Osiągnięcie przez UE neutralności klimatycznej do 2050 r. będzie wymagało znacznych inwestycji, zarówno publicznych, jak i prywatnych. Zielone obligacje mają do odegrania ważną rolę w finansowaniu tej transformacji, gdyż umożliwiają sektorowi publicznemu, a także emitentom korporacyjnym i finansowym pozyskanie finansowania niezbędnego do zapewnienia jeszcze bardziej zrównoważonego charakteru ich działalności. Aby wesprzeć ich działania, UE stworzyła europejski standard zielonych obligacji 1 . To nowe dobrowolne narzędzie oferuje "złoty standard" emitentom, którzy chcą wykazać swoje zaangażowanie na rzecz unijnej systematyki dotyczącej zrównoważonego rozwoju 2 i na rzecz niskoemisyjnej przyszłości. Europejski standard zielonych obligacji uzupełnia istniejące standardy dotyczące takich instrumentów w celu zwiększenia przejrzystości, budowania zaufania inwestorów i ogólnego podniesienia poziomu ambicji na rynku.
Działania UE nie ograniczają się jednak tylko do tego. W rozporządzeniu ustanawiającym europejski standard zielonych obligacji podkreślono znaczenie zapewnienia emitentom dodatkowych narzędzi. Zobowiązano w nim Komisję Europejską do opracowania dobrowolnych wzorów formularzy na potrzeby ujawniania przed emisją i po emisji informacji na temat obligacji wprowadzanych do obrotu jako obligacje zrównoważone środowiskowo i obligacje powiązane ze zrównoważonym rozwojem. Obecnie nie istnieje żaden oficjalny ustandaryzowany format, który umożliwiałby emitentom wykazanie, w jaki sposób alokują przychody z takich obligacji na działalność zgodną z systematyką dotyczącą zrównoważonego rozwoju. Nowe dobrowolne wzory formularzy mają na celu wyeliminowanie tej luki przez umożliwienie ujawniania ustandaryzowanych informacji przez emitentów, którzy chcą przynajmniej w pewnym stopniu korzystać z systematyki dotyczącej zrównoważonego rozwoju, oraz wsparcie inwestorów poszukujących łatwego i wiarygodnego dostępu do takich informacji. W ten sposób wzory formularzy przyczyniają się do realizacji strategii Komisji Europejskiej na rzecz zmniejszenia obciążeń administracyjnych i kosztów zgodności z przepisami, które istnieją obecnie ze względu na brak zharmonizowanego, ustrukturyzowanego ujawniania informacji. Wzory formularzy mogą zatem odegrać ważną rolę w dalszym stymulowaniu standaryzacji i ambicji na rynku, ponieważ pomagają w walce z pseudoekologicznym marketingiem, budują zaufanie i wspierają wykorzystanie zielonych obligacji, a zarazem pozwalają na unikanie ryzyka nadmiernego obciążenia emitentów dzięki dobrowolnemu charakterowi ujawniania informacji.
W niniejszym komunikacie określono niewiążące wytyczne dotyczące ujawniania informacji przed emisją (zwanych również arkuszami informacyjnymi), które emitenci obligacji wprowadzanych do obrotu jako zrównoważone środowiskowo lub obligacji powiązanych ze zrównoważonym rozwojem mogą wykorzystywać i publikować wraz ze swoimi innymi dokumentami dotyczącymi tych obligacji. Wzory formularzy przedstawiono w dodatkach do niniejszego komunikatu. Dobrowolne wzory formularzy na potrzeby okresowego ujawniania informacji po emisji ustanowiono w odrębnym rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2025/753 3 .
Treść
Aby zapewnić spójność z europejskim standardem zielonych obligacji, przedmiotowe wytyczne i wzory formularzy na potrzeby ujawniania przed emisją informacji na temat takich obligacji opierają się na odpowiednich sekcjach wzoru arkusza informacyjnego europejskiej zielonej obligacji określonego w załączniku I do rozporządzenia w sprawie europejskiego standardu zielonych obligacji.
Emitenci, którzy zdecydują się na stosowanie wzorów formularzy, powinni wypełnić je zgodnie ze wskazaniami. Przekazywane informacje powinny odzwierciedlać zamiar emitentów w oparciu o dane dostępne w momencie emisji obligacji.
Niezależnie od tego, czy emitenci emitują obligacje wprowadzane do obrotu jako obligacje zrównoważone środowiskowo czy obligacje powiązane ze zrównoważonym rozwojem, wszyscy emitenci korzystający ze wzorów formularzy powinni wskazać, czy zamierzają korzystać z usług kontrolera zewnętrznego oraz z wzorów formularzy na potrzeby okresowego ujawniania informacji po emisji ustanowionych w odpowiednim rozporządzeniu delegowanym.
Publikacja i format
Zgodnie ze zmianami w rozporządzeniu w sprawie prospektu 4 emitenci, którzy zdecydują się na stosowanie wzorów formularzy, powinni uwzględnić w odpowiednim prospekcie odpowiednie opcjonalnie ujawniane informacje (w przypadkach, w których są oni zobowiązani do publikacji prospektu na podstawie rozporządzenia w sprawie prospektu 5 ).
Emitenci obligacji wprowadzanych do obrotu jako obligacje zrównoważone środowiskowo lub obligacji powiązanych ze zrównoważonym rozwojem, którzy korzystają z dobrowolnych wzorów formularzy na potrzeby ujawniania informacji przed emisją, powinni publikować te informacje na swoich stronach internetowych. Ujawniane informacje powinny być dostępne nieodpłatnie przez co najmniej 12 miesięcy od upływu terminu zapadalności tych obligacji. Powinny one zawierać wszelkie zmiany lub korekty arkusza informacyjnego.
Informacje udostępniane w ramach informacji ujawnianych przed emisją powinny być przekazywane - według uznania emitenta - albo w języku zwyczajowo używanym w sferze finansów międzynarodowych, albo, jeżeli obligacje są przedmiotem oferty publicznej lub są dopuszczone do obrotu tylko w jednym państwie członkowskim - w języku zaakceptowanym przez właściwy organ tego państwa członkowskiego; jeżeli obligacje są przedmiotem oferty publicznej lub są dopuszczone do obrotu w co najmniej dwóch państwach członkowskich - w języku zaakceptowanym przez właściwe organy każdego z tych państw członkowskich.
W przypadku gdy prospekt dotyczący obligacji opublikowano zgodnie z rozporządzeniem w sprawie prospektu, informacje zawarte we wzorach formularzy określonych w niniejszym komunikacie powinny być przekazywane w języku lub językach, w których sporządzono ten prospekt.
Emitenci powinni mieć możliwość korzystania z wzorów formularzy zawartych w niniejszym komunikacie od dnia jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Dodatek 1
WZÓR FORMULARZA NA POTRZEBY UJAWNIANIA INFORMACJI PRZED EMISJĄ (ARKUSZ INFORMACYJNY) W ODNIESIENIU DO OBLIGACJI WPROWADZANYCH DO OBROTU JAKO ZRÓWNOWAŻONE ŚRODOWISKOWO
| Niniejszy dokument i jego treść nie podlegają zatwierdzeniu przez jakikolwiek właściwy organ. | ||
|
1. Informacje ogólne (1) - [Data publikacji arkusza informacyjnego] - [Nazwa prawna emitenta] - [W miarę możliwości, identyfikator podmiotu prawnego (LEI) emitenta] - [Adres strony internetowej, na której inwestorzy mogą znaleźć dane kontaktowe emitenta] - [W miarę możliwości, nazwa obligacji nadana przez emitenta] - [W miarę możliwości, międzynarodowe kody identyfikujące papiery wartościowe (kody ISIN) obligacji] - [W miarę możliwości, planowana data lub okres emisji] - [W stosownych przypadkach nazwa właściwego organu, który zatwierdził prospekt lub prospekty obligacji] - [Oświadczenie dotyczące zamiaru korzystania przez emitenta z usług kontrolera zewnętrznego w odniesieniu do informacji okresowo ujawnianych po emisji oraz, w stosownych przypadkach, nazwa tego kontrolera zewnętrznego] - [Oświadczenie dotyczące zamiaru stosowania przez emitenta dobrowolnych wzorów formularzy na potrzeby okresowego ujawniania informacji po emisji, ustanowionych rozporządzeniem delegowanym (UE) 2025/753]. | ||
|
2. Strategia środowiskowa i uzasadnienie środowiskowe Informacje ogólne - [Informacje na temat sposobu, w jaki obligacja lub obligacje mają przyczynić się do realizacji szerszej strategii środowiskowej emitenta, w tym celu lub celów środowiskowych, o których mowa w art. 9 rozporządzenia (UE) 2020/852 (2), realizowanych przez obligację lub obligacje] Powiązanie z kluczowymi wskaźnikami skuteczności działania w odniesieniu do aktywów, obrotu, nakładów inwestycyjnych i wydatków operacyjnych - [W zakresie dostępnym dla emitenta w momencie emisji oraz w przypadku, gdy emitent podlega obowiązkowi ujawnienia informacji zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) 2020/852 opis tego, w jaki sposób przychody z obligacji mają przyczynić się do zapewnienia zgodności emitenta z wymogami w zakresie systematyki w odniesieniu do obrotu, nakładów inwestycyjnych i wydatków operacyjnych] Powiązanie z planami transformacji - [W przypadku, gdy emitent podlega obowiązkowi publikacji planów zgodnie z art. 19a ust. 2 lit. a) pkt (iii) lub, w stosownych przypadkach, art. 29a ust. 2 lit. a) pkt (iii) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE (3) lub gdy dobrowolnie publikuje plany transformacji: - sposób, w jaki przychody z obligacji mają przyczynić się do finansowania i realizacji tych planów; oraz - link do strony internetowej, na której publikowane są te plany.] | ||
|
3. Planowana alokacja przychodów z obligacji [Informacje wymienione poniżej należy przekazywać co najmniej na poziomie działalności gospodarczej, a najlepiej na poziomie projektu lub grupy projektów. Umowy o zachowaniu poufności, względy związane z konkurencją lub duża liczba kwalifikujących się projektów bazowych oraz podobne względy mogą uzasadniać ograniczenie ilości udostępnianych informacji szczegółowych.] Planowana alokacja na działalność gospodarczą zgodną z wymogami w zakresie systematyki - [Czy emitent zamierza alokować przychody zgodnie z podejściem stopniowym czy na portfel aktywów oraz czy obligacja lub obligacje są obligacjami sekurytyzacyjnymi] - [Minimalny odsetek przychodów z obligacji, który ma być wykorzystany na działalność zrównoważoną środowiskowo zgodnie z art. 3 rozporządzenia (UE) 2020/852, zgodnie z metodyką stosowaną na potrzeby okresowego ujawniania informacji po emisji: min. [XX] % przychodów z obligacji] - [W miarę możliwości, wskazanie części przychodów z obligacji, która ma być wykorzystana na finansowanie (w roku emisji lub po roku emisji) i refinansowanie] - [W odniesieniu do każdego rodzaju działalności gospodarczej, na który mają być alokowane przychody, informacje na temat ich rodzajów, sektorów i odpowiednich kodów NACE zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (4)] - [Jeżeli emitentem jest emitent długu państwowego, a przychody z obligacji mają zostać alokowane na ulgi podatkowe, dotacje, zużycie pośrednie, transfery bieżące w ramach sektora instytucji rządowych i samorządowych lub współpracę międzynarodową, lub na innego rodzaju wydatki publiczne, jasny opis planowanej alokacji na działalność gospodarczą i cele zgodne z wymogami w zakresie systematyki] Procedura i harmonogram alokacji - [Szacowany czas od emisji obligacji do pełnej alokacji przychodów z obligacji] - [Opis procedury, zgodnie z którą emitent określa, w jaki sposób projekty zachowują zgodność lub nie zachowują zgodności z kryteriami dotyczącymi zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej określonymi w art. 3 rozporządzenia (UE) 2020/852 ("wymogi w zakresie systematyki").] Wykluczenia - [Stwierdzenie [tak/nie], czy obligacja wyklucza alokację przychodów na działalność, o której mowa w art. 12 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/1818 (5), uzupełnione opcjonalnie o krótki opis/krótkie wyjaśnienie] | ||
|
4. Wpływ przychodów z obligacji na środowisko - [W miarę możliwości, oszacowanie przewidywanego wpływu przychodów z obligacji na środowisko. W przypadku gdy informacje te nie są dostępne, należy to uzasadnić.] Informacje ujawniane w tym miejscu mogłyby obejmować konkretne wskaźniki, takie jak uniknięte emisje gazów cieplarnianych (tCO2e), zainstalowana moc energii ze źródeł odnawialnych (mierzona w MW), zmniejszenie zużycia energii (MWh) lub zmniejszenie energochłonności (MWh na jednostkę produkcji), zmniejszenie poboru wody (m3) lub zmniejszenie wodochłonności (m3 na jednostkę produkcji), zmniejszenie ilości wytwarzanych odpadów (w tonach metrycznych) oraz zmniejszenie ilości odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne (w tonach metrycznych), zmniejszenie powierzchni gruntów dotkniętych (ha) lub wielkość gruntów zrekultywowanych (ha) w związku z wpływem na różnorodność biologiczną. | ||
| 5. Informacje na temat sprawozdawczości | ||
|
- [Link do strony internetowej emitenta] - [W stosownych przypadkach link do odpowiednich sprawozdań emitenta, takich jak skonsolidowane sprawozdanie z działalności lub skonsolidowane sprawozdanie w zakresie zrównoważonego rozwoju na podstawie dyrektywy 2013/34/UE] - [Wskazanie, czy w informacjach okresowo ujawnianych po emisji zawarte zostaną informacje na temat alokowanych kwot i spodziewanego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do poszczególnych projektów] | ||
| 6. Inne istotne informacje |
(1) Od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzeń delegowanych uzupełniających rozporządzenie (UE) 2024/2809, określających wymóg, zgodnie z którym emitenci korzystający z tych wzorów formularzy muszą uwzględniać w prospekcie istotne informacje zawarte w tych wzorach (w przypadku gdy są oni zobowiązani do publikacji prospektu), sekcja 1 powinna być opcjonalna dla emitentów zobowiązanych do publikacji takiego prospektu z wyjątkiem dwóch ostatnich tiret.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13, ELI: http:// data.europa.eu/eli/reg/2020/852/oj).
(3) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/34/oj).
(4) Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/1893/oj).
(5) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1818 z dnia 17 lipca 2020 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do minimalnych norm dotyczących unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej i unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego (Dz.U. L 406 z 3.12.2020, s. 17, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2020/1818/oj).
[W przypadku obligacji sekurytyzacyjnych odniesienia do emitenta w niniejszym dokumencie traktuje się jako odniesienia do jednostki inicjującej i, w stosownych przypadkach, zastępuje się je odniesieniami do jednostki inicjującej.]
Dodatek 2
WZÓR FORMULARZA NA POTRZEBY UJAWNIANIA INFORMACJI PRZED EMISJĄ (ARKUSZ INFORMACYJNY) W ODNIESIENIU DO OBLIGACJI POWIĄZANYCH ZE ZRÓWNOWAŻONYM ROZWOJEM
| Niniejszy dokument i jego treść nie podlegają zatwierdzeniu przez jakikolwiek właściwy organ. | |
|
1. Informacje ogólne (1) - [Data publikacji arkusza informacyjnego] - [Nazwa prawna emitenta] - [W miarę możliwości, identyfikator podmiotu prawnego (LEI) emitenta] - [Adres strony internetowej, na której inwestorzy mogą znaleźć dane kontaktowe emitenta] - [W miarę możliwości, nazwa obligacji nadana przez emitenta] - [W miarę możliwości, międzynarodowe kody identyfikujące papiery wartościowe (kody ISIN) obligacji] - [W miarę możliwości, planowana data lub okres emisji] - [W stosownych przypadkach nazwa właściwego organu, który zatwierdził prospekt lub prospekty obligacji] - [Oświadczenie dotyczące zamiaru korzystania przez emitenta z usług kontrolera zewnętrznego w odniesieniu do informacji okresowo ujawnianych po emisji oraz, w stosownych przypadkach, nazwa tego kontrolera zewnętrznego] - [Oświadczenie dotyczące zamiaru stosowania przez emitenta dobrowolnych wzorów formularzy na potrzeby okresowego ujawniania informacji po emisji, ustanowionych rozporządzeniem delegowanym (UE) 2025/753]. | |
|
2. Strategia środowiskowa i uzasadnienie środowiskowe - [Ważne cechy obligacji] - [Opis uzasadnienia i poziomu ambicji obligacji] - [Opis istotności i metodyki obliczania kluczowych wskaźników skuteczności działania i powiązanych celów dotyczących wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju określonych przez emitenta] - [Oświadczenie, czy te kluczowe wskaźniki skuteczności działania podlegają kontroli zewnętrznej/audytowi środowiskowemu lub innej dodatkowej opinii, oraz, w stosownych przypadkach, nazwa podmiotu odpowiedzialnego za tę kontrolę lub opinię] - [W stosownych przypadkach sposób, w jaki obligacje są powiązane z obrotem, nakładami inwestycyjnymi i wydatkami operacyjnymi emitenta zgodnymi z wymogami w zakresie systematyki, poprzez zastosowanie rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/2178 (2)] - [Opis struktury obligacji, w tym mechanizmu korekty kuponu] Informacje ogólne - [Informacje na temat sposobu, w jaki obligacja lub obligacje mają przyczynić się do realizacji szerszej strategii środowiskowej emitenta, w tym celu lub celów środowiskowych, o których mowa w art. 9 rozporządzenia (UE) 2020/852, realizowanych przez obligację lub obligacje] Powiązanie z planami transformacji - [W przypadku gdy emitent podlega obowiązkowi publikacji planów zgodnie z art. 19a ust. 2 lit. a) pkt (iii) lub, w stosownych przypadkach, art. 29a ust. 2 lit. a) pkt (iii) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE lub gdy dobrowolnie publikuje plany transformacji: - sposób, w jaki przychody z obligacji mają przyczynić się do finansowania i realizacji tych planów; oraz - link do strony internetowej, na której publikowane są te plany.] | |
|
3. Informacje na temat sprawozdawczości - [Link do strony internetowej emitenta] - [W stosownych przypadkach link do odpowiednich sprawozdań emitenta, takich jak skonsolidowane sprawozdanie z działalności lub skonsolidowane sprawozdanie w zakresie zrównoważonego rozwoju na podstawie dyrektywy 2013/34/UE] | |
| 4. Inne istotne informacje |
(1) Od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzeń delegowanych uzupełniających rozporządzenie (UE) 2024/2809, określających wymóg, zgodnie z którym emitenci korzystający z tych wzorów formularzy muszą uwzględniać w prospekcie istotne informacje zawarte w tych wzorach (w przypadku, gdy są oni zobowiązani do publikacji prospektu), sekcja 1 powinna być opcjonalna dla emitentów zobowiązanych do publikacji takiego prospektu z wyjątkiem dwóch ostatnich tiret.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2178 z dnia 6 lipca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 przez sprecyzowanie treści i prezentacji informacji dotyczących zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej, które mają być ujawniane przez przedsiębiorstwa podlegające art. 19a lub 29a dyrektywy 2013/34/UE, oraz określenie metody spełnienia tego obowiązku ujawniania informacji (Dz.U. L 443 z 10.12.2021, s. 9, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/ 2021/2178/oj).
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2277 |
| Rodzaj: | Komunikat |
| Tytuł: | KOMUNIKAT KOMISJI ustanawiający wytyczne dotyczące wzorów formularzy na potrzeby ujawniania informacji przed emisją przez emitentów obligacji wprowadzanych do obrotu jako zrównoważone środowiskowo lub obligacji powiązanych ze zrównoważonym rozwojem |
| Data aktu: | 25/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 25/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 25/07/2025 |