Sprawozdanie dotyczące postępów Albanii w 2012 r. (2012/2814(RSP)).

Sprawozdanie dotyczące postępów Albanii, 2012 r.

P7_TA(2012)0508

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2012 r. w sprawie sprawozdania dotyczącego postępów Albanii w 2012 r. (2012/2814(RSP))

(2015/C 434/14)

(Dz.U.UE C z dnia 23 grudnia 2015 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając konkluzje prezydencji posiedzenia Rady Europejskiej w Salonikach w dniach 19-20 czerwca 2003 r. dotyczące perspektywy przystąpienia państw Bałkanów Zachodnich do Unii Europejskiej,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 10 października 2012 r. zatytułowany "Strategia rozszerzenia i najważniejsze wyzwania w latach 2012-2013" (COM(2012)0600) i dołączone sprawozdanie dotyczące postępów Albanii w 2012 r. (SWD(2012)0334),
-
uwzględniając decyzję Rady 2008/210/WE z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w partnerstwie europejskim zawartym z Albanią oraz uchylającą decyzję 2006/54/WE 1 ,
-
uwzględniając konkluzje czwartego posiedzenia Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE - Albania, które odbyło się w dniu 15 maja 2012 r.,
-
uwzględniając zalecenia przyjęte przez Komisję Parlamentarną ds. Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Albania (SAPC) na piątym posiedzeniu, które odbyło się w dniach 11-12 lipca 2012 r.,
-
uwzględniając porozumienie polityczne zawarte między rządem a opozycją na konferencji przewodniczących w dniu 14 listopada 2011 r. oraz zmieniony plan działań rządu Albanii, z marca 2012 r., dotyczący 12 najważniejszych priorytetów określonych w opinii Komisji w sprawie wniosku Albanii o członkostwo w Unii Europejskiej z dnia 9 listopada 2010 r. (COM(2010)0680),
-
uwzględniając rezolucję z dnia 8 lipca 2010 r. w sprawie Albanii 2 ,
-
uwzględniając art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że przyszłość Albanii i pozostałych krajów regionu Bałkanów Zachodnich jest powiązana z Unią Europejską oraz że Albania geograficznie, historycznie i kulturowo należy do Europy;
B.
mając na uwadze, że przystąpienie Albanii do UE powinno być nie tylko celem rządu i opozycji, lecz ma sprzyjać wspólnemu interesowi wszystkich Albańczyków;
C.
mając na uwadze, że kraje aspirujące do przystąpienia do Unii muszą dowieść swojej zdolności do wzmocnienia realizacji w praktyce wartości, na których opiera się Unia, na wszystkich etapach procesu akcesyjnego; mając na uwadze, że muszą one ustanowić podstawowe instytucje niezbędne dla demokratycznego zarządzania i praworządności oraz od wczesnego etapu wspierać ich właściwe funkcjonowanie, począwszy od parlamentu narodowego, po rząd i system sądowy, w tym trybunały, prokuraturę publiczną i organy ścigania;
D.
mając na uwadze, że proces przystąpienia do UE powinien stać się siłą napędzającą dalsze reformy i podstawowym czynnikiem zapewniającym konstruktywną i odpowiedzialną współpracę wśród elit politycznych tego kraju;
E.
mając na uwadze, że od czasu porozumienia między partią rządzącą a opozycją, do którego doszło w listopadzie 2011 r., osiągnięto znaczne postępy odnośnie do programu reform; mając na uwadze, że nadal występują wyzwania, którym należy stawić czoła, aby dokonać postępów w drodze do członkostwa UE;
F.
mając na uwadze, że dla zapewnienia stabilności i spójności społecznej reformy w sektorze socjalnym i ich skuteczne wdrażanie są równie istotne, jak reformy w zakresie wdrażania przepisów i rozwój infrastruktury, i mając na uwadze, że powinno to znaleźć odzwierciedlenie również w finansowaniu przez UE; mając na uwadze, że Komisja powinna zatem wziąć to pod uwagę w związku z opracowywaniem strategii dla Albanii na lata 2014-2020;
G.
mając na uwadze, że Albania nadal odgrywa rolę stabilizującą w regionie Zachodnich Bałkanów;
H.
mając na uwadze, że dzięki staraniom w procesie reform i jeżeli takie będzie życzenie albańskiego społeczeństwa Albania może przejść w 2012 r. do następnego etapu integracji, tzn. uzyskać status kraju kandydującego do przystąpienia, o ile osiągnie masę krytyczną, jeśli chodzi o konkretne rezultaty w obszarach niegotowych kluczowych reform;
I.
mając na uwadze, że UE uczyniła praworządność głównym elementem procesu rozszerzenia;

Rozważania ogólne

1.
ponawia swoje pełne wsparcie dla przyszłego przystąpienia Albanii do Unii Europejskiej; podziela ocenę Komisji, że krajowi temu należy przyznać status państwa kandydującego, pod warunkiem że zostaną ukończone i przyjęte kluczowe reformy w wymiarze sprawiedliwości i administracji publicznej, a także w odniesieniu do zmiany regulaminu parlamentu; gratuluje Albanii tego wielkiego kroku naprzód i zachęca jej rząd do przyjęcia wszelkich wymaganych środków w celu realizacji już podjętych zobowiązań; apeluje do Rady o niezwłoczne przyznanie Albanii statusu państwa kandydującego do UE, z zastrzeżeniem ukończenia tych kluczowych reform;
2.
wyraża uznanie dla zdeterminowanych działań rządu i opozycji na rzecz współpracy w zakresie reform i dostrzega znaczenie porozumienia politycznego z listopada 2011 r., które zakończyło długi okres impasu i utorowało drogę dla postępu w zakresie dwunastu priorytetów; zachęca rządzącą większość i opozycję, aby utrzymały ponadpartyjną współpracę oraz przyczyniły się do pomyślnego przyjęcia i spójnego wdrożenia kluczowych reform, które są niezbędne, by rozpocząć formalne negocjacje akcesyjne; podkreśla, że wszystkie partie polityczne i podmioty w Albanii - w tym prasa, media i społeczeństwo obywatelskie - powinny dążyć do poprawy atmosfery politycznej w tym kraju, by umożliwić dialog i wzajemne zrozumienie; apeluje zatem o prawdziwe zaangażowanie wszystkich partii politycznych na rzecz poprawy atmosfery politycznej w kraju; wzywa siły polityczne w Albanii, by nie pozwoliły na zawrócenie kraju z drogi ku UE w trakcie przyszłorocznej kampanii wyborczej;
3.
podkreśla znaczenie wolnych i uczciwych wyborów, zapewniających legitymację instytucjom demokratycznym i pozwalających na ich właściwe funkcjonowanie; wzywa wszystkie siły polityczne, by prowadziły przyszłoroczną kampanię wyborczą i wybory parlamentarne w 2013 r. w wolny i uczciwy sposób; wyraża głębokie przekonanie, że wybory będą stanowiły ważny sprawdzian dojrzałości albańskiej demokracji i zdolności wszystkich sił politycznych do podjęcia wspólnej agendy europejskiej na rzecz tego kraju, a także iż mają kluczowe znaczenie dla dalszych postępów w procesie akcesyjnym; przypomina, że warunkiem wzmocnienia demokracji jest wolny i uczciwy przebieg wyborów, których wyniki będą uznane przez wszystkie odnośne partie polityczne za wiążące; z zadowoleniem przyjmuje porozumienie polityczne dotyczące zmian w ramach prawnych regulujących wybory, uwzględniające zalecenia OBWE/ ODIHR;
4.
wzywa wszystkie siły polityczne do dalszego przyjmowania konkretnych reform prowadzących do namacalnych rezultatów z korzyścią dla wszystkich obywateli; uważa, że jest istotne, by albańskie społeczeństwo obywatelskie, media i obywatele rozliczali swoich liderów z konkretnych wyników politycznych;

Konsolidacja demokracji i wzmacnianie praw człowieka

5.
twierdzi, że demokracja i praworządność są najlepszymi zabezpieczeniami praw człowieka i podstawowych wolności;
6.
zdecydowanie popiera konstruktywny dialog polityczny, który jest nie tylko podstawowym elementem dwunastu kluczowych priorytetów, lecz również warunkiem wstępnym sprawnie funkcjonującej demokracji; wzywa elitę polityczną do podtrzymywania ponadpartyjnego dialogu i konsensusu w sprawie reform, aby umożliwić Albanii dokonywanie postępów w drodze do przystąpienia;
7.
z zadowoleniem przyjmuje dokonany przez Albanię postęp na drodze do spełnienia politycznych kryteriów członkostwa w UE; zauważa, że konstruktywny dialog polityczny jest ważnym elementem osiągnięcia konkretnych rezultatów w procesie realizacji dwunastu kluczowych priorytetów, w szczególności dotyczących właściwego funkcjonowania parlamentu, przyjęcia opracowywanych przepisów wymagających wzmocnionej większości, powołania rzecznika praw obywatelskich, procedur wysłuchiwania i głosowania w odniesieniu do najważniejszych instytucji oraz zmiany ram prawnych regulujących wybory;
8.
z zadowoleniem przyjmuje dokonanie wyboru nowego prezydenta; zauważa, że proces wyboru był zgodny z konstytucją; wyraża jednak ubolewanie, że proces polityczny towarzyszący wyborom nie opierał się na dialogu między partiami; podkreśla, że rola prezydenta ma kluczowe znaczenie dla zjednoczenia narodu oraz zapewnienia stabilności i niezależności instytucji państwowych;
9.
docenia rozwijający się dialog między społeczeństwem obywatelskim a rządem Albanii; zwraca uwagę na potrzebę utrzymania impetu w tych relacjach oraz utrwalenia ich osiągnięć;
10.
podkreśla znaczenie w pełni sprawnych, reprezentatywnych instytucji, będących filarem trwałego system demokratycznego i najważniejszym politycznym kryterium integracji z UE; w związku z tym podkreśla kluczową rolę parlamentu i wzywa siły polityczne tego kraju do dalszego usprawniania jego funkcjonowania, do przyjęcia i wdrożenia niedokończonej reformy regulaminu parlamentu, dalszego zwiększenia uprawnień kontrolnych parlamentu, w tym poprzez większe korzystanie z przesłuchań członków rządu, poprawy sporządzania aktów prawnych oraz zwiększenia konsultacji ze społeczeństwem obywatelskim, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi;
11.
odnotowuje niewielkie postępy w zakresie reformy sądownictwa; wzywa władze do podjęcia dalszych działań w celu zapewnienia prawdziwej niezależności, uczciwości, przejrzystości, odpowiedzialności i skuteczności wymiaru sprawiedliwości wolnego od ingerencji politycznych i korupcji, aby zagwarantować obywatelom równy dostęp do sądów i zapewnić, że sprawy sądowe rozstrzygane są rozsądnym terminie, oraz przyspieszyć postępy we wdrażaniu strategii reformy sądownictwa, w tym przyjęcie zmian ustawodawstwa dotyczącego sądu najwyższego; uważa za istotne, aby reforma sądownictwa była procesem stopniowym i nieodwracalnym, obejmującym solidne mechanizmy konsultacji i zwiększającym skuteczność systemu, oraz aby wymiar sprawiedliwości otrzymał dostateczne fundusze pozwalające mu na skuteczne funkcjonowanie w całym kraju;
12.
podkreśla, że należy nasilić wdrażanie przepisów o przeciwdziałaniu handlowi ludźmi oraz działania na rzecz ochrony ofiar; apeluje o przyjęcie strategii sprawiedliwości dla dzieci i wykonywania orzeczeń sądowych, co jest podstawowym warunkiem wstępnym funkcjonującego i skutecznego wymiaru sprawiedliwości;
13.
z zadowoleniem przyjmuje nowe podejście Komisji i dążenie do uznania praworządności za filar polityki rozszerzenia; uważa, że to podejście powinno stanowić dalszą zachętę do kluczowych reform wymiaru sprawiedliwości i dodatkowo ułatwić postępy Albanii w tych dziedzinach, pozwalając na osiągnięcie konkretnych wyników i stworzenie wiarygodnej historii wdrażania;
14.
podkreśla potrzebę wyeliminowania ryzyka upolitycznienia administracji publicznej oraz stworzenia opartej na zasługach i profesjonalnej administracji publicznej, działającej w sposób przejrzysty oraz zdolnej do przyjmowania i wdrażania ustawodawstwa; z zadowoleniem przyjmuje procedurę utworzenia albańskiej szkoły administracji publicznej; wyraża zadowolenie z powołania w sposób otwarty i przejrzysty rzecznika praw obywatelskich oraz wzywa do zapewnienia odpowiedniego wsparcia politycznego dla tej instytucji;
15.
z zadowoleniem przyjmuje powołanie w grudniu 2011 r. rzecznika praw obywatelskich; wzywa władze Albanii do zapewnienia urzędowi rzecznika praw obywatelskich odpowiedniego poparcia politycznego i zasobów; zachęca społeczeństwo obywatelskie Albanii i szersze grupy obywateli do pełnego korzystania z tej instytucji w celu poprawy sytuacji w zakresie praw człowieka;
16.
jest zaniepokojony faktem, że korupcja nadal powszechnie występuje w życiu obywateli; zdecydowanie zaleca dalsze stosowanie polityki zera tolerancji dla kwestii dotyczących korupcji i nadużywania środków publicznych, przy jednoczesnym zapewnieniu wolnych i uczciwych procesów oraz sprawiedliwości procesowej dla wszystkich podejrzanych; wzywa do szybkiego wdrożenia zaleceń Grupy Państw Przeciwko Korupcji, w szczególności związanych z oskarżeniami i finansowaniem partii politycznych; zauważa potrzebę dalszego wdrażania polityki przeciwdziałania korupcji; stwierdza, że wdrażanie strategii na rzecz przeciwdziałania korupcji następuje zbyt wolno;
17.
podkreśla potrzebę niezwłocznego i niezakłóconego zbadania wydarzeń ze stycznia 2011 r. w drodze kompleksowych i niezależnych dochodzeń oraz wiarygodnych procedur sądowych;
18.
z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie wszystkich sił politycznych na rzecz walki z bezkarnością, a także konsensus w parlamencie na rzecz reformy systemu immunitetów, aby umożliwić prowadzenie dochodzeń wobec urzędników służby cywilnej wyższego szczebla, sędziów i prokuratorów; wzywa wszystkie właściwe władze do zapewnienia konsekwentnego wdrożenia tego systemu; wzywa władze albańskie do wzmocnienia wdrażania i instytucjonalnej koordynacji strategii rządu na rzecz przeciwdziałania korupcji w okresie 2007-2013; podkreśla potrzebę wzmocnienia zaangażowania politycznego na rzecz stałego postępu, jeśli chodzi o dochodzenia i liczbę wyroków skazujących, nawet w przypadkach korupcji na wysokim szczeblu;
19.
z zadowoleniem przyjmuje wysiłki na rzecz zwalczania przestępczości zorganizowanej, zwłaszcza w zakresie wdrażania ustawodawstwa antymafijnego, łącznie z nasiloną konfiskatą mienia pochodzącego z działalności przestępczej; wzywa władze do dalszego zacieśnienia współpracy policyjnej i sądowej w Albanii i z krajami sąsiadującymi;
20.
odnotowuje postęp osiągnięty w zakresie walki z przestępczością zorganizowaną i zarządzania granicami; podkreśla potrzebę kontynuowania reform w tych dziedzinach, w szczególności poprzez zacieśnienie koordynacji między organami ścigania;
21.
podkreśla, że należy kontynuować starania w celu zagwarantowania, że policja w pełni respektuje prawa człowieka, a jej prace są nastawione na rezultat; wzywa do powzięcia bardziej proaktywnych i efektywnych działań w celu ścigania sprawców i ochrony ofiar handlu żywym towarem;
22.
podkreśla decydujące znaczenie profesjonalnych, niezależnych i pluralistycznych mediów publicznych i prywatnych, będących fundamentem demokracji; wzywa właściwe władze do zapewnienia i wspierania pluralizmu mediów oraz wolności wypowiedzi i informacji za pomocą mediów wolnych od politycznych i wszelkich innych ingerencji, a także do podjęcia działań mających na celu zagwarantowanie przejrzystości w zakresie własności i finansowania mediów;
23.
wyraża zaniepokojenie w odniesieniu do wolności wypowiedzi i niezależności mediów, a w szczególności niezależności organu regulacyjnego, jakim jest Krajowa Rada Radia i Telewizji; wyraża ubolewanie, że organ regulacyjny nadal nie dysponuje wystarczającym potencjałem administracyjnym i technicznym oraz niezależnością redakcyjną; wzywa do przyjęcia ustawodawstwa dotyczącego audiowizualnych usług medialnych;
24.
wyraża zaniepokojenie bezpośrednimi ingerencjami władz w nominacje kierownictwa nadawców publicznych, które hamują rozwój pluralizmu politycznego i tym samym wzmocnienie demokracji, a także brakiem wzmocnienia niezależności redakcyjnej od władz; wyraża zaniepokojenie tym, że zniesławienie nadal jest zagrożone wysokimi grzywnami wobec dziennikarzy, czego wynikiem jest panująca wśród nich autocenzura; wzywa do zagwarantowania wiarygodnego i efektywnego wdrażania środków ochrony dziennikarzy; jest niezwykle zaniepokojony niepewnymi warunkami pracy dziennikarzy i wyraża ubolewanie z powodu utrzymującego się braku statutowych praw pracowniczych dla dziennikarzy oraz tym, że wielu z nich nie otrzymuje pensji od właścicieli mediów;
25.
wzywa władze, by dostosowały prawo wyborcze, prawo o wolności zgromadzeń, zrzeszania się i o wolności mediów do norm międzynarodowych oraz w pełni wdrożyły te akty; wzywa władze do promowania i stania na straży wolności cyfrowej, co uznaje się za integralną część kryteriów akcesyjnych;
26.
dostrzega postęp osiągnięty w zakresie ochrony mniejszości; zauważa jednak, że konieczne są dalsze wysiłki na rzecz przeciwdziałania dyskryminacji, zwłaszcza w odniesieniu do osób narażonych na dyskryminację; przypomina w związku z tym władzom Albanii o ich odpowiedzialności za stworzenie w kraju atmosfery włączenia społecznego i tolerancji; wzywa do podjęcia stanowczych działań w celu kompleksowej ochrony praw człowieka i podniesienia jakości życia członków wszystkich grup mniejszościowych w całym kraju, również poprzez wdrożenie istniejących środków w zakresie używania języków mniejszościowych w edukacji, religii i środkach masowego przekazu, a także poprzez zwalczanie wszelkich objawów dyskryminacji wobec tych grup;
27.
podkreśla potrzebę zabezpieczenia tych praw dla wszystkich grup mniejszościowych, a nie tylko dla mniejszości narodowych; podkreśla również, że konieczne są dalsze wysiłki na rzecz zabezpieczenia majątku i praw własności grup mniejszościowych; z zaniepokojeniem odnotowuje ciągły brak zasobów na wdrażanie planu działania w sprawie Romów; wzywa do większej odpowiedzialności w zakresie świadczenia usług mniejszościom i grupom narażonym; podkreśla znaczenie poszanowania zasady samookreślania oraz wzywa do obiektywnego i przejrzystego przetworzenia danych spisowych, zgodnie z uznanymi normami międzynarodowymi;
28.
z zadowoleniem przyjmuje postęp dokonany w dziedzinie praw człowieka osób LGBT, zwłaszcza to, że pierwsza publiczna demonstracja osób LGBT, która odbyła się w Tiranie 17 maja 2012 r., była bezpiecznym i odświętnym wydarzeniem; zdecydowanie odrzuca jednak dyskryminujące oświadczenia składane tego dnia przez wiceministra obrony, choć z zadowoleniem przyjmuje krytykę wyrażoną przez premiera Salego Berishę w tej sprawie; podkreśla, że nadal dochodzi do dyskryminacji osób LGBT i że istnieje pilna potrzeba dokonania przeglądu ustawodawstwa, aby usunąć przepisy mogące być przyczyną dyskryminacji oraz stworzyć rejestr;
29.
apeluje o niezbędne postępy w dziedzinie podstawowych praw i wolności oraz we wdrażaniu strategii politycznych mających na celu zagwarantowanie praw kobiet i równouprawnienia płci, praw osób LGBT, praw dzieci, praw osób z narażonych grup społecznych i osób niepełnosprawnych, a także praw mniejszości, ponieważ wciąż pojawiają się doniesienia o przypadkach dyskryminacji osób LGBT, mniejszości romskiej i innych grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji; podkreśla potrzebę wzmocnienia praw i podniesienia jakości życia osób uzależnionych od państwa, na przykład więźniów, sierot i osób chorych psychicznie;
30.
z zadowoleniem przyjmuje przepisy i środki wprowadzone w celu wspierania równości płci, jednak uważa, że ich rzeczywiste wdrażanie jest niewystarczające, przez co kobiety nadal padają ofiarami nierówności w zakresie ich dostępu do życia politycznego i rynku pracy;
31.
zauważa, że wciąż odnotowywane są przypadki przemocy domowej, przymusowej prostytucji i bardzo liczne przypadki handlu kobietami i dziećmi, i że brak jest koordynacji właściwych organów, która jest konieczna do zapewnienia kobietom i dzieciom konkretnej ochrony; przypomina o znaczeniu zapewnienia ofiarom dostępu do pełnej pomocy prawnej i wsparcia psychologicznego oraz wzywa władze do podjęcia działań, w tym poprzez zwiększenie budżetów agencji i służb, aby zlikwidować przemoc i nierówność; podkreśla pilną potrzebę ustanowienia i wdrożenia takich środków jak wyspecjalizowane struktury usług socjalnych i ośrodki rehabilitacji, a także rozwoju sieci schronisk oraz udzielenia pomocy organizacjom wspierającym kobiety i dzieci, w tym w celu ich ponownej integracji ze społeczeństwem; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie całodobowego, bezpłatnego telefonu zaufania dla ofiar, wzmocnienie jednostek ochrony dzieci oraz dobry przykład współpracy władz Tirany, policji, wymiaru sprawiedliwości i organizacji społeczeństwa obywatelskiego na rzecz wspólnego wsparcia dla ofiar;
32.
podkreśla, że należy zwrócić szczególną uwagę na ochronę praw dzieci, między innymi poprzez poprawę warunków w państwowych instytucjach opieki nad dziećmi, ułatwienie możliwości wspierania opieki oraz energiczne przeciwdziałanie handlowi ludźmi i pracy dzieci;
33.
zwraca uwagę na potrzebę ustanowienia nowoczesnego systemu edukacji, w którego centrum znajduje się uczeń i umożliwienie jak najwyższego poziomu kształcenia; uważa za istotne, by wszystkie dzieci, zwłaszcza dzieci pochodzące z rodzin o niskich dochodach i grup mniejszościowych, miały zagwarantowany dostęp do edukacji i wyposażenia szkolnego; odnotowuje spoczywający na rządzie obowiązek zapewnienia wysokiego poziomu kształcenia akademickiego i technicznego oraz ugruntowanych praw pracowniczych w kursach dyplomowych, aby młodzi absolwenci mieli zachętę do oferowania swoich usług dla dobra kraju;
34.
wzywa rząd do pełnego zagwarantowania poszanowania przepisów prawa pracy w sektorze publicznym i prywatnym oraz praw związków zawodowych poprzez usprawnienie praktyk mediacyjnych w celu rozstrzygania sporów zbiorowych; wzywa rząd do dalszego usprawniania dialogu trójstronnego w ramach Krajowej Rady Pracy, poprzez poszerzenie zakresu działania Rady w celu uwzględnienia zatwierdzania najważniejszych pakietów polityki i ustawodawstwa w zakresie spraw socjalnych i gospodarczych, a także wzmocnienie roli związków zawodowych w Krajowej Radzie Pracy;
35.
wyraża zaniepokojenie brakiem planu działania na rzecz zatrudnienia oraz zmniejszeniem budżetu na realizację reform w zakresie pomocy społecznej i zabezpieczenia społecznego; wzywa władze albańskie do opracowania takiego planu działania; apeluje o opracowanie okresowych statystyk rynku pracy zgodnie ze stosowanymi w innych państwach przystępujących do UE oraz przez Eurostat, aby móc lepiej monitorować i porównywać sytuację w Albanii w zakresie zatrudnienia;
36.
wzywa władze do dalszej poprawy traktowania osób zatrzymanych i więźniów zgodnie z zaleceniami krajowego rzecznika praw obywatelskich oraz z międzynarodowymi normami praw człowieka, ponieważ nadal pojawiają się doniesienia o złym traktowaniu więźniów i osób zatrzymanych; podkreśla konieczność ograniczenia stosowania tymczasowego aresztowania wobec sprawców lżejszych przestępstw i głęboko ubolewa nad długością tymczasowego aresztu młodocianych oraz nadmiernym stosowaniem tego środka, w tym w instytucjach nienadających się do reintegracji młodocianych; wzywa do przyjęcia strategii sprawiedliwości wobec młodocianych i powiązanego z nią planu działań, aby usunąć obecne niedociągnięcia w ustawodawstwie i praktyce, zgodnie z normami międzynarodowymi i najlepszymi praktykami innych państw europejskich;
37.
zwraca uwagę na znaczenie wyjaśnienia kwestii dotyczących praw własności oraz pełnego wdrożenia krajowej strategii i planu działania na rzecz tych praw; podkreśla potrzebę przeprowadzenia w tym procesie szczegółowych konsultacji ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami; wzywa Komisję do zapewnienia wsparcia na rzecz wdrażania strategii i planu działania;
38.
wzywa rząd i wszystkie właściwe organy do podjęcia wszelkich działań na rzecz ścisłego wdrożenia wszystkich niezbędnych kryteriów i środków na drodze do bezwizowych podróży do państw strefy Schengen; za niezbędne uważa należyte informowanie obywateli o ograniczeniach systemu bezwizowego z myślą o zapobieganiu wszelkim formom nadużywania swobody przemieszczania się i polityki liberalizacji wizowej; zauważa, że liberalizacja systemu wizowego była jednym z największych osiągnięć dokonanych niedawno przez ten kraj na drodze do członkostwa w UE;

Kontynuowanie reform społeczno-gospodarczych

39.
wzywa rząd do wprowadzenia i wdrożenia reform strukturalnych i reform w zakresie praworządności, których słabe punkty utrudniają m.in. egzekwowanie umów, w celu utrzymania stabilności makroekonomicznej i poprawy środowiska gospodarczego sprzyjającego inwestycjom, wzrostowi gospodarczemu i trwałemu rozwojowi gospodarczemu z korzyścią dla obywateli; zachęca rząd do dalszego zajęcia się kwestią praw własności, poprawy systemu poboru podatków, skoncentrowania się na infrastrukturze i zasobach ludzkich oraz rozwiązania problemu dużych rozmiarów szarej strefy w gospodarce i nieregulowanego rynku pracy, które niekorzystnie wpływają na spójność społeczną kraju i perspektywy gospodarcze;
40.
podkreśla potrzebę zwrócenia szczególnej uwagi na bezpieczeństwo energetyczne, dywersyfikację źródeł energii i poprawę sieci transportu publicznego; wyraża ubolewanie z powodu niedostatecznego stanu transportu publicznego, zwłaszcza kolei, oraz złego zarządzania sieciami transportowymi;
41.
wzywa do zapewnienia większego postępu w dziedzinie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, pełnego wdrożenia ustawodawstwa w dziedzinie ochrony środowiska oraz ściślejszej współpracy regionalnej na rzecz wspierania zrównoważenia środowiskowego; wzywa rząd do uznania za priorytet ochrony unikalnego naturalnego krajobrazu albańskiego oraz przyspieszenia tempa dostosowywania do prawodawstwa UE w dziedzinie jakości powietrza i wody, gospodarowania odpadami i kontroli zanieczyszczeń przemysłowych; wzywa rząd do opracowania strategii politycznych dotyczących odnawialnych źródeł energii, aby skuteczniej sobie radzić z problemami gospodarki odpadami i nielegalnym przywozem odpadów oraz rozwijać turystykę zrównoważoną pod względem środowiskowym; wzywa władze do pełnego wdrożenia krajowego planu gospodarowania odpadami i do stworzenia przejrzystej i sprawnie funkcjonującej infrastruktury monitorowania odpadów przy ścisłej współpracy z lokalnymi i krajowymi podmiotami i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego;
42.
jest bardzo zaniepokojony z powodu wysokiej stopy bezrobocia, mimo że jest ona niższa niż w przeszłości, oraz dużej liczby Albańczyków nadal żyjących poniżej granicy ubóstwa; wzywa rząd do powzięcia wszelkich możliwych środków na rzecz rozwiązania problemu skrajnego ubóstwa oraz do stworzenia systemu ochrony socjalnej dla obywateli słabszych finansowo i tych najbardziej potrzebujących, w tym narażonych grup społecznych takich jak dzieci, osoby niepełnosprawne i mniejszości; uważa za istotne, by mieli oni równy dostęp do edukacji, opieki zdrowotnej, mieszkalnictwa i usług publicznych;
43.
zaleca nowoczesne inwestycje publiczne w celu wspierania trwałego rozwoju i redukcji bezrobocia; jest przekonany, że kompleksowy program inwestycji publicznych pomoże również w wykorzystaniu potencjału młodych absolwentów albańskich; zachęca rząd do przyjmowania dalszych środków i ustawodawstwa służących wspieraniu zatrudnienia i wzrostu gospodarczego;
44.
wyraża zaniepokojenie sytuacją byłych więźniów politycznych, których część organizowała niedawno demonstracje; wzywa właściwe władze do pełnego wdrożenia prawa dotyczącego odszkodowań dla byłych więźniów politycznych;

Wzmocnienie współpracy regionalnej i międzynarodowej

45.
wyraża uznanie dla Albanii za zacieśnianie stosunków dobrosąsiedzkich; ponownie podkreśla swoje przekonanie, że należy w pełni przestrzegać granic na Bałkanach Zachodnich oraz zachęca Albanię i wszystkie zainteresowane strony do powstrzymania się od wszelkich działań, które mogłyby wywołać napięcia w regionie; z zadowoleniem przyjmuje politykę rządu w stosunku do społeczności albańskich mieszkających w państwach sąsiadujących, w szczególności zalecanie im współpracy z rządami tych państw w celu rozwiązania problemów;
46.
wzywa Albanię do uchylenia dwustronnej umowy o nietykalności ze Stanami Zjednoczonymi, ponieważ jest ona niezgodna z polityką UE w odniesieniu do Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK) oraz osłabia integralność Rzymskiego Statutu, a także do dalszego wspierania oraz bezzwłocznej i pełnej współpracy z MTK;

o

o o

47.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządowi i parlamentowi Albanii.
1 Dz.U. L 80 z 19.3.2008, s. 1.
2 Dz.U. C 351 E z 2.12.2011, s. 85.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024