Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 19 maja 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: INEOS Manufacturing Deutschland GmbH (Kolonia, Niemcy) (przedstawiciel: S. Altenschmidt i V. Wechsler, Rechtsanwälte)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie, że decyzja Komisji z dnia 30 kwietnia 2024 r. [Ares(2024)3182740] w związku z wiadomością Komisji z dnia 21 grudnia 2023 r., godz. 12.23 [temat emaila "DE - (e-mail 1/2) "Final information on the fifth subparagraph of Article 10a(1) of Directive 2003/87/EC"] oraz z komunikatem Komisji z dnia 20 grudnia 2024 r. [Ares(2024)9198780], jest nieistniejąca jako akt prawny w zakresie, w jakim instalacja eksploatowana przez skarżącą z oznaczeniem "Kracker 4, Geb. T21" i optatrzona numerem instalacji DE000000000002294 jest oznaczona jako taka, której poziomy emisji gazów cieplarnianych znajdują się powyżej 80 percentyla poziomów emisji dla odpowiednich wskaźników emisyjności dla produktów w kontekście transpozycji art. 10a ust. 1 akapit piąty dyrektywy 2003/87/WE 1 ;
- ewentualnie, w przypadku niedopuszczalności żądania w pkt 1), stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 30 kwietnia 2024 r. [Ares(2024)3182740] w związku z wiadomością Komisji z dnia 21 grudnia 2023 r., godz. 12.23 [temat emaila "DE - (e-mail 1/2) Final information on the fifth subparagraph of Article 10a(1) of Directive 2003/87/EC"] oraz z komunikatem Komisji z dnia 20 grudnia 2024 r. [Ares(2024)9198780] w zakresie, w jakim instalacja eksploatowana przez skarżącą z oznaczeniem "Kracker 4, Geb. T21" i optatrzona numerem instalacji DE000000000002294 jest oznaczona jako taka, której poziomy emisji gazów cieplarnianych znajdują się powyżej 80 percentyla poziomów emisji dla odpowiednich wskaźników emisyjności dla produktów w kontekście wdrożenia art. 10a ust. 1 akapit piąty dyrektywy 2003/87/WE; oraz
- obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi następujące zarzuty.
1. Zarzut pierwszy, zgodnie z którym pisma pozwanej będące przedmiotem skargi nie istnieją jako akty prawne. Jej wiadomości z dnia 21 grudnia 2023 r. i 20 grudnia 2024 r. nie są wiążące. Decyzja z dnia 30 kwietnia 2024 r. nie zawiera żadnego postanowienia odnoszącego się do niniejszej sprawy.
2. Zarzut drugi (podniesiony ewentualnie): Decyzja z dnia 30 kwietnia 2024 r. jest niezgodna z prawem pod względem formalnym, ponieważ narusza system językowy Unii, zasadę przyznania prawa do bycia wysłuchanym oraz wymóg pełnego uwzględnienia okoliczności faktycznych sprawy. Ponadto brak jest uzasadnienia.
3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że decyzja jest również niezgodna z prawem pod względem materialnym. Brak jest podstawy prawnej upoważniającej pozwanego do działania. Ponadto, pomimo wyraźnego spójnika "oraz" w odpowiednim rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/331 2 , decyzja opiera się na średniej wartości za lata 2016 i 2017 i nie uwzględnia ciepła faktycznie eksportowanego przez zakład przy ustalaniu wartości emisji gazów cieplarnianych. Decyzja jest również niewiążąca ze względu na brak istnienia formalnego aktu prawnego. Zawarta w niej wartość referencyjna jest również prawdopodobnie niezgodna ze stanem faktycznym.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2688 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-180/25: Skarga wniesiona w dniu 14 marca 2025 r. - Ineos Manufacturing Deutschland/Komisja |
| Data aktu: | 19/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 19/05/2025 |