Sprawa C-524/24: Skarga wniesiona w dniu 30 lipca 2024 r. - Republika Włoska/Republika Austrii

Skarga wniesiona w dniu 30 lipca 2024 r. - Republika Włoska/Republika Austrii
(Sprawa C-524/24)

(C/2024/5409)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 16 września 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Republika Włoska (przedstawiciele: G. Palmieri, w charakterze pełnomocnika, którą wspierają G. Caselli, S. Fiorentino i G. Galluzzo, Avvocati dello Stato)

Strona pozwana: Republika Austrii

Żądania strony skarżącej

Strona skarżąca wnosi do Trybunału o:

1) stwierdzenie,

a) że Republika Austrii uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 34 i 35 TFUE poprzez przyjęcie §§ 3 i 4 Verordnung A 12 Inntalautobahn - Nachtfahrverbot für Schwerfahrzeuge 1 , które zakazuje ruchu transgranicznego określonych samochodów ciężarowych na odcinku autostrady A 12 w określonych godzinach nocnych;

b) że Republika Austrii uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 34 i 35 TFUE poprzez przyjęcie §§ 3 i 4 Verordnung A 12 Inntalautobahn - Sektorales Fahrverbot 2 , które zakazuje przewozu określonych towarów na odcinku autostrady A 12, i to także w odniesieniu do zwolnienia z zakazu pojazdów, które spełniają normę EURO VI i których pierwsza rejestracja miała miejsce po dniu 31 sierpnia 2018 r.;

c) że Republika Austrii uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 34 i 35 TFUE poprzez przyjęcie Verordnung über den Winterfahrverbotskalender 2023 3 , które zakazuje - we wszystkie soboty w miesiącach zimowych, w godzinach od 7:00 do 15:00, na autostradach A 12 i A 13 - ruchu określonych samochodów ciężarowych podróżujących do Włoch lub Niemiec bądź do kraju, do którego można dotrzeć przez Włochy lub Niemcy;

d) że Republika Austrii uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 34 TFUE poprzez przyjęcie środków skutkujących ograniczeniem natężenia ruchu poprzez ograniczenie liczby samochodów ciężarowych, które mogą wjechać na autostradę A 12 w pobliżu Kufstein, do maksymalnie 300 takich samochodów na godzinę w określonych dniach ("dozowanie");

2) obciążenie Republiki Austrii kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Austriackie autostrady A 12 i A 13 należą do tak zwanej "osi Brenner", będącej częścią transeuropejskiego korytarza drogowego łączącego Skandynawię z Morzem Śródziemnym.

Skarga wniesiona przez Republikę Włoską jest skierowana przeciwko czterem wprowadzonym przez władze austriackiego kraju związkowego Tyrol środkom, które mają na celu ograniczenie ruchu samochodów ciężarowych na autostradach A 12 i A 13, a są to: zakaz ruchu w godzinach nocnych, sektorowy zakazu ruchu, zimowy zakaz ruchu oraz ograniczenie ruchu poprzez "dozowanie". Każdemu z tych czterech środków poświęcono odrębny zarzut, dotyczący naruszenia swobody przepływu towarów (art. 34 i 35 TFUE 4 .

Generalnie skarga zmierza do wykazania, że pomimo dwóch wyroków Trybunału w sprawach C-320/03 i C-28/09 5  Republika Austrii utrzymała w mocy środki skutkujące niezgodnymi z prawem ograniczeniami swobodnego przepływu towarów oraz wprowadziła inne środki, które z kolei stanowią środki o skutku równoważnym z ograniczeniami ilościowymi w przywozie i w wywozie oraz przyczyniają się do zaostrzenia ogólnego naruszenia odnośnej podstawowej swobody.

1 Verordnung des Landeshauptmannes von Tirol vom 27. Oktober 2010, mit der auf der A 12 Inntalautobahn ein Nachtfahrverbot für Schwerfahrzeuge erlassen wird (Nachtfahrverbot für Schwerfahrzeuge) [rozporządzenia premiera kraju związkowego Tyrol z dnia 27 października 2010 r. wprowadzającego zakaz ruchu samochodów ciężarowych w godzinach nocnych na autostradzie A 12 w Dolinie Innu (zakaz ruchu samochodów ciężarowych w godzinach nocnych)], LGBl. nr 64/2010, w brzmieniu zmienionym przez LGBl. nr 141/2021.
2 Verordnung des Landeshauptmannes von Tirol vom 18. Mai 2016, mit der auf einem Abschnitt der A 12 Inntalautobahn der Transport bestimmter Güter im Fernverkehr verboten wird (Sektorales Fahrverbot), [rozporządzenia premiera kraju związkowego Tyrol z dnia 18 maja 2016 r. wprowadzającego zakaz przewozu określonych towarów w transporcie długodystansowym na odcinku autostrady A 12 w Dolinie Innu (sektorowy zakaz ruchu)], LGBl. nr 44/2016, w brzmieniu zmienionym przez LGBl. nr 48/2023.
3 Verordnung der Bundesministerin für Klimaschutz, Umwelt, Energie, Mobilität, Innovation und Technologie, mit der für die A 12 Inntalautobahn und die A 13 Brennerautobahn an bestimmten Samstagen im Winter 2023 ein Fahrverbot für Lastkraftfahrzeuge verfügt wird (Winterfahrverbotskalender 2023) [rozporządzenia ministry federalnej ds. ochrony klimatu, środowiska, energii, mobilności, innowacji i technologii wprowadzającego zakaz ruchu samochodów ciężarodwych na autostradach A 12 Dolina Innu i A 13 Brenner w określone soboty w zimie 2023 r. (kalendarz zimowego zakazu ruchu 2023)], BGBl. II, nr 3/2023.
4 Zarzut czwarty jest oparty tylko na art. 34 TFUE.
5 Wyroki: z dnia 15 listopada 2005 r., Komisja/Austria, C-320/03, EU:C:2005:684; z dnia 21 grudnia 2011 r., Komisja/Austria, C-28/ 09, EU:C:2011:854.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5409

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-524/24: Skarga wniesiona w dniu 30 lipca 2024 r. - Republika Włoska/Republika Austrii
Data aktu: 16/09/2024
Data ogłoszenia: 16/09/2024