Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40721 - Microsoft Teams oraz AT.40873 - Microsoft Teams II

Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40721 - Microsoft Teams oraz AT.40873 - Microsoft Teams II
(C/2025/2790)

1. Wprowadzenie

(1) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu 1 , jeżeli Komisja zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestania naruszenia i zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej fazie rozpatrywania sprawy, Komisja może, w drodze decyzji, uczynić takie zobowiązania wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w wyznaczonym przez Komisję terminie.

2. Streszczenie sprawy

(2) 25 czerwca 2024 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń dotyczące domniemanych naruszeń art. 102

Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("Traktat") oraz art. 54 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"). Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń stanowi wstępną fazę rozpatrywania sprawy w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

(3) W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń wstępnie stwierdzono, że Microsoft nadużył swojej pozycji dominującej poprzez powiązanie swojej aplikacji Teams (narzędzie do komunikacji zintegrowanej i współpracy, zwane dalej "SaaS") ze swoimi dominującymi aplikacjami biurowymi typu SaaS do użytku zawodowego: Word, Excel, PowerPoint i Outlook (zwanymi dalej "produktami wiążącymi").

(4) Przynajmniej od 2019 r. klienci nie byli w stanie zakupić produktów wiążących, które są sprzedawane w ramach pakietów Office 365 i Microsoft 365 (zwanych dalej "O365/M365"), bez aplikacji Teams. Zapewniło to Teams przewagę w dystrybucji, której konkurenci nie byli w stanie zrekompensować i którą dodatkowo pogłębiała ograniczona interoperacyjność produktów Microsoftu z rozwiązaniami konkurentów.

(5) W trakcie dochodzenia Microsoft jednostronnie zmienił swoje postępowanie, w szczególności wprowadził tańsze wersje pakietów O365/M365 bez Teams dla pracowników wiedzy i pracowników pierwszej linii, najpierw w EOG (2023 r.), a następnie na całym świecie (2024 r.). W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń wstępnie stwierdzono, że zmiany te, oceniane łącznie, były niewystarczające, aby położyć kres naruszeniu i jego skutkom.

3. Zasadnicza treść zaproponowanych zobowiązań

(6) Microsoft nie zgadza się ze stwierdzeniami zawartymi w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisji. Niemniej jednak, bazując na wprowadzonych jednostronnie zmianach postępowania, zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 zaproponował, że przyjmie zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia Komisji w odniesieniu do naruszenia konkurencji. Najważniejsze elementy tych zobowiązań są następujące:

(a) Microsoft zaoferuje klientom nabywającym w EOG ("klienci z EOG") pakiety O365/M365 dla pracowników wiedzy ("objęte pakiety") bez Teams ("pakiety bez Teams") po cenie niższej niż odpowiednie objęte pakiety zawierające Teams ("różnica w cenie") 2 . Różnica w cenie dla większych pakietów bez Teams będzie wyższa od różnicy w cenie, która wynikała z jednostronnych zmian postępowania wprowadzonych przez Microsoft. Cena Teams będzie równa różnicy w cenie lub od niej wyższa. Obniżki cen oferowane na Teams lub objęte pakiety nie będą przekraczać obniżek cen oferowanych na pakiety bez Teams.

(b) Klienci z EOG będą mogli instalować pakiety bez Teams w centrach danych na całym świecie. Klienci z EOG posiadający umowy długoterminowe będą mieli zapewnione regularne możliwości przejścia na pakiety bez Teams.

(c) Jeśli chodzi o konkretne funkcje, Microsoft będzie umożliwiał podmiotom konkurującym z aplikacją Teams i osobom trzecim dostęp do określonych produktów i usług Microsoftu i ich następców oraz skuteczną interoperacyjność z nimi, co pozwoli na interoperacyjność między rozwiązaniami konkurencyjnymi wobec Teams a wspomnianymi produktami i usługami Microsoftu.

(d) Microsoft umożliwi podmiotom konkurującym z aplikacją Teams wbudowywanie do swoich produktów aplikacji webowych Office (Word, Excel i PowerPoint) w celu zapewnienia równoważnych funkcji w zakresie oglądania, edycji, współpracy, prezentacji i rozmów "na żywo", jakie te aplikacje webowe Office zapewniają w Teams.

(e) Microsoft umożliwi wyraźne zintegrowanie produktów konkurencyjnych wobec Teams z produktami wiążącymi.

(f) Microsoft umożliwi klientom z EOG pobieranie danych obejmujących komunikację prowadzoną w Teams w celu wykorzystania ich w alternatywnym oprogramowaniu, jeżeli chcieliby oni skorzystać z alternatywnego oprogramowania zamiast Teams lub równolegle z Teams.

(g) Okres obowiązywania zobowiązań wynosi siedem lat od daty wejścia w życie, z wyjątkiem zobowiązań dotyczących interoperacyjności i możliwości przenoszenia danych, których okres obowiązywania wynosi dziesięć lat. Microsoft wyznaczy pełnomocnika ds. monitorowania w celu monitorowania przestrzegania zobowiązań i w celu prowadzenia mediacji w przypadku sporów. Utrzymujące się kwestie sporne będą przedmiotem przyspieszonego postępowania polubownego.

(7) Pełna wersja zobowiązań została opublikowana w języku angielskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:

https://ec.europa.eu/competition-policy/index_en

4. Zaproszenie do zgłaszania uwag

(8) Po zbadaniu rynku Komisja zamierza przyjąć - na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 - decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.

(9) Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".

(10) Odpowiedzi i uwagi powinny być zasadne i przedstawiać istotne fakty. Jeśli stwierdzą Państwo istnienie problemu dotyczącego jakiejkolwiek części zaproponowanych zobowiązań, Komisja prosi o zasugerowanie możliwego rozwiązania.

(11) Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny AT.40721 - Microsoft Teams oraz AT.40873 - Microsoft Teams II można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną na adres: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 81 i 82 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 101 i 102 TFUE. Treść tych dwóch grup postanowień jest zasadniczo identyczna. Do celów niniejszego zawiadomienia odniesienia do art. 101 i 102 TFUE należy rozumieć, tam gdzie to stosowne, jako odniesienia do art. 81 i 82 Traktatu WE.
2 Rozumiemy, że Microsoft zamierza ujednolicić swoje oferty zestawów i ceny na całym świecie.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2790

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40721 - Microsoft Teams oraz AT.40873 - Microsoft Teams II
Data aktu: 16/05/2025
Data ogłoszenia: 16/05/2025