Streszczenie decyzji Komisji z dnia 23 maja 2024 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40632 - MONDELEZ - OGRANICZENIA W HANDLU)

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 23 maja 2024 r.
dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Sprawa AT.40632 - MONDELEZ - OGRANICZENIA W HANDLU)

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 3313 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(C/2024/5548)

(Dz.U.UE C z dnia 18 września 2024 r.)

Dnia 23 maja 2024 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania na podstawie art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

WPROWADZENIE

(1) Niniejsza decyzja zostaje wydana na podstawie art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("Traktat") i jest skierowana do Mondelez International, Inc., Mondelez Europe GmbH i Mondelez Middle East & Africa FZE (zwanych dalej łącznie "Mondelez"). Mondelez jest globalnym przedsiębiorstwem w sektorze żywności i napojów, koncentrującym się na produkcji przekąsek. Ma siedzibę w Stanach Zjednoczonych i razem ze swoimi spółkami zależnymi prowadzi działalność w ponad 150 krajach. Mondelez sprzedaje wyroby czekoladowe pod wieloma markami (m.in. Milka, Côte d'Or, Toblerone, Cadbury, Marabou, Daim, Mirabell i Suchard), a także herbatniki pod różnymi markami (Oreo, Belvita, LU, Prince, Ritz, TUC, LiGa, Mikado). Do 2015 r. przedsiębiorstwo Mondelez było właścicielem kilku marek kawy (HAG, Jacobs, Velours Noir).

(2) W różnych okresach od 18 grudnia 2006 r. do 7 marca 2020 r. Mondelez ograniczyło handel równoległy różnymi produktami w kategorii herbatników, czekolady i kawy poprzez 22 porozumienia/uzgodnione praktyki ograniczające konkurencję ze względu na cel, sprzeczne z art. 101 ust. 1 TFUE, oraz poprzez dwa przypadki nadużycia swojej pozycji dominującej na niektórych krajowych rynkach w zakresie sprzedaży tabliczek czekolady, co stanowiło naruszenie art. 102 TFUE.

PROCEDURA

(3) Komisja wszczęła tę sprawę z urzędu w 2019 r. W listopadzie 2019 r. Komisja przeprowadziła niezapowiedziane kontrole w pomieszczeniach przedsiębiorstwa Mondelez w Austrii (Wiedeń), Belgii (Mechelen) i Niemczech (Bremie). 28 stycznia 2021 r. Komisja wszczęła formalne postępowanie przeciwko Mondelez.

(4) W trakcie dochodzenia Mondelez wyraził zainteresowanie rozpoczęciem rozmów o współpracy z Komisją. W dniu [...] r 2 ., przedsiębiorstwo Mondelez złożyło propozycję ugodową w ramach procedury współpracy.

(5) 7 marca 2024 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. 22 marca 2024 r. przedsiębiorstwo Mondelez

odpowiedziało na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, potwierdzając, że odzwierciedla ono treść jego propozycji ugodowej i że chce kontynuować procedurę współpracy na tych warunkach.

(6) Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię 15 maja 2024 r.

(7) Komisja przyjęła decyzję 23 maja 2024 r.

STAN FAKTYCZNY

Streszczenie opisu naruszenia

(8) W decyzji określono następujące główne rodzaje ograniczeń:

(a) porozumienia lub uzgodnione praktyki uniemożliwiające niektórym wyłącznym dystrybutorom i handlowcom (zwanym również "pośrednikami") prowadzenie sprzedaży na rzecz klientów spoza obszarów, na których kupowali produkty od Mondelëz; klienci byli ograniczani pod względem obszarów, na których mogli sprzedawać, lub pod względem klientów, na rzecz których mogli prowadzić sprzedaż; w jednym przypadku klient i Mondelëz uzgodnili również, że klient ten będzie sprzedawać produkty przeznaczone na wywóz poza jego obszar po wyższych cenach w porównaniu z cenami krajowymi;

(b) Mondelëz jednostronnie zakończyło sprzedaż tabliczek czekolady na rzecz jednego klienta, aby uniemożliwić mu ich odsprzedaż w państwach członkowskich, w których Mondelëz zajmował pozycję dominującą;

(c) decyzja przedsiębiorstwa Mondelëz o usunięciu z rynku w Niderlandach niektórych tabliczek czekolady marki Côte d'Or, aby uniemożliwić niderlandzkiemu sprzedawcy detalicznemu zakup tych tabliczek w Niderlandach w celu ich odsprzedaży w jego sklepach w Belgii, gdzie Mondelëz pobierało za nie wyższe ceny od swoich klientów detalicznych.

Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia przepisów

(9) Decyzja skierowana jest do Mondelëz International, Inc, a także do Mondelez Europe GmbH i Mondelez Middle East

& Africa FZE. Każde z tych przedsiębiorstw ponosiło solidarną odpowiedzialność, ponieważ wywierały one decydujący wpływ na jednostki zależne, które bezpośrednio uczestniczyły w naruszeniach.

(10) Czas trwania naruszeń był różnej długości w okresie od 18 grudnia 2006 r. do 7 marca 2020 r.

GRZYWNY

(11) Do przedmiotowej decyzji zastosowanie mają wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r 3 .

Kwota podstawowa grzywny

(12) Przy ustalaniu wysokości grzywien Komisja wzięła pod uwagę wartość sprzedaży przez Mondelëz odnośnych wyrobów czekoladowych, herbatników lub produktów kawowych w ostatnim pełnym roku obrotowym, w którym miały miejsce poszczególne naruszenia.

(13) Komisja wzięła pod uwagę, że zachowanie stanowiące naruszenie polega na celowym naruszeniu jasnej, podstawowej zasady niedzielenia rynku wewnętrznego wzdłuż granic państwowych oraz że w przeszłości Komisja nakładała już sankcje na podobne praktyki. Naruszenie dotyczy ponadto produktów mających bezpośredni wpływ na konsumentów. Po uwzględnieniu tych czynników oraz w świetle szczególnych okoliczności sprawy odsetek wartości sprzedaży ustalono na poziomie 10 %.

Grzywna za przystąpienie do kartelu

(14) W projekcie decyzji nie stosuje się grzywny za przystąpienie do kartelu.

Okoliczności obciążające lub łagodzące

(15) W tej sprawie nie występują okoliczności obciążające ani łagodzące.

Mnożnik służący zapewnieniu skutku odstraszającego

(16) Projekt decyzji zawiera odpowiedni mnożnik o skutku odstraszającym w wysokości 1,1. Jest to zgodne z innymi decyzjami dotyczącymi przedsiębiorstw o podobnym globalnym obrocie (około 30 mld EUR).

Pułap obrotów

(17) Grzywna nie przekracza 10 % całkowitych światowych obrotów Mondelez za każde z naruszeń.

Obniżka za współpracę

(18) W decyzji stwierdzono, że grzywna powinna zostać obniżona o 15 %. W propozycji ugodowej Mondelez potwierdziło fakty, ich kwalifikację prawną oraz swoją odpowiedzialność za naruszenia opisane w projekcie decyzji. Mondelez wykazało zainteresowanie współpracą przed przyjęciem pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Obniżka grzywny nie jest większa, ponieważ Mondelez rozpoczęło współpracę dopiero na etapie, na którym Komisja w dużej mierze zakończyła dochodzenie i pracowała nad pisemnym zgłoszeniem zastrzeżeń. Ponadto Mondelez nie przedstawiło żadnych dodatkowych dowodów, które przyczyniłyby się do zwiększenia obniżki za współpracę, tj. dowodów, które mogłyby wnieść znaczną wartość dodaną w dochodzenie lub przedłużyć czas trwania naruszeń, zwiększyć ich zasięg geograficzny lub zakres produktów, których dotyczyły naruszenia.

Wniosek

(19) Mondelez naruszyło art. 101 i 102 TFUE, uczestnicząc w 24 różnych naruszeniach mających na celu podział rynku wewnętrznego UE.

(20) Ostateczna kwota grzywny nałożonej na Mondelez zgodnie z art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1/2003 wynosi 337 522 800 EUR.

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 411/2004 (Dz.U. L 68 z 6.3.2004, s. 1).
2 "Niektóre części tekstu zostały utajnione w celu zapewnienia ochrony informacji poufnych. Odnośne części zastąpiono niepoufnym streszczeniem umieszczonym w nawiasach kwadratowych bądź symbolem [...]."
3 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5548

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 23 maja 2024 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40632 - MONDELEZ - OGRANICZENIA W HANDLU)
Data aktu: 23/05/2024
Data ogłoszenia: 18/09/2024