Przepisy wykonawcze w zakresie ograniczenia niektórych praw osób, których dane dotyczą, w odniesieniu do danych osobowych przekazywanych przez Parlament Europejski organom krajowym w ramach postępowań przygotowawczych lub dochodzeń finansowych.

DECYZJA PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2019 r.
w sprawie przepisów wykonawczych w zakresie ograniczenia niektórych praw osób, których dane dotyczą, w odniesieniu do danych osobowych przekazywanych przez Parlament Europejski organom krajowym w ramach postępowań przygotowawczych lub dochodzeń finansowych

(2019/C 163/01)

(Dz.U.UE C z dnia 13 maja 2019 r.)

PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 1 , w szczególności jego art. 25,

uwzględniając art. 25 ust. 2 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

uwzględniając opinię Europejskiego Inspektora Ochrony Danych z dnia 28 lutego 2019 r., z którym skonsultowano się na mocy art. 41 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Parlament Europejski otrzymuje od organów krajowych prowadzących postępowania przygotowawcze lub dochodzenia finansowe wnioski o przekazanie informacji i kopii akt i dokumentów administracyjnych.

(2) Parlament Europejski jest zobowiązany przekazywać dokumenty, których dotyczy wniosek zgodnie z zasadą lojalnej współpracy zawartą w art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej.

(3) W informacjach i dokumentach przekazywanych na wniosek organów krajowych mogą znajdować się dane osobowe.

(4) Przewodniczący, sekretarz generalny lub wyznaczone przez nich służby mogą przekazywać informacje i dokumenty, których dotyczy wniosek i pełnią funkcję administratora do celów ich przekazywania.

(5) W tym kontekście Parlament Europejski ma obowiązek przestrzegać praw podstawowych osób, których dane dotyczą, zgodnie z art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, art. 16 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i z rozporządzeniem (UE) 2018/1725, a w szczególności prawa do bycia poinformowanym o przetwarzaniu.

(6) Parlament Europejski może być jednak zobowiązany do ograniczenia stosowania art. 4, 14-21 i 35-36 rozporządzenia (UE) 2018/1725 w odniesieniu do operacji przekazywania, aby chronić w szczególności cel i poufność krajowych postępowań przygotowawczych i dochodzeń finansowych.

(7) Przed zastosowaniem jakiegokolwiek ograniczenia Parlament Europejski musi w każdym przypadku ocenić jego konieczność i proporcjonalność, uwzględniając zagrożenie dla praw i wolności osób, których dane dotyczą; Parlament Europejski musi uzasadnić, dlaczego w demokratycznym społeczeństwie te ograniczenia są bezwzględnie konieczne i proporcjonalne oraz przestrzegać odnośnych podstawowych praw i wolności,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres ograniczeń

1. 
Niniejsza decyzja określa warunki, na jakich Parlament Europejski może ograniczyć stosowanie art. 4, 14-21 i 35-36 rozporządzenia (UE) 2018/1725 zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. b), e) i f) tego rozporządzenia, w przypadku przekazywania organom krajowym informacji i dokumentów, o które zwracają się one w związku z postępowaniami przygotowawczymi lub dochodzeniami finansowymi.
2. 
Niniejsza decyzja ma zastosowanie do przetwarzania danych osobowych, a w szczególności ich przekazywania, przez Parlament Europejski w celu dostarczenia organom krajowym informacji i dokumentów, o które zwracają się w związku z postępowaniami przygotowawczymi lub dochodzeniami finansowymi.
3. 
Przewodniczący, sekretarz generalny lub wyznaczone przez nich służby mogą przekazywać informacje i dokumenty, których dotyczy wniosek i pełnią oni funkcję administratora do celów takiego przekazywania.
4. 
Niniejsza decyzja ma zastosowanie do następujących kategorii danych osobowych:
a)
dane identyfikacyjne;
b)
dane kontaktowe;
c)
dane zawodowe;
d)
dane finansowe;
e)
łączność elektroniczna;
f)
dane o ruchu;
g)
dane z nadzoru wideo;
h)
nagrania audio;
i)
dane dotyczące obecności osób;
j)
wszelkie inne dane dotyczące przedmiotu danego postępowania lub dochodzenia prowadzonego przez organy krajowe.
Artykuł  2

Zabezpieczenia

1. 
Dane osobowe należy przechowywać w zabezpieczonym środowisku fizycznym i elektronicznym, które uniemożliwia bezprawny dostęp do danych lub ich przekazanie osobom, które nie mają potrzeby ich posiadania.
2. 
Po zakończeniu przetwarzania dane osobowe należy przechowywać zgodnie z obowiązującymi przepisami Parlamentu Europejskiego 2 .
3. 
Ocenę konieczności i proporcjonalności ograniczenia przeprowadza się zgodnie z art. 9 przed zastosowaniem jakiegokolwiek konkretnego ograniczenia.
Artykuł  3

Obowiązujące ograniczenia

1. 
Z zastrzeżeniem art. 4-10 niniejszej decyzji, administrator danych może ograniczyć stosowanie art. 14-21 i 35-36 rozporządzenia (UE) 2018/1725, jak również jego art. 4 w zakresie, w jakim jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-21 tego rozporządzenia, w przypadku gdy wykonywanie tych praw zagrażałoby celowi i poufności krajowych postępowań przygotowawczych i dochodzeń finansowych.
2. 
Zgodnie z art. 9 niniejszej decyzji administrator danych zapisuje i rejestruje przyczyny ograniczenia.
Artykuł  4

Przekazywanie informacji osobom, których dane dotyczą

1. 
Parlament Europejski publikuje na swojej stronie internetowej informacje o ochronie danych, w których informuje wszystkie osoby, których dane dotyczą, o możliwości przekazywania ich danych osobowych w ramach współpracy Parlamentu Europejskiego z organami krajowymi w odniesieniu do toczących się postępowań przygotowawczych lub dochodzeń finansowych oraz o ewentualnym ograniczeniu praw tych osób w tym kontekście. W informacjach tych wskazuje się, jakie prawa mogą być ograniczone, przyczyny tych ograniczeń, potencjalny czas ich trwania oraz dostępne środki prawne.
2. 
W miarę możliwości administrator danych informuje, bez zbędnej zwłoki i w najbardziej odpowiedniej formie, bezpośrednio każdą osobę, której dane dotyczą, o przysługujących jej prawach w odniesieniu do takich ograniczeń. W informacjach tych wskazuje się, jakie prawa mogą być ograniczone, przyczyny takich ograniczeń, potencjalny czas ich trwania oraz dostępne środki prawne.
Artykuł  5

Prawo do informacji

1. 
W przypadku gdy administrator danych ogranicza prawo do informacji, o którym mowa w art. 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2018/1725, osoby, których dane dotyczą, zostają poinformowane, zgodnie z art. 25 ust. 6 tego rozporządzenia, o głównych przyczynach zastosowania ograniczenia oraz o przysługującym im prawie do wniesienia skargi do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych.
2. 
Jednakże takie dostarczenie informacji na temat przekazania organom krajowym danych osobowych i zastosowania ograniczenia może zostać wstrzymane, pominięte lub można go odmówić, zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725, tak długo, jak długo unieważniałoby ono skutek ograniczenia.
3. 
W przypadku gdy administrator danych w całości lub częściowo wstrzymuje lub pomija przekazanie informacji osobom, których dane dotyczą, w rozumieniu ust. 2, lub też odmawia takiego przekazania informacji, wówczas zapisuje on i rejestruje przyczyny takiej decyzji zgodnie z art. 9.
Artykuł  6

Prawo dostępu osób, których dane dotyczą, prawo do sprostowania danych, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania, obowiązek powiadomienia

1. 
W przypadku gdy administrator danych ogranicza, w całości lub w części, prawo dostępu osób, których dane dotyczą, do danych osobowych, prawo do sprostowania danych, prawo do usunięcia danych lub prawo do ograniczenia przetwarzania, o których mowa odpowiednio w art. 17, 18, 19 i 20 rozporządzenia (UE) 2018/1725, jak również obowiązek powiadomienia zgodnie z art. 21 tego rozporządzenia, zapisuje on i rejestruje przyczyny ograniczenia zgodnie z art. 9 niniejszej decyzji. Administrator informuje zainteresowaną osobę, której dane dotyczą, w odpowiedzi na wniosek o dostęp, sprostowanie danych, usunięcie danych i ograniczenie przetwarzania, o zastosowanym ograniczeniu i głównych przyczynach tego ograniczenia, a także o możliwości wniesienia skargi do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych lub środka zaskarżenia do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
2. 
Przekazanie informacji dotyczących przyczyn ograniczenia, o których mowa w ust. 1, może zostać wstrzymane, pominięte lub można go odmówić tak długo, jak długo unieważniałoby ono skutek ograniczenia.
3. 
Administrator danych zapisuje przyczyny wstrzymania, pominięcia lub odmowy zgodnie z art. 9.
4. 
W przypadku gdy prawo dostępu jest w całości lub w części ograniczone, osoba, której dane dotyczą, korzysta z prawa dostępu za pośrednictwem Europejskiego Inspektora Ochrony Danych zgodnie z art. 25 ust. 6, 7 i 8 rozporządzenia (UE) 2018/01725.
Artykuł  7

Zawiadamianie osoby, której dane dotyczą, o naruszeniu ochrony danych osobowych

W przypadku gdy administrator danych ogranicza prawo osób, których dane dotyczą do otrzymania zawiadomienia o naruszeniu ochrony danych osobowych osoby, której dane dotyczą, o którym mowa w art. 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725, zapisuje on i rejestruje przyczyny tego ograniczenia zgodnie z art. 9 niniejszej decyzji.

Artykuł  8

Poufność łączności elektronicznej

W przypadku gdy administrator danych ogranicza prawo do poufności łączności elektronicznej, o którym mowa w art. 36 rozporządzenia (UE) 2018/1725, zapisuje on i rejestruje przyczyny ograniczenia zgodnie z art. 9 niniejszej decyzji.

Artykuł  9

Ocena konieczności i proporcjonalności ograniczeń oraz ich zapisywanie i rejestrowanie

1. 
Przed zastosowaniem danego ograniczenia, administrator danych dokonuje oceny konieczności i proporcjonalności ograniczeń, z uwzględnieniem odpowiednich elementów art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725. Ocena taka obejmuje również ocenę ryzyka dla praw i wolności odnośnych osób, których dane dotyczą, w szczególności ryzyka, że ich dane osobowe mogą być przekazywane bez ich wiedzy i zgody, oraz ryzyka, że osoby te nie będą mogły wykonywać swych praw zgodnie z tym rozporządzeniem. Ocena ta jest dokumentowana za pomocą wewnętrznej notatki oceniającej i przeprowadzana w każdym indywidualnym przypadku.
2. 
Administrator danych zapisuje przyczyny każdego ograniczenia zastosowanego zgodnie z niniejszą decyzją, w tym ocenę dokonaną na mocy ust. 1.

W tym celu we wpisie należy określić, w jaki sposób wykonywanie praw osoby, której dane dotyczą, zagrażałoby celowi i poufności krajowych postepowań przygotowawczych i dochodzeń finansowych.

3. 
Jeżeli, zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725, administrator danych wstrzymuje lub pomija przekazanie informacji lub odmawia takiego przekazania informacji, zapisuje on również, w odpowiednim przypadku, uzasadnienie takiego wstrzymania, pominięcia lub odmowy.
4. 
W rejestrze centralnym umieszcza się wpis oraz, w stosownych przypadkach, potwierdzające dokumenty zawierające elementy stanu faktycznego i aspekty prawne. Udostępnia się je na żądanie Europejskiego Inspektora Ochrony Danych.
Artykuł  10

Okres obowiązywania ograniczeń

1. 
Ograniczenia, o których mowa w art. 3, 5, 6, 7 i 8, mają zastosowanie tak długo, jak długo mają zastosowanie przyczyny uzasadniające ich zastosowanie.
2. 
W przypadku gdy przyczyny ograniczenia, o którym mowa w art. 3, 5, 6, 7 i 8, nie mają już zastosowania, administrator danych znosi ograniczenie i podaje główne przyczyny ograniczenia osobie, której dane dotyczą. Jednocześnie administrator danych informuje osobę, której dane dotyczą, o możliwości wniesienia, w dowolnym momencie, skargi do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych lub środka prawnego do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
3. 
Administrator danych dokonuje przeglądu zastosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 3, 5, 6, 7 i 8, co sześć miesięcy od jego przyjęcia i przy zamknięciu odnośnej procedury.
Artykuł  11

Przegląd dokonywany przez inspektora ochrony danych

1. 
Inspektor ochrony danych jest informowany bez zbędnej zwłoki o każdym przypadku, gdy prawa osób, których dane dotyczą, są ograniczone zgodnie z niniejszą decyzją. Inspektor ochrony danych otrzymuje, na wniosek, dostęp do wpisu oraz do wszelkich potwierdzających dokumentów zawierających elementy stanu faktycznego i aspekty prawne.
2. 
Inspektor ochrony danych może zwrócić się do administratora danych o przegląd ograniczeń. Inspektora ochrony danych należy pisemnie poinformować o wynikach przeglądu, którego taki wniosek dotyczy.
3. 
Wszelka wymiana informacji z inspektorem ochrony danych w trakcie całej procedury zgodnie z ust. 1 i 2 jest rejestrowana w odpowiedniej formie.
Artykuł  12

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
2 Decyzja Prezydium z dnia 2 lipca 2012 r. dotycząca zarządzania dokumentami w Parlamencie Europejskim.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.163.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Przepisy wykonawcze w zakresie ograniczenia niektórych praw osób, których dane dotyczą, w odniesieniu do danych osobowych przekazywanych przez Parlament Europejski organom krajowym w ramach postępowań przygotowawczych lub dochodzeń finansowych.
Data aktu: 03/04/2019
Data ogłoszenia: 13/05/2019
Data wejścia w życie: 14/05/2019