(C/2024/6577)
(Dz.U.UE C z dnia 12 listopada 2024 r.)
Poprawki 23 i 26 Wniosek dotyczący rozporządzenia Motyw 11
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| (11) Z zastrzeżeniem przeprowadzenia przez Komisję oceny w kontekście regularnego monitorowaniu skutków niniejszego rozporządzenia oraz zainicjowanej w odpowiedzi na właściwie umotywowany wniosek państwa członkowskiego bądź z własnej inicjatywy Komisji, konieczne jest zapewnienie możliwości zastosowania wszelkich niezbędnych środków w odniesieniu do przywozu wszelkich produktów objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia, który to przywóz ma negatywny wpływ na unijny rynek lub rynek co najmniej jednego państwa członkowskiego w odniesieniu do produktów podobnych lub bezpośrednio konkurujących. Szczególnie niepewna jest sytuacja na rynkach drobiu, jaj i cukru, co może odbić się na unijnych producentach rolnych, gdyby przywóz z Ukrainy jeszcze wzrósł. Należy wprowadzić automatyczne zabezpieczenie w odniesieniu do jaj, drobiu i produktów cukrowniczych, które to zabezpieczenie zostanie uruchomione, jeżeli ilości przywożone zgodnie z niniejszym rozporządzeniem przekroczą średnią arytmetyczną ilości przywiezionych w 2022 i 2023 r. | (11) Z zastrzeżeniem przeprowadzenia przez Komisję oceny w kontekście regularnego monitorowaniu skutków niniejszego rozporządzenia oraz zainicjowanej w odpowiedzi na właściwie umotywowany wniosek państwa członkowskiego bądź z własnej inicjatywy Komisji, konieczne jest zapewnienie możliwości zastosowania wszelkich niezbędnych środków w odniesieniu do przywozu wszelkich produktów objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia, który to przywóz ma negatywny wpływ na unijny rynek lub rynek co najmniej jednego państwa członkowskiego w odniesieniu do produktów podobnych lub bezpośrednio konkurujących. Szczególnie niepewna jest sytuacja na rynkach zbóż, drobiu, jaj, cukru i miodu, co może odbić się na unijnych producentach rolnych, gdyby przywóz z Ukrainy jeszcze wzrósł. Należy wprowadzić automatyczne zabezpieczenie w odniesieniu do pszenicy, jęczmienia, owsa, kukurydzy, jaj, drobiu, produktów cukrowniczych i produktów z miodu, które to zabezpieczenie zostanie uruchomione, jeżeli ilości przywożone zgodnie z niniejszym rozporządzeniem przekroczą średnią arytmetyczną ilości przywiezionych w 2021, 2022 i 2023 r. |
Poprawki 24 i 28
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 4 - ustęp 7
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| 7. Jeżeli w okresie od dnia 6 czerwca do dnia 31 grudnia 2024 r. łączna wielkość przywozu jaj, drobiu albo cukru od dnia 1 stycznia 2024 r. osiągnie odpowiednią średnią arytmetyczną wielkości przywozu odnotowanejw 2022 i 2023 r., Komisja w terminie 21 dni i po poinformowaniu Komitetu ds. Środków Ochronnych ustanowionego w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/478: | 7. Jeżeli w okresie od dnia 6 czerwca do dnia 31 grudnia 2024 r. łączna wielkość przywozu pszenicy zwyczajnej, mąki pszennej i granulek z pszenicy, jęczmienia, mąki jęczmiennej i granulek z jęczmienia, owsa, kukurydzy, mąki kukurydzianej i granulek z kukurydzy, kaszy i mączki jęczmiennej, ziaren zbóż poddanych innej obróbce, miodu, jaj, drobiu albo cukru od dnia 1 stycznia 2024 r. osiągnie odpowiednią średnią arytmetyczną wielkości przywozu odnotowanej w 2021, 2022 i 2023 r., Komisja w terminie 14 dni i po poinformowaniu Komitetu ds. Środków Ochronnych ustanowionego w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/478: |
| a) ponownie wprowadza w odniesieniu do tego produktu odpowiedni kontyngent taryfowy, zawieszony na mocy art. 1 ust. 1 lit. b), do dnia 31 grudnia 2024 r. oraz | a) ponownie wprowadza w odniesieniu do tego produktu odpowiedni kontyngent taryfowy, zawieszony na mocy art. 1 ust. 1 lit. b), do dnia 31 grudnia 2024 r. oraz |
| b) wprowadza od dnia 1 stycznia 2025 r. kontyngent taryfowy równy pięciu dwunastych tej średniej arytmetycznej albo odpowiadający mu kontyngent taryfowy zawieszony na mocy art. 1 ust. 1 lit. b), w zależności od tego, która z tych wartości jest wyższa. | b) wprowadza od dnia 1 stycznia 2025 r. kontyngent taryfowy równy pięciu dwunastych tej średniej arytmetycznej albo odpowiadający mu kontyngent taryfowy zawieszony na mocy art. 1 ust. 1 lit. b), w zależności od tego, która z tych wartości jest wyższa. |
| Jeżeli w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 5 czerwca 2025 r. łączna wielkość przywozu jaj, drobiu albo cukru od dnia 1 stycznia 2025 r. osiągnie pięć dwunastych odpowiedniej średniejarytmetycznejwielkości przywozu odnotowanej w 2022 i 2023 r., Komisja w terminie 21 dni i po poinformowaniu Komitetu ds. Środków Ochronnych przywraca w odniesieniu do tego produktu odnośny kontyngent taryfowy zawieszony na mocy art. 1 ust. 1 lit. b). | Jeżeli w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 5 czerwca 2025 r. łączna wielkość przywozu pszenicy zwyczajnej, mąki pszennej i granulek z pszenicy, jęczmienia, mąki jęczmiennej i granulek z jęczmienia, owsa, kukurydzy, mąki kukurydzianej i granulek z kukurydzy, kaszy i mączki jęczmiennej, ziaren zbóż poddanych innej obróbce, miodu, jaj, drobiu albo cukru od dnia 1 stycznia 2025 r. osiągnie pięć dwunastych odpowiedniejśredniejarytmetycznejwielkości przywozu odnotowanej w 2021, 2022 i 2023 r., Komisja w terminie 14 dni i po poinformowaniu Komitetu ds. Środków Ochronnych przywraca w odniesieniu do tego produktu odnośny kontyngent taryfowy zawieszony na mocy art. 1 ust. 1 lit. b). |
| Do celów niniejszego ustępu terminy: jaja, drób i cukier odnoszą się do wszystkich produktów objętych kontyngentami taryfowymi w dodatku do załącznika I-A do układu o stowarzyszeniu w odniesieniu do, odpowiednio, jaj i albumin, mięsa drobiowego i przetworów z mięsa drobiowego oraz cukrów, a średnią arytmetyczną oblicza się, dzieląc sumę wielkości przywozu w 2022 r. i 2023 r. przez dwa. | Do celów niniejszego ustępu terminy: pszenica zwyczajna, mąka pszenna i granulki z pszenicy, jęczmień, mąka jęczmienna i granulki jęczmienne, owies, kukurydza, mąka kukurydziana i granulki z kukurydzy, kasza i mączka jęczmienna, ziarna zbóż poddane innej obróbce, miód, jaja, drób i cukier odnoszą się do wszystkich produktów objętych kontyngentami taryfowymi w dodatku do załącznika I-A do Układu o stowarzyszeniu w odniesieniu do, odpowiednio, pszenicy zwyczajnej, mąki pszennej i granulek z pszenicy, jęczmienia, mąki jęczmiennej i granulek z jęczmienia, owsa, kukurydzy, mąki kukurydzianej i granulek z kukurydzy, kaszy i mączki jęczmiennej, ziaren zbóż poddanych innej obróbce, jaj i albumin, mięsa drobiowego i przetworów z mięsa drobiowego oraz cukrów, a średnią arytmetyczną oblicza się, dzieląc sumę wielkości przywozu w 2021 r., 2022 r. i 2023 r. przez trzy. |
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.6577 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | P9_TA(2024)0154 - Środki tymczasowej liberalizacji handlu będące uzupełnieniem koncesji handlowych mających zastosowanie do ukraińskich produktów na podstawie Układu o stowarzyszeniu między UE i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej a Ukrainą - Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 13 marca 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków tymczasowej liberalizacji handlu będących uzupełnieniem koncesji handlowych mających zastosowanie do ukraińskich produktów na podstawie Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony (COM(2024)0050 - C9-0021/2024 - 2024/0028(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie) |
| Data aktu: | 12/11/2024 |
| Data ogłoszenia: | 12/11/2024 |