Sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2018 Sekcja II - Rada Europejska i Rada.

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ ZA ROK 2018 Sekcja II - Rada Europejska i Rada

(2019/C 272/01)

(Dz.U.UE C z dnia 13 sierpnia 2019 r.)

SPIS TREŚCI

1. WPROWADZENIE

2. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2018

2.1. Główne cele finansowe

2.2. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2018 r

2.2.1. Podejście ogólne

2.2.2. Budżet 2018

2.2.3. Budżet na 2018 r. a dział 5 perspektywy finansowej budżetu UE

3. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2018 r.

3.1. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2018 r.

3.1.1. Posiedzenia

3.1.2. Działania o charakterze ustawodawczym

3.1.3. Modernizacja administracyjna

3.1.4. Realizacja celów w 2018 r.

3.2. Dochody

3.3. Wydatki w 2018 r.

3.3.1. Zmiana budżetu w 2018 r.

3.3.2. Przegląd wykonania budżetu w latach 2010-2018

3.3.3. Wykonanie środków według kategorii w 2018 r.

3.4. Środki przeniesione

3.4.1. Środki przeniesione automatycznie z 2017 na 2018 r.

3.4.2. Środki przeniesione z 2018 na 2019 r.

3.4.3. Środki przeniesione na mocy decyzji z 2017 na 2018 r.

3.4.4. Środki przeniesione na mocy decyzji z 2016 na 2017 r. z przeznaczeniem na płatności w 2018 r

3.5. Dochody przeznaczone na określony cel

3.5.1. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2018 r

3.5.2. Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2017 r. z przeznaczeniem na płatności

3.5.3. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2018 r. przeniesione na 2019 r. z przeznaczeniem na płatności

3.5.4. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2018 r

1.
WPROWADZENIE

Zgodnie z art. 249 rozporządzenia finansowego Parlamentu Europejskiego i Rady (EU, Euratom) 2018/1046 1  ("rozporządzenie finansowe" - RF) (art. 142 rozporządzenia finansowego obowiązującego do 2018 r. 2 ) niniejszy dokument stanowi sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w odniesieniu do sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) za rok budżetowy 2018.

Podstawą niniejszego sprawozdania są: wstępne sprawozdanie finansowe za 2018 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.

W rozdziale 2 niniejszego sprawozdania przedstawiono podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2018. W rozdziale 3 przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2018 r.

Wykonanie budżetu na 2018 r. w podziale na poszczególne pozycje budżetowe zostało przedstawione w załączniku.

2.
CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2018
2.1.
Główne cele finansowe

Główne cele finansowe Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) na 2018 r. były następujące:

-
zapewnianie ciągłego wsparcia przewodniczącemu Rady Europejskiej i Radzie dzięki skutecznemu i wydajnemu wykorzystaniu zasobów finansowych,
-
kontynuowanie procesu modernizacji administracyjnej w celu poprawy jakości struktury SGR i właściwego wykorzystania zasobów,
-
rozliczenie ostatecznych kosztów budynku Europa z rządem belgijskim.
2.2.
Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2018 r.
2.2.1.
Podejście ogólne

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2018 r. został uchwalony w oparciu o ogólny cel zakładający nieprzekroczenie, w ujęciu nominalnym, ogólnego poziomu budżetu na 2017 r. w odniesieniu do wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami.

Zwiększenia wysokości środków związane z zobowiązaniami statutowymi lub umownymi lub zwiększenia w dziedzinach, które uznano za podstawowe dla właściwego funkcjonowania SGR, skompensowano poprzez ustalenie priorytetów i zmiany w programowaniu w odniesieniu do niektórych projektów, z uwzględnieniem wykonania budżetu w ostatnich latach.

Jeżeli chodzi o plan zatrudnienia, SGR kontynuował usprawnienia organizacyjne, wdrażając następujące działania:

-
przekształcenie 25 stanowisk AST (10 AST5, 5 AST4, 5 AST3, 5 AST2) w 25 stanowisk SC (10 SC2 i 15 SC1), 20 stanowisk AST (10 AST7 i 10 AST6) w 20 stanowisk AD (10 AD7 i 10 AD5) oraz jednego stanowiska tymczasowego AD12 w stanowisko stałe AD12 w ramach kontynuacji procesu modernizacji administracyjnej,
-
przeniesienie 1 stanowiska AD5 i 1 stanowiska AST1 do Komisji w ramach porozumienia dotyczącego organizacji i funkcjonowania zespołu reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego dla instytucji, organów i agencji UE (CERT-UE),
-
utworzenie dodatkowych 4 stanowisk AD5 i 2 stanowisk AST1 w celu uwzględnienia nowych zasad dotyczących tłumaczeń na język irlandzki, zgodnie z zaleceniem Komisji.
2.2.2.
Budżet 2018

Władza budżetowa uchwaliła ogólny budżet Rady Europejskiej i Rady na 2018 r. na poziomie 572,9 mln EUR. Oznacza to zwiększenie o 11,3 mln EUR (+ 2,0 %) w porównaniu z 2017 r.

Liczbę stanowisk w planie zatrudnienia na 2018 r. ustalono w przypadku Rady Europejskiej i Rady na 3 031.

Tabela 1 przedstawia w zarysie budżet na 2018 r. według poszczególnych kategorii.

Tabela 1

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2018 r. w porównaniu z budżetem na 2017 r. (według kategorii)

(EUR)

Kategoria Budżet 2017 Budżet 2018 Zmiana 2018/2017 z uwzgl. BE (1)
1 2 3=2/1
Plan zatrudnienia 315 446 000 328 800 000 4,2 %
Inne wydatki związane z personelem 24 878 000 24 359 000 - 2,1 %
Budynki (z wył. nabycia) 57 789 000 56 360 377 - 2,5 %
Systemy komputerowe 42 800 000 41 300 000 - 3,5 %
Meble 942 000 733 000 - 22,2 %
Wyposażenie techniczne 3 659 000 4 344 000 18,7 %
Transport 1 048 000 1 496 000 42,7 %
Koszty podróży służbowych delegacji 17 802 000 17 802 000 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 79 816 000 79 316 000 - 0,6 %
Posiedzenia i konferencje 4 984 000 4 945 000 - 0,8 %
Informacja 8 285 000 10 152 000 22,5 %
Różne 2 127 000 1 787 000 - 16,0 %
Rezerwa 2 000 000 1 500 000 - 25,0 %
Ogółem (z wył. nabycia) 561 576 000 572 894 377 2,0 %
Nabywanie nieruchomości - -
Suma całkowita 561 576 000 572 894 377 2,0 %
(1) Budynek Europa.
2.2.3.
Budżet na 2018 r. a dział 5 perspektywy finansowej budżetu UE

Tabela 2 przedstawia w zarysie zmiany w budżecie Rady Europejskiej i Rady w latach 2010-2018. Udział Rady Europejskiej i Rady w dziale 5 wieloletniej perspektywy finansowej zmniejszył się z 8,0 % w 2010 r. do 5,5 % w 2018 r.

Tabela 2

Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 5 perspektywy finansowej w latach 2010-2018

2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
(Kwoty w cenach bieżących) min EUR zmiana min EUR zmiana min EUR zmiana min EUR zmiana min EUR zmiana min EUR zmiana min EUR zmiana min EUR zmiana min EUR zmiana
Dział 5 7 962 4,7 % 8 173 2,7 % 8 607 5,3 % 9 181 6,7 % 8 405 - 8,5 % 8 661 3,0 % 9 483 9,5 % 9 921 4,6 % 10 346 4,3 %
Rada Europejska/ Rada 634 5,1 % 563 - 11,2 % 534 - 5,2 % 536 0,3 % 534 -0,2 % 542 1,4 % 545 0,6 % 562 3,0 % 573 2,0 %
Udział RE/Rady w dziale 5 8,0 % 6,9 % 6,2 % 5,8 % 6,4% 6,3 % 5,7 % 5,7 % 5,5 %

Redukcja w 2011 r. jest w głównej mierze wynikiem przeniesienia zasobów do ESDZ, zaś zmniejszenia w latach 2012 i 2014 były związane z redukcjami środków na pewne działania z uwagi na wykonanie budżetu w latach poprzednich i rzeczywiste potrzeby.

3.
GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2018 r.
3.1.
Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2018 r.

W ramach sprawozdania z działalności finansowej SGR przedstawia informacje na temat swoich podstawowych działań, mających znaczenie z finansowego punktu widzenia; informacje te zawierają opis funkcjonowania Rady Europejskiej i Rady w danym roku budżetowym. Zaznaczono w nim również główne osiągnięcia w danym roku.

3.1.1.
Posiedzenia

Tabela 3 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń zorganizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2010-2018.

Oprócz 4 604 posiedzeń "instytucjonalnych" SGR zorganizował w 2018 r. kolejne 3 129 posiedzeń (np. seminaria, sesje informacyjne i briefingi oraz posiedzenia z państwami trzecimi).

Tabela 3

Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2010-2018

2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
Szczyty 7 9 7 6 9 12 9 11 15
Posiedzenia Rady 86 85 77 74 81 81 75 77 75
Coreper 122 135 140 140 135 138 109 105 117
Coreper (art. 50) 22 29
Grupy robocze 4 127 4 373 4 480 4 164 4 016 3 471 3 569 4 039 4 304
Grupy robocze ad hoc (art. 50) 32 61
Ogółem 4 342 4 602 4 704 4 384 4 241 3 702 3 762 4 290 4 604
Inne posiedzenia 1 996 2 075 2 189 2 027 2 189 2 271 2 034 3 030 3 129
Suma całkowita 6 338 6 677 6 893 6 411 6 430 5 973 5 796 7 320 7 733

Rok 2018 charakteryzował się ciągłymi pracami na rzecz sfinalizowania procedury podpisania i zawarcia umowy w sprawie wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z UE.

Łączna liczba posiedzeń zorganizowanych przez SGR zwiększyła się o 6 % (413) w porównaniu z 2017 r. Wynika to głównie ze zwiększonej aktywności prezydencji w drugim półroczu oraz z działalności grupy roboczej ad hoc ds. brexitu.

Ponadto w dniu 25 kwietnia 2018 r. SGR był gospodarzem drugiej konferencji pt. "Wspieranie przyszłości Syrii i regionu". Zgromadziła ona przedstawicieli 57 państw, 10 organizacji regionalnych i 19 agencji ONZ, którzy omawiali sytuację w Syrii i wpływ kryzysu syryjskiego na ten region. Wydarzenie to, które wymagało znacznych zasobów w zakresie bezpieczeństwa i logistyki oraz istotnych działań dyplomatycznych, zostało zorganizowane we współpracy z Komisją Europejską (Dyrekcja Generalna ds. Polityki Sąsiedztwa).

Ponadto w dniach 18-19 października odbył się 12. szczyt Azja-Europa (ASEM). W szczycie uczestniczyli przywódcy 51 państw Europy i Azji, przedstawiciele UE oraz sekretarz generalny Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN). Szefowie państw lub rządów dyskutowali o tym, jak bardziej nasilić dialog i zacieśnić współpracę między obydwoma kontynentami w wielu różnych dziedzinach, takich jak handel i inwestycje, konektywność, zrównoważony rozwój i klimat.

SGR udało się zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na posiedzenia dzięki wykorzystaniu większej dostępności sal posiedzeń oferowanej przez budynek Europa, w którym już od poprzedniego roku organizowano wszystkie rodzaje posiedzeń, nie tylko spotkania na wysokim szczeblu.

3.1.2.
Działania o charakterze ustawodawczym

Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności jest liczba aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym (Dz.U.) (tabela 4). W 2018 r. w Dz.U. opublikowano 1 210 aktów prawnych. Należy zauważyć, że publikacja aktów prawnych w Dz.U. jest ostatnim etapem procesu ustawodawczego.

Tabela 4

Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2010- 2018

2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
Akty prawne opublikowane w Dz.U. 825 986 958 1 132 1 437 1 412 1 259 1 187 1 210
3.1.3.
Modernizacja administracyjna

W 2018 r. SGR kontynuował działania mające poprawić jakość i wydajność swojej organizacji wewnętrznej.

Postępy w realizacji planu Działania

W 2018 r. SGR kontynuował realizację opracowanego przez Sekretarza Generalnego (i zaprezentowanego w dniu 27 września 2016 r.) "Planu działania na rzecz bardziej dynamicznego, elastycznego i opartego na współpracy SGR", w którym określono 5 priorytetów dla SGR:

-
skuteczna administracja na potrzeby Rady Europejskiej i przewodniczącego Rady Europejskiej,
-
udzielanie lepszego i spójniejszego wsparcia Radzie i jej prezydencjom,
-
poprawa wewnętrznej i zewnętrznej komunikacji i informacji,
-
inwestowanie w ludzi i zarządzanie nimi, oraz
-
wykorzystanie technologii do usprawnienia metod pracy SGR.

Prawie wszystkie działania zostały sfinalizowane do 2018 r. lub nabrały stałego bieżącego charakteru.

Głównymi osiągnięciami planu działania w 2018 r. były:

-
strategia usług cyfrowych SGR,
-
Vademecum stosunków zewnętrznych,
-
pakiet usług SGR dla prezydencji,
-
modernizacja administracyjna (w tym ankieta przeprowadzona wśród pracowników, ocena 360° dla personelu zarządzającego oraz system zarządzania szkoleniami w instytucjach UE (EU-Learn)),
-
szeroko zakrojona reorganizacja służb SGR służąca poprawie efektywności działania różnych funkcji tego organu.
3.1.4.
Realizacja celów w 2018 r.

Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2018 można podsumować następująco:

-
Plan zatrudnienia

W 2018 r. SGR zatrudnił 137 urzędników (74 stałych urzędników i 63 pracowników zatrudnionych na czas określony). W trakcie roku odeszło 184 urzędników (154 stałych urzędników i 30 pracowników zatrudnionych na czas określony), co oznacza zmniejszenie netto planu zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady o 47 zajmowanych stanowisk.

-
Zarządzanie finansami

W 2018 r. SGR kontynuował działania mające jeszcze bardziej udoskonalić jego zarządzanie finansami i wyniki finansowe. Wdrożono kilka usprawnień w zakresie zarządzania finansami instytucji, np.:

-
ustanowiono Doradczy Komitet Zarządzający, w którego skład wchodzą członkowie kadry kierowniczej wyższego szczebla z różnych działów SGR oraz przewodniczący Komitetu Pracowniczego. Pełni on podwójną funkcję: po pierwsze, udziela porad na temat priorytetów strategicznych i monitoruje postępy w realizacji wybranych priorytetów, a po drugie, pomaga w ustaleniu priorytetów w odniesieniu do zasobów oraz zapewnia, by SGR działał stosownie do swojej misji,
-
utworzono grupę zadaniową ds. reorganizacji, aby przeanalizowała wpływ reorganizacji SGR, które przeprowadzono 1 czerwca i 1 lipca, na zarządzanie finansami, oraz aby wspomagała służby Rady w tworzeniu i wdrażaniu odpowiednich struktur finansowych,
-
dokonano przeglądu "Zasad wewnętrznych dotyczących wykonywania środków zapisanych w sekcji II budżetu ogólnego Unii Europejskiej" w następstwie opublikowania nowego rozporządzenia finansowego,
-
przyjęto wytyczne dotyczące wspólnych ram zarządzania projektami i grupami zadaniowymi (CPMF), które zawierają wskazówki w zakresie organizowania ekip horyzontalnych zgodnie z regulaminem pracowniczym i rozporządzeniem finansowym oraz określają krótki wykaz skutecznych i nieskomplikowanych praktyk.

W kontekście poprawienia pozycji europejskich przedsiębiorstw w zakresie przepływów pieniężnych średni termin płatności faktur w SGR wyniósł w 2018 r. 21 dni, przy maksymalnym terminie wynoszącym 30 dni kalendarzowych (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE 3 ).

-
Polityka w zakresie budynków

W 2018 r. prowadzono intensywne negocjacje z władzami belgijskimi, które poinformowały Sekretariat, że pomimo porozumienia w sprawie ostatecznej ceny projektu budynku Europa, państwo belgijskie nie przystąpi do planowanej sprzedaży czterech przyległych działek. Obie strony osiągnęły porozumienie w sprawie alternatywnego rozwiązania, którego wynikiem było zmniejszenia kwoty ostatecznej płatności (zob. pkt 3.4.3).

3.2.
Dochody

Tabela 5 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2018 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2017 r." odnosi się do nakazów odzyskania środków wystawionych w 2017 r., w przypadku których odzyskanie stosownych kwot nastąpiło dopiero w 2018 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2018 r." dotyczy z kolei odzyskiwania środków, w przypadku których procedury zainicjowano w 2018 r.

Tabela 5

Przegląd operacji dotyczących dochodów w budżecie na 2018 r.

(EUR)

Rozdział Ustalone Prawa 2017 Dochody odzyskane z 2017 Ustalone prawa 2018 Dochody odzyskane z 2018 Ustalone prawa ogółem 2017 + 2018 Kwoty odzyskane ogółem 2017 + 2018 Kwoty do odzyskania w 2019
1 2 3 4 5 = 1 + 3 6 = 2 + 4 7 = 5-6
4 0 Potrącenia od wynagrodzeń personelu 0 0 30 454 292 30 454 292 30 454 292 30 454 292 0
4 1 Składki na system emerytalny 223 436 127 312 25 753 759 25 752 178 25 977 195 25 879 490 97 705
5 0 Wpływy ze sprzedaży ruchomości i nieruchomości 1 913 1 913 7 300 2 550 9 213 4 463 4 750
5 1 Wpływy z najmu i podnajmu nieruchomości 34 297 34 297 667 694 421 285 701 991 455 582 246 410
5 2 Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek 0 0 3 809 3 809 3 809 3 809 0
5 5 Dochody z tytułu świadczenia usług i prac 104 455 104 455 704 463 428 001 808 917 532 456 276 461
5 5 Dochody z tytułu świadczenia usług i prac (ESDZ) 100 000 100 000 397124 297124 497124 397 124 100 000
5 7 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną instytucji 1 504 160 1 074 878 20 132 298 19 972 853 21 636 458 21 047 731 588 728
5 8 Różne odszkodowania 0 0 48 334 48 304 48 334 48 304 30
5 8 Różne odszkodowania (ESDZ) 0 0 0 0 0 0 0
5 9 Inne dochody otrzymane

z działalności administracyjnej

0 0 0 0 0 0 0
6 3 Składki w ramach poszczególnych porozumień lub umów 935 935 213 693 213 693 223 628 223 628 0
7 0 Odsetki od zaległych płatności 0 0 243 243 243 243 0
9 0 Dochody różne 0 0 0 0 0 0 0
Ogółem 1 978 196 1 452 790 79 383 010 78 594 333 81 361 206 80 047 123 1 314 083

Ogólna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, wyniosła w 2018 r. 81,4 mln EUR. Z tej kwoty 80,0 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego, natomiast 1,3 mln EUR zostanie ściągniętych w 2019 r.

Większość całkowitych odzyskanych dochodów (71 %, czyli 56,4 mln EUR z kwoty 80,0 mln EUR) w 2018 r. dotyczy podatków, obciążeń i opłat wspólnotowych, które zostały pobrane od personelu SGR. Z tej kwoty 30,5 mln EUR obejmuje potrącenia od wynagrodzeń personelu, zaś kwota 25,9 mln EUR odpowiada składkom i uprawnieniom do świadczeń emerytalnych przenoszonym do systemu emerytalnego.

Pozostała część, czyli 29 % (23,6 mln EUR), pochodzi z rozmaitych operacji administracyjnych. Kwota ta pochodzi głównie z następujących źródeł:

-
odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu finansowania kosztów podróży służbowych delegacji, zgodnie z ich oświadczeniami za lata 2017 i 2018 (odpowiednio, 0,4 mln EUR i 6,7 mln EUR) (rozdział 5 7),
-
odzyskania płatności dokonanych przez państwa członkowskie z tytułu dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na żądanie w niektórych językach (11 mln EUR) (rozdział 5 7),
-
kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych powstałych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (1,2 mln EUR) (rozdział 6 3),
-
kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (0,9 mln EUR) (rozdział 5 7),
-
płatności dokonanych przez Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy i Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji z tytułu ich wkładów do wspólnego systemu finansowego z Radą (0,7 mln EUR) (rozdział 5 7),
-
przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu uprzedniego zwrotu kosztów związanych z organizacją brukselskiej konferencji w sprawie Syrii (0,2 mln EUR) (rozdział 5 5),
-
wpływów z odzyskanych kosztów postępowania w sprawach wygranych przez Radę i odszkodowań wypłaconych na rzecz Rady (0,01 mln EUR) (rozdział 5 7),
-
przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu zaliczek za usługi świadczone przez SGR na rzecz ESDZ (0,4 mln EUR) (rozdział 5 5),
-
wpływów z najmu nieruchomości oraz zwrotów z nimi związanych, m.in. wpłacanej przez Komisję części czynszu z tytułu najmu punktu informacyjnego UE zlokalizowanego w Brukseli (0,5 mln EUR) (rozdział 5 1).
3.3.
Wydatki w 2018 r.
3.3.1.
Zmiana budżetu w 2018 r.

W trakcie roku budżetowego 2018 środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 6 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2010-2018.

Tabela 6

Liczba zmian w budżecie według rodzaju w latach 2010-2018

Zmiana Rok
Rodzaj Podstawa prawna 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
Budżet korygujący art. 41 RF 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Przesunięcie typu B art. 25 RF 47 23 23 22 32 27 31 45 52
Przesunięcie typu C art. 25 RF 2 2 2 2 2 2 2 1 2
Przesunięcie typu D art. 27 RF 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Ogółem 49 25 25 24 34 29 33 46 54

W 2018 r. dokonano dwóch przesunięć typu C, co wymagało poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 25 rozporządzenia finansowego, czyli art. 29 rozporządzenia finansowego z 2018 r.):

-
przesunięcie typu C1 w kwocie 990 000 EUR w dniu 23 lipca 2018 r. w celu:
-
sfinansowania dodatkowych potrzeb w zakresie transportu w związku z 12. szczytem Azja-Europa (ASEM) (630 000 EUR),
-
pokrycia kosztów realizacji technicznych projektów audiowizualnych służących poprawie jakości usług świadczonych podczas posiedzeń Rady i Rady Europejskiej (360 000 EUR),
-
przesunięcie typu C2 w kwocie 2 181 000 EUR w dniu 26 listopada 2018 r. w celu:
-
sfinansowania sesji szkoleniowych zorganizowanych na początku 2019 r., do których usługodawcy zewnętrzni musieli zacząć przygotowania już w 2018 r. (150 000 EUR),
-
pokrycia nieprzewidzianych kosztów związanych z organizacją ASEM, takich jak koszty niezbędnych dostosowań w pomieszczeniu nienależącym do Rady (prace związane z zagospodarowaniem i meble) (550 000 EUR),
-
pokrycia kosztów prac w zakresie okablowania wykonanych przez służby informatyczne w centrali obsługi sprzętu audiowizualnego (339 000 EUR),
-
pokrycia kosztów związanych z przeniesieniem w obrębie służb Rady struktur zarządzania programem dotyczącym zarządzania informacjami i wiedzą (IKM) (1 042 000 EUR),
-
sfinansowania opracowania w Radzie nowej platformy informacyjnej Newsroom (100 000 EUR).

W 2018 r. dokonano 52 przesunięć typu B na podstawie art. 25 ust. 4 rozporządzenia finansowego (art. 29 ust. 4 rozporządzenia finansowego z 2018 r.), które wprowadziły wewnętrzne modyfikacje w budżecie Rady Europejskiej i Rady.

Tabela 7 przedstawia w zarysie linie budżetowe, które zostały w znacznym stopniu 4  zmienione w 2018 r. w drodze różnych przesunięć.

Tabela 7

Linie budżetowe, w ramach których dokonano znacznych przesunięć w 2018 r.

(EUR)

Pozycja Treść Budżet początkowy 2018 Przesunięcia Końcowe środki Różnica
1 1 0 5 Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe 1 450 000 - 250 000 1 200 000 - 17 %
2 0 0 0 Czynsze 1 109 000 764 500 1 873 500 69 %
2 0 0 4 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 2 547 000 - 800 000 1 747 000 - 31 %
2 0 1 1 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 4 766 000 - 568 199 4 197 801 - 12 %
2 0 1 2 Ochrona budynków i nadzór nad nimi 18 493 000 - 460 000 18 033 000 - 2 %
2 1 0 0 Zakup sprzętu

i oprogramowania

komputerowego

10 716 000 - 1 308 620 9 407 380 - 12 %
2 1 0 1 Pomoc zewnętrzna związana z systemami komputerowymi 21 799 000 1 975 593 23 774 593 9 %
2 1 0 2 Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania 7 195 000 370 443 7 565 443 5 %
2 1 0 3 Telekomunikacja 1 590 000 443 585 2 033 585 28 %
2 1 2 0 Zakup oraz wymiana wyposażenia technicznego 2 494 000 404 779 2 898 779 16 %
2 1 2 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa 1 538 000 - 255 789 1 282 211 - 17 %
2 1 3 2 Wynajem, utrzymanie i naprawa parku samochodowego 1 046 000 476 000 1 522 000 46 %
2 2 0 0 Koszty podróży służbowych delegacji 17 802 000 4 529 114 22 331 114 25 %
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego 79 316 000 - 4 874 614 74 441 386 - 6 %
2 2 1 0 Wydatki na dokumentację i bibliotekę 3 770 000 - 1 016 500 2 753 500 - 27 %
2 2 1 1 Dziennik Urzędowy 1 777 000 - 995 500 781 500 - 56 %
2 2 1 3 Informacje i akcje

o charakterze publicznym

4 385 000 448 000 4 833 000 10 %
3.3.2.
Przegląd wykonania budżetu w latach 2010-2018

W ciągu ostatnich dziewięciu lat ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady Europejskiej i Rady wynosił średnio 91,9 % (wykres 1). Wskaźnik wykonania odnosi się do zobowiązań zaciągniętych w trakcie roku budżetowego z dostępnego przegłosowanego budżetu.

Wskaźnik faktycznych rocznych płatności w latach 2010-2018 wyniósł średnio 82,6 % budżetu. Różnica między ogólnym wykonaniem a płatnościami w danym roku (tj. zobowiązania, w odniesieniu do których nie dokonano płatności) została przeniesiona, zgodnie z art. 13 ust. 4 rozporządzenia finansowego (art. 12 ust. 7 rozporządzenia finansowego z 2018 r.), na kolejny rok budżetowy z przeznaczeniem na płatności.

Wykres 1

Ogólne wykonanie budżetu w latach 2010-2018

grafika

W odniesieniu do 2018 r. środki przeniesione dotyczą zobowiązań należycie zaciągniętych przed końcem roku budżetowego, ale w przypadku których towary nie zostały jeszcze dostarczone lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.

3.3.3.
Wykonanie środków według kategorii w 2018 r.

Analiza wydatków w 2018 r. została przedstawiona z uwzględnieniem 14 kategorii wydatków.

W tabeli 8 zestawiono budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między budżetem końcowym a środkami, na które zaciągnięto zobowiązania, odpowiada kwotom niewykorzystanym w 2018 r., a co za tym idzie - anulowanym.

Tabela 8

Przegląd wykonania budżetu na 2018 r. (według kategorii)

(EUR)

Kategoria Budżet 2018 (początkowy) Budżet 2018 (końcowy (*)) Zobowiązania Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3 4 = 3/2 5 = 2 - 3
Plan zatrudnienia 328 800 000 328 650 000 309 799 583 94,3 % 18 850 417
Inne wydatki

związane

z personelem

24 359 000 24 509 000 22 777 378 92,9 % 1 731 622
Budynki (z wył. nabycia) 56 360 377 55 574 877 54 112 447 97,4 % 1 462 430
Systemy komputerowe 41 300 000 42 781 000 42 770 511 100,0 % 10 489
Meble 733 000 933 000 923 624 99,0 % 9 376
Wyposażenie techniczne 4 344 000 4 365 000 4 184 365 95,9 % 180 635
Transport 1 496 000 2 036 000 1 938 566 95,2 % 97 434
Koszty podróży służbowych delegacji 17 802 000 22 331 114 11 121 429 49,8 % 11 209 685
Koszty tłumaczenia ustnego 79 316 000 74 441 386 64 551 319 86,7 % 9 890 067
Posiedzenia i konferencje 4 945 000 5 290 500 4 948 665 93,5 % 341 835
Informacja 10 152 000 8 650 000 8 383 365 96,9 % 266 636
Różne 1 787 000 1 787 000 989 228 55,4 % 797 772
Rezerwa 1 500 000 1 500 000 0 0,0 % 1 500 000
Ogółem (z wył. nabycia) 572 894 377 572 848 877 526 500 479 91,9 % 46 348 398
Nabywanie nieruchomości - 45 500 45 035 99,0 % 465
Suma całkowita 572 894 377 572 894 377 526 545 514 91,9 % 46 348 863
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Wskaźnik ogólnego wykonania budżetu na 2018 r. wynosi 91,9 %. Różnicę między budżetem końcowym a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:

-
Niepełne wykorzystanie środków w kategorii planu zatrudnienia wynosi ogółem 18,8 mln EUR. To niepełne wykorzystanie wynika głównie z niższego zapotrzebowania na wynagrodzenia podstawowe (11,8 mln EUR) oraz z faktu, że nie zaistniała konieczność wykorzystania rezerwy na coroczne dostosowanie wynagrodzenia (3,1 mln EUR). Niepełne wykorzystanie środków na wynagrodzenia wynika częściowo ze zmniejszenia planu zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady o 47 zajmowanych stanowisk netto. Innymi elementami uzasadniającymi niepełne wykorzystanie są: niższe zapotrzebowanie na różne należności z tytułu regulaminu (2,6 mln EUR) i na zabezpieczenie społeczne (0,6 mln EUR) oraz niższy poziom wydatków na godziny nadliczbowe (0,4 mln EUR).
-
W kategorii "inne wydatki związane z personelem" 29 % niepełnego wykorzystania (0,5 mln EUR z kwoty 1,7 mln EUR) wynika z mniejszej liczby płatności na pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i inne usługi zewnętrzne. Niższe wydatki w przypadku kosztów związanych z delegacjami przekładają się na oszczędności w kwocie 0,3 mln EUR. W obszarze działalności przewodniczącego Rady Europejskiej oszczędności w kwocie 0,4 mln EUR wynikają z niepełnego wykorzystania środków z budżetu na podróże i diety. Pozostała kwota w wysokości 0,5 mln EUR jest przede wszystkim związana z niewielkimi oszczędnościami w wydatkach na usługi medyczne i socjalne.
-
Ogólne wykonanie wydatków związanych z budynkami przyniosło oszczędności w wysokości 1,5 mln EUR. Z kwoty tej 1,3 mln EUR wiąże się z niższymi kosztami ochrony budynków i nadzoru nad nimi, utrzymania i sprzątania budynków oraz zużycia wody, gazu i energii elektrycznej. Pozostała kwota 0,2 mln EUR wynika z oszczędności poczynionych w kontekście niektórych prac związanych z zagospodarowaniem i instalacją oraz bezpieczeństwem.
-
W przypadku wydatków na informatykę i umeblowanie wykonanie budżetu wyniosło niemal 100 %.
-
Oszczędności w wysokości 0,2 mln EUR w zakresie wyposażenia technicznego wynikają głównie z niższego zapotrzebowania na wynajmowanie i utrzymywanie instalacji zapewniających bezpieczeństwo.
-
Oszczędności w wysokości 0,1 mln EUR w zakresie transportu wynikają głównie z ostatecznych potrzeb związanych z organizacją posiedzenia ASEM.
-
Wykonanie środków przeznaczonych na koszty podróży służbowych delegacji przyniosło oszczędności w wysokości 11,2 mln EUR. Kwota dostępna na koszty podróży służbowych delegacji, po przesunięciach, wyniosła 22,3 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 17,8 mln EUR; do tej kwoty przesunięto 6,6 mln EUR z oszczędności na niektórych pulach środków przeznaczonych na tłumaczenia ustne. Z drugiej strony, w ciągu roku 1,8 mln EUR przesunięto w celu sfinansowania dodatkowych tłumaczeń ustnych na niektóre języki. Jako że państwa członkowskie musiały zwrócić niewykorzystane kwoty z lat poprzednich, tylko 11,1 mln EUR przeznaczono na późniejsze płatności w budżecie na 2018 r.
-
Niepełne wykorzystanie środków na tłumaczenia ustne wynosi 9,9 mln EUR. Należy zauważyć, że te niewykorzystane środki wynikają ostatecznie z przesunięcia kwoty 6,6 mln EUR z pul środków na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe delegacji 5 . Ten końcowy wynik uwzględnia również powrotne przesunięcie kwoty 1,8 mln EUR z niektórych pul środków na podróże w celu pokrycia dodatkowych kosztów tłumaczenia ustnego na niektóre języki.
-
Kwota 0,2 mln EUR z ogólnej kwoty niepełnego wykorzystania środków w wysokości 0,3 mln EUR w zakresie organizacji posiedzeń i konferencji odzwierciedla niższe niż zabudżetowane potrzeby związane z organizacją szczytu UE-ASEM. Mniejsze zapotrzebowanie na konkretne koszty podróży służbowych pozwoliło dodatkowo zaoszczędzić 0,1 mln EUR.
-
Wskaźnik wykonania środków w kategorii "Informacja" wyniósł 96,9 %, przynosząc oszczędności w wysokości 0,3 mln EUR. Kwota ta odpowiada głównie zaoszczędzonym środkom związanym z Dziennikiem Urzędowym (0,2 mln EUR) oraz niewielkim oszczędnościom w dziedzinie działań nadawczych i informacyjnych (0,1 mln EUR).
-
W kategorii "wydatki różne" niepełne wykorzystanie środków w kwocie 0,8 mln EUR wynika głównie z niższych wydatków w dziedzinie kosztów postępowań sądowych (0,7 mln EUR) z powodu mniejszej niż oczekiwana liczby postępowań antydumpingowych notyfikowanych Radzie; pozostała kwota 0,1 mln EUR jest łącznym rezultatem niższego zapotrzebowania na odzież służbową oraz na materiały biurowe, papier, analizy i opłaty pocztowe.
3.4.
Środki przeniesione
3.4.1.
Środki przeniesione automatycznie z 2017 na 2018 r.

Jak przedstawiono w tabeli 9, kwotę 51,8 mln EUR przeniesiono z 2017 na 2018 r.

Tabela 9

Wykonanie środków przeniesionych z 2017 na 2018 r. (według kategorii)

(EUR)

Kategoria Środki przeniesione z 2017 r. Płatności 2018 Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3 = 2/1 4 = 1 - 2
Plan zatrudnienia 366 146 306 771 83,8 % 59 375
Inne wydatki związane z personelem 2 939 481 2 466 286 83,9 % 473 195
Budynki 15 430 019 11 543 809 74,8 % 3 886 210
Systemy komputerowe 20 002 333 18 557 862 92,8 % 1 444 471
Meble 323 588 312 101 96,4 % 11 488
Wyposażenie techniczne 1 489 754 1 331 588 89,4 % 158 166
Transport 295 754 226 689 76,6 % 69 065
Koszty podróży służbowych delegacji - -
Koszty tłumaczenia ustnego 6 910 863 4 679 388 67,7 % 2 231 475
Posiedzenia i konferencje 877 538 677 635 77,2 % 199 903
Informacja 2 380 596 2 157 277 90,6 % 223 319
Różne 772 364 546 590 70,8 % 225 774
Rezerwa - -
Ogółem 51 788 437 42 805 994 82,7 % 8 982 442

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2017 r. wyniósł 82,7 %. Główne przyczyny takiego wskaźnika wykonania są następujące:

-
Częściowy lub całkowity brak dostarczenia robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie poprzedniego roku.
-
Nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/towary/usługi. Należy zauważyć, że taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnym roku budżetowym, gdyż w odniesieniu do tych transakcji konieczne będzie zaciągnięcie nowych zobowiązań w 2019 r.
3.4.2.
Środki przeniesione z 2018 na 2019 r.

Środki przeniesione z 2018 na 2019 r. wyniosły ogółem 56,6 mln EUR.

Tabela 10

Środki przeniesione z 2018 na 2019 r. (według kategorii)

(EUR)

Kategoria Budżet 2018 (początkowy) Budżet 2018 (końcowy (*)) Zobowiązania Płatności 2018 Środki przeniesione na 2019 Wskaźnik przeniesienia
1 2 3 4 5=3- 4 6=4/3
Plan zatrudnienia 328 800 000 328 650 000 309 799 583 309 367 346 432 237 0,1 %
Inne wydatki

związane

z personelem

24 359 000 24 509 000 22 777 378 20 930 792 1 846 586 8,1 %
Budynki 56 360 377 55 574 877 54 112 447 38 069 307 16 043 141 29,6 %
Systemy komputerowe 41 300 000 42 781 000 42 770 511 23 222 070 19 548 442 45,7 %
Meble 733 000 933 000 923 624 633 483 290 141 31,4 %
Wyposażenie techniczne 4 344 000 4 365 000 4 184 365 2 615 658 1 568 707 37,5 %
Transport 1 496 000 2 036 000 1 938 566 1 106 390 832 176 42,9 %
Koszty podróży

służbowych

delegacji

17 802 000 22 331 114 11 121 429 11 121 429 0 0,0 %
Koszty

tłumaczenia

ustnego

79 316 000 74 441 386 64 551 319 52 642 447 11 908 872 18,4 %
Posiedzenia i konferencje 4 945 000 5 290 500 4 948 665 4 293 568 655 097 13,2 %
Informacja 10 152 000 8 650 000 8 383 365 5 387 494 2 995 870 35,7 %
Różne 1 787 000 1 787 000 989 228 555 947 433 280 43,8 %
Rezerwa 1 500 000 1 500 000 - - - -
Ogółem (z wył. nabycia) 572 894 377 572 848 877 526 500 479 469 945 930 56 554 549 10,7 %
Nabywanie nieruchomości - 45 500 45 035 45 035 100,0 %
Suma całkowita 572 894 377 572 894 377 526 545 514 469 945 930 56 599 584 10,7 %
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków.

Kwoty przeniesione z 2018 na 2019 r. pochodzą głównie z poniższych kategorii:

-
systemy komputerowe - 19,5 mln EUR, z czego 12,2 mln EUR dotyczy pomocy zewnętrznej, 5,3 mln - sprzętu i oprogramowania, 1,2 mln EUR - serwisowania i utrzymania przez służby IT, a 0,8 mln EUR - telekomunikacji,
-
budynki - 16,0 mln EUR, z czego 6,3 mln EUR dotyczy różnych prac związanych z zagospodarowaniem, 4,3 mln EUR - sprzątania i utrzymania, 2,3 mln EUR - ochrony i prewencji, 1,2 mln EUR - prace zapewniających bezpieczeństwo budynków, 1,0 mln EUR - łącznych kosztów energii elektrycznej, wody, gazu i ogrzewania, zaś 0,4 mln EUR - innych wydatków związanych z budynkami, np. analiz i audytów budynków,
-
11,9 mln EUR w celu pokrycia kosztów tłumaczenia ustnego wykonanego w listopadzie i grudniu 2018 r., jednak w odniesieniu do którego faktura końcowa przychodzi dopiero w 2019 r.,
-
wydatki na informacje - 3,0 mln EUR, z czego 2,0 mln EUR dotyczy informacji i akcji o charakterze publicznym, a także publikacji Rady, a 1,0 mln EUR - wydatków na dokumentację i bibliotekę,
-
inne wydatki związane z personelem - 1,8 mln EUR, w szczególności w odniesieniu do pomocy zewnętrznej (1 mln EUR), szkoleń (1 mln EUR), służby medycznej i żłobków (0,4 mln EUR), delegacji (0,3 mln EUR) oraz środków wsparcia dla personelu (0,1 mln EUR),
-
wyposażenie techniczne - 1,6 mln EUR, z czego 1,0 mln EUR dotyczy zakupu i utrzymania sprzętu konferencyjnego, 0,4 mln EUR - zakupu i utrzymania urządzeń audiowizualnych dla Służby Prasowej, 0,1 mln EUR - urządzeń zapewniających bezpieczeństwo, a kolejne 0,1 mln EUR - utrzymania sprzętu przeznaczonego dla restauracji i stołówek oraz innego wyposażenia,
-
posiedzenia i konferencje - 0,7 mln EUR, dotyczy głównie jeszcze nieotrzymanych faktur za organizację posiedzeń Rady Europejskiej i Rady w 2018 r.,
-
zakup nieruchomości - 0,05 mln EUR na pokrycie wydatków notarialnych w związku z ostateczną płatnością za budynek Europa,
-
meble - 0,3 mln EUR odpowiadające zamówieniom niektórych biur i dodatkowym zamówieniom na meble wystawionym w celu pokrycia zapotrzebowania Rady przed podpisaniem nowej umowy ramowej.
3.4.3.
Środki przeniesione na mocy decyzji z 2017 na 2018 r.

Jak przedstawiono w tabeli 11, kwotę 8,8 mln EUR przeniesiono z 2017 na 2018 r. na mocy decyzji, zgodnie z przepisami art. 13 ust. 2 rozporządzenia finansowego (RF) oraz art. 4 zasad stosowania (art. 12 ust. 2 rozporządzenia finansowego z 2018 r.)

Tabela 11

Środki przeniesione na mocy decyzji z 2017 na 2018 r. (według kategorii)

(EUR)

Kategoria Środki przeniesione z 2017 na mocy decyzji Zobowiązania 2018 Wskaźnik wykonania Środki anulowane Płatności 2018 Środki przeniesione na 2019 w celu płatności
1 2 3 = 2/1 4 = 1- 2 5 6 = 2- 4
Nabywanie nieruchomości 8 787 738 4 114 794 46,8 % 4 672 944 0 4 114 794
Ogółem Rada Europejska/Rada 8 787 738 4 114 794 46,8 % 4 672 944 0 4 114 794

Kwota ta jest związana z ostateczną płatnością za budynek Europa oraz planowanym zakupem czterech przyległych działek, ze względu na to, że niemożliwe było podpisanie stosownego końcowego aktu sprzedaży w 2017 r. w związku z opóźnieniami w wewnętrznych procedurach władz belgijskich, a następnie opóźnieniami w przygotowaniu dokumentacji prawnej przez notariuszy.

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych na mocy decyzji wyniósł 46,8 % ze względu na fakt, że władze belgijskie ostatecznie nie przystąpiły do planowanej sprzedaży czterech przyległych działek. Kwota zobowiązania została w całości przeniesiona na 2019 r. z przeznaczeniem na płatności.

3.4.4.
Środki przeniesione na mocy decyzji z 2016 na 2017 r. z przeznaczeniem na płatności w 2018 r.

Środki przeniesione na mocy decyzji z 2016 na 2017 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania w 2017 r., ale nie dokonano płatności, zostały przeniesione na 2018 r. z przeznaczeniem na płatności. Jak przedstawiono w tabeli 12, kwotę 0,3 mln EUR przeniesiono z przeznaczeniem na płatności.

Tabela 12

Środki przeniesione na mocy decyzji z 2016 na 2017 r. z przeznaczeniem na płatności w 2018 r. (według kategorii)

(EUR)

Kategoria Środki przeniesione z 2017 w celu płatności Płatności 2018 Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3 = 2/1 4 = 1- 2
Wyposażenie techniczne 3 30. 991 3 30. 991 100,0 %
Ogółem Rada Europejska/Rada 330 991 330 991 100,0 %

Kwota ta związana jest z wymianą sprzętu (wyposażenia technicznego) w budynku Europa, który został uszkodzony przez wodę w październiku 2016 r.

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2017 r. wyniósł 100 %.

3.5.
Dochody przeznaczone na określony cel
3.5.1.
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2018 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2018 r. wyniosły 23,0 mln EUR.

Tabela 13

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2018 r. (według kategorii)

(EUR)

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przed 2018 Zobowiązania 2018 Płatności 2018 Wskaźnik wykonania Anulowane dochody

przeznaczone na

określony cel

1 2 3 4 = 2/1 4 = 1 - 2
Plan zatrudnienia 1 424 860 1 424 860 1 424 860 100,0 % -
Inne wydatki

związane

z personelem

1 226 806 1 222 768 1 212 356 99,7 % 4 038
Budynki 793 382 672 317 540 213 84,7 % 121 065
Systemy komputerowe 473 332 472 157 360 276 99,8 % 1 175
Meble - - -
Wyposażenie techniczne 34 894 31 090 29 168 89,1 % 3 804
Transport 2 747 2 747 2 747 100,0 % -
Koszty podróży służbowych delegacji 11 555 185 11 555 185 11 555 185 100,0 % -
Koszty tłumaczenia ustnego 7 042 505 7 042 505 7 042 505 100,0 % -
Posiedzenia i konferencje 148 367 136 571 134 123 92,0 % 11 796
Informacja 62 023 62 023 62 023 100,0 % -
Różne 273 300 273 300 252 369 100,0 % -
Ogółem Rada Europejska/Rada 23 037 401 22 895 523 22 615 825 99,4 % 141 878
Umowy

o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ

126 150 117 101 117101 92,8 % 9 049
Suma całkowita 23 163 551 23 012 625 22 732 926 99,3 % 150 927

Dochody przeznaczone na określony cel związane z działalnością SGR wyniosły ogółem 23,2 min EUR, z czego w odniesieniu do 23,0 min EUR należycie zaciągnięto zobowiązania w 2018 r. Pozostała kwota 0,2 min EUR została anulowana zgodnie z art. 14 RF (art. 12 ust. 4 rozporządzenia finansowego z 2018 г.).

Kolejna część dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2018 r. (0,1 min EUR) dotyczy kwot przesuniętych w 2017 r. przez ESDZ do Rady na pokrycie kosztów usług określonych w poszczególnych umowach o gwarantowanym poziomie usług między obiema instytucjami i świadczonych przez SGR. Z całej kwoty zobowiązania wynoszącej 0,1 min 100 % zostało zapłacone w 2017 r.

3.5.2.
Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2017 r. z przeznaczeniem na płatności

Łączna kwota dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z 2017 r. z przeznaczeniem na płatności wynosi 0,3 min EUR.

Tabela 14

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2018 r. przeniesionych na 2018 r. z przeznaczeniem na płatności (według kategorii)

(EUR)

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2017 r. z przeznaczeniem na płatności Płatności 2018 Wskaźnik wykonania Anulowane dochody

przeznaczone na

określony cel

1 2 4 = 2/1 4 = 1-2
Plan zatrudnienia - - - -
Inne wydatki związane z personelem 10 362 167 1,6 % 10 195
Budynki 149 078 78 610 52,7 % 70 468
Systemy komputerowe 3 - 0,0 % 3
Meble - - - -
Wyposażenie techniczne 29 555 23 460 79,4 % 6 095
Transport 1 779 295 16,6 % 1 485
Koszty podróży służbowych delegacji - - - -
Koszty tłumaczenia ustnego - - - -
Posiedzenia i konferencje 5 530 5 274 95,4 % 256
Informacja - - - -
Różne 38 773 7 627 19,7 % 31 146
Ogółem Rada Europejska/Rada 235 082 115 433 49,1 % 119 648
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 17 526 17 526 100,0 % -
Suma całkowita 252 608 132 959 52,6 % 119 648
3.5.3.
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2018 r. przeniesione na 2019 r. z przeznaczeniem na płatności

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2018 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania, ale nie dokonano płatności w 2018 r., zostały przeniesione z 2018 r. na 2019 r. i wyniosły łącznie 0,3 mln EUR.

Tabela 15

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2018 r. przeniesione na 2019 r. (według kategorii)

(EUR)

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przed 2018 Zobowiązania 2018 Płatności 2018 Dochody przeznaczone na określony cel

przeniesione na 2019

Wskaźnik przeniesienia
1 2 3 4 = 2 - 3 5 = 4/2
Plan zatrudnienia 1 424 860 1 424 860 1 424 860 - 0,0 %
Inne wydatki związane z personelem 1 226 806 1 222 768 1 212 356 10 412 0,9 %
Budynki 793 382 672 317 540 213 132 103 19,6 %
Systemy komputerowe 473 332 472 157 360 276 111 881 23,7 %
Meble - - - -
Wyposażenie techniczne 34 894 31 090 29 168 1 922 6,2 %
Transport 2 747 2 747 2 747 - 0,0 %
Koszty podróży służbowych delegacji 11 555 185 11 555 185 11 555 185 - 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 7 042 505 7 042 505 7 042 505 - 0,0 %
Posiedzenia i konferencje 148 367 136 571 134 123 2 449 1,8 %
Informacja 62 023 62 023 62 023 - 0,0 %
Różne 273 300 273 300 252 369 20 931 7,7 %
Ogółem Rada Europejska/Rada 23 037 401 22 895 523 22 615 825 279 699 1,2 %
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 126 150 117 101 117 101 - 0,0 %
Suma całkowita 23 163 551 23 012 625 22 732 926 279 699 1,2 %

Kwoty przeniesione pochodzą głównie z poniższych kategorii:

-
budynki - 0,1 mln EUR dotyczące prac związanych z zagospodarowaniem,
-
systemy komputerowe - 0,1 mln EUR odpowiadające kosztom pomocy zewnętrznej,
-
wydatki różne - 0,02 mln EUR odpowiadające głównie kosztom postępowań sądowych i kosztom prawnym.
3.5.4.
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2018 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2018 r. wyniosły 23,7 mln EUR. Z tego kwota 351 460 EUR odpowiada kwotom przesuniętym przez ESDZ do Rady.

Tabela 16

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2018 r. (według kategorii)

(EUR)

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel 2018 Zobowiązania 2018 Płatności 2018 Dostępne dochody

przeznaczone na

określony cel

1 2 3 4 = 1 - 3
Plan zatrudnienia 1 489 158 - - 1 489 158
Inne wydatki związane z personelem 1 472 997 112 414 62 508 1 410 489
Budynki 984 112 195 806 81 498 902 614
Systemy komputerowe 976 647 262 528 69 889 906 758
Meble - - -
Wyposażenie techniczne 210 364 143 204 139 077 71 286
Transport 5 454 - - 5 454
Koszty podróży służbowych delegacji 6 911 068 - - 6 911 068
Koszty tłumaczenia ustnego 11 066 291 - - 11 066 291
Posiedzenia i konferencje 139 883 132 947 55 875 84 008
Informacja 68 116 - - 68 116
Różne 33 737 - - 33 737
Ogółem Rada Europejska/Rada 23 357 827 846 899 408 847 22 948 980
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 351 460 208 560 124 366 227 095
Suma całkowita 23 709 288 1 055 459 533 213 23 176 075

Dochody przeznaczone na określony cel w 2018 r. związane z działalnością SGR wyniosły 23,4 mln EUR. W trakcie roku budżetowego zaciągnięto zobowiązania na kwotę 0,8 mln EUR, zaś kwota 23,0 mln EUR została przeniesiona na 2019 r. zgodnie z art. 14 RF (art. 12 ust. 4 rozporządzenia finansowego z 2018 r.)

Około 50 % dochodów przeznaczonych na określony cel (11 mln EUR) jest związanych z tłumaczeniem ustnym i pochodzi z dopłat dla niektórych języków w celu pokrycia kosztów dodatkowego tłumaczenia ustnego w tych językach. Kwota 7 mln EUR związana jest z kosztami podróży służbowych delegacji według salda wynikającego z przedstawionych przez nie oświadczeń dotyczących podróży służbowych. Pozostała część dotyczy głównie zwrotu kwot związanych z rozmaitymi operacjami administracyjnymi Rady.

ZAŁĄCZNIK

RADA WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW NA ROK 2018

(EUR)
Pozycja budżetowa Początkowe środki Przesunięcia/Korekty Końcowe środki Zobowiązania Płatności Przeniesienie na podstawie uprawnienia na rok Przeniesienie na podstawie decyzji na rok Środki anulowane
2018 2018 2018 2018 2018 2019 2019
1 2 3 4 5 6 7 8=3-5-6-7
10 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 342 000,00 342 000,00 332 041,32 332 041,32 46 117,27 9 958,68
10 0 1 Należności związane z zajmowanym stanowiskiem 70 000,00 70 000,00 67 800,00 67 800,00 2 200,00
10 0 2 Należności związane z osobistą sytuacją pracownika 10 000,00 10 000,00 8 874,30 8 874,30 1 125,70
10 0 3 Zabezpieczenie społeczne 14 000,00 14 000,00 12 561,06 12 561,06 1 438,94
10 0 4 Inne wydatki na zarządzanie 675 000,00 675 000,00 448 958,89 402 841,62 226 041,11
10 0 7 Roczna korekta wynagrodzeń 50 000,00 50 000,00 50 000,00
1 0 0 Wynagrodzenie i inne należności 1 161 000,00 1 161 000,00 870 235,57 824 118,30 46 117,27 290 764,43
10 10 Świadczenia przejściowe 18 5 000,00 185 000,00 48 718,50 48 718,50 136 281,50
1 0 1 Ustanie stosunku pracy 185 000,00 185 000,00 48 718,50 48 718,50 136 281,50
Ogółem rozdział 1 0 - Członkowie instytucji 1 346 000,00 1 346 000,00 918 954,07 872 836,80 46 117,27 427 045,93
110 0 Wynagrodzenie podstawowe 246 398 000,00 246 398 000,00 234 570 365,90 234 570 365,90 432 237,31 11 827 634,10
110 1 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z zajmowanym stanowiskiem 1 920 000,00 1 920 000,00 1 347 756,93 1 347 756,93 572 243,07
110 2 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z osobistą sytuacją pracownika 62 300 000,00 62 300 000,00 61 048 177,01 61 048 177,01 1 251 822,99
110 3 Zabezpieczenie społeczne 10 100 000,00 10 100 000,00 9 492 622,43 9 492 622,43 607 377,57
110 4 Wskaźniki korygujące 52 000,00 100 000,00 152 000,00 141 318,09 141 318,09 10 681,91
110 5 Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe 1 450 000,00 -250 000,00 1 200 000,00 776 122,53 776 122,53 423 877,47
110 6 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy 2 400 000,00 2 400 000,00 1 658 877,78 1 226 640,47 741 122,22
110 7 Roczna korekta wynagrodzeń 3 128 000,00 3 128 000,00 3 128 000,00
1 1 0 Wynagrodzenie i inne należności 327 748 000,00 -150 000,00 327 598 000,00 309 035 240,67 308 603 003,36 432 237,31 18 562 759,33
1110 Świadczenia w przypadku odwołania ze stanowiska w interesie służby 362 000,00 362 000,00 173 981,82 173 981,82 188 018,18
1112 Należności byłych sekretarzy generalnych 690 000,00 690 000,00 590 360,50 590 360,50 99 639,50
1 1 1 Ustanie stosunku pracy 1 052 000,00 1 052 000,00 764 342,32 764 342,32 287 657,68
112 0 Środki rezerwowe (urzędnicy i pracownicy czasowi)
1 1 2 Środki rezerwowe
Ogółem rozdział 1 1 - Urzędnicy i pracownicy czasowi 328 800 000,00 -150 000,00 328 650 000,00 309 799 582,99 309 367 345,68 432 237,31 18 850 417,01
12 0 0 Inni pracownicy 10 565 000,00 234 000,00 10 799 000,00 10 532 544,62 10 527 294,62 5 250,00 266 455,38
12 0 1 Oddelegowani eksperci krajowi 993 000,00 993 000,00 987 789,12 986 208,64 1 580,48 5 210,88
12 0 2 Staże 680 000,00 680 000,00 659 500,22 636 110,57 23 389,65 20 499,78
12 0 3 Usługi zewnętrzne 498 000,00 -130 000,00 368 000,00 213 649,77 114 848,26 98 801,51 154 350,23
12 0 4 Usługi dodatkowe dla służb tłumaczeniowych 200 000,00 200 000,00 130 510,00 126 095,00 4 415,00 69 490,00
12 0 7 Roczna korekta wynagrodzeń 104 000,00 -104 000,00
1 2 0 Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 13 040 000,00 13 040 000,00 12 523 993,73 12 390 557,09 133 436,64 516 006,27
Ogółem rozdział 1 2 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 13 040 000,00 13 040 000,00 12 523 993,73 12 390 557,09 133 436,64 516 006,27
13 0 0 Różne wydatki związane z rekrutacją personelu 192 000,00 -55 000,00 137 000,00 136 100,00 124 158,91 11 941,09 900,00
13 0 1 Doskonalenie zawodowe 2 028 000,00 205 000,00 2 233 000,00 2 230 918,58 1 359 887,62 871 030,96 2 081,42
1 3 0 Wydatki związane z zarządzaniem personelem 2 220 000,00 150 000,00 2 370 000,00 2 367 018,58 1484 046,53 882 972,05 2 981,42
13 10 Pomoc w szczególnych przypadkach 30 000,00 30 000,00 3 592,88 305,13 3 287,75 26 407,12
13 11 Kontakty towarzyskie między pracownikami 117 000,00 117 000,00 116 700,00 74 377,81 42 322,19 300,00
13 12 Dodatkowa pomoc dla osób niepełnosprawnych 210 000,00 -20 000,00 190 000,00 176 373,80 146 691,42 29 682,38 13 626,20
13 13 Inne wydatki socjalne 66 000,00 20 000,00 86 000,00 85 400,00 81 792,36 3 607,64 600,00
1 3 1 Środki wsparcia dla personelu instytucji 423 000,00 423 000,00 382 066,68 303 166,72 78 899,96 40 933,32
13 2 0 Służba medyczna 505 000,00 505 000,00 370 327,28 245 870,06 124 457,22 134 672,72
13 2 2 Żłobki i świetlice 2 895 000,00 2 895 000,00 2 598 244,00 2 352 740,95 245 503,05 296 756,00
1 3 2 Działalność dotycząca wszystkich osób związanych z instytucją 3 400 000,00 3 400 000,00 2 968 571,28 2 598 611,01 369 960,27 431 428,72
13 3 1 Koszty delegacji Sekretariatu Rady 3 130 000,00 3 130 000,00 2 831 151,83 2 555 951,83 275 200,00 298 848,17
13 3 2 Koszty podróży pracowników w związku z Radą Europejską 800 000,00 800 000,00 785 622,26 725 622,26 60 000,00 14 377,74
1 3 3 Delegacje 3 930 000,00 3 930 000,00 3 616 774,09 3 281 574,09 335 200,00 313 225,91
Ogółem rozdział 1 3 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji 9 973 000,00 150 000,00 10 123 000,00 9 334 430,63 7 667 398,35 1 667 032,28 788 569,37
OGÓŁEM TYTUŁ 1 - Osoby pracujące dla instytucji 353 159 000,00 353 159 000,00 332 576 961,42 330 298 137,92 2 278 823,50 20 582 038,58
2 0 0 0 Czynsze 1 109 000,00 764 500,00 1 873 500,00 1 872 944,07 1 872 944,07 555,93
2 0 0 2 Nabywanie nieruchomości 45 500,00 45 500,00 45 035,11 45 035,11 464,89
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją 8 855 377,00 100 000,00 8 955 377,00 8 933 610,77 2 660 173,45 6 273 437,32 21 766,23
2 0 0 4 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 2 547 000,00 -800 000,00 1 747 000,00 1 722 095,07 556 816,26 1 165 278,81 24 904,93
2 0 0 5 Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i zagospodarowaniem budynków 690 000,00 240 000,00 930 000,00 928 750,78 252 289,49 676 461,29 1 249,22
2 0 0 Budynki 13 201 377,00 350 000,00 13 551 377,00 13 502 435,80 5 342 223,27 8 160 212,53 48 941,20
2 0 10 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 19 080 000,00 -208 500,00 18 871 500,00 18 363 217,28 14 078 900,36 4 284 316,92 508 282,72
2 0 11 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 4 766 000,00 -568 199,00 4 197 801,00 3 997 861,27 2 994 243,15 1 003 618,12 199 939,73
2 0 12 Ochrona budynków i nadzór nad nimi 18 493 000,00 -460 000,00 18 033 000,00 17 399 660,63 15 138 196,26 2 261 464,37 633 339,37
2 0 13 Ubezpieczenie 270 000,00 12 500,00 282 500,00 279 888,34 267 368,25 12 520,09 2 611,66
2 0 14 Inne wydatki związane z budynkami 550 000,00 134 199,00 684 199,00 614 419,07 248 375,46 366 043,61 69 779,93
2 0 1 Wydatki związane z budynkami 43 159 000,00 -1 090 000,00 42 069 000,00 40 655 046,59 32 727 083,48 927 963,11 1 413 953,41
Ogółem rozdział 2 0- Budynki i koszty dodatkowe 56 360 377,00 - 740 000,00 55 620 377,00 54 157 482,39 38 069 306,75 16 088 175,64 1 462 894,61
2 10 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 10 716 000,00 -1 308 620,03 9 407 379,97 9 407 311,14 4 074 329,13 5 332 982,01 68,83
2 10 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 21 799 000,00 1 975 592,68 23 774 592,68 23 764 174,70 11 601 291,26 12 162 883,44 10 417,98
2 10 2 Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania 7 195 000,00 370 442,66 7 565 442,66 7 565 440,93 6 359 503,70 1 205 937,23 1,73
2 10 3 Telekomunikacja 1 590 000,00 443 584,69 2 033 584,69 2 033 584,69 1 186 945,73 846 638,96
2 10 Systemy komputerowe i telekomunikacja 41 300 000,00 1 481 000,00 42 781 000,00 42 770 511,46 23 222 069,82 19 548 441,64 10 488,54
2 111 Zakup i wymiana mebli 692 000,00 190 500,00 882 500,00 876 100,72 605 703,81 270 396,91 6 399,28
2 112 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa mebli 41 000,00 9 500,00 50 500,00 47 522,92 27 778,82 19 744,10 2 977,08
2 1 1 Meble 733 000,00 200 000,00 933 000,00 923 623,64 633 482,63 290 141,01 9 376,36
2 12 0 Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych 2 494 000,00 404 778,87 2 898 778,87 2 853 665,35 1 798 417,33 1 055 248,02 45 113,52
2 12 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją oraz rozbudową wyposażenia i instalacji technicznych 312 000,00 -127 990,00 184 010,00 166 479,20 69 675,28 96 803,92 17 530,80
2 12 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa wyposażenia i instalacji technicznych 1 538 000,00 -255 788,87 1 282 211,13 1 164 220,24 747 565,41 416 654,83 117 990,89
2 12 Wyposażenie i instalacje techniczne 4 344 000,00 21 000,00 4 365 000,00 4 184 364,79 2 615 658,02 568 706,77 180 635,21
2 13 1 Zakup i wymiana parku samochodowego 14 000,00 14 000,00 14 000,00 14 000,00
2 13 2 Wynajem, utrzymanie i naprawa parku samochodowego 1 046 000,00 476 000,00 1 522 000,00 1 424 566,10 877 954,80 546 611,30 97 433,90
2 13 3 Plan mobilności 450 000,00 50 000,00 500 000,00 500 000,00 214 434,82 285 565,18
2 1 3 Transport 1 496 000,00 540 000,00 2 036 000,00 1 938 566,10 1 106 389,62 832 176,48 97 433,90
Ogółem rozdział 2 1 - Systemy komputerowe, wyposażenie i umeblowanie 47 873 000,00 2 242 000,00 50 115 000,00 49 817 065,99 27 577 600,09 22 239 465,90 297 934,01
2 2 0 0 Koszty podróży służbowych delegacji 17 802 000,00 4 529 114,00 22 331 114,00 11 121 429,00 11 121 429,00 11 209 685,00
2 2 0 1 Inne koszty podróży służbowych 470 000,00 470 000,00 367 007,15 304 507,15 62 500,00 102 992,85
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego 79 316 000,00 -4 874 614,00 74 441 386,00 64 551 318,52 52 642 446,52 11 908 872,00 9 890 067,48
2 2 0 3 Koszty reprezentacyjne 175 000,00 175 000,00 102 942,56 89 307,70 13 634,86 72 057,44
2 2 0 4 Wydatki różne na posiedzenia wewnętrzne 4 040 000,00 220 000,00 4 260 000,00 4 215 150,45 3 718 223,70 496 926,75 44 849,55
2 2 0 5 Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń 260 000,00 125 500,00 385 500,00 263 564,86 181 529,89 82 034,97 121 935,14
2 2 0 Posiedzenia i konferencje 102 063 000,00 102 063 000,00 80 621 412,54 68 057 443,96 12 563 968,58 21 441 587,46
2 2 10 Wydatki na dokumentację i bibliotekę 3 770 000,00 -1 016 500,00 2 753 500,00 2 733 978,41 1 769 163,24 964 815,17 19 521,59
2 2 11 Dziennik Urzędowy 1 777 000,00 -995 500,00 781 500,00 593 457,30 593 457,30 188 042,70
2 2 12 Publikacje ogólne 220 000,00 62 000,00 282 000,00 281 704,32 173 181,85 108 522,47 295,68
2 2 13 Informacje i akcje o charakterze publicznym 4 38 5 000,00 448 000,00 4 833 000,00 4 774 224,47 2 851 691,87 1 922 532,60 58 775,53
2 2 1 Informacja 10 152 000,00 -1 502 000,00 8 650 000,00 8 383 364,50 5 387 494,26 2 995 870,24 266 635,50
2 2 3 0 Materiały biurowe 358 000,00 358 000,00 345 368,94 268 621,78 76 747,16 12 631,06
2 2 3 1 Opłaty pocztowe 60 000,00 60 000,00 60 000,00 33 546,79 26 453,21
2 2 3 2 Koszty badań, analiz i konsultacji 60 000,00 17 000,00 77 000,00 76 025,00 19 825,00 56 200,00 975,00
2 2 3 4 Przeprowadzki 18 000,00 18 000,00 13 849,00 8 093,85 5 755,15 4 151,00
2 2 3 5 Obciążenia finansowe 10 000,00 10 000,00 7 500,00 3 158,58 4 341,42 2 500,00
2 2 3 6 Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty 1 000 000,00 1 000 000,00 323 973,63 173 055,91 150 917,72 676 026,37
2 2 3 7 Inne wydatki na działalność 281 000,00 -17 000,00 264 000,00 162 510,98 49 645,29 112 865,69 101 489,02
2 2 3 Wydatki różne 1 787 000,00 1 787 000,00 989 227,55 555 947,20 433 280,35 797 772,45
Ogółem rozdział 2 2 - Wydatki na działalność 114 002 000,00 -1 502 000,00 112 500 000,00 89 994 004,59 74 000 885,42 15 993 119,17 22 505 995,41
OGÓŁEM TYTUŁ 2 - Budynki, wyposażenie i wydatki na działalność 218 235 377,00 218 235 377,00 193 968 552,97 139 647 792,26 54 320 760,71 24 266 824,03
10 0 Środki rezerwowe 1 500 000,00 1 500 000,00
10 1 Rezerwa na nieprzewidziane wydatki 1 500 000,00
OGÓŁEM TYTUŁ 10 - Inne wydatki 1 500 000,00 1 500 000,00 1 500 000,00
Budżet ogółem 572 894 377,00 572 894 377,00 526 545 514,39 469 945 930,18 56 599 584,21 46 348 862,61
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U L 193 z 30.7.2018, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych (Dz.U. L 48 z 23.2.2011, s. 1).
4 Kwota netto > 250 000 EUR.
5 Zgodnie z decyzją 111/07 SGR dokonuje przesunięcia 66 % niewykorzystanych kwot dostępnych w pulach językowych na tłumaczenia ustne do pul środków na wydatki związane z podróżami służbowymi delegatów do wykorzystania w tym samym roku budżetowym. W 2018 r. odpowiadało to kwocie 6,6 mln EUR.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024