Sprostowanie do komunikatu w Dzienniku Urzędowym w sprawie T-421/24: Skarga wniesiona w dniu 12 sierpnia 2024 r. - UU/Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (Dz.U. C, C/2024/5837, 7.10.2024)

Sprostowanie do komunikatu w Dzienniku Urzędowym w sprawie T-421/24: Skarga wniesiona w dniu 12 sierpnia 2024 r. - UU/Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej C, C/2024/5837, 7 października 2024 r.)

Komunikat w Dz.U. w sprawie T-421/24, UU/Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, należy odczytywać w następujący sposób: "Skarga wniesiona w dniu 12 sierpnia 2024 r. - UU/Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

(Sprawa T-421/24)

(C/2024/5837)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: UU (przedstawiciel: adwokat S. Makoumbou)

Strona pozwana: Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu:

- o stwierdzenie nieważności decyzji R-4 24 komisji Sądu właściwej do orzekania w przedmiocie zażaleń (zwanej dalej »komisją ds. zażaleń«) z dnia 8 maja 2024 r. oddalającej, po pierwsze, zażalenie administracyjne złożone na decyzję prezesów Trybunału Sprawiedliwości i Sądu Unii Europejskiej z dnia 14 grudnia 2023 r., a po drugie, żądanie odszkodowawcze z dnia 14 marca 2024 r.;

- o stwierdzenie nieważności decyzji prezesów Sądu i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 14 grudnia 2023 r. oddalającej wniosek o dokonanie przeglądu z dnia 17 listopada 2023 r. w zakresie, w jakim odmówiono w niej ponownego rozpatrzenia

- decyzji komisji organu powołującego Sądu z dnia 26 września 2019 r. (zwanej dalej »pierwszą decyzją o udzieleniu wsparcia«), oraz

- decyzji komisji ds. zażaleń z dnia 27 lipca 2021 r. (zwanej dalej »drugą decyzją o udzieleniu wsparcia«);

- w konsekwencji, o stwierdzenie nieważności pierwszej i drugiej decyzji o udzieleniu wsparcia, w związku z odmową zakończenia pełnego dochodzenia administracyjnego, ustalenia, czy doszło do mobbingu, przemocy seksualnej, przemocy fizycznej, psychicznej i seksualnej, i udzielenia stronie skarżącej pomocy technicznej i finansowej, potwierdzonej decyzją prezesów Sądu i Trybunału z dnia 14 grudnia 2023 r. oraz decyzją komisji ds. zażaleń z dnia 8 maja 2024 r.;

- o naprawienie szkody, którą skarżąca nadal ponosi w związku z brakiem przeprowadzenia dochodzenia, ustalenia faktów i udzielenia pomocy finansowej po upływie pięciu lat od pierwszego ostrzeżenia o mobbingu i przemocy, szacowanej ex aequo et bono na kwotę 1 200 000 EUR;

- połączenie niniejszej sprawy do łącznego rozpoznania z toczącą się sprawą T-84/24, UU/Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej;

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący braku właściwości organu, który wydał zaskarżoną decyzję w odniesieniu do żądania odszkodowawczego.

2. Zarzut drugi dotyczący braku uzasadnienia zaskarżonej decyzji i naruszenia art. 41 i 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia prawa i oczywistego błędu w ocenie w odniesieniu do niemożności powołania się na wejście w życie konwencji stambulskiej jako nowej okoliczności uzasadniającej przegląd.

4. Zarzut czwarty dotyczący, po pierwsze, przeinaczenia wniosku o dokonanie przeglądu z dnia 17 listopada 2023 r., od którego zależy zawarte w zaskarżonej decyzji stwierdzenie dotyczące podnoszonego spóźnionego powołania się na nowe okoliczności faktyczne w zażaleniu administracyjnym z dnia 14 marca 2024 r., a po drugie, oczywistego błędu w ocenie przy kwalifikacji aktów poprzedzających zaskarżoną decyzję.

5. Zarzut piąty dotyczący oczywistych błędów w ocenie ogólnego bezprawnego zachowania zarzucanego w ramach żądania odszkodowawczego.".

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.90101

Rodzaj: Sprostowanie
Tytuł: Sprostowanie do komunikatu w Dzienniku Urzędowym w sprawie T-421/24: Skarga wniesiona w dniu 12 sierpnia 2024 r. - UU/Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (Dz.U. C, C/2024/5837, 7.10.2024)
Data aktu: 09/12/2024
Data ogłoszenia: 09/12/2024
Data wejścia w życie: 10/11/2023