1. 29 maja 2018 r. Komisja przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie mechanizmu eliminowania barier prawnych i administracyjnych w kontekście transgranicznym (rozporządzenia w sprawie ECBM) 1 , który stanowił część pakietu legislacyjnego dotyczącego polityki spójności na lata 2021-2027.
2. Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko co do rozporządzenia w sprawie ECBM na sesji plenarnej 14 lutego 2019 r. w pierwszym czytaniu.
3. 13 grudnia 2023 r. Komisja przedłożyła Radzie i Parlamentowi Europejskiemu zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie ECBM 2 służący zapewnieniu ram prawnych mających zastosowanie do wszystkich państw członkowskich, aby pomóc w znalezieniu rozwiązań w odniesieniu do barier prawnych i administracyjnych, które mogą zakłócić interakcje transgraniczne i rozwój regionów transgranicznych.
4. Zmieniony wniosek zmienia pierwotny tekst z 29 maja 2018 r., którego ocena prowadzona przez Grupę Roboczą ds. Działań Strukturalnych i Regionów Najbardziej Oddalonych została przerwana 10 maja 2021 r. ze względu na obawy prawne związane z pomocniczością i proporcjonalnością zgłoszone przez państwa członkowskie i potwierdzone przez Służbę Prawną Rady w opinii wydanej 2 marca 2020 r. 3 .
5. Zmieniony wniosek jest odpowiedzią na sprawozdanie ustawodawcze z własnej inicjatywy Parlamentu Europejskiego 4 , które zostało zatwierdzone na sesji plenarnej 13 września 2023 r.
6. Komitet Regionów wydał opinię w sprawie zmienionego wniosku 17 kwietnia 2024 r. 5 .
7. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydał opinię w sprawie zmienionego wniosku 24 kwietnia 2024 r. 6 .
8. Grupa Robocza ds. Działań Strukturalnych i Regionów Najbardziej Oddalonych analizowała proponowane zmienione rozporządzenie w sprawie ECBM na kilku posiedzeniach podczas prezydencji belgijskiej i węgierskiej.
9. Służba Prawna Rady wydała drugą opinię 8 maja 2024 r. 7
10. 18 października 2024 r. Komitet Stałych Przedstawicieli zatwierdził mandat negocjacyjny.
11. Na podstawie tego mandatu prezydencja węgierska przeprowadziła negocjacje międzyinstytucjonalne. Pierwsze polityczne posiedzenie trójstronne odbyło się 25 listopada 2024 r., a drugie i ostatnie - 16 grudnia 2024 r.
12. 17 grudnia 2024 r. Komitet Stałych Przedstawicieli przeanalizował ostateczny kompromisowy tekst zmienionego wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie ECBM z myślą o osiągnięciu porozumienia i potwierdził go.
13. 27 stycznia 2025 r. Komisja Rozwoju Regionalnego (REGI) Parlamentu Europejskiego zatwierdziła wynik negocjacji międzyinstytucjonalnych. 5 lutego 2025 r. przewodniczący komisji REGI skierował do prezydencji Rady pismo, w którym zaznaczył, że pod warunkiem zatwierdzenia przez Radę w pierwszym czytaniu uzgodnionego tekstu, po ostatecznej redakcji prawnojęzykowej, Parlament zatwierdziłby stanowisko Rady bez poprawek w swoim drugim czytaniu.
II. CEL
14. Celem zmienionego wniosku jest przede wszystkim rozwianie obaw Rady, które doprowadziły do impasu, oraz zapewnienie ram prawnych mających zastosowanie do wszystkich państw członkowskich, aby pomóc w znalezieniu rozwiązań w odniesieniu do barier prawnych i administracyjnych, które mogą zakłócić interakcje transgraniczne i rozwój regionów transgranicznych.
III. ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
Kontekst proceduralny
15. Opierając się na wniosku Komisji, Parlament Europejski i Rada prowadziły negocjacje w celu osiągnięcia wczesnego porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu. Tekst projektu stanowiska Rady w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty przez dwóch współprawodawców.
Streszczenie najważniejszych zagadnień
16. Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu zawiera następujące kluczowe elementy, co do których współprawodawcy osiągnęli porozumienie:
- państwa trzecie są wyłączone z zakresu stosowania rozporządzenia, jednak rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla możliwości ustanowienia przez państwa członkowskie równoważnych ram proceduralnych na mocy prawa krajowego, by identyfikować i usuwać transgraniczne bariery prawne i administracyjne występujące we współpracy z państwami trzecimi,
- tworzenie transgranicznych punktów koordynujących jest dobrowolne, a państwa członkowskie mogą swobodnie decydować, jak i czy chcą usuwać bariery transgraniczne,
- osoby fizyczne nie mogą być inicjatorami składającymi wnioski w sprawach transgranicznych; obowiązek przekazywania szczegółowych informacji na temat poszczególnych wniosków w sprawach transgranicznych spoczywa wyłącznie na państwach członkowskich, które utworzyły transgraniczne punkty koordynujące, w związku z czym zniesiono wymóg ustanowienia krajowych publicznych rejestrów wniosków w sprawach transgranicznych. Zamiast tego Komisja ustanowi i będzie prowadzić unijny publiczny rejestr wniosków w sprawach transgranicznych,
- obowiązki państw członkowskich, które nie tworzą transgranicznych punktów kontaktowych, ograniczają się do (i) przekazywania informacji na temat odpowiedniego organu, z którym można się kontaktować i który może otrzymywać informacje od transgranicznego punktu koordynującego z sąsiadującego państwa członkowskiego rozpatrującego wniosek w sprawie transgranicznej, oraz (ii) przekazywania informacji na temat ewentualnych dobrowolnych działań następczych wyłącznie w odpowiedzi na bariery transgraniczne, którymi zajmuje się również transgraniczny punkt koordynujący z innego państwa członkowskiego.
17. Stanowisko negocjacyjne Parlamentu Europejskiego zawierało następujące kluczowe elementy, co do których współprawodawcy osiągnęli porozumienie:
- tytuł rozporządzenia zmieniono na "instrument na rzecz rozwoju i wzrostu regionów przygranicznych - BRIDGEforEU",
- utrzymano zastosowanie przepisów do granic morskich. Wypracowano jednak kompromis między stanowiskami współprawodawców i nie wprowadzono obowiązku ustanowienia transgranicznych punktów koordynujących w odniesieniu do granic morskich, nawet jeśli państwa członkowskie ustanowiły je dla granic lądowych, oraz zwolniono z jakiegokolwiek obowiązku w tym zakresie wyspiarskie państwa członkowskie, które mają tylko granice morskie z innymi państwami członkowskimi.
18. Stanowisko negocjacyjne Parlamentu Europejskiego zawierało następujące główne elementy, których nie uwzględniono w ostatecznym kompromisie:
- zgodnie z wnioskiem Komisji Parlament Europejski chciał, aby osoby fizyczne mogły być inicjatorami składającymi wnioski w sprawach transgranicznych,
- wykraczając poza wniosek Komisji, Parlament Europejski dążył do tego, by zakres stosowania rozporządzenia rozszerzyć też na usuwanie transgranicznych barier prawnych i administracyjnych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi.
IV. PODSUMOWANIE
19. Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu w pełni wyraża kompromis osiągnięty podczas negocjacji między Parlamentem Europejskim i Radą, prowadzonych przy wsparciu Komisji.
20. W związku z powyższym Rada uważa, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu stanowi zrównoważone odzwierciedlenie wyniku negocjacji i że instrument BRIDGEforEU, gdy zostanie przyjęty, pomoże znaleźć rozwiązania w odniesieniu do barier prawnych i administracyjnych, które mogą zakłócić interakcje transgraniczne i rozwój regionów transgranicznych.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2433 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 3/2025 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie instrumentu na rzecz rozwoju i wzrostu regionów przygranicznych (BRIDGEforEU) |
| Data aktu: | 25/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 25/04/2025 |