUR (10 %) w odniesieniu do rozdziału 40 "Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów" rozkłada się na art. 400 "Wydatki administracyjne związane z działalnością polityczną i informacyjną grup politycznych i posłów niezrzeszonych" (3,6 mln EUR), art. 402 "Finansowanie europejskich partii politycznych" (4,8 mln EUR) oraz z art. 403 "Finansowanie europejskich fundacji politycznych" (2,9 mln EUR). W roku wyborczym potrzebne są dodatkowe środki finansowe, aby umożliwić strukturom politycznym prowadzenie kampanii politycznych.
55. Zmniejszenie środków na zobowiązania o 4,4 mln EUR (2 %) w ramach rozdziału 42 "Wydatki związane z pomocą parlamentarną" w porównaniu z 2023 r. również wynika z roku wyborczego, w którym zmiana posłów prowadzi do stopniowej odnowy kadry asystentów parlamentarnych.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2817 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami - Sekcja I: Parlament Europejski - Rok budżetowy 2024 |
| Data aktu: | 06/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 06/06/2025 |