(C/2025/2627)
Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 19 maja 2025 r.)
Sąd odsyłający
Consiglio di Stato
Strony w postępowaniu głównym
Strony inicjujące postępowanie przed sądem odsyłającym: Associazione Nazionale Italiana Bingo - Anib, Play Game Srl (C-728/22), Associazione Concessionari Bingo - Ascob Srl i in. (C-729/22), Coral Srl (C-730/22)
Druga strona postępowania: Ministero dell'Economia e delle Finanze, Agenzia delle Dogane e dei Monopoli
przy udziale: B.E. Srl, Play Game Srl, Play Line Srl Unipersonale, BC, BD, EF, GL, HU
Sentencja
1) Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji
należy interpretować w ten sposób, że:
ma ona zastosowanie ratione temporis do koncesji w rozumieniu jej art. 5 ust. 1 lit. b), na mocy których udzielono koncesji przed wejściem w życie dyrektywy 2014/23, lecz które zostały przedłużone na mocy przepisów ustawowych nakładających w zamian na odnośnych koncesjonariuszy, po pierwsze, obowiązek uiszczania opłaty miesięcznej, której wysokość była następnie podwyższana, po drugie, zakaz przenoszenia ich lokali, a po trzecie, obowiązek zaakceptowania tych przedłużeń w celu uzyskania zezwolenia na udział we wszelkich przyszłych postępowaniach o ponowne udzielenie tych koncesji, pod warunkiem że rzeczone przepisy ustawowe weszły w życie po upływie terminu transpozycji dyrektywy 2014/23. W tej sytuacji art. 49 i 56 TFUE należy interpretować w ten sposób, że nie mają one zastosowania.
2) Artykuł 43 dyrektywy 2014/23
należy interpretować w ten sposób, że:
stoi on na przeszkodzie temu, by ustawodawca krajowy mógł jednostronnie przedłużyć na mocy przepisów ustawowych, które weszły w życie po upływie terminu transpozycji dyrektywy 2014/23, okres obowiązywania koncesji na usługi, a przy tej okazji, w zamian, po pierwsze, podwyższyć wysokość opłaty ustalanej ryczałtowo i należnej od wszystkich odnośnych koncesjonariuszy niezależnie od ich obrotów, po drugie, utrzymać zakaz przenoszenia ich lokali oraz, po trzecie, zachować obowiązek zaakceptowania tych przedłużeń w celu uzyskania przez owych koncesjonariuszy zezwolenia na udział we wszelkich przyszłych postępowaniach o ponowne udzielenie tych koncesji, pod warunkiem że modyfikacje te, rozpatrywane łącznie, nie spełniają warunków stosowania art. 43 ust. 1 i 2 dyrektywy 2014/23.
3) Artykuły 5 i 43 dyrektywy 2014/23
należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoją one na przeszkodzie wykładni lub stosowaniu krajowych przepisów ustawowych lub praktyce opartej na tych przepisach, które pozbawiają instytucję zamawiającą uprawnienia do wszczęcia na wniosek koncesjonariusza postępowania administracyjnego mającego na celu zmianę warunków wykonywania odnośnej koncesji, w przypadku gdy wystąpiły niemożliwe do przewidzenia zdarzenia z przyczyn niezależnych od woli stron, a które to zdarzenia wpływają znacząco na ryzyko operacyjne związane z wykonywaniem tej koncesji, dopóki utrzymują się takie warunki, i przez czas niezbędny do ewentualnego przywrócenia pierwotnych warunków wykonywania owej koncesji.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2627 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Sprawy połączone od C-728/22 do C-730/22, Anib i in.: Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 20 marca 2025 r. - Associazione Nazionale Italiana Bingo - Anib, Play Game Srl, Associazione Concessionari Bingo - Ascob Srl i in., Coral Srl v. Ministero dell'Economia e delle Finanze, Agenzia delle Dogane e dei Monopoli |
| Data aktu: | 20/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 19/05/2025 |