Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 20/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2012/34/UE w sprawie otwarcia rynku krajowych kolejowych przewozów pasażerskich oraz zarządzania infrastrukturą kolejową.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 20/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2012/34/UE w sprawie otwarcia rynku krajowych kolejowych przewozów pasażerskich oraz zarządzania infrastrukturą kolejową

(2016/C 431/02)

(Dz.U.UE C z dnia 22 listopada 2016 r.)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 30 stycznia 2013 r. Komisja przekazała Radzie wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego 1 w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego oraz zarządzania infrastrukturą kolejową.
2.
Wniosek ten, wraz z pięcioma innymi, został przedstawiony w ramach tzw. czwartego pakietu kolejowego. De celów negocjacji rozpatrywano wnioski w podziale na dwie grupy: filar techniczny i filar rynkowy. Wniosek ten stanowi część filara rynkowego.
3.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydał opinię w sprawie wniosku w dniu 10 lipca 2013 r. Komitet Regionów przyjął opinię w dniu 8 października 2013 r.
4.
Parlament Europejski przyjął swoją opinię w pierwszym czytaniu w dniu 26 lutego 2014 r.
5.
W dniu 8 października 2015 r. Rada (ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii) osiągnęła porozumienie ("podejście ogólne") 2 w sprawie wniosku dotyczącego otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego oraz zarządzania infrastrukturą kolejową.
6.
W dniu 19 kwietnia 2016 r. osiągnięto porozumienie z Parlamentem Europejskim w sprawie tekstu kompromisowego.
7.
W dniu 20 września 2016 r. Rada przyjęła porozumienie polityczne 3 w sprawie tekstu kompromisowego.
8.
Przy uwzględnieniu powyższych porozumień i w następstwie weryfikacji prawnojęzykowej Rada przyjęła w dniu 17 października 2016 r. swoje stanowisko w pierwszym czytaniu, zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą określoną w art. 294 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
II.
CEL
9.
Głównymi celami wniosku są: poprawa jakości i efektywności krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego oraz usunięcie wszelkich pozostałych przeszkód prawnych w utworzeniu jednolitego europejskiego obszaru kolejowego.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
A)
Kontekst ogólny
10.
Rada uważa, że należy dążyć do dalszego otwarcia krajowego pasażerskiego rynku kolejowego. Niemniej jednak, należy umożliwić państwom członkowskim ograniczenie dostępu w przypadku zagrożenia równowagi ekonomicznej podpisanych umów dotyczących obowiązków w zakresie świadczenia usług publicznych. Ponadto należy umożliwić państwom członkowskim graniczącym z krajami trzecimi ustanowienie dodatkowych warunków sprawiedliwego dostępu do rynku. Wreszcie warunki dotyczące zarządcy infrastruktury kolejowej, zwłaszcza w odniesieniu do niezależności, bezstronności i przejrzystości finansowej, powinny być proporcjonalne do sytuacji rynkowej i infrastruktury użytkowej.
B)
Pozostałe kluczowe kwestie polityczne
11.
Rada uważa, że przy ocenie bezstronności zarządcy infrastruktury należy skupić się na tak zwanych podstawowych funkcjach, aby uniknąć potencjalnie różnych interpretacji i nadmiernej kontroli administracyjnej ze strony organów regulacyjnych. Ponadto powinny być dozwolone różne modele organizacyjne, o ile spełnione są określone warunki.
12.
Zlecanie wykonywania niektórych zadań zarządcy infrastruktury powinno być dozwolone, ale zarządca infrastruktury powinien zachować całkowitą kontrolę nad eksploatacją, utrzymaniem i renowacją jego sieci oraz być za nie odpowiedzialny.
13.
Koordynacja i współpraca między zarządcami infrastruktury powinny być zapewnione przy jednoczesnym zapewnieniu operatorom kolejowym dostępu do istotnych informacji. Wymiana informacji, monitorowanie efektywności i analiza innych istotnych kwestii dotyczących infrastruktury kolejowej powinny odbywać się również między państwami członkowskimi.
14.
Rada opowiada się za dążeniem do ustanowienia szybkich połączeń kolejowych w celu zapewnienia efektywnej i przyjaznej dla środowiska opcji podróży średnich odległości. W związku z tym zostały opracowane szczególne przepisy dotyczące dostępu do unijnej infrastruktury kolejowej przewozów pasażerskich kolejami dużej prędkości.
15.
Wreszcie systemy informacyjne i praktyki dotyczące biletów pośrednich powinny być wzmocnione, aby ułatwić bardziej wydajny multimodalny i transgraniczny transport pasażerski.
IV.
PODSUMOWANIE
16.
W stanowisku Rady w pierwszym czytaniu odzwierciedlono kompromis uzgodniony między Radą a Parlamentem Europejskim, przy wsparciu Komisji.
17.
Kompromis ten został potwierdzony pismem przewodniczącego działającej w Parlamencie Europejskim Komisji Transportu i Turystyki skierowanym do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli (część I) z dnia 13 lipca 2016 r.
18.
Stanowisko Rady w pełni uwzględnia wniosek Komisji i poprawki zaproponowane przez Parlament Europejski w pierwszym czytaniu. Rada zatem uważa, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu spełnia wszystkie główne cele wniosku bez nakładania nieproporcjonalnych kosztów związanych z modyfikacją dotychczasowych ustaleń operacyjnych.
1 Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 32.
2 Zob. dok. 12777/15 TRANS 317 CODEC 1308.
3 Zob. dok. 11202/16 TRANS 299 CODEC 1059.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.431.18

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 20/2016 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2012/34/UE w sprawie otwarcia rynku krajowych kolejowych przewozów pasażerskich oraz zarządzania infrastrukturą kolejową.
Data aktu: 22/11/2016
Data ogłoszenia: 22/11/2016