Komunikat Komisji - Aktualizacja danych wykorzystywanych do obliczania kar ryczałtowych i okresowych kar pieniężnych wskazywanych Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej przez Komisję w ramach postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego.

Komunikat Komisji - Aktualizacja danych wykorzystywanych do obliczania kar ryczałtowych i okresowych kar pieniężnych wskazywanych Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej przez Komisję w ramach postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego

(2019/C 309/01)

(Dz.U.UE C z dnia 13 września 2019 r.)

I.
Wprowadzenie

W komunikacie Komisji z 2005 r. w sprawie stosowania art. 228 Traktatu WE 1  (obecnie art. 260 ust. 1 i 2 TFUE) ustanowiono podstawę wykorzystywaną przez Komisję do obliczania kwot kar pieniężnych (w postaci kar ryczałtowych lub okresowych kar pieniężnych), o zastosowanie których Komisja zwraca się do Trybunału Sprawiedliwości, kiedy wnosi skargę do Trybunału na mocy art. 260 ust. 2 TFUE w związku z postępowaniem w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego.

W kolejnym komunikacie, z 2010 r. 2 , w sprawie aktualizacji danych wykorzystywanych do obliczania tej wartości, Komisja określiła, że te dane makroekonomiczne będą co roku poddawane przeglądowi w celu uwzględnienia zmian inflacji i produktu krajowego brutto (PKB).

W komunikacie z 2011 r. w sprawie stosowania art. 260 ust. 3 TFUE 3  oraz w komunikacie z 2017 r. zatytułowanym "Prawo Unii: lepsze wyniki dzięki lepszemu stosowaniu" 4  Komisja zwraca uwagę, że metodyka określona w komunikacie z 2005 r. ma również zastosowanie do obliczania kar pieniężnych, o których zastosowanie Komisja występuje do Trybunału Sprawiedliwości na mocy art. 260 ust. 3 TFUE.

Zawarta w niniejszym komunikacie roczna aktualizacja opiera się na zmianach inflacji i PKB każdego państwa członkowskiego 5 , odzwierciedlających zdolność płatniczą danego państwa członkowskiego. Odpowiednimi danymi statystycznymi dotyczącymi stopy inflacji i PKB, które należy wykorzystać, są dane ustalone na dwa lata przed przeprowadzeniem aktualizacji (tzw. "zasada n-2"), gdyż dwa lata to minimalny okres konieczny do zgromadzenia stosunkowo stabilnych danych makroekonomicznych. Ponadto, w następstwie komunikatu z lutego 2019 r. 6  znaczenie instytucjonalne państw członkowskich - wcześniej oparte na liczbie głosów, którymi poszczególne państwa członkowskie dysponują w Radzie zgodnie z zasadami przypisywania wagi - opiera się obecnie na liczbie mandatów przyznanych przedstawicielom poszczególnych państw członkowskich w Parlamencie Europejskim.

Niniejszy komunikat opiera się zatem na danych ekonomicznych dotyczących nominalnego PKB oraz deflatora PKB dla 2017 r. 7 , a także na liczbie mandatów do Parlamentu Europejskiego przyznanych poszczególnym państwom członkowskim.

II.
Elementy aktualizacji

Lista kryteriów ekonomicznych, które należy zmienić, jest następująca:

-
jednolita stawka ryczałtowa dla okresowych kar pieniężnych 8 , obecnie wynosząca 3 105 EUR, która ma zostać zaktualizowana zgodnie ze stopą inflacji,
-
jednolita stawka ryczałtowa do obliczania kwoty dziennej służącej ustaleniu kary ryczałtowej 9 , obecnie wynosząca 1 035 EUR, która ma zostać zaktualizowana zgodnie ze stopą inflacji,
-
specjalny współczynnik "n" 10 , który ma zostać zaktualizowany zgodnie ze zmianami PKB danego państwa członkowskiego przy uwzględnieniu liczby mandatów do Parlamentu Europejskiego przyznanych danemu państwu; współczynnik "n" jest taki sam dla obliczania kar ryczałtowych oraz dziennych kar pieniężnych,
-
minimalne kary ryczałtowe 11 , które mają zostać zaktualizowane zgodnie ze stopą inflacji.
III.
Aktualizacje

W przypadku wnoszenia do Trybunału Sprawiedliwości sprawy na mocy art. 260 ust. 2 i 3 TFUE Komisja będzie stosować następujące zaktualizowane dane do obliczania wysokości sankcji pieniężnych (kary ryczałtowe lub okresowe kary pieniężne):

1)
jednolita stawka ryczałtowa wykorzystywana do obliczania kwoty okresowej kary pieniężnej wynosi 3 116 EUR;
2)
jednolita stawka ryczałtowa wykorzystywana do obliczania kwoty dziennej służącej ustaleniu kary ryczałtowej wynosi 1 039 EUR;
3)
specjalny współczynnik "n" i minimalna kara ryczałtowa dla 28 państw członkowskich UE wynoszą odpowiednio:
Państwo członkowskie Specjalny współczynnik "n" Minimalna kara ryczałtowa (1 000 EUR)
Belgia 0,79 2 037
Bułgaria 0,24 619
Czechy 0,52 1 341
Dania 0,51 1 315
Niemcy 4,62 11 915
Estonia 0,10 258
Irlandia 0,47 1 212
Grecja 0,51 1 315
Hiszpania 2,07 5 338
Francja 3,39 8 743
Chorwacja 0,19 490
Włochy 2,92 7 530
Cypr 0,09 232
Łotwa 0,12 309
Litwa 0,18 464
Luksemburg 0,15 387
Węgry 0,42 1 083
Malta 0,07 181
Niderlandy 1,14 2 940
Austria 0,67 1 728
Polska 1,27 3 275
Portugalia 0,53 1 367
Rumunia 0,64 1 651
Słowenia 0,15 387
Słowacja 0,27 696
Finlandia 0,44 1 135
Szwecja 0,80 2 063
Zjednoczone Królestwo 3,40 8 768

Powyższe zaktualizowane dane będą wykorzystywane przez Komisję przy podejmowaniu przez nią decyzji dotyczącej wniesienia sprawy do Trybunału Sprawiedliwości na mocy art. 260 TFUE, począwszy od daty przyjęcia niniejszego komunikatu. Jak już stwierdzono w pkt 3 komunikatu z lutego 2019 r., gdy wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej stanie się prawnie skuteczne, Komisja ponownie obliczy wspomniane wyżej średnie i odpowiednio skoryguje wartości liczbowe.

1 SEC(2005) 1658 (Dz.U. C 126 z 7.6.2007, s. 15).
2 SEC(2010) 923/3. Wspomniany komunikat zaktualizowano w 2011 r. [SEC(2011) 1024 final], w 2012 r. [C(2012) 6106 final], w 2013 r. [C(2013) 8101 final], w 2014 r. [C(2014) 6767 final], w 2015 r. [C(2015) 5511 final], w 2016 r. [C(2016) 5091 final], w 2017 r. [C(2017) 8720 final] i w 2018 r. [C(2018) 5851 final] w celu corocznego dostosowania danych ekonomicznych.
3 Dz.U. C 12 z 15.1.2011, s. 1.
4 Dz.U. C 18 z 19.1.2017, s. 10.
5 Zgodnie z zasadami ogólnymi określonymi w komunikatach z 2005 i 2010 r.
6 C(2019) 1396 final (Dz.U. C 70 z 25.2.2019, s. 1).
7 Deflator PKB jest stosowany jako narzędzie do pomiaru inflacji. Jednolitą ryczałtową stawkę dla kar ryczałtowych i okresowych kar pieniężnych zaokrągla się do najbliższej liczby całkowitej. Minimalne kary ryczałtowe są zaokrąglone do najbliższego tysiąca. Współczynnik "n" zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku.
8 Standardową lub jednolitą stawkę ryczałtową dla dziennych kar pieniężnych definiuje się jako stałą kwotę stanowiącą podstawę mnożenia przez określone współczynniki. Współczynniki wykorzystywane do obliczenia kwoty dziennej kary pieniężnej to: współczynnik wagi uchybienia, współczynnik czasu trwania uchybienia oraz specjalny współczynnik "n" przypisany poszczególnym państwom członkowskim.
9 Przy obliczaniu kary ryczałtowej stosuje się stawkę ryczałtową. Odnośnie do art. 260 ust. 2 TFUE kwotę kary ryczałtowej uzyskuje się przez pomnożenie dziennej stawki (wynikającej z pomnożenia jednolitej stawki ryczałtowej dla kar ryczałtowych przez współczynnik wagi uchybienia, a następnie pomnożenie uzyskanego wyniku przez specjalny współczynnik "n") przez liczbę dni trwania uchybienia, począwszy od daty wydania pierwszego wyroku do dnia, w którym wyeliminowano uchybienie, lub - jeśli to nie nastąpiło - do dnia wydania wyroku na mocy art. 260 ust. 2 TFUE. Odnośnie do art. 260 ust. 3 TFUE i zgodnie z pkt 28 komunikatu Komisji - "Stosowanie art. 260 ust. 3 TFUE" [SEC(2010) 1371 final] (Dz.U. C 12 z 15.1.2011, s. 1), kwotę kary ryczałtowej uzyskuje się przez pomnożenie dziennej stawki (wynikającej z pomnożenia jednolitej stawki ryczałtowej dla kar ryczałtowych przez współczynnik wagi uchybienia, a następnie pomnożenie uzyskanego wyniku przez specjalny współczynnik "n") przez liczbę dni, które upłynęły od dnia następującego po upłynięciu określonego w dyrektywie terminu transpozycji do dnia, w którym wyeliminowano uchybienie, lub do dnia wydania wyroku na mocy art. 258 i art. 260 ust. 3 TFUE. Kara ryczałtowa obliczona na podstawie kwoty dziennej powinna mieć zastosowanie w przypadku, gdy powyższy wynik obliczeń przekracza minimalną kwotę kary ryczałtowej.
10 Specjalny współczynnik "n" uwzględnia zdolność płatniczą danego państwa członkowskiego (produkt krajowy brutto - PKB) oraz liczbę mandatów do Parlamentu Europejskiego przyznanych danemu państwu.
11 Minimalna stała kara ryczałtowa ustalana jest dla każdego państwa członkowskiego w oparciu o specjalny współczynnik "n". Minimalna stała kara ryczałtowa zostanie wskazana Trybunałowi w przypadkach, gdy zsumowane kwoty dziennych kar ryczałtowych nie przekraczają minimalnej stałej kary ryczałtowej.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.309.1

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat Komisji - Aktualizacja danych wykorzystywanych do obliczania kar ryczałtowych i okresowych kar pieniężnych wskazywanych Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej przez Komisję w ramach postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego.
Data aktu: 13/09/2019
Data ogłoszenia: 13/09/2019
Data wejścia w życie: 13/09/2019