Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy (COM(2023)0338 - C9-0210/2023 - 2023/0200(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

P9_TA(2024)0083
Ustanowienie Instrumentu na rzecz Ukrainy

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy (COM(2023)0338 - C9-0210/2023 - 2023/0200(COD))

(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

(C/2024/6752)

(Dz.U.UE C z dnia 26 listopada 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2023)0338),

- uwzględniając art. 294 ust. 2 oraz art. 212 i art. 322 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którymi wniosek został przedstawiony Parlamentowi przez Komisję (C9-0210/2023),

- uwzględniając art. 294 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając wstępne porozumienie zatwierdzone przez komisje przedmiotowo właściwe na podstawie art. 74 ust. 4 Regulaminu oraz przekazane pismem z dnia 14 lutego 2024 r. zobowiązanie przedstawiciela Rady do zatwierdzenia stanowiska Parlamentu, zgodnie z art. 294 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 59 Regulaminu,

- uwzględniając wspólne posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Komisji Budżetowej zgodnie z art. 58 Regulaminu,

- uwzględniając pisma Komisji Kontroli Budżetowej oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych i Komisji Budżetowej (A9-0286/2023),

1. przyjmuje poniższe stanowisko w pierwszym czytaniu 1 ;

2. zatwierdza wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego i Rady załączone do niniejszej rezolucji, które zostanie opublikowane w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej;

3. zatwierdza wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji załączone do niniejszej rezolucji, które zostanie opublikowane w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej;

4. zwraca się do Komisji o ponowne przekazanie mu sprawy, jeśli zastąpi ona pierwotny wniosek, wprowadzi w nim istotne zmiany lub planuje ich wprowadzenie;

5. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

P9_TC1-COD(2023)0200

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 27 lutego 2024 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/... w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy

(Jako że pomiędzy Parlamentem i Radą osiągnięte zostało porozumienie, stanowisko Parlamentu odpowiada ostatecznej wersji aktu prawnego, rozporządzenia (UE) 2024/792.)

ZAŁĄCZNIK

Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie odpowiedniej nomenklatury budżetowej odnoszącej się do Instrumentu na rzecz Ukrainy 2

Bez uszczerbku dla prerogatyw organu budżetowego w ramach corocznej procedury budżetowej ani dla uprawnień Komisji do sporządzenia projektu budżetu, Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji, by zaproponowała utworzenie co najmniej jednej linii budżetowej przeznaczonej do filara I Instrumentu na rzecz Ukrainy, dwóch linii budżetowych w ramach filara II - również w celu zasilenia wspólnego funduszu rezerw przeznaczonego do gwarancji dla Ukrainy utworzonej na podstawie rozdziału IV rozporządzenia w sprawie Instrumentu na rzecz Ukrainy - trzech linii budżetowych w ramach filara III przeznaczonego do pomocy przy przystąpieniu do Unii oraz innych środków, dotacji do kosztów finansowania zewnętrznego i zasilenia wspólnego funduszu rezerw - portfel legacy, a także specjalnej linii budżetowej przeznaczonej do wydatków na pomoc techniczną i administracyjną przy realizacji tego instrumentu.

Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji dotycząca wyjątkowego charakteru Instrumentu na rzecz Ukrainy 3

Parlament Europejski, Rada i Komisja podzielają pogląd, że Instrument na rzecz Ukrainy jest wyjątkowym instrumentem średnioterminowym o szczególnym znaczeniu geopolitycznym, dostosowanym do niepewnego charakteru i bezprecedensowych problemów związanych ze wspieraniem kraju będącego w stanie wojny, który ma bezpośrednie implikacje dla bezpieczeństwa Unii. W związku z tym Instrument na rzecz Ukrainy zapewnia równowagę między elastycznością a możliwością programowania reakcji Unii w celu rozwiązania istniejącego w Ukrainie problemu luki w finansowaniu, zaspokojenia jej potrzeb z zakresu odbudowy, rekonstrukcji i modernizacji przy jednoczesnym wspieraniu starań Ukrainy na rzecz reform w ramach jej ścieżki w kierunku przystąpienia do Unii. Cele, finansowanie oraz uzgodnienia dotyczące zarządzania ustalone w odniesieniu do Instrumentu na rzecz Ukrainy stanowią reakcję na tę wyjątkową sytuację i szczególny kontekst oraz problemy, w odniesieniu do których przyjęto ten konkretny instrument.

Zatem to rozwiązanie przeznaczone dla Ukrainy nie powinno być uważane za precedens dla przyszłych instrumentów wsparcia gospodarczego dla państw trzecich.

1 Niniejsze stanowisko zastępuje poprawki przyjęte dnia 17 października 2023 r. (Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0363).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy (Dz.U. L 2024/792, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/792/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/792 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy (Dz.U. L 2024/792, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/792/oj).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6752

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Instrumentu na rzecz Ukrainy (COM(2023)0338 - C9-0210/2023 - 2023/0200(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
Data aktu: 27/02/2024
Data ogłoszenia: 26/11/2024