Sprawa C-181/25, Assessorato regionale della Salute: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Consiglio di giustizia amministrativa per la Regione siciliana (Włochy) w dniu 4 marca 2025 r. - Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM)/Assessorato regionale della Salute

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Consiglio di giustizia amministrativa per la Regione siciliana (Włochy) w dniu 4 marca 2025 r. - Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM)/Assessorato regionale della Salute
(Sprawa C-181/25, Assessorato regionale della Salute)

(C/2025/2519)

Język postępowania: włoski

(Dz.U.UE C z dnia 12 maja 2025 r.)

Sąd odsyłający

Consiglio di giustizia amministrativa per la Regione siciliana

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM)

Druga strona postępowania: Assessorato regionale della Salute

Pytania prejudycjalne

1) Czy wyłączenie "świadczeń zdrowotnych" z zakresu stosowania dyrektywy 2006/123/WE 1  ma konsekwencje dla pełnego wdrożenia zasad ochrony konkurencji w szczególnym sektorze dostępu akredytowanych podmiotów prywatnych do zawarcia umów, o których mowa w art. 8 quinquies decreto legislativo (dekretu ustawodawczego) nr 502 z 1992 r., w wykonaniu postanowień art. 3 [ust.] 3 TUE, art. 3 ust. 1 lit. b), art. 106, 116 i art. 117 ust. 1 TFUE?

2) W przypadku udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie pierwsze - czy kryterium tak zwanych przeszłych wydatków stosowane w celu przyznania akredytowanym przedsiębiorstwom prywatnym budżetu, w odniesieniu do którego mają zostać zawarte indywidualne umowy zgodnie z art. 8 quinquies decreto legislativo (dekretu ustawodawczego) nr 502 z 1992 r., w przypadku gdy jest ono stosowane w sposób wyłączny lub przeważający lub w każdym razie decydujący przez organ administracji regionalnej, jest sprzeczne z art. 3 [ust.] 3 TUE oraz z art. 3 ust. 1 lit. b), art. 106, 116 i art. 117 ust. 1 TFUE?

3) Czy postanowienia art. 3 [ust.] 3 TUE oraz art. 3 ust. 1 lit. b), art. 106, 116 i art. 117 ust. 1 TFUE, a także, bardziej ogólnie, zasady ochrony konkurencji i wolnego rynku stoją na przeszkodzie przepisom regionalnym, które w odniesieniu do dostępu do rynku świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych i udzielanych przez akredytowane podmioty prywatne, a zatem w odniesieniu do pierwszej umowy, przewidują stały budżet początkowy określony z góry przez organ administracji regionalnej i niezależny od ocen dotyczących efektywności i zdolności świadczeniodawcy, szczególnych potrzeb pacjentów, dostępności do świadczeń na danym terytorium, liczby personelu i wyposażenia technologicznego dostępnego dla świadczeniodawcy?

4) Jeśli w odpowiedzi na pytanie trzecie zostanie stwierdzone, że ustanowienie stałego budżetu początkowego jest zgodne z postanowieniami art. 3 [ust.] 3 TUE, art. 3 ust. 1 lit. b) oraz art. 106, 116 i art. 117 ust. 1 TFUE, a także, bardziej ogólnie, z zasadami ochrony konkurencji i wolnego rynku, to czy zgodność ta zależy od wartości budżetu początkowego określonego z góry przez organ administracji regionalnej i rozpatrywanego w ujęciu bezwzględnym lub w stosunku do wartości budżetów przyznanych innym akredytowanym podmiotom prywatnym, które już zawarły umowę i działają w tym samym sektorze lub w tej samej dziedzinie specjalizacji?

1 Dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotycząca usług na rynku wewnętrznym (Dz.U. 2006, L 376, s. 36).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2519

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-181/25, Assessorato regionale della Salute: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Consiglio di giustizia amministrativa per la Regione siciliana (Włochy) w dniu 4 marca 2025 r. - Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM)/Assessorato regionale della Salute
Data aktu: 12/05/2025
Data ogłoszenia: 12/05/2025