Sprawa T-169/25: Skarga wniesiona w dniu 7 marca 2025 r. - Cosmetics Europe/Parlament i Rada

Skarga wniesiona w dniu 7 marca 2025 r. - Cosmetics Europe/Parlament i Rada
(Sprawa T-169/25)

(C/2025/2685)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 19 maja 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Cosmetics Europe - the personai Care Association (Auderghem, Belgia) (przedstawiciele: J.-P. Montfort i A. de Moncuit, lawyers)

Strona pozwana: Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej

Żądania:

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności art. 9, 10 i załącznika III oraz w niezbędnym zakresie art. 30 ust. 1 tiret drugie lit. c) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/3019 z dnia 27 listopada 2024 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych (wersja przekształcona) 1  w zakresie, w jakim ustanawia on system rozszerzonej odpowiedzialności producenta za produkty kosmetyczne; oraz,

- obciążenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej kosztami niniejszego postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skarżąca podnosi sześć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia przez prawodawcę Unii obowiązku uzasadnienia poprzez przyjęcie wyżej wymienionych artykułów dyrektywy (UE) 2024/3019 w odniesieniu do wyboru sektora kosmetyków, który ma podlegać systemowi rozszerzonej odpowiedzialności producenta ustanowionemu w tej dyrektywie.

2. Zarzut drugi dotyczący tego, że prawodawca Unii popełnił oczywisty błąd w ocenie i naruszył art. 191 ust. 3 TFUE, nie uwzględniając wszystkich faktów i okoliczności sprawy oraz opierając się na dowodach, które nie są prawdziwe, wiarygodne i spójne przy wyborze sektora kosmetyków jako drugiego sektora podlegającego systemowi rozszerzonej odpowiedzialności producenta ustanowionemu w dyrektywie (UE) 2024/3019.

3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że wybierając kosmetyki jako drugi sektor podlegający systemowi rozszerzonej odpowiedzialności producenta, dyrektywa (UE) 2024/3019 narusza zasadę "zanieczyszczający płaci" oraz zasadę niedyskryminacji.

4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że niepewność co do systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta ustanowionego w dyrektywie (UE) 2024/3019 oznacza, że producenci produktów kosmetycznych nie mogą jednoznacznie znać swoich praw i obowiązków z naruszeniem zasad pewności prawa i dobrej administracji.

5. Zarzut piąty dotyczący tego, że dyrektywa (UE) 2024/3019 narusza zasadę proporcjonalności i art. 191 TFUE, w szczególności ze względu na to, że obciążenie producentów produktów kosmetycznych jest znaczne, bez żadnego dowodu, że korzyści z oczyszczania czwartego stopnia uzasadniają taki ciężar, oraz że przyjęcie wykazu mikrozanie- czyszczeń byłoby bardziej skuteczne i mniej uciążliwe dla przemysłu kosmetycznego.

6. Zarzut szósty dotyczący tego, że art. 9 dyrektywy (UE) 2024/3019 poprzez wprowadzenie systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta na warunkach sprzecznych z powyższymi zasadami nie może być uzasadniony zasadą ostrożności.

1 Dz.U.2024 L 3019.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2685

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-169/25: Skarga wniesiona w dniu 7 marca 2025 r. - Cosmetics Europe/Parlament i Rada
Data aktu: 19/05/2025
Data ogłoszenia: 19/05/2025