(opinia z inicjatywy własnej)(2019/C 110/01)
(Dz.U.UE C z dnia 22 marca 2019 r.)
Sprawozdawca: Pavel TRANTINA
Współsprawozdawca: José Antonio MORENO DÍAZ
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego |
15.2.2018 |
Podstawa prawna |
Artykuł 29 ust. 2 regulaminu wewnętrznego |
|
Opinia z inicjatywy własnej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa |
Data przyjęcia przez sekcję |
7.11.2018 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
12.12.2018 |
Sesja plenarna nr |
539 |
Wynik głosowania |
149/9/13 |
(za/przeciw/ wstrzymało się) |
|
Bruksela, dnia 12 grudnia 2018 r.
|
Luca JAHIER |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Przykładowo, wśród 4,3 mln imigrantów w UE w 2016 r. było około 2 mln obywateli krajów spoza UE, 1,3 mln osób posiadających obywatelstwo innego państwa członkowskiego UE, z którego wyemigrowali, około 929 tys. osób, które wyemigrowały do państwa członkowskiego UE, którego obywatelstwo posiadają (na przykład powracający obywatele lub obywatele urodzeni za granicą), oraz około 16 tys. bezpaństwowców.
2 Przemówienie Federiki Mogherini podczas Dni Społeczeństwa Obywatelskiego 2017.
3 Portal danych o migracji.
4 Europejska Karta Danych Demograficznych 2018.
5 The costs and benefits of European immigration ("Koszty i korzyści europejskiej imigracji"), Econstor.
6 Na podstawie wniosków zawartych w tekście "The pros and cons of Migration" ("Plusy i minusy migracji"), Embrace.
7 Perspectives on Global Development 2017 ("Perspektywy światowego rozwoju"), OECD.
8 DAMVAD Analytics (2016): Labour immigration contributes to Swedish economic development ("Imigracja zarobkowa przyczynia się do rozwoju gospodarczego Szwecji").
9 OECD (2014): Is migration good for the economy? ("Czy migracje są dobre dla gospodarki?"). Migration Policy Debates.
10 Rath, J., Eurofound (2011), Promoting ethnic entrepreneurship in European cities ("Propagowanie etnicznej przedsiębiorczości w miastach europejskich"), Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg.
11 Dz.U. C 351 z 15.11.2012, s. 16.
12 Dz.U. C 283 z 10.8.2018, s. 1.
13 International Migration Outlook 2013, OECD.
14 Ministerstwo Zatrudnienia i Kształcenia, Zjednoczone Królestwo: The Economic, Labour Market and Skills Impacts of Migrant Workers in Northern Ireland ("Wpływ migracji zarobkowej na gospodarkę, rynek pracy i umiejętności w Irlandii Północnej").
15 EKES (2018): Skills Mismatches - An Impediment to the Competitiveness of EU Businesses ("Niedopasowanie umiejętności - przeszkoda dla konkurencyjności przedsiębiorstw w UE"), ISBN: 978-92-830-4159-7.
16 LABOUR-INT: Integration of migrants and refugees in the labour market through a multi-stakeholder approach ("Integracja migrantów i uchodźców na rynku pracy dzięki podejściu uwzględniającemu udział wielu stron").
17 Meine Berufserfahrung zählt.
18 UNI Europa UNICARE (2016).
19 Komisja Europejska (2013).
20 Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego (2016).
21 Dz.U. C 487 z 28.12.2016, s. 7.
22 Sprawozdanie Migrant women in the EU labour force. Summary of findings, ("Migrujące kobiety wśród unijnej ludności aktywnej zawodowo. Streszczenie wniosków"), Komisja Europejska.
23 Nori, M. (2017). The shades of green: migrants' contribution to EU agriculture: context, trends, opportunities, challenges ("Odcienie zieleni: wkład migrantów w rolnictwo UE: kontekst, tendencje, szanse i wyzwania").
24 EU rural development policy and the integration of migrants ("Polityka rozwoju obszarów wiejskich UE a integracja migrantów"), PE.
25 Common Basic Principles for Immigrant Integration Policy in the EU ("Wspólne podstawowe zasady polityki integracji imigrantów w Unii Europejskiej").
26 Dalsze rozważania na temat tej różnicy koncepcyjnej, zob. np. Assimilation vs integration ("Asymilacja a integracja"), Centre for the Study of Islam in the UK, RE teachers Resource Area.
27 Plan działania na rzecz integracji obywateli państw trzecich.
28 Migrant Integration Policy Index 2015: How countries are promoting integration of immigrants ("Jak poszczególne kraje propagują integrację imigrantów").