Język postępowania: litewski(C/2023/664)
(Dz.U.UE C z dnia 13 listopada 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Republika Litewska (przedstawiciele: E. Kurelaityte, V. Kazlauskaite-Śvencioniene i K. Dieninis)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji 1 w zakresie, w jakim jest ona skierowana do Republiki Litewskiej i przewiduje:
- korektę finansową w wysokości 7 585 566,41 EUR w stosunku do Litwy w odniesieniu do wydatków związanych z zasadą wzajemnej zgodności,
- korektę finansową w wysokości 5 545 968,12 EUR w stosunku do Litwy w odniesieniu do wydatków związanych z dobrowolnym wsparciem związanym z produkcją;
- obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi jeden zarzut: wydając zaskarżoną decyzję, w której zastosowano w stosunku do Litwy korektę finansową w wysokości 7 585 566,41 EUR ze względu na to, że w ramach zasady wzajemnej zgodności nie spełniono wymogów prawa Unii, oraz korektę finansową w wysokości 5 545 968,12 EUR ze względu na to, że dobrowolne wsparcie związane z produkcją dotyczące zwierząt gospodarskich nie było zgodne z wymogami prawa Unii, Komisja Europejska naruszyła art. 12 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 907/2014 2 oraz nie przestrzegała zasady proporcjonalności i obowiązku współpracy, ponieważ przy określaniu skali niezgodności, charakteru naruszenia i szkody finansowej wyrządzonej Unii, zastosowała wobec Litwy korektę ryczałtową, mimo że obiektywne dane dostarczone przez władze litewskie pozwoliły na dokonanie dokładnej oceny szkody wyrządzonej funduszom Unii i umożliwiły obniżenie tej korekty do najniższej stawki ryczałtowej, przekraczającej maksymalną możliwą szkodę.
Komisja nie dokonała należytej oceny wysokości szkody wyrządzonej funduszom Unii, która została precyzyjnie ustalona na podstawie obiektywnych danych dostarczonych przez władze litewskie w oparciu o analizę kontroli przeprowadzonych w 2021 r., w związku z czym poziom korekty ustalonej dla Litwy nie uwzględnia skali niezgodności, charakteru naruszenia i szkody finansowej wyrządzonej Unii. Ponieważ Komisja nie współpracowała ani nie wzięła pod uwagę informacji dostarczonych przez władze litewskie, ocena ryzyka strat dla budżetu Unii została przeprowadzona w niewłaściwy sposób, a kwota korekty finansowej zastosowanej w stosunku do Litwy jest nieproporcjonalnie wysoka.
1 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1408 z dnia 3 lipca 2023 r. wyłączająca z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz.U. 2023, L 170, s. 46).
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz.U. 2014, L 255, s. 18).