Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 6 listopada 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: La Maison de l'Union Syncidale (Bruksela, Belgia) (przedstawiciel: N. de Montigny, adwokat)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 14 lipca 2023 r. dotyczącej listy urzędników kategorii AST awansowanych w ramach postępowania w sprawie awansu w 2023 r. w zakresie, w jakim narusza ona zobowiązania Rady względem strony skarżącej, zawarte w protokole skonsolidowanym z dnia 26 maja 1988 r., podpisanym przez strony;
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty:
1. Zarzut pierwszy, dotyczący naruszenia przez Radę prawa do dobrej administracji, a w szczególności obowiązku przejrzystości i informowania, jak również prawa do rokowań przysługującego stronie skarżącej, ale także zobowiązań zawartych w pkt IV, zatytułowanym "Komitety konsultacyjne ds. awansów", ust. 1 lit. f) protokołu skonsolidowanego z dnia 26 maja 1988 r., zawartego pomiędzy sekretarzem generalnym Rady a Union syndicale des fonctionnaires et agents du secrétariat général du Conseil (związkiem zawodowym urzędników i pracowników Sekretariatu Generalnego Rady), będącego przedmiotem komunikatu dla personelu nr 55/88 z dnia 27 maja 1988 r., ze względu na brak opublikowania opinii komitetów konsultacyjnych ds. awansów przed zatwierdzeniem ostatecznej listy urzędników awansowanych w ramach postępowania w sprawie awansu w 2023 r.
2. Zarzut drugi, dotyczący naruszenia przez Radę punktu III, zatytułowanego "Organy skupiające przedstawicieli pracodawców i personelu", ust. 1 protokołu skonsolidowanego oraz obowiązku przeprowadzania przez Radę konsultacji z organizacjami reprezentującymi interesy personelu w ramach postępowania w sprawie awansu w 2023 r. ze względu na to, że Rada nie poinformowała o swoich zamiarach ani nie uzasadniła swojej decyzji o odstąpieniu od opinii komitetu konsultacyjnego ds. awansów, ani też nie umożliwiła mu podjęcia interwencji w celu ponownego zbadania wspomnianej decyzji.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.541 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-581/23: Skarga wniesiona w dniu 23 września 2023 r. - Union Syndicale/Rada |
| Data aktu: | 06/11/2023 |
| Data ogłoszenia: | 06/11/2023 |