Język postępowania: węgierski
(Dz.U.UE C z dnia 9 października 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Keserlő Művek Fegyvergyár Kft. (Budapeszt, Węgry) (przedstawiciel: A. Grád, adwokat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie na podstawie art. 340 TFUE, że Unia wyrządziła skarżącej szkodę z tego powodu, że Komisja Europejska, poprzez niezgodną z prawem działalność prawodawczą polegającą na przyjęciu dyrektywy wykonawczej Komisji (UE) 2019/69 z dnia 16 stycznia 2019 r. ustanawiającej specyfikacje techniczne dotyczące broni alarmowej i sygnałowej zgodnie z dyrektywą Rady 91/477/EWG w sprawie kontroli nabywania i posiadania broni 1 , naruszyła zakaz dyskryminacji ustanowiony w art. 10 TFUE i w art. 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "kartą praw podstawowych") oraz o nakazanie stronie pozwanej zapłaty na rzecz skarżącej, w terminie 15 dni od dnia uprawomocnienia się wyroku, kwoty 1 590 088 EUR tytułem odszkodowania;
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Tytułem żądania ewentualnego skarżąca wnosi do Sądu, na wypadek gdyby uznał, że żądanie główne jest bezzasadne, o:
- stwierdzenie na podstawie art. 340 TFUE, że Unia wyrządziła skarżącej szkodę wskutek jej zgodnej z prawem działalności prawodawczej wynikającej z przyjęcia dyrektywy wykonawczej (UE) 2019/69, oraz o nakazanie stronie pozwanej zapłaty na rzecz skarżącej, w terminie 15 dni od dnia uprawomocnienia się wyroku, kwoty 1 590 088 EUR tytułem odszkodowania (rekompensaty);
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty.
1. Zarzut pierwszy, dotyczący naruszenia art. 340 TFUE i 10 TFUE oraz art. 21 karty praw podstawowych:
- Broń alarmowa sprzedawana i produkowana przez skarżącą zgodnie z jej wzorem użytkowym - z której mogą być wystrzeliwane kule gumowe i która jest zasilana kapsułami na sprężony gaz - należy w ramach dyrektywy wykonawczej (UE) 2019/69 do tej samej kategorii co ogół broni alarmowej i sygnalizacyjnej, z której może być wystrzeliwana amunicja ciężka, mimo że jej szczególną właściwością zgodnie z wzorem użytkowym jest właśnie to, że z broni tej nie można strzelać amunicją śrutową oraz że z uwagi na formę odlewu nie można jej przerobić na broń palną za pomocą zwykłych narzędzi, jak wskazano w dyrektywie wykonawczej (UE) 2019/69, ani za pomocą innych narzędzi. W związku z tym, dysponując wyłącznym wzorem użytkowym, skarżąca stanowi odrębną grupę.
- Dyrektywa wykonawcza (UE) 2019/69 nie reguluje broni alarmowej, produkowanej zgodnie z takim charakterystycznym wzorem użytkowym, w drodze ustanowienia przepisów szczególnych, mimo że byłoby to wskazane w świetle art. 10 TFUE i art. 21 karty praw podstawowych z uwagi na szczególny charakter wzoru użytkowego, przez co narusza zakaz dyskryminacji. Ograniczenie gospodarcze, jakie pociąga za sobą dyrektywa wykonawcza (UE) 2019/69 od dnia 1 stycznia 2023 r., doprowadziło do znacznego zmniejszenia obrotu skarżącej związanego ze sprzedażą i z produkcją, zgodnie z wzorem użytkowym, broni alarmującej na gaz, z której mogą być wystrzeliwane kule gumowe, prowadząc praktycznie do jej zaniku.
z zasadami ogólnymi, wspólnymi dla praw państw członkowskich, szkody wyrządzone przez jej instytucje lub jej pracowników przy wykonywaniu ich funkcji. Skarżąca poniosła szkodę w wyniku przyjęcia niezgodnego z prawem środka.
2. Zarzut drugi, dotyczący naruszenia art. 340 TFUE.
- Obowiązek naprawienia szkody w rozumieniu art. 340 TFUE nie jest ograniczony do naprawienia szkody spowodowanej działaniem bezprawnym. Zgodnie z art. 340 TFUE odpowiedzialność Unii Europejskiej w zakresie naprawienia szkody i odszkodowania obejmuje również szkodę spowodowaną działaniami zgodnymi z prawem lub zgodną z prawem działalnością prawodawczą, w związku z czym Unia jest zobowiązana do naprawienia szkody poniesionej przez poszkodowanego. W odniesieniu do szkody podnoszonej przez skarżącą w ramach niniejszej skargi spełnione są wszystkie przesłanki wymagane przez orzecznictwo dotyczące szkód spowodowanych zgodnymi z prawem aktami normatywnymi 2 .
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.68 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-103/23: Skarga wniesiona w dniu 22 sierpnia 2023 r. - Keserű Művek/Komisja |
| Data aktu: | 09/10/2023 |
| Data ogłoszenia: | 09/10/2023 |