Język postępowania: polski
(Dz.U.UE C z dnia 22 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Rzeczpospolita Polska (Przedstawiciel: B. Majczyna, pełnomocnik)
Strony pozwane: Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej
Żądania strony skarżącej
- stwierdzenie nieważności art. 9 ust. 1 w związku z załącznikiem III do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/3019 z dnia 27 listopada 2024 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych 1 ;
- obciążenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej kosztami postępowania.
Tytułem ewentualnym, na wypadek uznania przez Trybunał Sprawiedliwości, że zaskarżone przepisy nie mogą zostać oddzielone od pozostałych przepisów dotyczących rozszerzonej odpowiedzialności producenta bez zmiany istoty tych regulacji, Rzeczpospolita Polska wnosi o stwierdzenie nieważności wszystkich przepisów odnoszących się do rozszerzonej odpowiedzialności producenta, tj. art. 2 pkt 20), art. 9, art. 10, art. 30 ust. 1 akapit drugi lit. c) i g) oraz załącznika III do dyrektywy 2024/3019.
Zarzuty i główne argumenty
1) zarzut naruszenia zasady "zanieczyszczający płaci" wskazanej w art. 191 ust. 2 TFUE oraz zasady równego traktowania (zakazu dyskryminacji)
W ocenie Polski pozwane instytucje naruszyły zasadę "zanieczyszczający płaci" oraz zasadę równego traktowania (zakazu dyskryminacji) przez ustanowienie środków, które obciążają wyłącznie producentów produktów leczniczych oraz produktów kosmetycznych odpowiedzialnością za dodatkowe oczyszczanie wymagane w celu usunięcia mikrozanie- czyszczeń, z pominięciem innych kategorii producentów, które przyczyniają się do emisji tych zanieczyszczeń.
2) zarzut naruszenia zasady proporcjonalności wskazanej w art. 5 ust. 4 TUE, w zw. z art. 296 i art. 191 ust. 3 TFUE, przez ustanowienie środków, które powodują koszty niewspółmierne do osiągnięcia zamierzonych celów
Polska uważa, że przyjmując rozwiązanie wprowadzone w art. 9 ust. 1 w związku z załącznikiem III do zaskarżonej dyrektywy, powodujące koszty nieproporcjonalne do oczekiwanych rezultatów, pozwane instytucje naruszyły zasadę proporcjonalności. Jednocześnie nie przedstawiając należytego uzasadnienia dla wprowadzenia rozwiązań, które wywołują znaczące skutki, pozwane instytucje naruszyły obowiązek uzasadnienia przyjmowanego aktu. Ponadto przy opracowaniu projektu zaskarżonej dyrektywy nie uwzględniono w wystarczającym stopniu dostępnych danych naukowo- technicznych, potencjalnych korzyści i kosztów związanych z działaniem lub z zaniechaniem działania, a także gospodarczego i społecznego rozwoju Unii jako całości i zrównoważonego rozwoju jej regionów, co stanowi naruszenie art. 191 ust. 3 TFUE.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2189 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-193/25: Skarga wniesiona w dniu 10 marca 2025 r. - Rzeczpospolita Polska przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej |
| Data aktu: | 22/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/04/2025 |