Pomoc państwa - Szwecja - Pomoc państwa SA.52617 (2019/C) (ex 2018/FC) - Pomoc państwa na rzecz konsorcjum mostu nad Sundem (Oresundsbro) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - SZWECJA
Pomoc państwa SA.52617 (2019/C) (ex 2018/FC) - Pomoc państwa na rzecz konsorcjum mostu nad Sundem (Øresundsbro)

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2019/C 109/04)

(Dz.U.UE C z dnia 22 marca 2019 r.)

Pismem z dnia 28 lutego 2019 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Szwecję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego środków wsparcia, które zostały przyznane na rzecz Øresundsbro Konsortiet ("konsorcjum").

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków wsparcia na rzecz konsorcjum, względem których Komisja wszczyna postępowanie*, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma, kierując je do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres:

European Commission

Directorate-General Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks + 32 22961242

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Uwagi te - które należy przedstawić w terminie zarówno w wersji oryginalnej, jak i w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności - zostaną przekazane Danii i Szwecji w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

1. 

PROCEDURA

W dniu 16 kwietnia 2013 r. przedsiębiorstwo Scandlines Øresund I/S 1  wniosło do Komisji skargę, w której twierdziło, że gwarancje państwowe przyznane przez Danię i Szwecję na rzecz konsorcjum, na potrzeby w zakresie finansowania dla Øresund Fixed Link ("połączenie"), oraz pewne korzyści podatkowe przyznane przez Danię, stanowią niezgodną z prawem pomoc państwa, która jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym.

Po wymianie korespondencji, w dniu 15 października 2014 r. Komisja przyjęła decyzję o niewnoszeniu zastrzeżeń, uznając że gwarancje publiczne udzielone wobec pożyczek konsorcjum oraz pewne środki podatkowe (obniżenie wartości aktywów, przenoszenie straty podatkowej na kolejny okres rozliczeniowy) stanowiły pomoc państwa zgodną z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 lit. b) Traktatu. W dniu 19 września 2018 r., w następstwie wniesionej przez skarżącego skargi o stwierdzenie nieważności, Sąd Unii Europejskiej częściowo unieważnił decyzję Komisji z 2014 r. i stwierdził, że Komisja powinna była wszcząć formalne postępowanie wyjaśniające w celu dogłębnego zbadania sprawy 2 .

2. 

OPIS PROJEKTU I ŚRODKÓW WSPARCIA

W 1991 r. Dania i Szwecja zawarły umowę międzyrządową ustanawiającą partnerstwo w celu budowy i eksploatacji połączenia (mostu o długości 16 km, po którym przejazd jest płatny, sztucznej wyspy oraz tunelu dla ruchu drogowego i kolejowego między Kopenhagą a Malmo). W tym celu uzgodniono, że każde państwo utworzy spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, A/S Øresund oraz Svensk-Danske Broförbindelsen SVEDAB AB. Spółki te z kolei utworzyły konsorcjum odpowiedzialne za koncepcję projektu i wszelkie inne przygotowania niezbędne do uruchomienia połączenia, a także za jego finansowanie, budowę i eksploatację.

Oba państwa uzgodniły, że będą udzielać gwarancji na wszystkie pożyczki, które konsorcjum zaciągnie w związku z finansowaniem połączenia. Dania przewidziała również specjalne traktowanie pod względem podatkowym, jeśli chodzi o obniżenie wartości aktywów konsorcjum, a także środki umożliwiające przeniesienie strat podatkowych na kolejny okres rozliczeniowy.

Połączenie zostało wybudowane w latach 1995-2000 i jest eksploatowane od czerwca 2000 r. W czasach gdy planowano i budowano połączenie, w ogólnym rozumieniu eksploatacja tego rodzaju infrastruktury nie stanowiła działalności gospodarczej i w związku z tym finansowanie takich projektów ze środków publicznych nie było objęte zasadami pomocy państwa. Komisja potwierdziła takie podejście w odniesieniu do połączenia w pismach do Danii i Szwecji w 1995 r. W międzyczasie, w następstwie szeregu wyroków Sądu, dominować zaczął pogląd, że finansowanie infrastruktury wykorzystywanej do świadczenia usług za wynagrodzeniem stanowi działalność gospodarczą i w związku z tym podlega kontroli pomocy państwa.

3. 

OCENA

Na podstawie dostępnych informacji Komisja wyraża wstępną opinię, że środki stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Jednak Komisja zamierza ocenić charakter tych środków jako pomocy indywidualnej lub programu pomocy, jak również daty przyznania tych środków i ich liczbę. Komisja uważa, że środek odnoszący się do przeniesienia strat podatkowych na kolejny okres rozliczeniowy zastosowany do roku 2001 stanowi istniejącą pomoc, natomiast ten sam środek zastosowany od 1 stycznia 2013 r. stanowi nową pomoc. Jeśli chodzi o środek odnoszący się do obniżenia wartości aktywów, ponieważ został on zastosowany w 1991 r. i pozostał niezmieniony aż do momentu jego zniesienia, może on zostać uznany za istniejącą pomoc. Komisja zbada również, czy gwarancje stanowią istniejącą czy nową pomoc.

Komisja zamierza również otrzymać opinie zainteresowanych osób co do zgodności środków pomocy ze wspólnym rynkiem. Chociaż środki można uznać za służące promowaniu ważnego projektu stanowiącego przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania, na obecnym etapie Komisja pragnie dokładniej zbadać takie kwestie jak ich charakter jako pomoc inwestycyjna lub operacyjna, ich konieczność i proporcjonalność, czy pociągają za sobą nadmierne zakłócenia konkurencji, których nie mogą zrównoważyć ich pozytywne skutki, oraz warunki uruchomienia tych gwarancji. Ponadto, chociaż Komisja uważa, że państwa oraz beneficjent mają prawo do uzasadnionych oczekiwań do czasu wydania wyroku w sprawie Aéroports de Paris 3 , zamierza dokładnie zbadać konkretny okres po wydaniu tego wyroku, w którym beneficjent, Szwecja i Dania mogą powoływać się na uzasadnione oczekiwania, gdyby środki zostały uznane za stanowiące pomoc niezgodną z prawem i ze wspólnym rynkiem.

TEKST PISMA

grafika

1 W listopadzie 2018 r. spółka obsługująca linię Helsingor-Helsingborg zmieniła nazwę na FORSEA.
2 Zob. wyrok Sądu z dnia 19 września 2018 r., HH Ferries i inni przeciwko Komisji, T-68/15, ECLI:EU:T:2018:563.
3 Wyrok Sądu z dnia 12 grudnia 2000 r. w sprawie T-128/98 Aéroports de Paris przeciwko Komisji, ECLI:EU:T:2000:290.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.109.72

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Szwecja - Pomoc państwa SA.52617 (2019/C) (ex 2018/FC) - Pomoc państwa na rzecz konsorcjum mostu nad Sundem (Oresundsbro) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 22/03/2019
Data ogłoszenia: 22/03/2019