uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 1 , w szczególności jego art. 25 oraz art. 45 ust. 3,
uwzględniając art. 25 ust. 2 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
uwzględniając opinię Europejskiego Inspektora Ochrony Danych z dnia 2 maja 2019 r., wydaną w wyniku konsultacji przeprowadzonych zgodnie z art. 41 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 w sprawie rozdziału V niniejszej decyzji,
(1) Rozporządzenie (UE) 2018/1725 ustanawia zasady i przepisy stosowane do przetwarzania danych osobowych przez wszystkie instytucje i organy Unii oraz przewiduje wyznaczenie przez każdą instytucję i organ Unii inspektora ochrony danych.
(2) Celem przepisów wykonawczych Parlamentu Europejskiego dotyczących rozporządzenia (UE) 2018/1725 (zwanych dalej "przepisami wykonawczymi") jest określenie zadań, obowiązków i uprawnień inspektora ochrony danych Parlamentu Europejskiego (zwanego dalej "inspektorem ochrony danych").
(3) Celem przepisów wykonawczych jest także ustanowienie procedur pozwalających osobom, których dane dotyczą, na korzystanie z przysługujących im praw, a wszystkim osobom, które w Parlamencie Europejskim zajmują się przetwarzaniem danych osobowych, na wypełnianie ich obowiązków.
(4) Przepisy wykonawcze powinny zapewniać, aby Parlament Europejski należycie wywiązywał się ze swoich obowiązków na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1725, a jednocześnie nie powinny utrudniać mu należytego prowadzenia działań ustawodawczych, budżetowych, politycznych, analitycznych, kontrolnych i komunikacyjnych.
(5) Rozporządzenie (UE) 2018/1725, a w szczególności określone w nim wyjątki dotyczące praw osób, których dane dotyczą, powinno być zatem interpretowane w sposób, który zapewnia zdolność Parlamentu Europejskiego do pełnego wykonywania jego uprawnień, zwłaszcza funkcji ustawodawczych i budżetowych, a także funkcji związanych z kontrolą polityczną i przeprowadzaniem konsultacji, jak określono w Traktatach.
(6) W tym celu prawo do usunięcia danych na mocy art. 19 rozporządzenia (UE) 2018/1725 należy interpretować w taki sposób, by jego stosowanie nie kolidowało nadmiernie z obowiązkiem Parlamentu Europejskiego w zakresie należytego dokumentowania działalności parlamentarnej oraz zapewniania jej widoczności i możliwości jej śledzenia przez społeczeństwo, w szczególności na poziomie obrad plenarnych i obrad organów parlamentarnych, zgodnie z zasadą przejrzystości i otwartości oraz z obowiązującymi zasadami archiwizacji.
(7) Ponadto prawo do przenoszenia danych na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) 2018/1725 ma zastosowanie jedynie w przypadku przetwarzania na podstawie zgody lub potrzeby wykonania umowy, które odbywa się w sposób zautomatyzowany. Wykonywanie tego prawa jest ograniczone wyjątkiem ustanowionym w art. 22 ust. 3 zdanie drugie tego rozporządzenia, który należy rozumieć w taki sposób, że Parlament Europejski jest zwolniony z obowiązku przekazywania danych osobowych zgodnie z art. 22 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia, chyba że dotyczy to działalności administracyjnej Parlamentu Europejskiego.
(8) Ponadto jeżeli chodzi o stosowanie przepisów wykonawczych w odniesieniu do współadministracji sprawowanej przez dyrekcje generalne Parlamentu Europejskiego i inne organy lub instytucje bądź przez różne dyrekcje generalne Parlamentu Europejskiego, taka współadministracja powinna mieć miejsce tylko wtedy, gdy i tylko w zakresie, w jakim są one wspólnie odpowiedzialne za te same operacje przetwarzania, a nie w przypadkach gdy interweniują one kolejno w ramach zbliżonych tematycznie, ale odrębnych operacji przetwarzania.
(9) Art. 13 niniejszej decyzji należy rozumieć w ten sposób, że zapewnia on grupom politycznym i posłom do Parlamentu Europejskiego możliwość zwrócenia się, na zasadzie ścisłej dobrowolności, o poradę do inspektora ochrony danych w sprawach związanych ze stosowaniem rozporządzenia (UE) 2018/1725, ze szczególnym uwzględnieniem zależności między wymogami ochrony danych a wykonywaniem wolnego mandatu. Taka porada nie jest wiążąca.
(10) Ponadto konieczne jest przyjęcie wewnętrznych przepisów ustanawiających warunki, na jakich Parlament Europejski może ograniczyć stosowanie art. 14-21, 35 i 36 rozporządzenia (UE) 2018/1725, a także jego art. 4 - w zakresie, w jakim jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-21 tego rozporządzenia - zgodnie z jego art. 25, w celu zapewnienia, aby Parlament Europejski mógł prowadzić swoje działania i stosować swoje procedury.
(11) W tych ramach Parlament Europejski, stosując ograniczenia zgodnie z rozdziałem V niniejszej decyzji, ma obowiązek przestrzegać praw podstawowych osób, których dane dotyczą, zgodnie z art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, art. 16 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i rozporządzeniem (UE) 2018/1725.
(12) W tym celu Parlament Europejski, przed zastosowaniem jakiegokolwiek ograniczenia, musi w każdym przypadku ocenić jego konieczność i proporcjonalność, biorąc pod uwagę zagrożenia dla praw i wolności osób, których dane dotyczą.
(13) Parlament Europejski musi uzasadnić, dlaczego ograniczenia te są bezwzględnie konieczne i proporcjonalne w demokratycznym społeczeństwie oraz w jaki sposób są one zgodne z istotą podstawowych praw i wolności,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
_____
Odnośnik nr 7 zmieniony przez art. 5 decyzji z dnia 16 lipca 2024 r. (Dz.U.UE.C.2024.4522) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 lipca 2024 r.
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2019.259.2 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Przepisy wykonawcze dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenie rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE. |
| Data aktu: | 17/06/2019 |
| Data ogłoszenia: | 02/08/2019 |
| Data wejścia w życie: | 03/08/2019 |