Sprawa C-587/23 P: Odwołanie od wyroku Sądu (pierwsza izba) wydanego w dniu 12 lipca 2023 r. w sprawie T-491/21, Węgry/Komisja, wniesione w dniu 22 września 2023 r. przez Węgry

Odwołanie od wyroku Sądu (pierwsza izba) wydanego w dniu 12 lipca 2023 r. w sprawie T-491/21, Węgry/Komisja, wniesione w dniu 22 września 2023 r. przez Węgry
(Sprawa C-587/23 P)

(C/2023/508)

Język postępowania: węgierski

(Dz.U.UE C z dnia 6 listopada 2023 r.)

Strony

Wnoszący odwołanie: Węgry (przedstawiciele: Z. Fehér i G. Koós, pełnomocnicy)

Druga strona postępowania: Komisja Europejska

Żądania wnoszącego odwołanie

Wnoszący odwołanie wnosi do Trybunału o:

- uchylenie wyroku Sądu z dnia 12 lipca 2023 w sprawie T-491/21;

- stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2021/988 z dnia 16 czerwca 2021 r. wyłączającej z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) 1  w części dotyczącej Węgier i wyłączającej, z powodu niezastosowania kluczowego mechanizmu kontroli, kwotę 1 887 692,57 EUR z finansowania unijnego w formie wsparcia z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w ramach "Rozwoju obszarów wiejskich EFRROW - działań w zakresie leśnictwa") w odniesieniu do lat budżetowych 2016-2019;

- obciążenie Komisji kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

W odwołaniu rząd węgierski kwestionuje zakres zakazu podwójnego finansowania, o którym mowa w art. 30 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008. Zdaniem rządu węgierskiego wyrok Sądu błędnie stwierdza, że zakaz powinien mieć zastosowanie zawsze, gdy ten sam beneficjent może otrzymać inne finansowanie z budżetu Unii w przedmiocie tej samej działki zmierzające do osiągnięcia tego samego celu, niezależnie od tego, czy dane finansowanie ma charakter wyrównawczy czy zachęcający. W rzeczywistości natomiast zakaz dotyczy jedynie sytuacji, w których dwa rodzaje pomocy pokrywają te same koszty. Koszty pokrywane przez daną pomoc są identyfikowane na podstawie celu tej pomocy określonego w tekście normy prawnej, warunków jej otrzymania, a także przepisów dotyczących obliczania kwoty pomocy.

Według rządu węgierskiego wyrok Sądu usiłuje, poprzez powoływanie się na ochronę interesów finansowych budżetu unijnego i zasadę należytego zarządzania finansami, rozszerzyć zakaz podwójnego finansowania również na te przypadki (jak możliwość nakładania się pomocy w zakresie zalesiania i zazieleniania), w których, mając na uwadze cel odzwierciedlony w brzmieniu przepisów, nie było to intencją prawodawcy unijnego.

1 Dz.U. 2021, L 218, s. 9.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.508

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-587/23 P: Odwołanie od wyroku Sądu (pierwsza izba) wydanego w dniu 12 lipca 2023 r. w sprawie T-491/21, Węgry/Komisja, wniesione w dniu 22 września 2023 r. przez Węgry
Data aktu: 06/11/2023
Data ogłoszenia: 06/11/2023