(2023/C 278/37)
(Dz.U.UE C z dnia 7 sierpnia 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Aquind Ltd (Londyn, Zjednoczone Królestwo) (przedstawiciele: S. Goldberg, Solicitor, E. White i J. Bille, adwokaci)
Strona pozwana: Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER)
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie, że (i) niektóre działania Agencji były niezgodne z prawem i że działania te wyrządziły skarżącej szkodę, którą Agencja jest zobowiązana naprawić, lub (ii) ewentualnie, że decyzja Agencji wyrządziła skarżącej szkodę, którą Agencja jest zobowiązana naprawić;
w rezultacie uznanie, że Agencja jest zobowiązana do naprawienia skarżącej szkody wyrządzonej połączeniu międzysystemowemu AQUIND przez niezgodne z prawem zachowanie Agencji, która to szkoda obejmuje:
- utracone koszty poniesione od momentu rozpoczęcia niezgodnego z prawem zachowania;
- utratę dotacji z instrumentu "Łącząc Europę";
- koszty bieżącego zaangażowania regulacyjnego; oraz
- utratę zysków wynikającą z opóźnień;
- nakazanie stronom, aby w ciągu trzech miesięcy doszły do porozumienia w sprawie dokładnej kwoty odszkodowania lub aby przekazały Trybunałowi swoje szacunki, tak aby umożliwić Trybunałowi ustalenie kwoty odszkodowania, które Agencja ma zapłacić; oraz
- obciążenie Agencji kosztami niniejszego postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że odmowa przyznania zwolnienia połączeniu międzysystemowemu AQUIND w decyzji Agencji (decyzja nr 05/2018 z dnia 19 czerwca 2018 r.) jest niezgodna z prawem. Skarżąca podnosi, że niezgodność z prawem wynika z czwartego zarzutu nieważności w wyroku Sądu w sprawie T-735/18 1 , który Trybunał utrzymał w mocy w sprawie C-46/21 P 2 . Agencja umyślnie przekroczyła granice przysługującego jej uznania, nakładając dodatkowy warunek przyznania zwolnienia na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 3 . Zachowanie Agencji naruszyło również zasady uzasadnionych oczekiwań, pewności prawa i równego traktowania.
2. Zarzut drugi dotyczący tego, że decyzja komisji odwoławczej (decyzja A-001-2018 z dnia 17 października 2018 r.) utrzymująca w mocy decyzję Agencji jest niezgodna z prawem.
3. Zarzut trzeci dotyczący niezgodności z prawem zachowania Agencji polegającego na braku kontroli decyzji Agencji po utracie przez połączenie międzysystemowe AQUIND statusu projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania, co stanowi naruszenie zasady dobrej administracji zagwarantowanej w art. 41 Karty praw podstawowych.
4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że Agencja nie wykonała niezwłocznie wyroku Sądu w sprawie T-735/18 z naruszeniem art. 266 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 29 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 4 .
5. Zarzut piąty dotyczący tego, że umyślna i nieuzasadniona zwłoka we wznowieniu postępowania po wydaniu wyroku przez Sąd jest niezgodna z prawem.
Skarżąca twierdzi, że ten szereg bezprawnych zachowań doprowadził do tego, iż poniosła ona pewną, konkretną i wymierną szkodę.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.278.26 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-342/23: Skarga wniesiona w dniu 16 czerwca 2023 r. - Aquind/ACER |
| Data aktu: | 07/08/2023 |
| Data ogłoszenia: | 07/08/2023 |