(Odesłanie prejudycjalne - Swoboda przedsiębiorczości - Usługi na rynku wewnętrznym - Dyrektywa 2006/123/WE - Artykuł 15 ust. 2 i 3 - Określone maksymalne taryfy - Usługodawca w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami - Uregulowania krajowe przewidujące maksymalną wysokość prowizji stosowanej w odniesieniu do usług pośrednictwa w przypadku sprzedaży lub najmu nieruchomości przez osobę fizyczną - Proporcjonalność - Artykuły 16 i 38 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej - Wolność prowadzenia działalności gospodarczej - Ochrona konsumentów)
(C/2025/2167)
Język postępowania: słoweński
(Dz.U.UE C z dnia 22 kwietnia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Ustavno sodisce Republike Slovenije
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: AEON NEPREMICNINE, d.o.o. e.a., STAN nepremicnine d.o.o., Drźavni svet Republike Slovenije
Druga strona postępowania: Drźavni zbor Republike Slovenije
Sentencja
Artykuł 15 ust. 3 dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym, interpretowany w świetle art. 16 i 38 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,
należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoi on na przeszkodzie uregulowaniom krajowym, które w odniesieniu do nabycia lub najmu przez osobę fizyczną jednorodzinnego domu mieszkalnego, mieszkania lub lokalu mieszkalnego przewidują pułap prowizji stosowanej w odniesieniu do usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami:
- w ramach nabycia lub sprzedaży nieruchomości, której wartość umowna wynosi co najmniej10 000 EUR - w wysokości 4 % ceny przewidzianej w umowie, oraz
- w przypadku najmu - w wysokości 4 % kwoty wynikającej z pomnożenia kwoty miesięcznego czynszu najmu przez liczbę miesięcy, na które nieruchomość jest wynajmowana, przy czym prowizja ta nie może przekroczyć kwoty jednorazowego miesięcznego czynszu najmu,
pod warunkiem że uregulowania te nie wykraczają poza to, co niezbędne do osiągnięcia wyznaczonego celu, oraz że nie istnieją inne, mniej restrykcyjne środki pozwalające na osiągnięcie tego samego skutku.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2167 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Sprawa C-674/23, AEON NEPREMIČNINE i in.: Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 27 lutego 2025 r. - AEON NEPREMIČNINE, d.o.o. i in., STAN nepremičnine d.o.o., Državni svet Republike Slovenije |
| Data aktu: | 27/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/04/2025 |