Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 14 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Xpand Consortium (Bruksela, Belgia), NTT Data Belgique (Bruksela), Sopra Steria Benelux (Bruksela), Fujitsu Technology Solutions (Bruksela) (przedstawiciele: M. Troncoso Ferrer i L. Lence de Frutos, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej z dnia 19 listopada 2024 r. unieważniającej postępowanie o udzielenie zamówienia o numerze referencyjnym BUDG19/PO/04;
- obciążenie strony pozwanej wszystkimi kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczy uchybienia przez Komisję Europejską obowiązkowi uzasadnienia oraz popełnienia przez nią oczywistego błędu w ocenie przy unieważnianiu postępowania o udzielenie zamówienia o numerze referencyjnym BUDG19/PO/04 ze względu na uznanie, że umowa o gwarantowanym poziomie usług nie stanowi ważnego kryterium kwalifikacji.
- Strona skarżąca podnosi, że biorąc pod uwagę szeroki zakres uznania, jakim instytucje zamawiające dysponują przy organizowaniu postępowań o udzielenie zamówienia, Komisja mogła określić umowę o gwarantowanym poziomie usług jako kryterium kwalifikacji.
2. Zarzut drugi dotyczy naruszenia zasad pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań ze względu na to, że Komisja Europejska, po pierwsze, ograniczyła się w interpretacji umowy o gwarantowanym poziomie usług jako kryterium kwalifikacji podczas sesji pytań i odpowiedzi zorganizowanej w toku postępowania o udzielenie zamówienia o numerze referencyjnym BUDG19/PO/04, a następnie zmieniła swoje stanowisko co do ważności umowy o gwarantowanym poziomie usług jako kryterium kwalifikacji, a po drugie, wywołała u Xpand Consortium uzasadnione oczekiwania co do legalności umowy o gwarantowanym poziomie usług jako kryterium kwalifikacji.
3. Zarzut trzeci dotyczy naruszenia zasady dobrej administracji ze względu na to, że Komisja Europejska, po pierwsze, nie powiadomiła o unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia o numerze referencyjnym BUDG/PO/04 "jak najszybciej", jak tego wymaga art. 174 rozporządzenia finansowego 1 , a po drugie, dotąd nie wyjaśniła Xpand Consortium powodów przyjęcia zaskarżonej decyzji.
4. Zarzut czwarty dotyczy naruszenia zasad proporcjonalności i równego traktowania ze względu na to, że Komisja Europejska, po pierwsze, poprzez unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia o numerze referencyjnym BUDG19/PO/04 przyjęła środek najbardziej uciążliwy i niekorzystny, mimo że mogła przyjąć inne proporcjonalne środki, a po drugie, poprzez wszczęcie nowego postępowania o udzielenie zamówienia mającego ten sam przedmiot zapewniła konkurentom Xpand Consortium nieuzasadnioną przewagę konkurencyjną w ramach nowego przetargu.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2092 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-80/25: Skarga wniesiona w dniu 29 stycznia 2025 r. - Xpand Consortium i in./Komisja |
| Data aktu: | 14/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 14/04/2025 |