Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 12 maja 2025 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: MegaFon OAO (przedstawiciele: D. Rovetta, M. Campa, M. Moretto, V. Villante, M. Pirovano, B. Bonafini, avvocati)
Druga strona postępowania: Rada Unii Europejskiej, Komisja Europejska
Żądania wnoszącego odwołanie
Strona wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o:
- uchylenie wyroku Sądu Unii Europejskiej z dnia 15 stycznia 2025 r., MegaFon/Rada (T-193/23, zwanego dalej "zaskarżonym wyrokiem", ECLI:EU:T:2025:7);
- stwierdzenie nieważności aktów zaskarżonych w pierwszej instancji, czyli:
- decyzji Rady (WPZiB) 2023/434 z dnia 25 lutego 2023 r. w sprawie zmiany decyzji 2014/512/WPZiB dotyczącej środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie 1 i rozporządzenia Rady (UE) 2023/427 z dnia 25 lutego 2023 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie 2 ;
- decyzji Rady (WPZiB) 2023/1517 z dnia 20 lipca 2023 r. w sprawie zmiany decyzji 2014/512/WPZiB dotyczącej środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie 3 ;
- decyzji Rady (WPZiB) 2024/422 z dnia 29 stycznia 2024 r. zmieniającej decyzję 2014/512/WPZiB dotyczącą środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie 4 ;
- tytułem żądania ewentualnego - uchylenie zaskarżonego wyroku i przekazanie sprawy Sądowi do ponownego rozpoznania;
a w każdym razie,
- obciążenie Rady Unii Europejskiej kosztami postępowania wnoszącej odwołanie, poniesionymi zarówno w pierwszej instancji, jak i w postępowaniu odwoławczym.
Zarzuty i główne argumenty
W odwołaniu wnosząca je opiera się na ośmiu następujących zarzutach:
- zarzut pierwszy: niezgodna z prawem odmowa uwzględnienia wniosku o przedstawienie dodatkowych dowodów, naruszenie art. 85 § 3 i art. 92 § 7 regulaminu postępowania przed Sądem, przeinaczenie okoliczności faktycznych, naruszenie istotnych wymogów proceduralnych i obowiązku uzasadnienia na podstawie art. 296 TFUE;
- zarzut drugi: naruszenie przez Sąd art. 296 TFUE dotyczącego obowiązku uzasadnienia, naruszenie art. 215 TFUE w związku z art. 29 TUE;
- zarzut trzeci: naruszenie prawa w odniesieniu do ciężaru dowodu i jakości dowodów, naruszenie przez Sąd zakresu kontroli sądowej i dokonanie zmiany aktu Rady;
- zarzut czwarty: Sąd naruszył prawo, gdy ustanowił domniemanie umieszczenia wnoszącej odwołanie w wykazie, nieuzasadnione odwrócenie ciężaru dowodu, naruszenie prawa do skutecznego środka prawnego przed sądem (art. 41 i 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej), przeinaczenie dowodów i istotnych okoliczności faktycznych;
- zarzut piąty: naruszenie i błędna interpretacja kryterium "wsparcia", wypaczenie dowodów i okoliczności faktycznych;
- zarzut szósty: sąd nie orzekł z urzędu, że doszło do naruszenia istotnych wymogów proceduralnych przez Radę, a w każdym razie zaskarżone akty naruszają istotne wymogi proceduralne;
- zarzut siódmy: sąd naruszył prawo, gdy orzekł, że nieprzygotowanie i nieprzekazanie dowodów przez Radę w toku postępowania administracyjnego nie stanowi naruszenia art. 41 i 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, a posiłkowo Sąd naruszyła prawo, gdy nie uwzględnił zarzutu niezgodności z prawem decyzji Rady 2014/512/WPZiB z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącej środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie 5 oraz rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie 6 ;
- zarzut ósmy: naruszenie i błędna wykładnia ogólnych zasad prawa Unii, a w szczególności zasad równego traktowania i-niedyskryminacji.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2520 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-228/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (pierwsza izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 15 stycznia 2025 r. w sprawie T-193/23, MegaFon/Rada, wniesione w dniu 25 marca 2025 r. przez MegaFon OAO |
| Data aktu: | 12/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 12/05/2025 |