Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 30 czerwca 2023 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.10806 - BROADCOM / VMWARE - Sprawozdawca: FINLANDIA

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 30 czerwca 2023 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.10806 - BROADCOM / VMWARE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(C/2025/2800)

Sprawozdawca: FINLANDIA

Koncentracja

1. Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .

Definicja rynku

Definicja rynku produktowego

2. Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji następujących właściwych rynków produktowych:

a) zarządzanie zasobami informatycznymi i zarządzanie zasobami oprogramowania (ang. IT Asset Management - ITAM, Software Asset Management - SAM);

b) oprogramowanie automatyzacji IT i zarządzania konfiguracją (ang. IT Automation and Configuration Management - ITACM);

c) oprogramowanie do zarządzania centrum danych i kontroli aplikacji (ang. Datacenter System and Application Control - DSAC);

d) oprogramowanie sieciowe;

e) oprogramowanie do wirtualizacji serwerów;

f) dostawa kart HBA standardu Fiber Channel (FC HBA);

g) dostawa adapterów pamięci masowej;

h) dostawa kart sieciowych.

Definicja rynku geograficznego

3. Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwych rynków geograficznych dla następujących rynków produktowych:

a) ITAM i SAM (tj. co najmniej całe EOG, jeśli nie cały świat);

b) ITACM (tj. co najmniej całe EOG, jeśli nie cały świat);

c) DSAC (tj. co najmniej całe EOG, jeśli nie cały świat);

d) oprogramowanie sieciowe (tj. co najmniej całe EOG, jeśli nie cały świat);

e) dostawa oprogramowania do wirtualizacji serwerów (tj. cały świat);

f) dostawa FC HBA (tj. cały świat);

g) dostawa adapterów pamięci masowej (tj. cały świat);

h) dostawa kart sieciowych (tj. cały świat).

Ocena wpływu na konkurencję

4. Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych związanych z połączeniem działalności Broadcom i Vmware w zakresie oprogramowania ITAM i SAM.

5. Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych związanych z połączeniem działalności Broadcom i Vmware w zakresie oprogramowania ITACM.

6. Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych związanych z połączeniem działalności Broadcom i Vmware w zakresie oprogramowania DSAC.

7. Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych związanych z połączeniem działalności Broadcom i Vmware w zakresie oprogramowania sieciowego.

8. Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w wyniku skutków konglomeracyjnych związanych z zamknięciem dostępu dostawcom kart FC HBA spowodowanym ograniczeniem lub pogorszeniem interoperacyjności między konkurencyjnymi kartami FC HBA a oprogramowaniem do wirtualizacji serwerów dostarczanym przez VMware.

9. Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w wyniku skutków konglomeracyjnych związanych z zamknięciem dostępu dostawcom adapterów pamięci masowej spowodowanym ograniczeniem lub pogorszeniem interoperacyjności między konkurencyjnymi adapterami pamięci masowej a oprogramowaniem do wirtualizacji serwerów dostarczanym przez VMware.

10. Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w wyniku skutków konglomeracyjnych związanych z zamknięciem dostępu dostawcom kart sieciowych spowodowanym ograniczeniem lub pogorszeniem interoperacyjności między konkurencyjnymi kartami sieciowymi a oprogramowaniem do wirtualizacji serwerów dostarczanym przez VMware.

11. Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie

nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w wyniku skutków konglomeracyjnych związanych z zamknięciem dostępu dostawcom kart sieciowych SmartNIC spowodowanym opóźnianiem lub utrudnianiem rozwoju kart sieciowych SmartNIC za pośrednictwem Project Monterey.

12. Komitet Doradczy (10 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w wyniku skutków konglomeracyjnych związanych z ewentualną sprzedażą łączoną oprogramowania do wirtualizacji serwerów dostarczanego przez VMware i oprogramowania (dla przedsiębiorstw, dla komputerów typu mainframe oraz związanego z bezpieczeństwem) produkowanego przez Broadcom.

Zobowiązania

13. Komitet Doradczy (9 państw członkowskich) zgadza się z wnioskiem Komisji, że zobowiązania dotyczące (i) wolnego dostępu do API i certyfikacji, (ii) dofinansowania sterowników open source oraz (iii) rozdzielenia organizacyjnego i poufności, przedstawione przez stronę zgłaszającą 14 czerwca 2023 r., rozwiewają obawy związane z zamknięciem dostępu dostawcom kart FC HBA spowodowanym ograniczeniem lub pogorszeniem interoperacyjności między konkurencyjnymi kartami FC HBA a oprogramowaniem do wirtualizacji serwerów dostarczanym przez VMware. Jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu.

14. Komitet Doradczy (9 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że w przypadku pełnego wypełnienia ostatecznych zobowiązań zaproponowanych przez stronę zgłaszającą w dniu 14 czerwca 2023 r. zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na jego istotnej części. Jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym oraz z Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym

15. Komitet Doradczy (9 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona koncentracja musi zatem zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym 2  zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym. Jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu.

1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 1 z 3.1.1994, s. 3.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2800

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 30 czerwca 2023 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.10806 - BROADCOM / VMWARE - Sprawozdawca: FINLANDIA
Data aktu: 23/05/2025
Data ogłoszenia: 23/05/2025