Prokuratura Europejska (EPPO) jest niezależną prokuraturą Unii Europejskiej. EPPO jest właściwa do prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach przestępstw naruszających interesy finansowe Unii, zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE) 2017/1939 1 (zwanym dalej "rozporządzeniem w sprawie EPPO"), które weszło w życie 20 listopada 2017 r., oraz do ścigania i stawiania przed sądem sprawców i współsprawców takich przestępstw. EPPO rozpoczęła działalność 1 czerwca 2021 r. 2 .
Na podstawie pkt VI załącznika do decyzji wykonawczej Rady (UE) 2018/1696 3 w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia w sprawie EPPO Komisja jest odpowiedzialna za sporządzenie, przyjęcie i opublikowanie otwartego zaproszenia do zgłaszania kandydatur na stanowisko Europejskiego Prokuratora Generalnego. Przed przyjęciem zaproszenia Komisja skonsultowała się w sprawie jego projektu z Parlamentem Europejskim i Radą, na odpowiednim szczeblu.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia w sprawie EPPO Europejski Prokurator Generalny jest powoływany na nieodnawialną siedmioletnią kadencję. Mandat obecnego Europejskiego Prokuratora Generalnego wygaśnie 31 października 2026 r. 4 .
Stanowisko Europejskiego Prokuratora Generalnego
Zgodnie z art. 11 rozporządzenia w sprawie EPPO Europejski Prokurator Generalny stoi na czele Prokuratury Europejskiej, a do jego zadań i obowiązków należy:
- organizowanie pracy Prokuratury Europejskiej, kierowanie jej działalnością oraz podejmowanie decyzji zgodnie z rozporządzeniem w sprawie EPPO i regulaminem wewnętrznym EPPO,
- reprezentowanie Prokuratury Europejskiej przed instytucjami Unii i państwami członkowskimi Unii Europejskiej oraz przed osobami trzecimi.
Ponadto zgodnie z rozporządzeniem w sprawie EPPO Europejski Prokurator Generalny ma następujące inne zadania i obowiązki:
- występowanie do kolegium Prokuratury Europejskiej ("kolegium") z wnioskami o powołanie na stanowiska delegowanych prokuratorów europejskich i na stanowisko dyrektora administracyjnego Prokuratury Europejskiej,
- udział w posiedzeniach stałych izb i przewodniczenie im zgodnie z regulaminem wewnętrznym Prokuratury Europejskiej,
- przygotowywanie regularnych posiedzeń kolegium i przewodniczenie im,
- przygotowanie preliminarza dochodów i wydatków Prokuratury Europejskiej na każdy rok budżetowy odpowiadający rokowi kalendarzowemu, na podstawie wniosku sporządzonego przez dyrektora administracyjnego,
- przedstawianie wniosków dotyczących przepisów wykonawczych i dokumentów programowych, które przyjmuje kolegium zgodnie z art. 114 rozporządzenia w sprawie EPPO,
- regularne spotkania z przewodniczącym Eurojustu w celu omawiania kwestii będących przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz, w razie potrzeby, udział w posiedzeniach Kolegium Eurojustu,
- regularne spotkania z dyrektorami innych właściwych organów, urzędów i agencji UE, takich jak Europol i OLAF, oraz sieci agencji unijnych,
- wykonywanie wszelkich innych zadań przewidzianych w rozporządzeniu w sprawie EPPO, decyzjach kolegium oraz w regulaminie wewnętrznym EPPO.
Kryteria kwalifikowalności
Kandydat zostanie zakwalifikowany do etapu naboru, jeżeli przed upływem terminu składania zgłoszeń spełnia następujące minimalne wymogi:
Obywatelstwo: jest obywatelem jednego z państw członkowskich UE uczestniczących we wzmocnionej współpracy w zakresie ustanowienia EPPO.
Doświadczenie zawodowe: zgodnie z art. 14 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EPPO Europejski Prokurator Generalny wybierany jest spośród kandydatów, którzy: (i) są aktywnymi członkami prokuratury lub sądownictwa państw członkowskich albo aktywnymi prokuratorami europejskimi; (ii) odznaczają się niekwestionowaną niezależnością; (iii) posiadają kwalifikacje wymagane do powołania na najwyższe stanowiska prokuratorskie lub sędziowskie w swoim państwie członkowskim oraz mają odnośne doświadczenie praktyczne w działaniu krajowych systemów prawnych, w dochodzeniach finansowych i w międzynarodowej współpracy w zakresie wymiaru wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, uzyskane na szczeblu krajowym, europejskim lub międzynarodowym, lub też pełnili funkcję prokuratorów europejskich; oraz (iv) posiadają wystarczające doświadczenie na stanowiskach kierowniczych oraz kwalifikacje na stanowisko Europejskiego Prokuratora Generalnego.
Znajomość języków: kandydat posiada doskonałą znajomość języka angielskiego, będącego językiem roboczym EPPO 5 , oraz zadowalającą znajomość innego języka urzędowego Unii zgodnie z wymogiem określonym w art. 12 ust. 2 lit. e) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.
Wiek: w chwili powołania, które powinno nastąpić w dniu 1 listopada 2026 r., kandydaci powinni mieć nie więcej niż 63 lata. Zgodnie z art. 14 rozporządzenia w sprawie EPPO Europejski Prokurator Generalny jest powoływany na nieodnawialną siedmioletnią kadencję. Oznacza to, że Europejski Prokurator Generalny musi być w stanie pełnić swoje obowiązki przez całą siedmioletnią kadencję przed osiągnięciem wieku emerytalnego, który dla pracowników Unii Europejskiej zatrudnionych na czas określony rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym pracownik ten osiąga wiek 66 lat (zob. art. 47 warunków zatrudnienia innych pracowników oraz art. 52 lit. a) regulaminu pracowniczego 6 ), i może w wyjątkowych przypadkach zostać przedłużony do wieku 70 lat, przy założeniu, że jeżeli po osiągnięciu 66 roku życia wymaga się zgody na dalsze zajmowanie stanowiska przez prokuratora, zgody tej automatycznie udziela właściwy organ powołujący.
Ponadto wymaga się, aby kandydaci mieli uregulowany stosunek do służby wojskowej, przedstawili odpowiednie referencje poświadczające predyspozycje do wykonywania przewidzianych obowiązków oraz byli fizycznie zdolni do wykonywania tych obowiązków.
Wybrany kandydat powinien mieć ważne poświadczenie bezpieczeństwa osobowego z klauzulą tajności EU Secret, wydane przez krajowy organ bezpieczeństwa, lub być uprawniony do uzyskania takiego poświadczenia.
Poświadczenie bezpieczeństwa osobowego oznacza decyzję administracyjną wydawaną w postępowaniu sprawdzającym prowadzonym przez właściwy dla danej osoby krajowy organ bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi krajowymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi dotyczącymi bezpieczeństwa; decyzja ta zaświadcza o możliwości dopuszczenia danej osoby do określonych kategorii informacji niejawnych. Należy zauważyć, że procedura prowadząca do uzyskania poświadczenia bezpieczeństwa osobowego może być wszczęta wyłącznie na wniosek pracodawcy, a nie przez samego kandydata.
Powołanie na stanowisko będzie skuteczne pod warunkiem, że wybrany kandydat uzyskał ważne poświadczenie bezpieczeństwa osobowego.
Kryteria kwalifikacji
Idealny kandydat powinien:
- posiadać co najmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe jako aktywny członek prokuratury lub sądownictwa,
- posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym wyższego szczebla lub porównywalne doświadczenie na stanowisku kierowniczym w prokuraturze lub sądzie,
- posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie jako oskarżyciel publiczny odpowiedzialny za prowadzenie postępowań przygotowawczych i ściganie przestępstw finansowych. Odpowiednie osiągnięcia w zakresie ścigania przestępstw przeciwko interesom finansowym UE lub poważnych przestępstw transgranicznych stanowiłyby dodatkowy atut,
- mieć znaczące osiągnięcia w zakresie przywództwa, zarządzania i komunikacji, zarówno na poziomie zarządzania strategicznego, jak i wewnętrznego,
- być wybitnym i dynamicznym fachowcem posiadającym zdrowy osąd i wysoką zdolność koncepcyjną oraz umiejętność opracowywania, przekazywania i realizacji jasnej strategicznej wizji w odniesieniu do realizacji celów Prokuratury Europejskiej,
- posiadać doskonałe umiejętności interpersonalne, w zakresie podejmowania decyzji, komunikacyjne i negocjacyjne, umiejętność nawiązywania opartych na zaufaniu relacji w środowisku pracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami,
- być zdolny do pracy w złożonym środowisku wielokulturowym oraz do motywowania i budowania zespołu w sposób umożliwiający pełne wykorzystanie potencjału jego członków,
- wykazywać się rozumieniem i przestrzeganiem zasad niezależności i poszanowania praw podstawowych, wymaganych w związku z prowadzeniem postępowań przygotowawczych oraz z wnoszeniem i popieraniem oskarżeń przez EPPO,
- posiadać wysokie standardy etyczne oraz integralność osobistą,
- mieć rozległą wiedzę w zakresie instytucjonalnych i prawnych ram Unii.
Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów
Zgodnie z art. 6 rozporządzenia w sprawie utworzenia Prokuratury Europejskiej Europejski Prokurator Generalny działa w interesie Unii jako całości i przy wykonywaniu swoich obowiązków wynikających z rozporządzenia w sprawie utworzenia Prokuratury Europejskiej nie dąży do uzyskania ani nie przyjmuje poleceń od nikogo spoza Prokuratury Europejskiej - ani od państw członkowskich Unii Europejskiej, ani od instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii.
Wnioskodawcy obowiązani są złożyć oświadczenie, w którym zobowiązują się do działania w sposób niezależny oraz w interesie publicznym zgodnie z art. 6 rozporządzenia w sprawie utworzenia Prokuratury Europejskiej oraz oświadczenie dotyczące interesów, które mogłyby zaważyć na ich niezależności.
Przed objęciem funkcji Europejski Prokurator Generalny będzie obowiązany podpisać oświadczenie, w którym zobowiązuje się do działania w sposób niezależny w interesie publicznym oraz wskazać wszelkie interesy osobiste, w szczególności rodzinne lub finansowe lub interesy osób trzecich, które w trakcie pełnienia przez niego obowiązków faktycznie lub potencjalnie mogłyby wpłynąć na jego niezależność oraz które mogą w konsekwencji prowadzić do zaistnienia jakiegokolwiek faktycznego lub potencjalnego konfliktu interesów związanego ze sprawowaniem tej funkcji.
Procedura naboru i powołanie
Europejski Prokurator Generalny zostanie powołany przez Parlament Europejski i Radę za ich obopólną zgodą, po przeprowadzeniu procedury wyboru określonej w art. 14 rozporządzenia w sprawie EPPO.
W art. 14 ust. 3 rozporządzenia w sprawie EPPO przewiduje się, że komisja selekcyjna sporządzi listę zakwalifikowanych kandydatów i przedłoży ją Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Kandydaci, którzy nie zostali zakwalifikowani przez komisję selekcyjną, zostaną poinformowani o tej decyzji wraz z uzasadnieniem.
Komisja selekcyjna składa się z 12 osób wybieranych spośród byłych członków Trybunału Sprawiedliwości i Trybunału Obrachunkowego, byłych przedstawicieli krajowych Eurojustu, członków krajowych sądów najwyższych, osób sprawujących wysokie stanowiska prokuratorskie i prawników o uznanych kompetencjach. Jedną z wybieranych osób proponuje Parlament Europejski. Obecni członkowie komisji selekcyjnej zostali mianowani na okres czterech lat od dnia 20 stycznia 2023 r. decyzją Rady (UE) 2023/133 7 zmienioną decyzją Rady (UE) 2024/1777 8 . Komisja selekcyjna działa zgodnie z zasadami określonymi w zmienionej decyzji wykonawczej Rady (UE) 2018/1696.
Warunki zatrudnienia
Regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia oraz przepisy przyjęte w drodze porozumienia między instytucjami Unii dotyczące wykonania tego regulaminu pracowniczego i tych warunków zatrudnienia mają zastosowanie do Europejskiego Prokuratora Generalnego. Europejski Prokurator Generalny zostanie powołany w charakterze pracownika tymczasowego Prokuratury Europejskiej w grupie zaszeregowania AD 15 na mocy art. 2 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej. W zależności od posiadanego doświadczenia zawodowego zostanie on/ona zaklasyfikowany/-a do stopnia 1 lub 2 w tej grupie. Umowa zostanie zawarta na okres siedmiu lat, który nie może zostać przedłużony.
Przed objęciem funkcji Europejski Prokurator Generalny ma obowiązek poddać się przedrekrutacyjnemu badaniu lekarskiemu w celu stwierdzenia, czy ze względu na jego/jej stan zdrowia będzie on/ona zdolny/-a do wykonywania swoich obowiązków.
Miejscem zatrudnienia jest Luksemburg.
Polityka równych szans
Unia stosuje politykę równych szans. Zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego Komisja Europejska dąży do realizacji strategicznego celu, jakim jest osiągnięcie równości płci na wszystkich szczeblach zarządzania, oraz stosuje politykę równych szans zachęcającą do składania wniosków, które mogłyby przyczynić się do zwiększenia różnorodności, równości płci i ogólnej równowagi geograficznej.
Procedura zgłaszania kandydatur
Przed złożeniem kandydatury należy dokładnie sprawdzić, czy spełnia ona wszystkie kryteria kwalifikowalności. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikowalności oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.
Preferowany jest język angielski, ale kandydaturę można również zgłosić w dowolnym z języków urzędowych UE. Językiem używanym w procedurze naboru będzie język angielski, który jest językiem roboczym EPPO.
Kandydaci muszą mieć ważny adres poczty elektronicznej. Adres ten służy do potwierdzenia zgłoszenia kandydatury oraz do kontaktu z kandydatami na poszczególnych etapach procedury naboru. Kandydaci powinni jak najszybciej informować o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej w toku procedury naboru.
W celu złożenia kandydatury należy przesłać życiorys oraz list motywacyjny na następujący adres poczty elektronicznej: EU-EPPO-SELECTION-PANEL-2026@ec.europa.eu przed upływem terminu składania zgłoszeń. Zachęcamy kandydatów, aby określili wszystkie języki UE, którymi władają, ze wskazaniem poziomu znajomości tych języków zgodnie z europejskim systemem opisu kształcenia językowego 9 .
Po złożeniu kandydatury kandydaci otrzymają wiadomość e-mail potwierdzającą rejestrację. Uwaga: jeżeli kandydat nie otrzymał wiadomości e-mail potwierdzającej złożenie kandydatury, oznacza to, że nie została ona zarejestrowana. Aby uzyskać szczegółowe informacje lub zgłosić problem techniczny, należy wysłać wiadomość e-mail na adres: EU-EPPO- SELECTION-PANEL-2026@ec.europa.eu.
Termin rejestracji kandydatów
Termin składania zgłoszeń upływa dnia 28 maja 2025 r. o godz. 23.59 (CET). Zgłoszenia nadesłane po terminie nie będą rozpatrywane.
Ważne informacje dla kandydatów
Przypominamy, że posiedzenia komisji selekcyjnej są poufne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z członkami komisji selekcyjnej, ani zwracać się do kogokolwiek o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszelkie zapytania należy kierować na adres: EU-EPPO-SELECTION-PANEL-2026@ec.europa.eu.
Ochrona danych osobowych
Komisja Europejska zapewnia, aby dane osobowe kandydatów były przetwarzane zgodnie z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 10 .
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2468 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Prokuratura Europejska (EPPO) - Publikacja otwartego zaproszenia do zgłaszania kandydatur na stanowisko Europejskiego Prokuratora Generalnego - Luksemburg - Pracownik zatrudniony na czas określony - grupa zaszeregowania AD 15 |
| Data aktu: | 28/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/04/2025 |