Sprawa C-157/25, Jas Forwarding Worldwide [Belgia]: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Rechtbank van eerste aanleg te Antwerpen (Belgia) w dniu 6 lutego 2025 r. - Administratie Douane & Accijnzen - Regio Antwerpen, Staatsanwaltschaft/NV Jas Forwarding Worldwide (Belgia) i in

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Rechtbank van eerste aanleg te Antwerpen (Belgia) w dniu 6 lutego 2025 r. - Administratie Douane & Accijnzen - Regio Antwerpen, Staatsanwaltschaft/NV Jas Forwarding Worldwide (Belgia) i in.
(Sprawa C-157/25, Jas Forwarding Worldwide [Belgia])

(C/2025/2647)

Język postępowania: niderlandzki

(Dz.U.UE C z dnia 19 maja 2025 r.)

Sąd odsyłający

Rechtbank van eerste aanleg te Antwerpen

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Administratie Douane & Accijnzen - Regio Antwerpen, Staatsanwaltschaft

Druga strona postępowania: NV Jas Forwarding Worldwide (Belgium), Gerlach & Co. NV, BO BayWa r.e. Solar Systems S.A.R.L., BO Bejulo, BO Memodo, BO Densys pv5, BO HelioActive Rendszerintegrator, BO Donauer Solar Systems

Pytania prejudycjalne

1) Czy moduły lub panele fotowoltaiczne z krzemu krystalicznego, które zmontowano w Korei Południowej lub Wietnamie z ogniw fotowoltaicznych wyprodukowanych w Malezji lub na Tajwanie, a następnie przywieziono do UE z Korei Południowej lub Wietnamu, należy uznać za "wysłane z Malezji lub Tajwanu" w rozumieniu rozporządzeń wykonawczych 2016/184 1 , 2016/185 2 , 2017/366 3  i 2017/367 4 , wobec czego w zgłoszeniu takich modułów lub paneli fotowoltaicznych z krzemu krystalicznego należy podać Malezję lub Tajwan jako "państwo wysyłki" oraz kody towarów właściwe dla modułów lub paneli fotowoltaicznych z krzemu krystalicznego "przywożonych z Malezji lub Tajwanu"?

2) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze: czy art. 1 ust. 2 rozporządzeń wykonawczych 2016/184 i 2016/185 oraz art. 4 ust. 2 rozporządzeń wykonawczych 2017/366 i 2017/367 należy wówczas interpretować w ten sposób, że zwolnienia przyznane wymienionym [w tych rozporządzeniach] przedsiębiorstwom można jeszcze zastosować, jeżeli ważne faktury handlowe zawierające oświadczenie dotyczące ogniw fotowoltaicznych przedstawiono organom celnym dopiero po ocleniu modułów fotowoltaicznych?

3) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze: czy oświadczenie na ważnej fakturze handlowej musi wówczas dokładnie odpowiadać brzmieniu i wymogom (formalnym) określonym w art. 4 ust. 2 rozporządzeń wykonawczych 2017/366 i 2017/367 oraz art. 1 ust. 2 rozporządzeń wykonawczych 2016/184 i 2016/185, czy też można odejść od tego brzmienia i wymogów (formalnych), gdy przedłożone zostaną inne środki dowodowe na okoliczność prawidłowości i autentyczności deklaracji na fakturze lub też bez ich przedłożenia?

1 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/184 z dnia 11 lutego 2016 r. rozszerzające ostateczne cło wyrównawcze nałożone rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 1239/2013 na przywóz modułów fotowoltaicznych z krzemu krystalicznego i głównych komponentów (tj. ogniw) pochodzących lub wysyłanych z Chińskiej Republiki Ludowej, na przywóz modułów fotowoltaicznych z krzemu krystalicznego i głównych komponentów (tj. ogniw) wysyłanych z Malezji i Tajwanu, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Malezji i Tajwanu (Dz.U. 2016, L 37, s. 56).
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/185 z dnia 11 lutego 2016 r. rozszerzające ostateczne cło antydumpingowe nałożone rozporządzeniem Rady (UE) nr 1238/2013 na przywóz modułów fotowoltaicznych z krzemu krystalicznego i głównych komponentów (tj. ogniw) pochodzących lub wysyłanych z Chińskiej Republiki Ludowej, na przywóz modułów fotowoltaicznych z krzemu krystalicznego i głównych komponentów (tj. ogniw) wysyłanych z Malezji i Tajwanu, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Malezji i Tajwanu (Dz.U. 2016, L 37, s. 76).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/366 z dnia 1 marca 2017 r. nakładające ostateczne cło wyrównawcze na przywóz modułów fotowoltaicznych z krzemu krystalicznego i głównych komponentów (tj. ogniw) pochodzących lub wysyłanych z Chińskiej Republiki Ludowej w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 18 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 i kończące dochodzenie w ramach częściowego przeglądu okresowego zgodnie z art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/1037 (Dz.U. 2017, L 56, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/367 z dnia 1 marca 2017 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz modułów fotowoltaicznych z krzemu krystalicznego i głównych komponentów (tj. ogniw) pochodzących lub wysyłanych z Chińskiej Republiki Ludowej w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 i kończące dochodzenie w ramach częściowego przeglądu okresowego zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/1036 (Dz.U. 2017, L 56, s. 131).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2647

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-157/25, Jas Forwarding Worldwide [Belgia]: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Rechtbank van eerste aanleg te Antwerpen (Belgia) w dniu 6 lutego 2025 r. - Administratie Douane & Accijnzen - Regio Antwerpen, Staatsanwaltschaft/NV Jas Forwarding Worldwide (Belgia) i in
Data aktu: 19/05/2025
Data ogłoszenia: 19/05/2025