(2019/C 210/02)(Dz.U.UE C z dnia 21 czerwca 2019 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 121 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 2 akapit drugi,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 121 Traktatu państwa członkowskie wspierają zdrowe finanse publiczne w perspektywie średniookresowej poprzez koordynację polityk gospodarczych oraz nadzór wielostronny w celu zapobieżenia powstaniu nadmiernego deficytu budżetowego.
(2) Pakt stabilności i wzrostu opiera się na dążeniu do zapewnienia dobrego stanu finansów państwa jako środka służącego umocnieniu warunków stabilności cen oraz silnego, trwałego wzrostu gospodarczego, sprzyjającego tworzeniu nowych miejsc pracy.
(3) W dniu 22 czerwca 2018 r. Rada stwierdziła, zgodnie z art. 121 ust. 4 Traktatu, że w 2017 r. na Węgrzech istniało znaczące odstępstwo od średniookresowego celu budżetowego. W związku ze stwierdzonym znaczącym odstępstwem, w dniu 22 czerwca 2018 r. Rada wydała zalecenia 2 zalecające Węgrom podjęcie środków niezbędnych do zapewnienia, aby stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto 3 nie przekroczyła 2,8 % w 2018 r., co odpowiadałoby rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 1 % produktu krajowego brutto (PKB). Rada zaleciła także, a by Węgry przeznaczyły wszelkie nieoczekiwane zyski na redukcję deficytu, a tym samym sprowadziły kraj na właściwą ścieżkę dostosowania prowadzącą do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego. W dniu 4 grudnia 2018 r. Rada stwierdziła, że Węgry nie podjęły skutecznych działań w odpowiedzi na jej zalecenie z dnia 22 czerwca 2018 r. Na tej podstawie w dniu 4 grudnia 2018 r. Rada wydała zmienione zalecenie 4 skierowane do Węgier, w celu podjęcia środków niezbędnych do zapewnienia, aby stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto nie przekroczyła 3,3 % w 2019 r., co odpowiadałoby rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 1 % PKB.
(4) Z prognozy Komisji z wiosny 2019 r. i z potwierdzonych przez Eurostat danych dotyczących wyników budżetu w 2018 r. wynika, że wzrost publicznych wydatków pierwotnych netto znacznie przekroczył w 2018 r. wartość odniesienia dotyczącą wydatków, co wskazuje na znaczące odstępstwo (odstępstwo o 1,3 % PKB). Saldo strukturalne, które w 2017 r. wynosiło -3,4 % PKB, pogorszyło się do poziomu -3,7 % PKB, co również wskazuje na znaczące odstępstwo od zalecanej korekty strukturalnej (odstępstwo o 1,3 % PKB). Na wielkość tego odstępstwa, którą wskazuje saldo strukturalne, negatywnie wpływają znaczne niedobory po stronie dochodów, jak również wyższe wydatki inwestycyjne w warunkach dobrej koniunktury gospodarczej, natomiast szacuje się, że malejące wydatki z tytułu odsetek miały nieznacznie korzystny wpływ. Na wartość odniesienia dotyczącą wydatków znaczny negatywny wpływ wywiera stosowany do jej obliczenia średnioterminowy wzrost potencjalnego PKB, który uwzględnia bardzo niski wzrost potencjalnego PKB w okresie po kryzysie. Ponadto wydaje się, że deflator PKB będący podstawą wartości odniesienia dotyczącej wydatków nie wyjaśnia należycie zwiększonej presji kosztowej mającej wpływ na wydatki publiczne. Po dostosowaniu o te czynniki, wartość odniesienia dotycząca wydatków wydaje się odpowiednio odzwierciedlać wysiłek fiskalny i nadal wskazuje na znaczące odstępstwo. Biorąc pod uwagę te czynniki, obydwa wskaźniki potwierdzają znaczące odstępstwo od wymogów funkcji zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu w 2018 r.
(5) W dniu 5 czerwca 2019 r. po dokonaniu ogólnej oceny Komisja uznała, że na Węgrzech istnieje znaczące odnotowane odstępstwo od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego, oraz skierowała do Węgier ostrzeżenie zgodnie z art. 121 ust. 4 Traktatu i art. 10 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1466/97.
(6) Zgodnie z art. 10 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1466/97 w ciągu miesiąca od daty przyjęcia ostrzeżenia Rada powinna skierować do danego państwa członkowskiego zalecenie w sprawie niezbędnych środków z zakresu polityki. W rozporządzeniu (WE) nr 1466/97 przewidziano, że w zaleceniu zostanie wyznaczony termin usunięcia odchylenia przez dane państwo członkowskie nie dłuższy niż pięć miesięcy. W związku z tym właściwe jest wyznaczenie dnia 15 października 2019 r. jako terminu usunięcia odstępstwa przez Węgry. W tym terminie Węgry powinny złożyć sprawozdanie o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie.
(7) Na podstawie prognoz Komisji z wiosny 2019 r. dotyczących wielkości luki produktowej w latach 2019 i 2020 na Węgrzech utrzyma się dobra koniunktura. Szacuje się, że w 2019 r. realny PKB będzie rósł tak samo jak potencjalny PKB (na poziomie 3,7 %), natomiast na 2020 r. przewiduje się niższy wzrost realnego PKB (2,8 %) w porównaniu ze wzrostem potencjalnego PKB (3,6 %). Wskaźnik zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych na Węgrzech przekracza próg 60 % PKB. Na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1466/97 oraz wspólnie uzgodnionej macierzy dostosowań na mocy paktu stabilności i wzrostu minimalny wymagany wysiłek strukturalny - z uwzględnieniem obecnej sytuacji gospodarczej i ewentualnych kwestii stabilności - wynosi zatem co najmniej 0,75 % PKB w latach 2019 i 2020.
(8) Deficyt strukturalny Węgier wzrósł o 1,6 % PKB w 2017 r. i o 0,3 % PKB w 2018 r., osiągając poziom 3,7 % PKB w 2018 r. W prognozie Komisji z wiosny 2019 r. przewiduje się jego spadek w 2019 r. Wymaganą minimalną korektę w 2019 r. należy uzupełnić o dodatkowy wysiłek niezbędny do skorygowania skumulowanego odstępstwa oraz do przywrócenia Węgier na właściwą ścieżkę konsolidacji, od której odchodzą począwszy od 2017 r. Z uwagi na wielkość odnotowanego znaczącego odstępstwa od zalecanej ścieżki dostosowania prowadzącej do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego odpowiedni wydaje się dodatkowy wysiłek (w porównaniu z wysiłkiem wynikającym ze wspólnie uzgodnionej macierzy dostosowań na mocy paktu stabilności i wzrostu) na poziomie 0,25 % PKB w 2019 r.; wysiłek ten przyspieszy powrót do dostosowania do średniookresowego celu budżetowego. Wymagany wysiłek na 2019 r. jest zgodny z korektą zaleconą przez Radę w dniu 4 grudnia 2018 r. Na 2020 r. właściwa wydaje się wymagana minimalna korekta wynosząca 0,75 % PKB pod warunkiem zgodności z wymaganą korektą w 2019 r.
(9) Wymagana poprawa salda strukturalnego o 1 % PKB w 2019 r. i o 0,75 % PKB w 2020 r. jest spójna z wymogiem utrzymania stopy wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto na poziomie nieprzekraczającym 3,3 % w 2019 r. i 4,7 % w 2020 r.
(10) W prognozie Komisji z wiosny 2019 r. przewiduje się poprawę salda strukturalnego o 0,4 % PKB w 2019 r. i o kolejne 0,6 % PKB w 2020 r. W związku z tym strukturalna poprawa w wysokości 1 % PKB w 2019 r. i 0,75 % PKB w 2020 r. oznacza konieczność przyjęcia środków przynoszących ogółem 0,6 % PKB w 2019 r. oraz dodatkowych środków przynoszących 0,2 % PKB w 2020 r., w porównaniu z obecnym scenariuszem podstawowym przedstawionym w prognozie Komisji z wiosny 2019 r.
(11) W świetle niepodjęcia działań w odpowiedzi na wcześniejsze zalecenia dotyczące skorygowania odnotowanego znaczącego odstępstwa wymagane jest pilne podjęcie działań w celu przywrócenia ostrożnego kursu polityki budżetowej na Węgrzech.
(12) W celu osiągnięcia zalecanych celów budżetowych istotne jest, aby Węgry przyjęły i rygorystycznie wdrażały niezbędne środki oraz ściśle monitorowały wydatki bieżące.
(13) Węgry powinny złożyć Radzie sprawozdanie o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie do dnia 15 października 2019 r.
(14) Niniejsze zalecenie powinno zostać podane do wiadomości publicznej,
NINIEJSZYM ZALECA WĘGROM:
Niniejsze zalecenie skierowane jest do Węgier. Sporządzono w Luksemburgu dnia 14 czerwca 2019 r.
W imieniu Rady
E.O. TEODOROVICI
Przewodniczący