Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki ochrony zasobów i jej egzekwowania mające zastosowanie na obszarze podlegającym regulacji Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2115/2005 i rozporządzenie Rady (WE) nr 1386/2007[COM(2018) 577 final - 2018/0304 (COD)].

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki ochrony zasobów i jej egzekwowania mające zastosowanie na obszarze podlegającym regulacji Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2115/2005 i rozporządzenie Rady (WE) nr 1386/2007"

[COM(2018) 577 final - 2018/0304 (COD)]

(2019/C 159/09)

(Dz.U.UE C z dnia 10 maja 2019 r.)

Samodzielny sprawozdawca: Gabriel SARRÓ IPARRAGUIRRE

Wniosek o konsultację Rada, 3.9.2018
Parlament Europejski, 10.9.2018
Podstawa prawna Art. 43 ust. 2 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego
Data przyjęcia na sesji plenarnej 23.1.2019
Sesja plenarna nr 540
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 104/0/2
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
EKES uważa, że transpozycja do prawa UE środków ochrony i egzekwowania przyjętych przez Organizację Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (NAFO) jest konieczna w celu doprowadzenia do jednolitego i skutecznego wdrożenia tych środków w UE.
1.2.
Jednakże Komitet uważa, że wniosek nie ustanawia mechanizmu sprawnej transpozycji przepisów przyjętych przez NAFO i nie rozwiązuje kwestii ich aktualizacji.
1.3.
Komitet opowiada się za prostszym i bardziej elastycznym mechanizmem, zatem proponuje rozporządzenie składające się z jednego artykułu stwierdzającego, że Unia Europejska musi obowiązkowo stosować do swojej floty przepisy przyjęte przez NAFO.
1.4.
EKES podkreśla ryzyko związane z wprowadzeniem systemu aktów delegowanych, który przyznaje Komisji uprawnienia do stanowienia prawa bez konieczności stosowania się do zwykłej procedury.
2.
Streszczenie wniosku Komisji
2.1.
Celem omawianego wniosku jest przetransponowanie do prawa Unii środków przyjętych przez NAFO w latach 2008-2017, gdyż w 2017  r. weszła w życie zmieniona konwencja NAFO. Ponieważ przedmiotowe środki są corocznie zmieniane, we wniosku przewidziano dokonanie transpozycji tych najnowszych i ustanowiono mechanizm w celu przyspieszenia i ułatwienia procesu wdrożenia środków w przyszłości.
2.2.
Przewidziano zatem przekazanie Komisji uprawnień w celu regulowania środków operacyjnych odnoszących się do statków prowadzących działalność na obszarze podlegającym regulacjom. Środki te dotyczą np. uprawnień połowowych (ograniczenia kwot połowowych i/lub nakładu połowowego), zamykania łowisk, przyłowów, połowów rai, krewetki północnej i halibuta niebieskiego, ochrony rekina, wykorzystanych narzędzi połowowych, ochrony wrażliwych ekosystemów morskich oraz kontroli i inspekcji takiej działalności. W sumie opisano trzydzieści różnych rodzajów środków.
2.3.
Wniosek uchyla rozporządzenie Rady (WE) nr 2115/2005 1  i rozporządzenie Rady (WE) nr 1386/2007 2 .
3.
Uwagi ogólne
3.1.
EKES uważa, że transpozycja do prawa UE środków ochrony i egzekwowania przyjętych przez NAFO jest konieczna w celu doprowadzenia do ich jednolitego i skutecznego wdrożenia w UE.
3.2.
Biorąc jednak pod uwagę, że NAFO zmienia środki ochrony i kontroli co roku, Komitet uważa, że przedłożony wniosek nie ustanawia sprawnego mechanizmu transpozycji przepisów przyjętych przez NAFO ani ich corocznej aktualizacji.
3.3.
Komitet uważa, że najbardziej elastycznym mechanizmem zapewnienia takich okresowych aktualizacji przepisów przyjętych przez NAFO byłoby opracowanie prostego rozporządzenia, w którym - precyzyjnie uzasadniwszy konieczność okresowej aktualizacji przynajmniej przepisów dotyczących trzydziestu proponowanych aspektów - w jednym artykule zawarto by zobowiązanie Unii Europejskiej do obowiązkowego stosowania do jej floty przepisów przyjmowanych przez NAFO każdego roku.
3.4.
W przeciwnym wypadku EKES ostrzega przed ryzykiem permanentnych opóźnień między przepisami przyjmowanymi przez NAFO a aktami publikowanymi przez UE, a także zwraca uwagę na niepewność prawa, jaka może się z tym wiązać.
3.5.
Komitet jest zaniepokojony kaskadowym skracaniem terminów przewidzianych na określone działania, jaki że Komisja skraca termin specjalnych komunikatów do państw członkowskich, a te z kolei będą zmuszone skrócić te terminy w stosunku do operatorów statków rybackich.
3.6.
Komitet uważa, że jedynym ułatwieniem płynącym z wprowadzenia aktów delegowanych będzie umożliwienie Komisji ustanawiania przepisów bez potrzeby stosowania się do zwykłej procedury.
4.
Uwagi szczegółowe
4.1.
Artykuł 5 ust. 1 stanowi, że państwa członkowskie zapewniają, aby do stad określonych w uprawnieniach do połowów miały zastosowanie ograniczenia połowowe i ograniczenia nakładu połowowego. EKES uważa, że tekst należałoby zmienić na "[...] ograniczenia połowowe i/lub ograniczenia nakładu połowowego [...]".
4.2.
W art. 28 odnoszącym się do elektronicznego raportowania w ramach programu obserwacji niejasne sformułowanie ust. 3, a w jeszcze większym stopniu ust. 1, powoduje, że nie wiadomo, czy artykuł może się odnosić do obserwatora elektronicznego bez wspominania o tym wyraźnie. Komitet uważa, że z tego względu może pojawić się błędna interpretacja treści tego artykułu.
4.3.
EKES uważa, że z ust. 1 lit. a) art. 31 dotyczącego procedury nadzoru również nie wynika jasno, w jaki sposób bez przeprowadzenia inspekcji można dokonać oceny objętościowej lub oceny składu połowu z jednego zaciągu.
Bruksela, dnia 23 stycznia 2019 r.
Przewodniczący Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Luca JAHIER
1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2115/2005 z dnia 20 grudnia 2005 r. wprowadzające program odbudowy zasobów halibuta grenlandzkiego w ramach Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (Dz.U. L 340 z 23.12.2005, s. 3).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1386/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające środki ochrony zasobów i jej egzekwowania mające zastosowanie na obszarze podlegającym regulacji Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (Dz.U. L 318 z 5.12.2007, s. 1).

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.159.60

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki ochrony zasobów i jej egzekwowania mające zastosowanie na obszarze podlegającym regulacji Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2115/2005 i rozporządzenie Rady (WE) nr 1386/2007[COM(2018) 577 final - 2018/0304 (COD)].
Data aktu: 23/01/2019
Data ogłoszenia: 10/05/2019