(2023/C 296/46)
(Dz.U.UE C z dnia 21 sierpnia 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Amazon Services Europe Sarl (Luksemburg, Luksemburg) (przedstawiciele: A. Conrad, M. Frank, R. Spanó i I. Ioannidis, lawyers)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- Stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej z dnia 25 kwietnia 2023 r. wskazującej Amazon Store jako bardzo dużą platformę internetową na podstawie art. 33 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 1 [C(2023) 2746 wersja ostateczna];
- Alternatywnie, o stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej z dnia 25 kwietnia 2023 r. wskazującej Amazon Store jako bardzo dużą platformę internetową na podstawie art. 33 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 [C(2023) 2746 wersja ostateczna] w zakresie, w jakim nakłada ona na Amazon obowiązek zapewnienia co najmniej jednej opcji dla każdego ze swoich systemów rekomendacji, która nie jest oparta na profilowaniu, w rozumieniu art. 38, oraz o stwierdzenie braku stosowania art. 38 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2022/2065 [C(2023) 2746 wersja ostateczna];
- ponadto lub alternatywnie, o stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej z dnia 25 kwietnia 2023 r. wskazującej Amazon Store jako bardzo dużą platformę internetową na podstawie art. 33 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 [C(2023) 2746 wersja ostateczna] w zakresie, w jakim nakłada ona na Amazon obowiązek zbierania i podania do wiadomości publicznej repozytorium dotyczącego reklamy na podstawie art. 39, oraz o stwierdzenie braku stosowania art. 39 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 [C(2023) 2746 wersja ostateczna]; oraz
- o obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, iż wskazanie jako bardzo dużej platformy internetowej zgodnie z art. 33 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 [C(2023) 2746 wersja ostateczna] oparte jest na dyskryminacyjnych kryteriach oraz narusza zasady równego traktowania oraz prawa podstawowe skarżącej.
2. Zarzut drugi dotyczący tego, iż art. 38 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 [C(2023) 2746 wersja ostateczna] narusza zasadę równego traktowania i prawa podstawowe skarżącej.
3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że art. 39 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 [C(2023) 2746 wersja ostateczna] narusza zasadę równego traktowania i prawa podstawowe skarżącej.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.296.41 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-367/23: Skarga wniesiona w dniu 5 lipca 2023 r. - Amazon Services Europe/Komisja |
| Data aktu: | 21/08/2023 |
| Data ogłoszenia: | 21/08/2023 |