Komunikat rządu Zjednoczonego Królestwa dotyczący dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie warunków udzielania i korzystania z zezwoleń na poszukiwanie, badanie i produkcję węglowodorów.

Komunikat rządu Zjednoczonego Królestwa dotyczący dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie warunków udzielania i korzystania z zezwoleń na poszukiwanie, badanie i produkcję węglowodorów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2019/C 210/08)

(Dz.U.UE C z dnia 21 czerwca 2019 r.)

Komunikat Zjednoczonego Królestwa w sprawie udzielania zezwoleń dla obszarów morskich poza rundą

URZĄD DS. WYDOBYCIA ROPY NAFTOWEJ I GAZU

Ustawa Petroleum Act 1998

Udzielanie zezwoleń dla obszarów morskich poza rundą

1.
Urząd ds. Wydobycia Ropy Naftowej i Gazu (Oil and Gas Authority, OGA) zaprasza zainteresowane podmioty do składania wniosków o zezwolenia na produkcję węglowodorów na morzu w odniesieniu do określonych obszarów szelfu kontynentalnego Zjednoczonego Królestwa.
2.
Dokładne informacje na temat zaproszenia, w tym mapy i wykazy obszarów, których dotyczy ogłoszenie, wytyczne dotyczące zezwoleń oraz warunków, jakie zezwolenia te będą zawierać, jak również wskazówki dotyczące składania wniosków, są dostępne na stronie internetowej OGA (zob. poniżej).
3.
Wszystkie wnioski, w odpowiednich przypadkach, zostaną poddane ocenie w oparciu o kryteria zawarte w Hydrocarbons Licensing Directive Regulations 1995 (S.I. 1995 nr 1434), Petroleum Licensing (Applications) Regulations 2015 (SI 2015 nr 766) oraz Offshore Petroleum Licensing (Offshore Safety Directive) Regulations 2015 (SI 2015 nr 385). Funkcje sekretarza stanu w tym zakresie zostały przekazane do Urzędu ds. Wydobycia Ropy Naftowej i Gazu w dniu 1 października 2016 r. na podstawie rozporządzeń Energy (Transfer of Functions, Consequential Amendments and Revocation) Regulations 2016 (http://www.legislation.gov.uk/uksi/2016/912/pdfs/ uksi_20160912_en.pdf), w których stwierdzono, że każde działanie (lub akt mający taki skutek) podjęte przez lub w odniesieniu do sekretarza stanu w związku z takimi przekazanymi funkcjami ma taki skutek - jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ciągłości po dniu 1 października 2016 r. - jak gdyby było podjęte przez Urząd ds. Wydobycia Ropy Naftowej i Gazu lub w odniesieniu do tego urzędu. Wybór zostanie dokonany w kontekście stałej potrzeby prowadzenia w sposób sprawny, gruntowny, efektywny i bezpieczny poszukiwań, które mają na celu określenie zasobów ropy naftowej i gazu ziemnego na terenie Zjednoczonego Królestwa przy należytym uwzględnieniu zagadnień z zakresu ochrony środowiska.

Innowacyjne ramy

4.
Wnioski o zezwolenia będą rozpatrywane w ramach innowacyjnego podejścia, jakie przyjęto w odniesieniu do zezwoleń w przypadku programów prac w okresie początkowym (zwanych dalej "programami prac"). Przedmiotowe programy prac będą obejmowały elastyczną kombinację maksymalnie trzech faz (A, B i C) w okresie początkowym. Pozwoli to zapewnić, aby programy prac dotyczące terenu(-ów) objętego(-ych) wnioskiem zostały odpowiednio dostosowane do wyzwań geotechnicznych i innych wyzwań, którym trzeba sprostać na danym obszarze, a zarazem umożliwi jak najlepsze wykorzystanie czynników wymienionych w pkt 3. Dzięki możliwości elastycznego łączenia maksymalnie trzech faz wnioskodawcy mogą przygotować program prac dostosowany do ich konkretnych planów i wymogów.
5.
Faza A programu prac obejmuje okres, w którym przeprowadza się analizy geotechniczne i przetwarza dane geofizyczne; faza B programu prac to okres, w którym będą pozyskiwane nowe dane sejsmiczne; faza C programu prac to okres, w którym przeprowadza się wiercenia poszukiwawcze lub rozpoznawcze. Wnioskodawcy mogą wybrać dowolną kombinację faz: wszystkie trzy fazy; od razu faza B, a po niej faza C; od razu faza C; lub faza A, a po niej bezpośrednio faza C.
6.
Faza A i faza B nie są obowiązkowe i mogą w danych okolicznościach być niepotrzebne, lecz w każdym wniosku musi być uwzględniona faza C, chyba że wnioskodawca uważa, że nie trzeba przeprowadzać poszukiwań i przechodzi bezpośrednio do prac przygotowawczych (tj. do okresu drugiego). W takim przypadku wnioski powinny być sporządzane zgodnie ze wskazówkami dostępnymi na stronie internetowej OGA.
7.
Okres początkowy zezwoleń przyznanych w ramach tej rundy może wynosić maksymalnie do 9 lat. Czas trwania i proces udzielania zezwolenia wymagają uzasadnienia w kontekście proponowanego programu prac i będą przedmiotem dyskusji w momencie składania wniosku.
8.
Wnioski, w których punktem wyjścia jest faza A lub B zostaną poddane ocenie w oparciu o następujące kryteria:
a)
zdolność finansowa wnioskodawcy;
b)
możliwości techniczne wnioskodawcy, które zostaną poddane ocenie częściowo na podstawie jakości analizy dotyczącej terenu objętego wnioskiem;
c)
sposób, w jaki wnioskodawca proponuje prowadzić działalność, która będzie dozwolona na podstawie zezwolenia, w tym jakość programu prac przekazanego na potrzeby oceny pełnego potencjału obszaru objętego wnioskiem;
d)
zdolność w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Zgodnie z Offshore Petroleum Licensing (Offshore Safety Directive) Regulations 2015, wszyscy potencjalni posiadacze zezwolenia, tj. wszyscy partnerzy w ramach grupy składającej wniosek, muszą dostarczyć informacje dotyczące ich zdolności w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska w ramach uzasadnienia wniosku o zezwolenie. Więcej informacji na temat wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska można znaleźć na stronie internetowej http://www.hse.gov.uk/ osdr/assets/docs/appendix-c.pdf; oraz
e)
w przypadku gdy wnioskodawca posiada lub posiadał zezwolenie udzielone lub traktowane jako udzielone na podstawie Petroleum Act 1998, jakikolwiek brak efektywności lub odpowiedzialności wnioskodawcy wykazany podczas prowadzenia działalności na mocy takiego zezwolenia.
9.
W zezwoleniach obejmujących fazę B określa się okres, po upływie którego na koniec tej fazy zezwolenie wygasa, jeżeli posiadacz zezwolenia nie spełnił wymagań OGA w zakresie zdolności technicznej i finansowej niezbędnej do realizacji programu prac. W zezwoleniach obejmujących fazę A, lecz bez fazy B, określa się okres, po upływie którego na koniec tej fazy zezwolenie wygasa, jeżeli posiadacz zezwolenia nie spełnił wymagań OGA w zakresie zdolności technicznej i finansowej niezbędnej do realizacji programu prac.
10.
Wnioski, w których punktem wyjścia jest faza C, zostaną poddane ocenie w oparciu o następujące kryteria:
a)
zdolność finansowa wnioskodawcy i jego możliwości finansowe w zakresie przeprowadzenia działań, które będą objęte zezwoleniem w okresie początkowym, łącznie z programem prac przedłożonym na potrzeby oceny pełnego potencjału obszaru w ramach terenu objętego wnioskiem;
b)
możliwości techniczne proponowanego operatora w zakresie nadzorowania operacji, w szczególności wiertniczych;
c)
sposób, w jaki wnioskodawca proponuje prowadzić działalność, która będzie dozwolona na podstawie zezwolenia, w tym jakość programu prac przekazanego na potrzeby oceny pełnego potencjału obszaru objętego wnioskiem;
d)
zdolność w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Zgodnie z Offshore Petroleum Licensing (Offshore Safety Directive) Regulations 2015, wszyscy potencjalni posiadacze zezwolenia, tj. wszyscy partnerzy w ramach grupy składającej wniosek, muszą dostarczyć informacje dotyczące ich zdolności w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska w ramach uzasadnienia wniosku o zezwolenie. Więcej informacji na temat wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska można znaleźć na stronie internetowej http://www.hse.gov.uk/ osdr/assets/docs/appendix-c.pdf; oraz
e)
w przypadku gdy wnioskodawca posiada lub posiadał zezwolenie udzielone lub traktowane jako udzielone na podstawie Petroleum Act 1998, jakikolwiek brak efektywności lub odpowiedzialności wnioskodawcy wykazany podczas prowadzenia działalności na mocy takiego zezwolenia.

Wytyczne

11.
Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie internetowej OGA: https://www.ogauthority.co.uk/licensing-consents/licensing-rounds/

Udzielenie zezwolenia

12.
O ile nie jest wymagana odpowiednia ocena w odniesieniu do konkretnego terenu (zob. pkt 15 poniżej), udzielenie zezwolenia przez Urząd ds. Wydobycia Ropy Naftowej i Gazu na podstawie niniejszego zaproszenia nastąpi w ciągu osiemnastu miesięcy od daty ogłoszenia.
13.
Urząd ds. Wydobycia Ropy Naftowej i Gazu nie ponosi odpowiedzialności za koszty poniesione przez wnioskodawcę w związku z przygotowaniem lub złożeniem wniosku.

Oceny oddziaływania na środowisko

14.
Sekretarz stanu dokonał strategicznej oceny oddziaływania na środowisko w odniesieniu do wszystkich obszarów będących przedmiotem zaproszenia w tej rundzie, zgodnie z dyrektywą 2001/42/WE w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko. Wyniki tej oceny są dostępne na stronie internetowej dotyczącej zasobów surowców energetycznych na terenach morskich:

https://www.gov.uk/offshore-energy-strategic-environmental-assessment-sea-an-overview-of-the-sea-process

15.
Zezwolenia na podstawie niniejszego zaproszenia będą udzielane tylko w przypadku gdy, zgodnie z dyrektywą siedliskową (dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory):
a)
jest mało prawdopodobne, aby działania przeprowadzane na podstawie zezwolenia miały istotny wpływ na zarządzanie specjalnym obszarem ochrony (SOO) lub obszarem specjalnej ochrony (OSO); lub
b)
odpowiednia ocena pozwoli stwierdzić, że działania te nie będą miały negatywnego wpływu na integralność takich SOO bądź OSO; lub
c)
w przypadku gdy uznano, że działania te mogą spowodować tego rodzaju negatywne skutki, o ile:
(i)
istnieje nadrzędny interes publiczny stanowiący o konieczności udzielenia zezwolenia;
(ii)
zastosowano odpowiednie środki kompensujące; oraz
(iii)
nie istnieją żadne alternatywne rozwiązania.
16.
Osoba wyznaczona do kontaktów:

Duncan Bruce

Oil and Gas Authority

21 Bloomsbury Street

London WC1B 3HF

ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Tel. +44 3000671675

Strona internetowa Urzędu ds. Wydobycia Ropy Naftowej i Gazu: https://www.ogauthority.co.uk/licensing-consents/ licensing-rounds/

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.210.15

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Komunikat rządu Zjednoczonego Królestwa dotyczący dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie warunków udzielania i korzystania z zezwoleń na poszukiwanie, badanie i produkcję węglowodorów.
Data aktu: 21/06/2019
Data ogłoszenia: 21/06/2019