Decyzja Komisji z dnia 15 grudnia 2023 r. zatwierdzająca metodykę oceny technicznej badanych wyrobów pomagającej w ustaleniu, czy wyroby tytoniowe mają aromat charakterystyczny oraz uchylająca decyzję 2021/C 89 I/01

DECYZJA KOMISJI
z dnia 15 grudnia 2023 r.

zatwierdzająca metodykę oceny technicznej badanych wyrobów pomagającej w ustaleniu, czy wyroby tytoniowe mają aromat charakterystyczny oraz uchylająca decyzję 2021/C 89 I/01

(C/2023/1608)

(Dz.U.UE C z dnia 27 grudnia 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2016/786 z dnia 18 maja 2016 r. określającą procedury dotyczące ustanowienia i działania niezależnego panelu doradczego wspierającego państwa członkowskie i Komisję przy ustalaniu, czy wyroby tytoniowe mają aromat charakterystyczny 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE 2  zakazuje wprowadzania do obrotu niektórych wyrobów tytoniowych (papierosów, tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów oraz podgrzewanych wyrobów tytoniowych) o aromacie charakterystycznym.

(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/779 3  ustanowiono jednolite zasady dotyczące procedur ustalania, czy dany wyrób tytoniowy ma aromat charakterystyczny.

(3) Zgodnie z decyzją wykonawczą (UE) 2016/786 niezależny panel doradczy ("panel") określa i, w stosownych przypadkach, aktualizuje metodykę oceny technicznej wyrobów tytoniowych przedstawionych panelowi przez państwo członkowskie lub Komisję w celu uzyskania opinii na temat tego, czy wyroby te mają aromat charakterystyczny ("badane wyroby").

(4) Decyzją Komisji 2021/C 89 I/01 4  Komisja zatwierdziła metodykę oceny technicznej badanych wyrobów pomagającej w ustaleniu, czy wyroby tytoniowe mają aromat charakterystyczny, mającą zastosowanie do papierosów i tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów.

(5) W następstwie przyjęcia dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2022/2100 5  zmieniającej art. 7 ust. 12 dyrektywy 2014/40/UE w celu wycofania zwolnień z zakazów wprowadzania do obrotu wyrobów tytoniowych o aromacie charakterystycznym lub zawierających środki aromatyzujące w jakichkolwiek ich komponentach, takich jak filtry, papier, opakowania, kapsułki lub nadawania wyrobom tytoniowym właściwości technicznych, które pozwalają na zmianę zapachu lub smaku danych wyrobów tytoniowych lub intensywności ich dymu, w przypadku podgrzewanych wyrobów tytoniowych panel zaktualizował metodykę, o której mowa w załączniku do decyzji 2021/C 89 I/01, rozszerzając jej zakres na podgrzewane wyroby tytoniowe.

(6) W związku z tym w dniu 31 sierpnia 2023 r. panel przyjął, w drodze procedury pisemnej, zaktualizowany projekt metodyki oceny technicznej badanych wyrobów w celu ustalenia, czy wyroby tytoniowe mają aromat charakterystyczny, zatytułowany "Metodyka na potrzeby podejmowania decyzji, czy dany wyrób tytoniowy ma aromat charakterystyczny. Zastosowanie do papierosów, tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów i podgrzewanych wyrobów tytoniowych".

(7) Zgodnie z art. 9 ust. 2 decyzji wykonawczej (UE) 2016/786 projekt metodyki oceny technicznej badanych wyrobów do celów ustalenia, czy te wyroby tytoniowe mają aromat charakterystyczny, kierowana jest do Dyrektora Generalnego do zatwierdzenia i ma zastosowanie dopiero po takim zatwierdzeniu.

(8) Po zatwierdzeniu zaktualizowanej metodyki należy uchylić i odpowiednio zastąpić decyzję 2021/C 89 I/01,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Niniejszym zatwierdza się metodykę oceny technicznej badanych wyrobów pomagającej w ustaleniu, czy wyroby tytoniowe mają aromat charakterystyczny, określoną w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Decyzja 2021/C 89 I/01 traci moc.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Metodyka na potrzeby podejmowania decyzji, czy dany wyrób tytoniowy ma aromat charakterystyczny

Zastosowanie do papierosów, tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów i podgrzewanych wyrobów tytoniowych

Zatwierdzona 31 sierpnia 2023 r. przez niezależny panel doradczy ds. aromatów charakterystycznych w wyrobach tytoniowych w następstwie procedury pisemnej.

Niniejsze sprawozdanie zawiera opis metodyki na potrzeby podejmowania decyzji, czy dany wyrób tytoniowy ma aromat charakterystyczny. Metodyka ta ma zastosowanie do papierosów, tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów i podgrzewanych wyrobów tytoniowych, zgodnie z dyrektywą 2014/40/UE zmienioną dyrektywą delegowaną Komisji (UE) 2022/2100.

Metodyka ta została przygotowana przez niezależny panel doradczy ds. aromatów charakterystycznych w wyrobach tytoniowych, ustanowiony decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2016/786 z dnia 18 maja 2016 r. ustanawiającą procedurę ustanowienia i funkcjonowania niezależnego panelu doradczego wspierającego państwa członkowskie i Komisję w ustalaniu, czy wyroby tytoniowe mają aromat charakterystyczny, z uwzględnieniem wkładu grupy technicznej (utworzonej zgodnie z art. 12 ust. 1 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/786) oraz najlepszych dostępnych praktyk w tej dziedzinie.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. f) decyzji wykonawczej (UE) 2016/786 Komisja opublikuje metodykę na następującej specjalnej stronie internetowej panelu doradczego ds. aromatów charakterystycznych w wyrobach tytoniowych i poda link do tej strony w rejestrze grup ekspertów Komisji. Więcej informacji:

Strona internetowa panelu doradczego ds. aromatów charakterystycznych w wyrobach tytoniowych: https://ec.europa. eu/health/tobacco/products/characterising_flavours/panel_en

Rejestr grup ekspertów Komisji:

https://ec.europa.eu/transparency/expert-groups-register/screen/expert-groups/consult?lang=pl&groupID=3452

ZASTRZEŻENIE

W sprawozdaniach/opiniach niezależnego panelu doradczego ds. aromatów charakterystycznych w wyrobach tytoniowych przedstawiono opinie niezależnych naukowców będących członkami panelu. Sprawozdania/opinie są publikowane przez Komisję Europejską wyłącznie w języku oryginału.

1 Dz.U. L 131 z 20.5.2016, s. 79.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów oraz uchylająca dyrektywę 2001/37/WE (Dz.U. L 127 z 29.4.2014, s. 1), zmieniona dyrektywą delegowaną Komisji (UE) 2022/2100 z dnia 29 czerwca 2022 r. zmieniającą dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE w odniesieniu do zniesienia niektórych zwolnień w przypadku podgrzewanych wyrobów tytoniowych (Dz.U. L 283 z 3.11.2022, s. 4).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/779 z dnia 18 maja 2016 r. ustanawiające jednolite zasady dotyczące procedur ustalania, czy dany wyrób tytoniowy ma aromat charakterystyczny (Dz.U. L 131 z 20.5.2016, s. 48).
4 Decyzja Komisji z dnia 11 marca 2021 r. zatwierdzająca metodykę oceny technicznej badanych wyrobów pomagającej w ustaleniu, czy wyroby tytoniowe mają aromat charakterystyczny (2021/C 89 I/01) (Dz.U. C 89 I z 16.3.2021, s. 1).
5 Dyrektywa delegowana Komisji (UE) 2022/2100 z dnia 29 czerwca 2022 r. zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE w odniesieniu do zniesienia niektórych zwolnień w przypadku podgrzewanych wyrobów tytoniowych (Dz.U. L 283 z 3.11.2022, s. 4).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.1608

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Komisji z dnia 15 grudnia 2023 r. zatwierdzająca metodykę oceny technicznej badanych wyrobów pomagającej w ustaleniu, czy wyroby tytoniowe mają aromat charakterystyczny oraz uchylająca decyzję 2021/C 89 I/01
Data aktu: 15/12/2023
Data ogłoszenia: 27/12/2023