Wniosek do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej wystosowany przez Sąd Apelacyjny w dniu 1 czerwca 2023 r. w sprawie Neytendastofa przeciwko Íslandsbanki hf. (Sprawa E-4/23)

Wniosek do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej wystosowany przez Sąd Apelacyjny w dniu 1 czerwca 2023 r. w sprawie Neytendastofa przeciwko Islandsbanki hf.
(Sprawa E-4/23)

(C/2023/690)

(Dz.U.UE C z dnia 9 listopada 2023 r.)

W dniu 1 czerwca 2023 r. do kancelarii Trybunału EFTA wpłynął wniosek, wystosowany 1 czerwca 2023 r. przez Sąd Apelacyjny (Landsrettur), o wydanie w sprawie Neytendastofa przeciwko islandsbanki hf opinii doradczej dotyczącej następujących kwestii:

1. Czy art. 5 i 10 dyrektywy 2008/48/WE, a w szczególności art. 5 ust. 1 lit. f) i art. 10 ust. 2 lit. f), należy interpretować w ten sposób, że kredytodawca określa w sposób wyczerpujący w standardowym formularzu i w umowie o kredyt warunki, na podstawie których może podjąć decyzję o podwyższeniu lub obniżeniu stopy oprocentowania kredytu opartego na zmiennej stopie procentowej?

2. Po pierwsze, czy wymóg określony w art. 5 dyrektywy 2008/48/WE, zgodnie z którym konsument musi otrzymać informacje niezbędne do porównania różnych ofert w celu podjęcia świadomej decyzji o zawarciu umowy o kredyt, jest spełniony, jeżeli wśród warunków zmiany stopy oprocentowania kredytu określonych w standardowym formularzu [por. art. 5 ust. 1 lit. f)] znajduje się ogólna wzmianka o nieprzewidzianym wzroście kosztów kredytodawcy? Po drugie, czy wymóg określony w art. 10 dyrektywy 2008/48/WE, zgodnie z którym umowa o kredyt ma określać w sposób jasny i zwięzły warunki i procedury zmiany stopy oprocentowania kredytu [por. art. 10 ust. 2 lit. f)], jest spełniony, jeżeli wśród tych warunków znajduje się ogólna wzmianka o nieprzewidzianym wzroście kosztów kredytodawcy?

3. Czy wymóg określony w art. 5 dyrektywy 2008/48/WE, zgodnie z którym konsument musi otrzymać informacje niezbędne do porównania różnych ofert w celu podjęcia świadomej decyzji o zawarciu umowy o kredyt, jest spełniony, jeżeli jeden z zapisów w standardowym formularzu [por. art. 5 ust. 1 lit. f)] zawiera ogólne i niewyczerpujące odniesienia, takie jak "itp.", tak jak to ma miejsce w przedmiotowym standardowym formularzu?

4. Czy z art. 5 ust. 1 lit. g) dyrektywy 2008/48/WE wynika, że RRSO należy przedstawić w standardowym formularzu za pomocą reprezentatywnego przykładu podającego wszystkie założenia przyjęte do obliczenia stopy procentowej, mimo że znane są wszystkie składniki kredytu, który konsument zamierza wziąć?

5. Czy z art. 5 ust. 1 lit. i) i art. 10 ust. 2 lit. k) dyrektywy 2008/48/WE wynika, że zawsze należy określić "inne opłaty powstałe w związku z umową o kredyt", niezależnie od tego, czy kredyt jest tego rodzaju, że rejestruje się zarówno transakcje płatności, jak i wypłaty z kredytu?

6. W przypadku udzielenia odpowiedzi na pytanie piąte w taki sposób, że z art. 5 ust. 1 lit. i) i art. 10 ust. 2 lit. k) dyrektywy 2008/48/WE wynika, że co do zasady należy podać w standardowym formularzu informacje na temat opłat powstałych w związku z umową o kredyt, czy wymóg ten jest spełniony w przypadku zawarcia odniesienia do tabeli opłat kredytodawcy, która może ulec zmianie? Czy w standardowym formularzu należy jasno określić, jaka jest wysokość opłat i jaka ona będzie w przyszłości?

7. Czy z art. 5 ust. 1 lit. l) dyrektywy 2008/48/WE wynika, że opłaty, które należy uiścić w przypadku opóźnień w płatnościach, powinny być określone w standardowym formularzu, czy też wystarczy, że kredytodawca w sposób ogólny odsyła do swojej tabeli opłat, która może ulec zmianie?

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.690

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Wniosek do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej wystosowany przez Sąd Apelacyjny w dniu 1 czerwca 2023 r. w sprawie Neytendastofa przeciwko Íslandsbanki hf. (Sprawa E-4/23)
Data aktu: 09/11/2023
Data ogłoszenia: 09/11/2023