Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 17 grudnia 2018 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.8674 - BASF/Solvay’s EP and P&I Business - Sprawozdawca: Dania.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 17 grudnia 2018 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.8674 - BASF/Solvay's EP and P&I Business
Sprawozdawca: Dania

(2019/C 325/03)

(Dz.U.UE C z dnia 30 września 2019 r.)

Jurysdykcja

1.
Komitet Doradczy (siedem państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
2.
Komitet Doradczy (siedem państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny w rozumieniu rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3.
Komitet Doradczy (siedem państw członkowskich) zgadza się z definicjami właściwych rynków produktowych i geograficznych, określonymi przez Komisję w projekcie decyzji. W szczególności:
a)
ADN
b)
HMD
c)
Kwas adypinowy
d)
Sól AH
e)
Kopoliamid PA 6/6.6
f)
PA 6.6 BP
g)
PA 6.6 EP
h)
PA6 3D proszki do tonerów i) HDI i pochodne HDI

Ocena wpływu na konkurencję

4.
Komitet Doradczy (siedem państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zastrzeżenia dotyczące konkurencji stwierdzone w odniesieniu do rynku EOG dla ADN C4 wynikają konkretnie z połączenia przedsiębiorstw.
5.
Komitet Doradczy (siedem państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że jest prawdopodobne, że zgłoszona transakcja może doprowadzić do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji w wyniku:
a)
nieskoordynowanych skutków horyzontalnych wynikających z następujących rynków, na które koncentracja wywiera wpływ:
(i)
ADN,
(ii)
HMD,
(iii)
kwasu adypinowego,
(iv)
HMD,
(v)
AP 6.6 BP,
(vi)
PA 6.6 EP w EOG oraz proszków do tonerów (PA6 3D) w skali globalnej;

jak również

b)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych spowodowanych zamknięciem dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do
(i)
rynku wyższego szczebla dla ADN i rynku niższego szczebla dla HMD;
(ii)
łańcuchów wartości rynku wyższego szczebla dla HMD i niższego szczebla dla PA (soli AH, PA 6.6 BP i PA 6.6 EP) oraz dla HDI (HDI i instrumentów pochodnych HDI);
(iii)
rynku wyższego szczebla dla kwasu adypinowego i łańcucha wartości rynku niższego szczebla dla PA (soli AH, PA.6.6 BP i PA 6.6 EP);
(iv)
rynku wyższego szczebla dla soli AH i rynku niższego szczebla dla kopoliamidu PA 6/6.6 oraz
(v)
rynku wyższego szczebla dla PA 6.6 BP i rynku niższego szczebla dla PA 6.6 EP w EOG.
6.
Komitet Doradczy (siedem państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że jest mało prawdopodobne, by zgłoszona transakcja wywołała horyzontalne lub wertykalne nieskoordynowane skutki z uwagi na zamknięcie dostępu do czynników produkcji, które prowadziłyby do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji, na pozostałych określonych w projekcie decyzji rynkach, na które koncentracja wywołałaby wpływ horyzontalny lub wertykalny.
7.
Komitet Doradczy (siedem państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że jest mało prawdopodobne, by zgłoszona transakcja wywołała nieskoordynowane skutki wertykalne związane z zamknięciem dostępu do klientów, które prowadziłyby do istotnego ograniczenia skutecznej konkurencji na rynku EOG.
8.
Komitet Doradczy (siedem państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że jest mało prawdopodobne, by zgłoszona transakcja wywołała skumulowane skutki, które prowadziłyby do istotnego ograniczenia skutecznej konkurencji na rynku EOG.

Zobowiązania

9.
Komitet Doradczy (siedem państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez stronę zgłaszającą w dniu 31 października 2018 r. *  są wystarczające w świetle zastrzeżeń Komisji dotyczących konkurencji (pytanie 4a i 4b).
10.
Komitet Doradczy (siedem państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że w przypadku pełnego wypełnienia zobowiązań ostatecznych zaproponowanych przez stronę zgłaszającą w dniu 31 października 2018 r. zgłoszona transakcja nie powinna istotnie ograniczyć skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na jego istotnej części.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym oraz Porozumieniem EOG

11.
Komitet Doradczy (siedem państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja musi zatem zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.
* W dniu 31 października 2018 r. przedłożono Komisji zmienione zobowiązania uwzględniające informacje zwrotne otrzymane w ramach testu rynkowego. Strony przedstawiły ostateczny zestaw zobowiązań ("zobowiązania ostateczne") w dniu 11 grudnia 2018 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.325.3

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 17 grudnia 2018 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.8674 - BASF/Solvay’s EP and P&I Business - Sprawozdawca: Dania.
Data aktu: 30/09/2019
Data ogłoszenia: 30/09/2019