(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(C/2024/4374)
(Dz.U.UE C z dnia 4 lipca 2024 r.)
W dniu 29 kwietnia 2024 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 17 rozporządzenia (UE) 2022/1925. Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia (UE) 2022/1925 ("akt o rynkach cyfrowych") 1 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.
1. WPROWADZENIE
(1) 5 września 2023 r., w następstwie powiadomienia dokonanego przez Apple Inc. ("Apple") 3 lipca 2023 r. zgodnie
z art. 3 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych, Komisja przyjęła decyzję o wskazaniu Apple jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 ust. 4 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do następujących podstawowych usług platformowych: (i) usługi pośrednictwa internetowego App Store, (ii) systemu operacyjnego iOS oraz (iii) przeglądarki internetowej Safari. W momencie powiadomienia przez Apple podstawowa usługa platformowa w postaci systemu operacyjnego iPadOS nie osiągnęła jednak progów ilościowych określonych w art. 3 ust. 2 lit. b) i c) aktu o rynkach cyfrowych.
(2) 5 września 2023 r. Komisja rozpoczęła badanie rynku na podstawie art. 16 ust. 1 i art. 17 ust. 1 aktu o rynkach
cyfrowych (decyzja C(2023)6076), aby ocenić, czy Apple należy wskazać jako strażnika dostępu, zgodnie z art. 3 ust. 8 aktu o rynkach cyfrowych, w odniesieniu do jego podstawowej usługi platformowej - systemu operacyjnego iPadOS. 13 grudnia 2023 r. Komisja przekazała firmie Apple wstępne ustalenia, zgodnie z którymi Apple należy wskazać jako strażnika dostępu w odniesieniu do iPadOS zgodnie z art. 3 ust. 8 aktu o rynkach cyfrowych. Po uzyskaniu dostępu do akt 17 stycznia 2024 r. Apple odpowiedziało na wstępne ustalenia Komisji.
2. RAMY PRAWNE
(3) W akcie o rynkach cyfrowych ustanowiono zestaw wąsko zdefiniowanych i obiektywnych kryteriów, które pozwalają zakwalifikować dużą platformę internetową jako strażnika dostępu w odniesieniu do co najmniej jednej świadczonej przez nią podstawowej usługi platformowej.
(4) Na wstępie Komisja ma rozróżnić poszczególne usługi świadczone przez przedsiębiorstwo i określić, które z tych usług kwalifikują się jako podstawowe usługi platformowe. Istotnym kryterium kwalifikacji i określenia zakresu podstawowej usługi platformowej jest cel, do jakiego usługa jest wykorzystywana przez użytkowników końcowych lub biznesowych bądź przez obie te grupy użytkowników.
(5) Następnie zgodnie z art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja wskazuje dane przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu w odniesieniu do świadczonej przez nie podstawowej usługi platformowej, jeżeli spełnia ono łącznie trzy wymogi, mianowicie:
a) wywiera znaczący wpływ na rynek wewnętrzny;
b) świadczy podstawową usługę platformową będącą ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych oraz
c) zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności lub można przewidzieć, że zajmie taką pozycję w niedalekiej przyszłości.
(6) W art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych określono domniemanie, że wymogi te są spełnione w przypadku osiągnięcia pewnych progów ilościowych, w szczególności dotyczących rocznego obrotu przedsiębiorstwa lub jego kapitalizacji rynkowej, a także liczby użytkowników końcowych i biznesowych, którzy korzystali z danej podstawowej usługi platformowej w każdym z trzech ostatnich lat obrotowych. Jeżeli jednak przedsiębiorstwo nie osiąga poszczególnych progów ilościowych, nie można uznać go za strażnika dostępu w odniesieniu do świadczonych przez nie podstawowych usług platformowych.
(7) Niezależnie od wspomnianych progów, jeżeli przedsiębiorstwo spełnia każdy z wymogów określonych w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do danej podstawowej usługi platformowej, Komisja wskazuje je po przeprowadzeniu oceny jakościowej zgodnie z art. 3 ust. 8 aktu o rynkach cyfrowych. W tym celu Komisja może uwzględnić niektóre lub wszystkie z następujących elementów:
a) wielkość przedsiębiorstwa, w tym jego obrót i kapitalizację rynkową;
b) liczbę użytkowników biznesowych korzystających z podstawowej usługi platformowej przedsiębiorstwa w celu dotarcia do użytkowników końcowych oraz liczbę użytkowników końcowych;
c) efekty sieciowe i korzyści tego przedsiębiorstwa wynikające z dostępu do danych;
d) wszelkie korzyści skali i zakresu odnoszone przez to przedsiębiorstwo;
e) uzależnienie użytkowników biznesowych i użytkowników końcowych od podstawowej usługi platformowej przedsiębiorstwa, w tym koszty zmiany dostawcy i mechanizmy behawioralne ograniczające zdolność użytkowników biznesowych i użytkowników końcowych do zmiany dostawcy lub do korzystania z wielu platform;
f) strukturę korporacyjną mającą formę konglomeratu lub strukturę zintegrowaną pionowo tego przedsiębiorstwa lub
g) inne cechy strukturalne działalności lub usług tego przedsiębiorstwa.
(8) Zgodnie z art. 17 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja może przeprowadzić badanie rynku w celu ustalenia, czy przedsiębiorstwo świadczące podstawową usługę platformową powinno zostać wskazane jako strażnik dostępu na podstawie art. 3 ust. 8 aktu o rynkach cyfrowych, lub w celu zidentyfikowania podstawowych usług platformowych, które należy wymienić w decyzji o wskazaniu zgodnie z art. 3 ust. 9 aktu o rynkach cyfrowych.
3. OCENA KOMISJI
(9) Po przeprowadzeniu przez Komisję oceny jakościowej na podstawie art. 3 ust. 8 aktu o rynkach cyfrowych, w oparciu o dowody zgromadzone przez Komisję podczas badania rynku i informacje, którymi dysponuje, Komisja wskazuje Apple jako strażnika dostępu w odniesieniu do świadczonej przez to przedsiębiorstwo podstawowej usługi plat- formowej - systemu operacyjnego iPadOS.
(10) Komisja opiera swoje wnioski na następujących ustaleniach.
(11) Po pierwsze, Komisja uważa, że iPadOS kwalifikuje się jako system operacyjny zgodnie z art. 2 pkt 10 aktu o rynkach cyfrowych i stanowi podstawową usługę platformową odrębną od innych podstawowych usług platformowych w postaci systemu operacyjnego świadczonych przez Apple.
(12) Po drugie, Komisja twierdzi, że Apple ma znaczący wpływ na rynek wewnętrzny w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) aktu o rynkach cyfrowych. W szczególności Komisja stwierdziła, że firma Apple spełnia wszystkie progi ilościowe określone w art. 3 ust. 2 lit. a), ponieważ zgłosiła obrót znacznie przekraczający kwotę 7,5 mld EUR w każdym z trzech lat obrotowych poprzedzających badanie rynku (2020, 2021 i 2022 r.) w całej Unii oraz średnią kapitalizację rynkową przekraczającą 75 mld EUR w 2022 r.
(13) Po trzecie, Komisja uważa, że iPadOS stanowi ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych umożliwiający dotarcie do użytkowników końcowych zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych. W szczególności iPa- dOS ma dużą liczbę użytkowników biznesowych i końcowych, ma duże znaczenie handlowe dla użytkowników biznesowych jako punkt dostępu do bazy klientów o wysokiej gotowości do płacenia, wykazuje efekt uzależnienia zarówno w odniesieniu do użytkowników końcowych, jak i biznesowych, a Apple korzysta z efektów sieciowych i odnosi korzyści skali w odniesieniu do iPadOS.
(14) Po czwarte, Komisja uważa, że Apple zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w odniesieniu do iPadOS w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. c) aktu o rynkach cyfrowych. W szczególności iPadOS jest jednym z dwóch wiodących systemów operacyjnych dla tabletów w Unii od ponad 10 lat i oczekuje się, że liczba użytkowników końcowych i biznesowych systemu iPadOS, która już jest znaczna, będzie nadal rosła w nadchodzących latach.
4. WNIOSKI
(15) Z powodów określonych powyżej decyzja zamyka badanie rynku wszczęte decyzją C(2023)6076 z dnia 5 września 2023 r. w odniesieniu do podstawowej usługi platformowej firmy Apple, systemu operacyjnego iPadOS i zmienia decyzję Komisji C(2023)6100 z dnia 5 września 2023 r., w której Apple wskazano jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 aktu o rynkach cyfrowych, dodając w art. 2 tej decyzji następujący punkt: "d) system operacyjny iPadOS firmy Apple".
(16) W związku z tym wymienione poniżej podstawowe usługi platformowe firmy Apple uważa się za ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych:
(a) usługę pośrednictwa internetowego App Store,
(b) system operacyjny iOS,
(c) przeglądarkę internetową Safari oraz
(d) system operacyjny iPadOS.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.4374 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Streszczenie decyzji Komisji z dnia 29 kwietnia 2024 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 17 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (Sprawa DMA.100047 - APPLE - IPADOS) (notyfikowana jako dokument C(2024) 2500 final) |
| Data aktu: | 29/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 04/07/2024 |