Zalecenie Rady z dnia 14 czerwca 2019 r. mające na celu skorygowanie znaczącego odnotowanego odstępstwa od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego na Węgrzech.

ZALECENIE RADY
z dnia 14 czerwca 2019 r.
mające na celu skorygowanie znaczącego odnotowanego odstępstwa od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego na Węgrzech

(2019/C 210/02)

(Dz.U.UE C z dnia 21 czerwca 2019 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 121 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 2 akapit drugi,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 121 Traktatu państwa członkowskie wspierają zdrowe finanse publiczne w perspektywie średniookresowej poprzez koordynację polityk gospodarczych oraz nadzór wielostronny w celu zapobieżenia powstaniu nadmiernego deficytu budżetowego.

(2) Pakt stabilności i wzrostu opiera się na dążeniu do zapewnienia dobrego stanu finansów państwa jako środka służącego umocnieniu warunków stabilności cen oraz silnego, trwałego wzrostu gospodarczego, sprzyjającego tworzeniu nowych miejsc pracy.

(3) W dniu 22 czerwca 2018 r. Rada stwierdziła, zgodnie z art. 121 ust. 4 Traktatu, że w 2017 r. na Węgrzech istniało znaczące odstępstwo od średniookresowego celu budżetowego. W związku ze stwierdzonym znaczącym odstępstwem, w dniu 22 czerwca 2018 r. Rada wydała zalecenia 2  zalecające Węgrom podjęcie środków niezbędnych do zapewnienia, aby stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto 3  nie przekroczyła 2,8 % w 2018 r., co odpowiadałoby rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 1 % produktu krajowego brutto (PKB). Rada zaleciła także, a by Węgry przeznaczyły wszelkie nieoczekiwane zyski na redukcję deficytu, a tym samym sprowadziły kraj na właściwą ścieżkę dostosowania prowadzącą do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego. W dniu 4 grudnia 2018 r. Rada stwierdziła, że Węgry nie podjęły skutecznych działań w odpowiedzi na jej zalecenie z dnia 22 czerwca 2018 r. Na tej podstawie w dniu 4 grudnia 2018 r. Rada wydała zmienione zalecenie 4  skierowane do Węgier, w celu podjęcia środków niezbędnych do zapewnienia, aby stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto nie przekroczyła 3,3 % w 2019 r., co odpowiadałoby rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 1 % PKB.

(4) Z prognozy Komisji z wiosny 2019 r. i z potwierdzonych przez Eurostat danych dotyczących wyników budżetu w 2018 r. wynika, że wzrost publicznych wydatków pierwotnych netto znacznie przekroczył w 2018 r. wartość odniesienia dotyczącą wydatków, co wskazuje na znaczące odstępstwo (odstępstwo o 1,3 % PKB). Saldo strukturalne, które w 2017 r. wynosiło -3,4 % PKB, pogorszyło się do poziomu -3,7 % PKB, co również wskazuje na znaczące odstępstwo od zalecanej korekty strukturalnej (odstępstwo o 1,3 % PKB). Na wielkość tego odstępstwa, którą wskazuje saldo strukturalne, negatywnie wpływają znaczne niedobory po stronie dochodów, jak również wyższe wydatki inwestycyjne w warunkach dobrej koniunktury gospodarczej, natomiast szacuje się, że malejące wydatki z tytułu odsetek miały nieznacznie korzystny wpływ. Na wartość odniesienia dotyczącą wydatków znaczny negatywny wpływ wywiera stosowany do jej obliczenia średnioterminowy wzrost potencjalnego PKB, który uwzględnia bardzo niski wzrost potencjalnego PKB w okresie po kryzysie. Ponadto wydaje się, że deflator PKB będący podstawą wartości odniesienia dotyczącej wydatków nie wyjaśnia należycie zwiększonej presji kosztowej mającej wpływ na wydatki publiczne. Po dostosowaniu o te czynniki, wartość odniesienia dotycząca wydatków wydaje się odpowiednio odzwierciedlać wysiłek fiskalny i nadal wskazuje na znaczące odstępstwo. Biorąc pod uwagę te czynniki, obydwa wskaźniki potwierdzają znaczące odstępstwo od wymogów funkcji zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu w 2018 r.

(5) W dniu 5 czerwca 2019 r. po dokonaniu ogólnej oceny Komisja uznała, że na Węgrzech istnieje znaczące odnotowane odstępstwo od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego, oraz skierowała do Węgier ostrzeżenie zgodnie z art. 121 ust. 4 Traktatu i art. 10 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1466/97.

(6) Zgodnie z art. 10 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1466/97 w ciągu miesiąca od daty przyjęcia ostrzeżenia Rada powinna skierować do danego państwa członkowskiego zalecenie w sprawie niezbędnych środków z zakresu polityki. W rozporządzeniu (WE) nr 1466/97 przewidziano, że w zaleceniu zostanie wyznaczony termin usunięcia odchylenia przez dane państwo członkowskie nie dłuższy niż pięć miesięcy. W związku z tym właściwe jest wyznaczenie dnia 15 października 2019 r. jako terminu usunięcia odstępstwa przez Węgry. W tym terminie Węgry powinny złożyć sprawozdanie o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie.

(7) Na podstawie prognoz Komisji z wiosny 2019 r. dotyczących wielkości luki produktowej w latach 2019 i 2020 na Węgrzech utrzyma się dobra koniunktura. Szacuje się, że w 2019 r. realny PKB będzie rósł tak samo jak potencjalny PKB (na poziomie 3,7 %), natomiast na 2020 r. przewiduje się niższy wzrost realnego PKB (2,8 %) w porównaniu ze wzrostem potencjalnego PKB (3,6 %). Wskaźnik zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych na Węgrzech przekracza próg 60 % PKB. Na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1466/97 oraz wspólnie uzgodnionej macierzy dostosowań na mocy paktu stabilności i wzrostu minimalny wymagany wysiłek strukturalny - z uwzględnieniem obecnej sytuacji gospodarczej i ewentualnych kwestii stabilności - wynosi zatem co najmniej 0,75 % PKB w latach 2019 i 2020.

(8) Deficyt strukturalny Węgier wzrósł o 1,6 % PKB w 2017 r. i o 0,3 % PKB w 2018 r., osiągając poziom 3,7 % PKB w 2018 r. W prognozie Komisji z wiosny 2019 r. przewiduje się jego spadek w 2019 r. Wymaganą minimalną korektę w 2019 r. należy uzupełnić o dodatkowy wysiłek niezbędny do skorygowania skumulowanego odstępstwa oraz do przywrócenia Węgier na właściwą ścieżkę konsolidacji, od której odchodzą począwszy od 2017 r. Z uwagi na wielkość odnotowanego znaczącego odstępstwa od zalecanej ścieżki dostosowania prowadzącej do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego odpowiedni wydaje się dodatkowy wysiłek (w porównaniu z wysiłkiem wynikającym ze wspólnie uzgodnionej macierzy dostosowań na mocy paktu stabilności i wzrostu) na poziomie 0,25 % PKB w 2019 r.; wysiłek ten przyspieszy powrót do dostosowania do średniookresowego celu budżetowego. Wymagany wysiłek na 2019 r. jest zgodny z korektą zaleconą przez Radę w dniu 4 grudnia 2018 r. Na 2020 r. właściwa wydaje się wymagana minimalna korekta wynosząca 0,75 % PKB pod warunkiem zgodności z wymaganą korektą w 2019 r.

(9) Wymagana poprawa salda strukturalnego o 1 % PKB w 2019 r. i o 0,75 % PKB w 2020 r. jest spójna z wymogiem utrzymania stopy wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto na poziomie nieprzekraczającym 3,3 % w 2019 r. i 4,7 % w 2020 r.

(10) W prognozie Komisji z wiosny 2019 r. przewiduje się poprawę salda strukturalnego o 0,4 % PKB w 2019 r. i o kolejne 0,6 % PKB w 2020 r. W związku z tym strukturalna poprawa w wysokości 1 % PKB w 2019 r. i 0,75 % PKB w 2020 r. oznacza konieczność przyjęcia środków przynoszących ogółem 0,6 % PKB w 2019 r. oraz dodatkowych środków przynoszących 0,2 % PKB w 2020 r., w porównaniu z obecnym scenariuszem podstawowym przedstawionym w prognozie Komisji z wiosny 2019 r.

(11) W świetle niepodjęcia działań w odpowiedzi na wcześniejsze zalecenia dotyczące skorygowania odnotowanego znaczącego odstępstwa wymagane jest pilne podjęcie działań w celu przywrócenia ostrożnego kursu polityki budżetowej na Węgrzech.

(12) W celu osiągnięcia zalecanych celów budżetowych istotne jest, aby Węgry przyjęły i rygorystycznie wdrażały niezbędne środki oraz ściśle monitorowały wydatki bieżące.

(13) Węgry powinny złożyć Radzie sprawozdanie o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie do dnia 15 października 2019 r.

(14) Niniejsze zalecenie powinno zostać podane do wiadomości publicznej,

NINIEJSZYM ZALECA WĘGROM:

1)
podjęcie środków niezbędnych do zapewnienia, aby stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto nie przekroczyła 3,3 % w 2019 r. i 4,7 % w 2020 r., co odpowiadałoby rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 1 % PKB w 2019 r. i 0,75 % PKB w 2020 r., a tym samym sprowadzenie Węgier na właściwą ścieżkę dostosowania prowadzącą do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego;
2)
przeznaczenie wszelkich nieoczekiwanych zysków na redukcję deficytu; środki konsolidacji budżetowej powinny zagwarantować trwałą poprawę salda strukturalnego sektora instytucji rządowych i samorządowych w sposób sprzyjający wzrostowi;
3)
zlożenie Radzie do dnia 15 października 2019 r. sprawozdania o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie; sprawozdanie powinno zawierać odpowiednio szczegółowe i ogłoszone w wiarygodny sposób środki, w tym wpływ na budżet każdego z tych środków, mających na celu zapewnienie zgodności z wymaganą ścieżką dostosowania, a także zaktualizowane i szczegółowe prognozy budżetowe na lata 2019-2020.

Niniejsze zalecenie skierowane jest do Węgier. Sporządzono w Luksemburgu dnia 14 czerwca 2019 r.

W imieniu Rady

E.O. TEODOROVICI

Przewodniczący

1 Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 1.
2 Zalecenie Rady z dnia 22 czerwca 2018 r. mające na celu skorygowanie zaobserwowanego znaczącego odstępstwa od ścieżki dostosowania prowadzącej do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego na Węgrzech (Dz.U. C 223 z 27.6.2018, s. 1).
3 Publiczne wydatki pierwotne netto to wydatki publiczne ogółem z wyłączeniem wydatków z tytułu odsetek, wydatków na programy unijne w pełni równoważonych dochodami z funduszy unijnych oraz niedyskrecjonalnych zmian w wydatkach na świadczenia dla bezrobotnych. Nakłady brutto na środki trwałe finansowane z zasobów krajowych rozkłada się na okres czterech lat. Uwzględnia się działania dyskrecjonalne po stronie dochodów lub prawnie przewidziany wzrost dochodów. Działania jednorazowe, zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków, są saldowane.
4 Zalecenie Rady z dnia 4 grudnia 2018 r. mające na celu skorygowanie odnotowanego znacznego odstępstwa od ścieżki dostosowawczej prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego na Węgrzech (Dz.U. C 460 z 21.12.2018, s. 4).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.210.4

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie Rady z dnia 14 czerwca 2019 r. mające na celu skorygowanie znaczącego odnotowanego odstępstwa od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego na Węgrzech.
Data aktu: 14/06/2019
Data ogłoszenia: 21/06/2019