- uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2021)0037),
- uwzględniając art. 294 ust. 2 i art. 338 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którymi wniosek został przedstawiony Parlamentowi przez Komisję (C9-0009/2021),
- uwzględniając art. 294 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając wstępne porozumienie zatwierdzone przez komisję przedmiotowo właściwą na podstawie art. 74 ust. 4 Regulaminu oraz przekazane pismem z dnia 17 czerwca 2022 r. zobowiązanie przedstawiciela Rady do zatwierdzenia stanowiska Parlamentu, zgodnie z art. 294 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając art. 59 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (A9-0285/2021),
1. przyjmuje poniższe stanowisko w pierwszym czytaniu;
2. zatwierdza wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego i Rady załączone do niniejszej rezolucji, które zostanie opublikowane w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej;
3. przyjmuje do wiadomości oświadczenie Komisji załączone do niniejszej rezolucji, które zostanie opublikowane w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej;
4. zwraca się do Komisji o ponowne przekazanie mu sprawy, jeśli zastąpi ona pierwotny wniosek, wprowadzi w nim istotne zmiany lub planuje ich wprowadzenie;
5. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.
P9_TC1-COD(2021)0020
Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 4 października 2022 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/... w sprawie statystyk dotyczących nakładów i produkcji w rolnictwie, zmiany rozporządzenia Komisji (WE) nr 617/2008 oraz uchylenia rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1165/2008, (WE) nr 543/2009 i (WE) nr 1185/2009 oraz dyrektywy Rady 96/16/WE
(Jako że pomiędzy Parlamentem i Radą osiągnięte zostało porozumienie, stanowisko Parlamentu odpowiada ostatecznej wersji aktu prawnego, rozporządzenia (UE) 2022/2379.)
ZALACZNIK DO REZOLUCJI USTAWODAWCZEJ
WSPÓLNE OŚWIADCZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY W SPRAWIE ROZPORZĄDZENIA (UE) 2022/2379 W ODNIESIENIU DO ZNACZENIA USTANOWIENIA WE WSZYSTKICH PAŃSTWACH CZŁONKOWSKICH DOKUMENTACJI WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW OCHRONY ROŚLIN W ROLNICTWIE PROWADZONEJ PRZEZ WŁAŚCIWE ORGANY KRAJOWE
W ramach Europejskiego Zielonego Ładu w strategii "Od pola do stołu" i w strategii na rzecz bioróżnorodności podkreślono potrzebę przejścia na zrównoważony system żywnościowy, w szczególności poprzez ograniczenie stosowania pestycydów i związanego z nimi ryzyka o 50 % do 2030 r. oraz poprzez zwiększenie udziału rolnictwa ekologicznego i elementów krajobrazu bogatych w różnorodność biologiczną na użytkach rolnych.
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2379 1 (SAIO) pełne gromadzenie danych dotyczących stosowania środków ochrony roślin przez użytkowników zawodowych w ramach działalności rolniczej, tj. 95 % stosowania w każdym państwie członkowskim, wymaga wprowadzenia w Unii wymogu prawnego, zgodnie z którym użytkownicy zawodowi środków ochrony roślin przekazują dokumentację w formie elektronicznej właściwym organom krajowym.
Parlament Europejski i Rada uznają znaczenie wprowadzenia takiego wymogu do prawodawstwa Unii i zobowiązują się współpracować w tym celu.
OŚWIADCZENIE KOMISJI W ZWIĄZKU Z ROZPORZĄDZENIEM (UE) 2022/2379 W ODNIESIENIU DO TRWAJĄCYCH PRAC MAJĄCYCH NA CELU ZAGWARANTOWANIE, ŻE DOKUMENTACJA PROWADZONA I PRZECHOWYWANA PRZEZ PROFESJONALNYCH UŻYTKOWNIKÓW ŚRODKÓW OCHRONY ROŚLIN BĘDZIE DOSTĘPNA W FORMACIE ELEKTRONICZNYM ZGODNIE Z ART. 67 UST. 1 ROZPORZĄDZENIA (WE) NR 1107/2009
Głównym celem Unii w ramach Europejskiego Zielonego Ładu oraz strategii "Od pola do stołu" jest ograniczenie stosowania pestycydów chemicznych oraz zmniejszenie związanego z tym ryzyka. W celu zagwarantowania skutecznej i efektywnej polityki w tym zakresie kluczowe są rzetelne i kompleksowe dane dotyczące stosowania pestycydów na poziomie gospodarstw rolnych. Trwające prace mające na celu zagwarantowanie, że dokumentacja prowadzona i przechowywana przez profesjonalnych użytkowników środków ochrony roślin będzie dostępna w formacie elektronicznym, to ważny czynnik umożliwiający realizację obowiązków sprawozdawczych dotyczących pestycydów, zawartych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2379 2 (SAIO).
W związku z powyższym, na mocy art. 67 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 3 , Komisja przygotowała projekt rozporządzenia wykonawczego w odniesieniu do treści i formatu dokumentacji dotyczącej stosowania środków ochrony roślin, prowadzonej i przechowywanej przez profesjonalnych użytkowników zgodnie z art. 67 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
Jeśli przedmiotowe rozporządzenie wykonawcze zostałoby przyjęte w przewidywanej obecnie formie, to szczegółowo uregulowałoby kwestie dotyczące prowadzenia i przechowywania dokumentacji zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009, m.in. przez określenie informacji dokumentowanych przez profesjonalnych użytkowników oraz zagwarantowanie, że dokumentacja ta będzie dostępna w formacie elektronicznym najpóźniej od 1 stycznia 2025 r.
Projekt przedmiotowego rozporządzenia wykonawczego jest obecnie omawiany przez Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz (sekcja "Fitofarmaceutyki - ustawodawstwo"). Zgodnie z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 4 Komisja zamierza w najbliższych miesiącach wystąpić o opinię komitetu.
Komisja zamierza przyjąć przedmiotowe rozporządzenie wykonawcze przed końcem roku 2022.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.132.137 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyki dotyczącej nakładów i produkcji w rolnictwie oraz uchylającego rozporządzenia (WE) nr 1165/2008, (WE) nr 543/2009, (WE) nr 1185/2009 i dyrektywę Rady 96/16/WE (COM(2021)0037 - C9-0009/2021 - 2021/0020(COD))P9_TC1-COD(2021)0020Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 4 października 2022 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/… w sprawie statystyk dotyczących nakładów i produkcji w rolnictwie, zmiany rozporządzenia Komisji (WE) nr 617/2008 oraz uchylenia rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1165/2008, (WE) nr 543/2009 i (WE) nr 1185/2009 oraz dyrektywy Rady 96/16/WE |
| Data aktu: | 04/10/2022 |
| Data ogłoszenia: | 14/04/2023 |