Język postępowania: bułgarski
(Dz.U.UE C z dnia 5 sierpnia 2024 r.)
Sąd odsyłający
Sofijski rajonen syd
Strony w postępowaniu głównym
Strona powodowa: YL
Strona pozwana: "Elektrorazpredelitelni mrezhi Zapad" EAD
Pytania prejudycjalne
1. Czy [pojęcie] "opłat [...] [za] straty" w rozumieniu art. 46 ust. 2 lit. d) dyrektywy (UE) 2019/944 1 i art. 18 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2019/943 2 należy interpretować w ten sposób, że obejmuje ono również zużytą, lecz nieodczy- taną przez instalację pomiarową energię elektryczną, w sytuacjach gdy brak odczytu lub nieprawidłowy odczyt energii w odniesieniu do konsumenta:
a) wynika z wpływu zewnętrznego;
b) nie wynika z wpływu zewnętrznego;
a przyczyna nie została we właściwym czasie wyeliminowana przez operatora lub dostawcę energii elektrycznej, przy czym do opłaty włącza się "szacowaną" ilość energii elektrycznej w odniesieniu do ustawowo określonego okresu, którego koniec zależy od stwierdzenia usterki technicznej ze strony dostawcy?
2. Czy obowiązek ciążący na organie regulacyjnym na podstawie art. 59 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2019/944 należy interpretować w ten sposób, że zasada ustalania przejrzystych kryteriów dla taryf przesyłowych lub dystrybucyjnych lub metod ich ustalania jest przestrzegana, gdy do taryfy włączono koszty operatora za szacunkowe obliczanie wielkości strat w szacowanym okresie, ze względu na problem związany z instalacją pomiarową (niedokonującą odczytów lub technicznie niesprawną instalacją pomiarową), w wypadkach gdy przyczyna braku funkcjonowania instalacji pomiarowej:
a) wynika z wpływu zewnętrznego;
b) nie wynika z wpływu zewnętrznego;
a przyczyna ta nie została usunięta we właściwym czasie przez operatora lub dostawcę energii elektrycznej będącego właścicielem instalacji pomiarowej?
3. Czy art. 18 ust. 1 i 7 rozporządzenia 2019/943 należy interpretować w ten sposób, że nie stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, w których określono koszty energii elektrycznej zużytej przez konsumenta na podstawie szacunkowo zużytej energii elektrycznej w szacowanym okresie - bez zbadania ilości energii elektrycznej faktycznie zużytej przez konsumenta, w przypadkach istnienia problemu związanego z instalacją pomiarową ilości energii elektrycznej i gdy ten problem:
a) wynika z wpływu zewnętrznego;
b) nie wynika z wpływu zewnętrznego?
4. Czy art. 27 dyrektywy 2011/83/UE 3 należy interpretować w ten sposób, że konsument jest zobowiązany do zapłaty za szacowaną ilość energii elektrycznej w szacowanym okresie, w przypadkach gdy instalacja pomiarowa nie dokonuje odczytu rzeczywiście zużytej ilości energii elektrycznej, instalacja ta nie stanowi własności konsumenta, a brak dokonania odczytu przez przyrząd pomiarowy:
a) wynika z wpływu zewnętrznego;
b) nie wynika z wpływu zewnętrznego[?]
5. Czy art. 10 ust. 4 dyrektywy 2019/944 należy interpretować w ten sposób, że nie stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym zezwalającym dostawcy/operatorowi energii elektrycznej na ponowne obliczenie ilości energii elektrycznej, poprzez zastąpienie szacunkowo zużytej ilości energii elektrycznej w szacowanym okresie, w przypadkach gdy instalacja pomiarowa nie dokonuje prawidłowych pomiarów, znajduje się ona poza dostępem konsumenta, a brak odczytów przyrządu pomiarowego:
a) wynika z wpływu zewnętrznego;
b) nie wynika z wpływu zewnętrznego[?]
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.4714 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-310/24, Elektrorazpredelitelni mrezhi Zapad EAD: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sofijski rajonen syd (Bułgaria) w dniu 29 kwietnia 2024 r. - YL / Elektrorazpredelitelni mrezhi Zapad EAD |
| Data aktu: | 05/08/2024 |
| Data ogłoszenia: | 05/08/2024 |