Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Any Gomes (2017/2096(IMM)).

Wniosek o uchylenie immunitetu Any Gomes

P8_TA(2017)0459

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 30 listopada 2017 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Any Gomes (2017/2096(IMM))

(2018/C 356/19) ,

(Dz.U.UE C z dnia 4 października 2018 r.)

Parlament Europejski

-
uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Any Gomes, przekazany w dniu 30 maja 2017 r. przez Stałe Przedstawicielstwo Portugalii przy Unii Europejskiej, podpisany przez zastępcę prokuratora generalnego Republiki Portugalskiej w ramach postępowania karnego toczącego się w prokuraturze generalnej przy sądzie okręgowym w Peso da Régua - okręg Vila Reale (nr ref. NUIPC 430/16.6T9LSBP), i ogłoszony na posiedzeniu plenarnym w dniu 12 czerwca 2017 r.,
-
po wysłuchaniu wyjaśnień Any Gomes, zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,
-
uwzględniając art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 Aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,
-
uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 12 maja 1964 r., 10 lipca 1986 r., 15 i 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r. oraz 17 stycznia 2013 r. 1 ,
-
uwzględniając art. 157 ust. 3 Konstytucji Republiki Portugalskiej oraz art. 11 statutu posłów do Zgromadzenia Republiki Portugalskiej
-
uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A8-0363/2017),
A.
mając na uwadze, że prokuratura Republiki Portugalskiej okręgu Vila Real, prokuratura generalna przy sądzie okręgowym w Peso de Régua, wystąpiła z wnioskiem o uchylenie immunitetu parlamentarnego Any Gomes w związku z oświadczeniami złożonymi przez nią w wywiadzie dla dziennika Diàrio de Noticias, opublikowanym przez tę gazetę w internecie w dniu 29 kwietnia 2016 r.; mając na uwadze, że wniosek złożono w celu wszczęcia postępowania karnego przeciwko posłance A. Gomes, a także wysłuchania jej w kontekście tego postępowania;
B.
mając na uwadze, że artykuł przytaczał wiadomości na temat przeszukań, które miały być prowadzone w stoczni w Vianie, a A. Gomes oświadczyła w tym kontekście: "To sygnał, że coś zaczyna się dziać w sprawie dotyczącej ewidentnego przypadku korupcji", wyrażając przy tym pogląd, że sprzedaż promu Atlântida dokonana została "za niewielkie pieniądze";
C.
mając na uwadze, że przytoczone okoliczności faktyczne dotyczą teoretycznie popełnienia przez A. Gomes trzech przestępstw wobec dwóch skarżących, tj. zniesławienia organu, jednostki organizacyjnej lub osoby prawnej, określonych i karanych na mocy art. 187 ust. 1 i ust. 2 lit. a) oraz art. 183 ust. 2 kodeksu karnego, które przewidują karę do dwóch lat pozbawienia wolności lub grzywnę w wysokości co najmniej 120 stawek dziennych;
D.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej wobec posłów do Parlamentu Europejskiego nie można prowadzić dochodzenia, postępowania sądowego, ani też ich zatrzymywać z powodu ich opinii lub stanowiska zajętego przez nich w głosowaniu w czasie wykonywania przez nich obowiązków służbowych;
E.
mając na uwadze, że art. 5 Regulaminu Parlamentu Europejskiego przewiduje, iż wykonując swoje uprawnienia związane z przywilejami i immunitetami, Parlament działa w celu utrzymania swojej integralności jako demokratycznego zgromadzenia ustawodawczego oraz w celu zapewnienia niezależności posłów w sprawowaniu ich funkcji;
F.
mając na uwadze, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że oświadczenie złożone przez posła poza Parlamentem Europejskim może stanowić opinię wyrażoną w ramach pełnienia obowiązków w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7, gdy odpowiada subiektywnej ocenie mającej bezpośredni i oczywisty związek z wykonywaniem obowiązków posła do Parlamentu Europejskiego, co oznacza, że ważne jest nie miejsce złożenia oświadczenia, lecz jego charakter i treść;
G.
mając na uwadze, że w obecnych czasach debata polityczna coraz częściej odbywa się poza salami posiedzeń Parlamentu i ma miejsce w środkach przekazu, przybierając postać komunikatów prasowych, wywiadów, wypowiedzi na blogach i w internecie;
H.
mając na uwadze, że oświadczenia wygłoszone w przedmiotowym wywiadzie przez A. Gomes zostały złożone w ramach pełnienia obowiązków posłanki do Parlamentu Europejskiego, a zwłaszcza w kontekście jej obowiązków jako wiceprzewodniczącej komisji śledczej powołanej do zbadania zarzutów popełnienia przestępstwa i niewłaściwego administrowania w stosowaniu prawa Unii w odniesieniu do prania pieniędzy, unikania opodatkowania i uchylania się od opodatkowania;
I.
mając na uwadze, że oświadczenia złożone przez A. Gomes są bezpośrednio związane z jej stwierdzeniami wygłoszonymi w programie telewizyjnym "TVI24- Cara a Cara - Ana Gomes versus Carlos Abreu Amorim" wyemitowanym w dniu 29 listopada 2013 r., w odniesieniu do których Parlament Europejski utrzymał immunitet tejże posłanki 2 ;
J.
mając na uwadze, że oświadczenia A. Gomes wchodzą zatem w zakres jej działalności w Parlamencie Europejskim;
1.
podejmuje decyzję o odmowie uchylenia immunitetu Any Gomes;
2.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do natychmiastowego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji właściwym organom Republiki Portugalskiej i Anie Gomes.
1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 12 maja 1964 r., Wagner/Fohrmann i Krier, 101/63, ECLI:EU:C:1964:28; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 10 lipca 1986 r., Wybot/Faure i inni, 149/85, ECLI:EU:C:1986:310; wyrok Sądu z dnia 15 października 2008 r., Mote/Parlament, T-345/05, ECLI:EU:T:2008:440; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 21 października 2008 r., Marra/De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU:C:2008:579; wyrok Sądu z dnia 19 marca 2010 r., Gollnisch/Parlament, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Sądu z dnia 6 września 2011 r., Patriciello, C-163/ 10, ECLI: EU:C:2011:543; wyrok Sądu z dnia 17 stycznia 2013 r., Gollnisch/Parlament, T-346/11 i T-347/11, ECLI:EU:T:2013:23.
2 Sprawozdanie w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Any Gomes (sprawozdawczyni: Heidi Hautala - Komisja Prawna); decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 listopada 2014 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu A. Gomes (Dz.U. C 285 z 5.8.2016, s. 19).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024