Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 13 maja 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: DF (przedstawiciele: A. Guillerme i S. Napolitano, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji organu upoważnionego do zawierania umów o pracę Komisji Europejskiej z dnia 12 maja 2023 r. w sprawie zakończenia postępowania rekrutacyjnego;
- zasądzenie kwoty w wysokości 85 000 EUR tytułem zadośćuczynienia za krzywdę i odszkodowania za szkodę majątkową poniesioną przez skarżącą, która to kwota może zostać podwyższona w toku postępowania i od której mogą być naliczone odsetki za zwłokę od dnia ogłoszenia wyroku do dnia całkowitej zapłaty, według stopy procentowej ustalonej przez Europejski Bank Centralny (EBC) dla głównych operacji refinansowania, powiększonej o trzy i pół punktu procentowego;
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
W uzasadnieniu skargi skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący nieprawidłowości opinii komisji lekarskiej i oczywistego błędu w ocenie. Skarżąca podnosi w szczególności, że komisja lekarska nie przeprowadziła pełnego i bezstronnego ponownego rozpatrzenia jej sytuacji, ponieważ nie uwzględniła wszystkich dokumentów znajdujących się w jej dokumentacji medycznej.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia prawa przez organ upoważniony do zawierania umów o pracę (zwany dalej "OUZU") w odniesieniu do zakresu jego kompetencji. Zdaniem skarżącej OUZU naruszył prawo, gdy przyjął, że nie mogła ona przed wydaniem zaskarżonej decyzji przeprowadzić dodatkowych weryfikacji dotyczących prawdziwości okoliczności faktycznych, na których opierała się komisja lekarska, a także dotyczących istnienia zrozumiałego związku między dokonanymi przez komisję ustaleniami lekarskimi a wyciągniętym przez nią wnioskiem o niezdolności do pracy.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia zasady dobrej administracji i obowiązku dbałości. Skarżąca uważa, że Komisja swoim zachowaniem i decyzjami uchybiła zasadzie dobrej administracji i obowiązkowi dbałości. Skarżąca powołuje się na nieuzasadnioną powolność w zarządzaniu postępowaniem rekrutacyjnym, liczne błędy i zachowanie Komisji w ramach rozpatrywania jej zażalenia.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.3080 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-153/24: Skarga wniesiona w dniu 18 marca 2024 r. - DF/Komisja |
| Data aktu: | 13/05/2024 |
| Data ogłoszenia: | 13/05/2024 |