Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 22 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Ypothalassios Agogos Fysikou Aeriou Elladas - Italias - Poseidon AE (Ateny, Grecja) (przedstawiciele:
C. Cocuzza, F. Francica, T. Mambrini i C. Pasina, adwokaci)
Strona pozwana: Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska
Żądania
Skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji CINEA z dnia 9 grudnia 2024 r. dotyczącej instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF), zaproszenie do składania ofert: CEF-E-2024-PCI-PMI, Projekt: 101223774-15.2-ELCY-W-M-24-EastMed works [Ref. Ares (2024) 8655163-04/12/2024];
- nakazanie stronie pozwanej dopuszczenia skarżącej do etapu postępowania w sprawie oceny i objęcia zaproszeniem do składania ofert oraz dokonania oceny skarżącej w świetle przedstawionych w nim informacji, w tym wszystkich faktów, dokumentów i dowodów, które zostały wyjaśnione i rozwinięte w jej zarzutach;
- w przypadku gdyby skarżąca nie została dopuszczona do etapu oceny lub gdyby została dopuszczona i nie otrzymała finansowania, zasądzenie od pozwanej na jej rzecz odszkodowania w kwocie równej wnioskowanemu finansowaniu z wkładu finansowego, co zostało niesłusznie odrzucone;
- w każdym razie obciążenie pozwanej jej własnymi kosztami sądowymi oraz kosztami postępowania poniesionymi przez skarżącą, w tym kosztami zastępstwa procesowego i kosztami ogólnymi, obowiązkowym krajowym funduszem emerytalnym adwokatów oraz wszelkimi obowiązującymi opłatami wraz z kosztami sądowymi.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia istotnych wymogów proceduralnych:
- decyzja wydana przez CINEA jest niewystarczająco uzasadniona;
- jest to równoznaczne z naruszeniem art. 296 TFUE i art. 41 ust. 2 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, zgodnie z którymi organy Unii są zobowiązane do uzasadniania swoich decyzji;
- brak uzasadnienia decyzji stanowi naruszenie istotnych wymogów proceduralnych, co jest równoznaczne z naruszeniem art. 263 TFUE.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia traktatów lub reguł prawnych związanych z ich stosowaniem:
- rozważania CINEA dotyczące jej decyzji są pozbawione podstaw innych niż niewystarczające, ponieważ są sprzeczne z treścią wniosku;
- bezpodstawne powody przemawiające za przyjęciem decyzji stanowią naruszenie traktatów lub reguł prawnych związanych z ich stosowaniem i stanowią naruszenie art. 263 TFUE;
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia traktatów lub reguły prawnych związanych z ich stosowaniem:
- CINEA nie włączyła skarżącej w żadne konsultacje przed podjęciem decyzji, że jej wniosek jest niedopuszczalny;
- artykuł 41 ust. 2 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej ustanawia prawo do dobrej administracji, w tym prawo do bycia wysłuchanym, zanim zostaną podjęte indywidualne środki o niekorzystnych skutkach;
- naruszenie zasady dobrej administracji zawartej w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej stanowi naruszenie traktatów.
4. Zarzut czwarty, dotyczący odszkodowania:
- bezprawne wykluczenie skarżącej z postępowania przetargowego przez CINEA było oparte na braku uzasadnienia lub bezpodstawnych powodach uniemożliwiających skarżącej uzyskanie finansowania z instrumentu "Łącząc Europę";
- jest to równoznaczne z odpowiedzialnością pozaumowną CINEA na podstawie art. 268 i 340 TFUE;
- CINEA naruszyła zasadę nakazującą niewyrządzanie szkody, ponieważ pozbawiła skarżącą możliwości uzyskania finansowania po zakończeniu pełnego postępowania w sprawie oceny i udzielenia zamówienia, co spowodowało istotną szkodę.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2225 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-98/25: Skarga wniesiona w dniu 6 lutego 2025 r. - YAFA Poseidon/CINEA |
| Data aktu: | 22/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/04/2025 |