Zmiana art. 123 i 42 Regulaminu Parlamentu Europejskiego (oświadczenia pisemne i inicjatywy ustawodawcze) (2011/2058(REG)).

Regulamin PE: zmiana art. 123 dotyczącego oświadczeń pisemnych oraz art. 42 dotyczącego inicjatyw ustawodawczych

P7_TA(2012)0502

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2012 r. w sprawie zmiany art. 123 i 42 Regulaminu Parlamentu Europejskiego (oświadczenia pisemne i inicjatywy ustawodawcze) (2011/2058(REG))

(2015/C 434/20)

(Dz.U.UE C z dnia 23 grudnia 2015 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając pismo przewodniczącego PE z dnia 11 listopada 2010 r.,
-
uwzględniając analizę swojego departamentu tematycznego zatytułowaną "Oświadczenia pisemne w Parlamencie Europejskim - Przegląd procesu i skutki" (PE 462.424),
-
uwzględniając art. 211 i art. 212 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych (A7-0242/2012), a także mając na uwadze, co następuje:
A.
Parlament od lat poszerza swoje kompetencje, zapewniając sobie istotne narzędzia, dzięki którym może wpływać na proces podejmowania decyzji w Unii Europejskiej w większości dziedzin, w których działa Unia;
B.
instytucje, do których skierowane jest dane oświadczenie pisemne, powinny zapewnić odpowiednie dalsze działania następcze;
C.
oświadczenia pisemne służą jako użyteczne narzędzie poruszania spraw o szczególnym znaczeniu dla obywateli Unii;
D.
z oświadczeń pisemnych korzysta się regularnie, ale ich liczba nie jest bardzo duża; jedynie niewielki ich procent uzyskuje wymagane poparcie większości wszystkich posłów do Parlamentu;
E.
większość oświadczeń pisemnych traci ważność po terminie ustanowionym w Regulaminie;
F.
większość przyjmowanych oświadczeń pisemnych kieruje się do Komisji, którą uznaje się za jedyną instytucję gotową do udzielenia odpowiedzi w sprawach poruszanych w oświadczeniach;
G.
w większości przypadków odpowiedzi te ograniczają się do przypomnienia prac już prowadzonych przez Komisję, a tylko w wyjątkowych przypadkach omawiają konkretne działania podjęte w związku z oświadczeniem pisemnym;
H.
w związku ze zwiększonymi prerogatywami Parlamentu, a także z wprowadzeniem europejskiej inicjatywy obywatelskiej, zmienia się znaczenie oświadczeń pisemnych, choć wciąż mogą być one użytecznym narzędziem umożliwiającym posłom zwracanie uwagi na kwestie dotyczące interesu ogólnego;
I.
oświadczenia pisemne mają bardzo ograniczone skutki zarówno w odniesieniu do układania planów działań, jak i wpływania na decyzje podejmowane przez instytucje, oraz mogą wywoływać mylne wrażenie co do ich skuteczności; jeśli są jednak właściwie używane, wciąż zachowują wartość popularnego narzędzia toczenia kampanii; w odniesieniu do wniosków wzywających do podjęcia działania legislacyjnego powinno się stosować art. 42 ust. 2 dającym poszczególnym posłom rzeczywistą możliwość wpływania na legislację Unii i włączania danego wniosku do prac komisji parlamentarnej;
J.
jakość i trafność niektórych oświadczeń pisemnych, w szczególności ich zgodność z kompetencjami Unii, określonymi w tytule I części I Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, mogą być rozczarowujące; z tego względu w następnej kadencji Parlament mógłby ocenić wpływ nowych przepisów Regulaminu na oświadczenia pisemne i zbadać ich skuteczność;
1.
podejmuje decyzję o wprowadzeniu do Regulaminu poniższych zmian;
2.
stoi na stanowisku, że instytucje, do których skierowane jest oświadczenie pisemne, w terminie trzech miesięcy od dnia otrzymania takiego oświadczenia powinny poinformować Parlamentu o zamierzonych działaniach następczych; ponadto przy okazji kolejnych negocjacji dotyczących nowelizacji Porozumienia ramowego w sprawie stosunków między Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską zamierza zawrzeć z Komisją porozumienie w kwestii tej zasady;
3.
przypomina, iż zmiany te wchodzą w życie pierwszego dnia najbliższej sesji miesięcznej;
4.
z zadowoleniem przyjmuje decyzję Prezydium o ograniczeniu nadmiernego upowszechniania oświadczeń pisemnych, co umożliwi posłom niezakłócony dostęp do sali plenarnej Parlamentu;
5.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji tytułem informacji.
Poprawka 6
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 42 - ustęp 2 i 3
Tekst obowiązujący Poprawka
2. Każdy poseł może przedłożyć wniosek dotyczący aktu prawnego Unii w ramach prawa Parlamentu do inicjatywy ustawodawczej zgodnie z art. 225 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. 2. Każdy poseł może przedłożyć wniosek dotyczący aktu prawnego Unii w ramach prawa Parlamentu do inicjatywy ustawodawczej zgodnie z art. 225 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Taki wniosek może przedłożyć maksymalnie dziesięciu posłów. We wniosku podaje się jego podstawę prawną i można do niego dołączyć uzasadnienie złożone z nie więcej niż 150 słów.
3. Wniosek przedkładany jest Przewodniczącemu, który przekazuje go właściwej komisji do rozpatrzenia. Przed przekazaniem wniosek tłumaczony jest na języki urzędowe, które przewodniczący właściwej komisji uzna za niezbędne do podjęcia decyzji w sprawie nadania wnioskowi dalszego biegu. W ciągu trzech miesięcy od przekazania wniosku i po przesłuchaniu jego autora, komisja podejmuje decyzję w sprawie dalszej procedury. 3. Wniosek przedkładany jest przewodniczącemu, który

sprawdza, czy spełnione zostały wymogi prawne. Może on przekazać właściwiej komisji wniosek o opinię co do stosowności jego podstawy prawnej lub o jej sprawdzenie. Jeśli przewodniczący uzna wniosek za dopuszczalny, ogłasza to na posiedzeniu plenarnym i przekazuje go właściwej komisji.

Przed przekazaniem właściwej komisji wniosek tłumaczony jest na języki urzędowe, które przewodniczący tej komisji uzna za niezbędne do podjęcia decyzji w sprawie nadania wnioskowi dalszego biegu.
Komisja może zalecić przewodniczącemu, by wniosek został przedłożony do podpisu wszystkim posłom z zastrzeżeniem warunków i terminów określonych w art. 123 ust. 1a, ust. 2 i ust. 5.
Tekst obowiązujący Poprawka
Jeżeli komisja podejmie decyzję o przedłożeniu wniosku Parlamentowi zgodnie z procedurą opisaną w art. 48, w tytule sprawozdania wymienia się nazwisko autora wniosku. Jeśli taki wniosek zostanie podpisany przez większość posłów do Parlamentu, sprawozdanie w sprawie wniosku uznaje się za zatwierdzone przez Konferencję Przewodniczących. Po wysłuchaniu autorów wniosku, komisja sporządza sprawozdanie zgodnie z art. 48.
Jeśli wniosek nie zostanie przedłożony do dodatkowych podpisów lub nie zostanie podpisany przez większość posłów do Parlamentu w ciągu trzech miesięcy od jego przekazania i po przesłuchaniu jego autorów, komisja podejmuje decyzję w sprawie dalszej procedury.
W tytule sprawozdania wymienia się nazwiska autorów wniosku.
Poprawka 1
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 123 - ustęp 1
Tekst obowiązujący Poprawka
1. Nie więcej niż pięciu posłów może przedstawić pisemne oświadczenie o długości nie przekraczającej dwustu słów, które dotyczy kompetencji Unii Europejskiej i nie pokrywa się z zagadnieniami będącymi przedmiotem trwającego w danej chwili procesu ustawodawczego. Przewodniczący udziela zezwolenia, rozpatrując każdy przypadek osobno. Oświadczenia te są drukowane w językach urzędowych i rozpowszechniane oraz umieszczane w rejestrze wraz z nazwiskami ich sygnatariuszy. Rejestr jest jawny i podczas sesji miesięcznych znajduje się przed wejściem do sali obrad, a w okresie pomiędzy sesjami miesięcznymi we właściwym miejscu wyznaczonym przez Kolegium Kwestorów. 1. Co najmniej dziesięciu posłów z co najmniej trzech grup politycznych może przedstawić pisemne oświadczenie o długości nieprzekraczającej 200 słów, które dotyczy wyłącznie spraw wchodzących w zakres kompetencji Unii Europejskiej. Treść takiego oświadczenia nie może wykraczać poza formę oświadczenia. W szczególności nie może ono wzywać do podejmowania jakiegokolwiek działania ustawodawczego, zawierać decyzji w sprawach, dla których przyjęcia niniejszy Regulamin przewiduje specjalną procedurę i uprawnienia, ani zajmować się przedmiotem toczących się w Parlamencie procedur.
1a. Odnośnie do każdego przypadku zezwolenie na podjęcie dalszych działań podlega wymogowi umotywowanej decyzji przewodniczącego zgodnie z ust. 1. Oświadczenia pisemne są publikowane w językach urzędowych na stronie internetowej Parlamentu Europejskiego i rozpowszechniane drogą elektroniczną wśród wszystkich posłów. Oświadczenia są umieszczane w elektronicznym rejestrze wraz z nazwiskami ich sygnatariuszy. Rejestr jest jawny i dostępny za pośrednictwem strony internetowej Parlamentu Europejskiego. Przewodniczący zachowuje również papierowe kopie oświadczeń pisemnych wraz z podpisami.
Poprawka 2
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 123 - ustęp 2
Tekst obowiązujący Poprawka
2. Każdy poseł może złożyć swój podpis pod oświadczeniem wpisanym do rejestru. 2. Każdy poseł może złożyć podpis pod oświadczeniem wpisanym do elektronicznego rejestru. Można go wycofać w każdej chwili przed upływem okresu trzech miesięcy od wpisania oświadczenia do rejestru. W przypadku takiego wycofania temu posłowi nie będzie wolno ponownie złożyć podpisu pod tym oświadczeniem.
Poprawka 7
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 12 3 - ustęp 3
Tekst obowiązujący Poprawka
3. Jeśli pod oświadczeniem podpisze się większość członków Parlamentu, Przewodniczący informuje o tym Parlament i umieszcza nazwiska sygnatariuszy w protokole, a oświadczenie publikuje jako tekst przyjęty. 3. Jeśli po upływie trzech miesięcy od umieszczenia oświadczenia w rejestrze pod oświadczeniem podpisze się większość członków Parlamentu, Przewodniczący informuje o tym Parlament. Jako niewiążące dla Parlamentu, oświadczenie jest publikowane w protokole wraz z nazwiskami sygnatariuszy.
Poprawka 4
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 123 - ustęp 4 a (nowy)
Tekst obowiązujący Poprawka
4a. Jeżeli instytucje będące adresatami przyjętego oświadczenia w terminie trzech miesięcy od jego otrzymania nie poinformują Parlamentu o zamierzonych działaniach następczych, na wniosek jednego z autorów oświadczenia sprawa zostaje włączona do porządku dziennego kolejnego posiedzenia właściwej komisji.
Poprawka 5
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 123 - ustęp 5
Tekst obowiązujący Poprawka
5. Oświadczenie pisemne wpisane do rejestru od ponad trzech miesięcy i nie podpisane przez co najmniej połowę posłów do Parlamentu traci ważność. 5. Oświadczenie pisemne wpisane do rejestru od ponad trzech miesięcy i nie podpisane przez co najmniej połowę posłów do Parlamentu traci ważność, przy czym trzymiesięczny termin nie może w żadnym wypadku ulec przedłużeniu.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024