(2015/C 422/09)(Dz.U.UE C z dnia 17 grudnia 2015 r.)
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Informacje leżące u podstaw poświadczenia wiarygodności
Poświadczenie wiarygodności
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
Uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Opinia z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Uwagi dotyczące zarządzania budżetem i finansami
Wykonanie budżetu
Inne kwestie
Ramy prawne
Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie
Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
6. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał: |
a) roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL, obejmujące sprawozdanie finansowe 4 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 5 za okres od dnia 27 czerwca do dnia 31 grudnia 2014 r.; jak również |
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania kierownictwa |
7. Na mocy art. 16 i 22 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 110/2014 6 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. |
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 7 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia, po tym jak zostanie ono sporządzone przez księgowego wspólnego przedsięwzięcia na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej wspólnego przedsięwzięcia we wszystkich istotnych aspektach. |
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych. |
Zadania Trybunału |
8. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 8 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
9. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. |
10. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
11. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia za okres od dnia 27 czerwca do dnia 31 grudnia 2014 r. przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia okres, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. |
Uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
12. Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL przejęło projekty wspólnych przedsiębiorstw ARTEMIS i ENIAC. Płatności, których dokonano w ramach tych projektów od dnia 27 czerwca do dnia 31 grudnia 2014 r. na podstawie poświadczeń kosztów wydanych przez krajowe organy finansujące (KOF) państw członkowskich, wyniosły 12,6 mln euro, co stanowi 48 % łącznych płatności dokonanych przez wspólne przedsięwzięcie. |
13. Umowy administracyjne zawarte przez wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC z KOF państw członkowskich zachowują ważność po połączeniu wspólnych przedsiębiorstw ARTEMIS i ENIAC we Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL. Zgodnie z tymi ustaleniami kontrole ex post tych płatności zostaną oddelegowane do KOF, które przeprowadzą kontrole w imieniu wspólnego przedsięwzięcia. Strategia kontroli ex post wspólnych przedsiębiorstw ARTEMIS i ENIAC w znacznym stopniu polegała na przeprowadzanych przez KOF kontrolach zestawień poniesionych wydatków projektowych 9 . |
14. Kontrolę zestawień poniesionych wydatków projektowych powierzono wprawdzie KOF, jednak zawarte z KOF umowy administracyjne nie zawierają praktycznych ustaleń dotyczących kontroli ex post. |
15. Otrzymane od KOF sprawozdania z kontroli obejmowały około 61 % kosztów (stan na kwiecień 2015 r.) związanych ze zrealizowanymi projektami. Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL nie dokonało jednak oceny jakości tych kontroli. Trybunał dokonał oceny strategii kontroli, w tym sprawozdań z kontroli, trzech KOF. Z oceny tej wynika, że metodyka zastosowana przez KOF nie pozwoliła Wspólnemu Przedsięwzięciu ECSEL na obliczenie wiarygodnego ważonego poziomu błędu ani poziomu błędu resztowego w projektach zainicjowanych przez wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC. W efekcie nie da się stwierdzić, czy kontrole ex post dotyczące projektów wspólnych przedsiębiorstw ARTEMIS i ENIAC są skuteczne i czy ten kluczowy mechanizm kontroli daje wystarczającą pewność co do legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw sprawozdań. |
Opinia z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
16. W opinii Trybunału, z wyjątkiem możliwych implikacji kwestii poruszonych w pkt 12-15 zawierających uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem, transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
Wykonanie budżetu
INNE KWESTIE
Ramy prawne
Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie
Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami 16
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 20 października 2015 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA |
|
Prezes |
1 Rozporządzenie Rady (UE) nr 561/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL (Dz. U. L 169 z 7.6.2014, s. 152).
2 Program ramowy "Horyzont 2020" w zakresie badań naukowych i innowacji, ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylającym decyzję nr 1982/2006/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104), obejmuje lata 2014-2020 i skupia w sobie wszystkie istniejące unijne instrumenty finansowania badań i innowacji.
3 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje, działania i dostępne zasoby wspólnego przedsięwzięcia.
4 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto, opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
5 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
6 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.
7 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w stosownych przypadkach - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
8 Art. 47 rozporządzenia (UE) nr 110/2014.
9 Zgodnie ze strategią kontroli ex post przyjętą przez ARTEMIS i ENIAC wspólne przedsiębiorstwo przynajmniej raz w roku musi ocenić, czy informacje otrzymane od państw członkowskich dają wystarczającą pewność co do legalności i prawidłowości dokonanych transakcji.
10 Rozporządzenie (UE) nr 110/2014.
12 W sprawozdaniu monitorującym Komisji informacje te są przedstawione w postaci wartości zagregowanych, razem z informacjami pochodzącymi od innych wspólnych inicjatyw technologicznych. W przypadku ECSEL odnosi się to głównie do programów rozpoczętych przez byłe wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC, które w dniu 27 czerwca 2014 r. zostały połączone w celu utworzenia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL.
13 W marcu 2015 r. wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS opublikowało sprawozdanie na temat wpływu na działalność i wskaźników.
14 Art. 31 rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 ustanawiającego "Horyzont 2020" i załącznik II (Wskaźniki efektywności) do decyzji Rady 2013/743/UE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 965) z dnia 3 grudnia 2013 r. ustanawiającej program szczegółowy wdrażający program "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020).
15 Zob. roczne sprawozdanie Komisji Europejskiej dla Parlamentu Europejskiego z postępu w działalności wspólnych przedsiębiorstw na rzecz realizacji wspólnych inicjatyw technologicznych (COM(2013) 935).
16 Uwagi te sformułowano w sprawozdaniach Trybunału za rok 2013 dotyczących wspólnych przedsiębiorstw ARTEMIS i ENIAC (Dz. U. C 452 z 16.12.2014, s. 8 i 26).
17 Rozporządzenie Rady (WE) nr 72/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo ENIAC.
18 Rozporządzenie Rady (WE) nr 74/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS.