Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/34/2019 W ramach programu Erasmus+ Kluczowe działanie 3: Wspieranie reform politycznych Włączenie społeczne i wspólne wartości: wkład w dziedzinie kształcenia, szkolenia i młodzieży.

Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/34/2019
W ramach programu Erasmus+ Kluczowe działanie 3: Wspieranie reform politycznych Włączenie społeczne i wspólne wartości: wkład w dziedzinie kształcenia, szkolenia i młodzieży

(2019/C 358/03)

(Dz.U.UE C z dnia 22 października 2019 r.)

1.
Cele

W ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wsparcie otrzymają projekty współpracy ponadnarodowej w obszarze kształcenia i szkolenia ogólnego, a także kształcenia dorosłych. Zaproszenie składa się z dwóch części: pierwsza dotyczy kształcenia i szkolenia ogólnego (część 1), a druga - kształcenia dorosłych (część 2).

Każdy wniosek musi dotyczyć jednego celu ogólnego i jednego spośród celów szczegółowych, które sformułowano osobno dla części 1 i części 2. Zarówno ogólne, jak i szczegółowe cele przyjęte na potrzeby zaproszenia do składania wniosków są wyczerpujące: wnioski, które ich nie uwzględniają, nie będą rozpatrywane.

Część 1 - Kształcenie ogólne i szkolenie

Cele ogólne

Projekty składane w ramach tej części powinny służyć:

1)
Popularyzacji lub rozpowszechnianiu dobrych praktyk w zakresie uczenia się sprzyjającego włączeniu społecznemu, inicjowanych przede wszystkim na poziomie lokalnym. W kontekście niniejszego zaproszenia do składania wniosków, rozpowszechnianie oznacza powielanie dobrych praktyk na szerszą skalę/wdrażanie ich w innym kontekście lub na wyższym szczeblu/na szczeblu systemowym;

lub

2)
opracowywaniu i wdrażaniu innowacyjnych metod i praktyk służących wspieraniu edukacji włączającej i propagowaniu wspólnych wartości.

Cele szczegółowe

Wnioski powinny dotyczyć jednego z następujących celów szczegółowych:

a)
poprawa zdolności do nabywania kompetencji społecznych i obywatelskich, sprzyjanie zwiększaniu poziomu wiedzy na temat wartości i praw podstawowych, poziomu zrozumienia tych wartości i praw oraz poziomu identyfikacji z tymi wartościami i prawami;
b)
propagowanie kształcenia i szkolenia sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz kształcenia osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, m.in. poprzez wspieranie pracowników sektora edukacji w radzeniu sobie z wyzwaniami związanymi z różnorodnością oraz propagowanie zróżnicowania pracowników sektora edukacji;
c)
zachęcanie uczących się, rodziców i pracowników sektora edukacji do krytycznego myślenia i zdobywania umiejętności korzystania z mediów;
d)
wspieranie integracji nowo przybyłych imigrantów poprzez umożliwienie im dostępu do wysokiej jakości usług kształcenia, m.in. poprzez ocenianie posiadanej przez nich wiedzy i uznawanie wcześniej zdobytego wykształcenia;
e)
rozwijanie umiejętności i kompetencji cyfrowych osób należących do grup wykluczonych cyfrowo (w tym osób starszych, migrantów i młodzieży pochodzącej ze środowisk w niekorzystnej sytuacji społecznej) w ramach partnerstw zawiązywanych między szkołami, przedsiębiorstwami i podmiotami z sektora nieformalnego, uwzględniając biblioteki publiczne.

Zachęca się, by w działania realizowane w ramach projektów zgłaszanych w części 1 angażować jako integralną część autorytety w swojej dziedzinie.

Część 2 - Kształcenie dorosłych

Celem tej części jest wspieranie projektów, które polegają na tworzeniu lub dalszym rozwijaniu ponadnarodowych i krajowych sieci instytucji kształcenia dorosłych. Projekty te powinny pomagać w budowaniu potencjału instytucji kształcenia dorosłych w zakresie wdrażania europejskiej polityki kształcenia dorosłych na szczeblu krajowym i regionalnym.

Cele ogólne

Wnioski powinny dotyczyć jednego z następujących trzech celów ogólnych:

1)
w ramach państw uczestniczących - pomoc w utworzeniu nowych - krajowych lub regionalnych - sieci instytucji kształcenia dorosłych oraz ułatwienie zaangażowania ich we współpracę europejską 1 ;

lub

2)
w ramach państw uczestniczących - zapewnienie wsparcia dla budowania zdolności istniejących krajowych lub regionalnych sieci instytucji kształcenia dorosłych oraz wzmacnianie ich współpracy na szczeblu europejskim;

lub

3)
wzmacnianie istniejących ponadnarodowych sieci instytucji kształcenia dorosłych poprzez wzajemne uczenie się, wzajemne doradztwo i budowanie zdolności.

Cele szczegółowe

Ponadto we wnioskach należy promować współpracę europejską między różnymi instytucjami (i odpowiednimi zainteresowanymi stronami) albo:

a)
w zakresie konkretnych dziedzin kształcenia dorosłych (np. umiejętności cyfrowe, umiejętność czytania i pisania oraz umiejętność rozumowania matematycznego, obywatelstwo, umiejętność zarządzania karierą, wiedza o zdrowiu, finanse osobiste, integracja migrantów, międzypokoleniowe uczenie się, włączenie społeczne...); albo
b)
w zakresie konkretnych innowacyjnych metod pedagogicznych stosowanych w kształceniu dorosłych (np. kształcenie komplementarne, indywidualna nauka, technologie edukacyjne...); albo
c)
w zakresie konkretnych grup objętych kształceniem dorosłych (np. kształcenie dorosłych dla seniorów lub osób w oddalonych obszarach wiejskich, osób biernych zawodowo, osób w zakładach karnych...); albo
d)
w zakresie konkretnych zagadnień organizacyjnych (równowaga finansowa, tworzenie lokalnych lub regionalnych sieci, internacjonalizacja, strategiczny rozwój zawodowy personelu, komunikacja i aktywność w mediach społecznościowych itp.); albo
e)
w zakresie konkretnych modeli kształcenia dorosłych (np. ludowe szkoły wiejskie; "druga szansa" itp.); albo
f)
kształcenia dorosłych ogółem.
2.
Kwalifikowalność
2.1.
Kwalifikujący się wnioskodawcy

Za kwalifikujących się wnioskodawców uznaje się organizacje publiczne lub prywatne prowadzące aktywną działalność w obszarze kształcenia ogólnego i szkolenia oraz działań na rzecz dorosłych lub w innych sektorach społeczno-gospodarczych lub organizacje prowadzące działalność międzysektorową (np. organizacje kulturalne, organizacje społeczeństwa obywatelskiego, organizacje sportowe, ośrodki ds. uznawania kwalifikacji, izby handlowe, organizacje handlowe itp.).

W przypadku zaangażowania instytucji szkolnictwa wyższego muszą one posiadać Kartę Erasmusa dla szkolnictwa wyższego (ECHE).

Zgodnie z podstawą prawną programu Erasmus+ za kwalifikujące się do udziału nie są uznawane agencje narodowe lub inne struktury i sieci otrzymujące bezpośrednie dotacje z Komisji. Tym niemniej do kwalifikujących się wnioskodawców należą podmioty prowadzące agencje narodowe Erasmus+ lub wspomniane powyżej struktury i sieci.

Za kwalifikujące się uznaje się wyłącznie wnioski złożone przez osoby prawne mające siedzibę w następujących państwach objętych programem:

-
państwach członkowskich Unii Europejskiej,
-
państwach EFTA/EOG: Islandii, Liechtensteinie, Norwegii,
-
krajach kandydujących do członkostwa w UE: Macedonii Północnej, Turcji i Serbii.

Informacja dla wnioskodawców ze Zjednoczonego Królestwa: Należy zwrócić uwagę, że kryteria kwalifikowalności muszą być spełnione w całym okresie, na który przyznana jest dotacja. W przypadku gdy Zjednoczone Królestwo wystąpi z UE w okresie dotowania bez zawarcia z UE umowy, która w szczególności zapewni dalszą kwalifikowalność wnioskodawców ze Zjednoczonego Królestwa, wnioskodawcy ze Zjednoczonego Królestwa przestaną otrzymywać dotacje UE (w miarę możliwości przy zachowaniu prawa do udziału w projekcie) lub będą musieli wycofać się z projektu na mocy art. II.17 umowy o udzielenie dotacji.

Mogą zostać wybrane wnioski złożone przez wnioskodawców z państw kandydujących, pod warunkiem że w dniu przyznania dotacji będą obowiązywały umowy określające warunki udziału tych państw w programie.

Wymagania szczególne dla poszczególnych części

Część 1:

Wymaga się, aby partnerstwo na potrzeby tej części składało się z co najmniej 4 kwalifikujących się organizacji reprezentujących 4 różne państwa objęte programem.

Jeżeli w realizację projektu zaangażowane są również sieci, w skład konsorcjum muszą wchodzić co najmniej 2 organizacje nienależące do sieci, a członkowie konsorcjum muszą reprezentować co najmniej 4 kwalifikujące się państwa.

Część 2:

Wymaga się, aby partnerstwo na potrzeby tej części składało się z co najmniej 4 kwalifikujących się organizacji reprezentujących 4 różne państwa objęte programem.

Jeżeli jedna z 4 organizacji jest istniejącą siecią ponadnarodową, projekt musi obejmować co najmniej 2 organizacje niebędące członkami tej sieci.

2.2.
Kwalifikujące się działania i czas trwania projektu

Za kwalifikujące się do objęcia dofinansowaniem uznaje się wyłącznie działania prowadzone w państwach objętych programem (zob. sekcja 2.1). Wszelkie koszty związane z działaniami prowadzonymi poza terytorium tych państw lub działaniami podejmowanymi przez organizacje, które nie zostały zarejestrowane w państwach objętych programem, zostaną uznane za niekwalifikowalne. W wyjątkowych i szczególnych przypadkach, działania z udziałem państw innych niż państwa objęte programem, mogą zostać objęte dofinansowaniem, ale wiąże się to z koniecznością uprzedniego uzyskania specjalnej zgody Agencji Wykonawczej.

Działania muszą rozpoczynać się: albo 1 listopada, albo 1 grudnia 2020 r., albo 15 stycznia 2021 r.

Czas realizacji projektu musi wynosić od 24 do 36 miesięcy.

3.
Oczekiwane rezultaty i przykładowe działania

Realizacja projektów w ramach Części 1 - Kształcenie i szkolenie powinna przynieść następujące rezultaty:

-
zwiększenie poziomu świadomości i wiedzy na temat dobrych praktyk stosowanych w odpowiednich instytucjach oświatowych i społecznościach oraz przyczynienie się do lepszego zrozumienia tych praktyk,
-
zwiększenie stopnia wykorzystania nowoczesnych, innowacyjnych podejść politycznych lub praktycznych,
-
zwiększenie poziomu świadomości, motywacji i kompetencji liderów w dziedzinie kształcenia i edukatorów w kwestiach związanych ze stosowaniem podejść w zakresie edukacji włączającej oraz propagowaniem wspólnych wartości,
-
aktywne angażowanie rodzin i społeczności lokalnych w działania wspierające stosowanie podejść w zakresie edukacji włączającej i propagowanie wspólnych wartości,
-
opracowanie szeroko zakrojonych i skutecznych narzędzi wspierania instytucji zajmujących się kształceniem i szkoleniem oraz placówek edukacyjnych we wdrażaniu podejść w zakresie edukacji włączającej i w propagowaniu wspólnych wartości.

Opis działań

Działania służące osiągnięciu oczekiwanych rezultatów wskazanych powyżej mogą obejmować:

-
modele współpracy i modele sieci, dzięki którym w realizację projektu mogą zaangażować się odpowiednie (publiczne/ prywatne) zainteresowane strony z różnych sektorów,
-
dostosowywanie praktyk uczenia się do nowych grup docelowych i stosowanie ich względem tych grup,
-
konferencje, seminaria, warsztaty i spotkania z osobami odpowiedzialnymi za wyznaczanie kierunków polityki i decydentami,
-
ocenianie, wymianę i zatwierdzanie dobrych praktyk i doświadczeń w zakresie uczenia się,
-
szkolenia i inne działania na rzecz budowania zdolności (np. dla nauczycieli, organów na szczeblu lokalnym, personelu więziennego itp.),
-
metody wspierania i praktyki docierania przez młodych ludzi do młodych ludzi, a także działania z udziałem wzorów do naśladowania,
-
ukierunkowane działania na rzecz zwiększania świadomości i upowszechniania wiedzy, uwzględniając materiały informacyjne i skuteczne strategie komunikowania,
-
zalecenia operacyjne i dotyczące polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia, które są istotne dla celów zaleceń Rady w sprawie wspólnych wartości, edukacji włączającej i europejskiego wymiaru nauczania oraz deklaracji paryskiej,
-
metody wspierania i praktyki docierania do grup w niekorzystnej sytuacji oraz nowo przybyłych migrantów i uchodźców.

Realizacja projektów w ramach Części 2 - Kształcenie dorosłych powinna przynieść następujące rezultaty:

-
nowe sieci instytucji kształcenia dorosłych, które zwiększają swoje oddziaływanie na szczeblu lokalnym i współpracują skutecznie na szczeblu europejskim,
-
skuteczniejsza i wywierająca większy wpływ współpraca na szczeblu europejskim poprzez istniejące sieci instytucji kształcenia dorosłych.

Opis działań

Działania służące osiągnięciu oczekiwanych rezultatów wskazanych powyżej mogą obejmować:

-
nawiązywanie kontaktu z innymi grupami i sieciami zrzeszającymi strony zainteresowane itp. w celu przezwyciężenia rozdrobnienia sektora instytucji kształcenia i szkolenia dorosłych,
-
pilotowanie, ocenę, zatwierdzanie i wymianę dobrych praktyk w zakresie budowania zdolności w dziedzinie kształcenia dorosłych,
-
dostosowywanie dobrych praktyk w zakresie budowania zdolności do nowych sytuacji, organizacji lub regionów oraz stosowanie ich,
-
szkolenie oraz inne działania w zakresie budowania zdolności (np. dla pracowników organów lokalnych lub regionalnych, pracowników organizacji społeczeństwa obywatelskiego, stowarzyszeń itp.),
-
rozwój i wdrażanie koniecznych struktur prawnych i finansowych w celu ustanowienia zrównoważonej długofalowej współpracy w ramach sieci,
-
opracowanie opartych na dowodach zaleceń operacyjnych lub dotyczących polityki, które są istotne dla kształcenia dorosłych na szczeblu krajowym lub europejskim.
4.
Dostępny budżet

Całkowity budżet udostępniony do celów współfinansowania projektów w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wynosi 20 000 000 EUR i został podzielony w następujący sposób:

-
Część 1 - Kształcenie i szkolenie ogólne yrkesutbildning 14 000 000 EUR
-
Część 2 - Kształcenie dorosłych 6 000 000 EUR

Wielkość wkładu finansowego UE nie może przekraczać 80 % łącznych kwalifikowalnych kosztów projektu. Maksymalna kwota dotacji na jeden projekt wyniesie:

-
400 000 EUR dla projektów trwających 24 miesiące;
-
500 000 EUR dla projektów trwających 36 miesięcy.

Agencja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych funduszy.

5.
Kryteria przyznania finansowania

W obydwu częściach kwalifikujące się wnioski zostaną ocenione na podstawie następujących kryteriów:

1)
istotność projektu (30 %)
2)
jakość planu projektu i sposobu jego realizacji (20 %)
3)
jakość partnerstwa i uzgodnień w zakresie prowadzenia współpracy (20 %)
4)
Część 1: wpływ, możliwość upowszechniania i zrównoważony charakter projektu (30 %); Część 2: wpływ i zrównoważony charakter projektu (30 %).
6.
Procedura i termin składania wniosków

Termin składania wniosków upływa: w dniu 25 lutego 2020 r. o godz. 17:00 (czasu brukselskiego).

Wnioskodawcy powinni uważnie zapoznać się ze wszystkimi informacjami o zaproszeniu do składania wniosków EACEA/34/2019 oraz procedurze ich składania i korzystać z obowiązkowych dokumentów, które można znaleźć pod następującym adresem:

https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding_en (nr referencyjny zaproszenia: EACEA/34/2019)

Formularz wniosku i powiązane z nim załączniki należy złożyć online, korzystając z odpowiedniego formularza elektronicznego.

7.
Informacje dotyczące składania wniosków

Wszystkie informacje dotyczące składania wniosków w ramach zaproszenia EACEA/34/2019 opublikowano na stronie:

https://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding_en (nr referencyjny zaproszenia: EACEA/34/2019)

Adres e-mail: EACEA-Policy-Support@ec.europa.eu

1 W miarę możliwości w każdym państwie należałoby nawiązać kontakt z krajowym koordynatorem ds. kształcenia dorosłych oraz krajowym przedstawicielem grupy roboczej ET2020 ds. kształcenia dorosłych

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.358.5

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/34/2019 W ramach programu Erasmus+ Kluczowe działanie 3: Wspieranie reform politycznych Włączenie społeczne i wspólne wartości: wkład w dziedzinie kształcenia, szkolenia i młodzieży.
Data aktu: 22/10/2019
Data ogłoszenia: 22/10/2019