Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za okres od dnia 27 czerwca do dnia 31 grudnia 2014 r. wraz z odpowiedziami wspólnego przedsięwzięcia.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za okres od dnia 27 czerwca do dnia 31 grudnia 2014 r. wraz z odpowiedziami wspólnego przedsięwzięcia

(2015/C 422/09)

(Dz.U.UE C z dnia 17 grudnia 2015 r.)

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

Informacje leżące u podstaw poświadczenia wiarygodności

Poświadczenie wiarygodności

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

Uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

Opinia z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

Uwagi dotyczące zarządzania budżetem i finansami

Wykonanie budżetu

Inne kwestie

Ramy prawne

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie

Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami

WPROWADZENIE

1.
Wspólne przedsięwzięcie na rzecz realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej "Podzespoły i układy elektroniczne w służbie wiodącej pozycji Europy" (Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL) z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w maju 2014 r. 1 w ramach programu ramowego "Horyzont 2020" w zakresie badań naukowych i innowacji 2 na okres do dnia 31 grudnia 2024 r. Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL zastąpiło wspólne przedsiębiorstwa ENIAC i ARTEMIS ustanowione rozporządzeniami (WE) nr 72/2008 i (WE) nr 74/2008 i jest ich następcą prawnym. Oficjalne zamknięcie tych wspólnych przedsiębiorstw nastąpiło w dniu 26 czerwca 2014 r. Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL funkcjonuje autonomicznie od dnia 27 czerwca 2014 r.
2.
Celem Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL jest przyczynianie się do rozwoju silnej i konkurencyjnej globalnie branży podzespołów i układów elektronicznych w Unii, jak również zapewnienie dostępności podzespołów i układów elektronicznych na potrzeby kluczowych rynków i w celu podejmowania wyzwań społecznych oraz utrzymanie i zwiększenie zdolności produkcyjnych w Europie w zakresie półprzewodników i systemów inteligentnych. Zadaniem wspólnego przedsięwzięcia jest także dostosowanie strategii do działań państw członkowskich w celu przyciągnięcia inwestycji sektora prywatnego i przyczynienia się do zwiększenia skuteczności wsparcia publicznego poprzez zapobieganie zbędnemu powielaniu i rozdrabnianiu działań oraz poprzez ułatwianie uczestnictwa podmiotów zajmujących się badaniami naukowymi i innowacjami 3 .
3.
Członkami założycielami Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL są: Unia Europejska reprezentowana przez Komisję, państwa uczestniczące w ECSEL (Belgia, Bułgaria, Republika Czeska, Dania, Niemcy, Estonia, Irlandia, Grecja, Hiszpania, Francja, Włochy, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Węgry, Malta, Niderlandy, Austria, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowenia, Słowacja, Finlandia, Szwecja i Zjednoczone Królestwo) oraz członkowie prywatni reprezentowani przez AENEAS, ARTEMIS-IA i EPoSS - stowarzyszenia reprezentujące przedsiębiorstwa i inne organizacje badawcze działające w obszarze systemów wbudowanych i cyberfizycznych, integracji systemów inteligentnych oraz mikro- i nanotechnologii w Europie.
4.
Maksymalny wkład UE na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL w ramach programu "Horyzont 2020" wynosi 1 185 mln euro. Co najmniej zbliżona kwota będzie pochodzić od państw uczestniczących w ECSEL. Wkład podmiotów prywatnych wyniesie co najmniej 2 340 mln euro. Koszty administracyjne zostaną pokryte w całości z wkładów finansowych, natomiast koszty operacyjne zostaną pokryte z wkładów finansowych UE i państw uczestniczących w ECSEL oraz z wkładów niepieniężnych od członków prywatnych.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

5.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, badanie transakcji na poziomie wspólnego przedsięwzięcia oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
6. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL, obejmujące sprawozdanie finansowe 4 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 5 za okres od dnia 27 czerwca do dnia 31 grudnia 2014 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
7. Na mocy art. 16 i 22 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 110/2014 6 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw.
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 7 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia, po tym jak zostanie ono sporządzone przez księgowego wspólnego przedsięwzięcia na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej wspólnego przedsięwzięcia we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
8. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 8 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
9. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
10. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
11. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia za okres od dnia 27 czerwca do dnia 31 grudnia 2014 r. przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia okres, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
12. Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL przejęło projekty wspólnych przedsiębiorstw ARTEMIS i ENIAC. Płatności, których dokonano w ramach tych projektów od dnia 27 czerwca do dnia 31 grudnia 2014 r. na podstawie poświadczeń kosztów wydanych przez krajowe organy finansujące (KOF) państw członkowskich, wyniosły 12,6 mln euro, co stanowi 48 % łącznych płatności dokonanych przez wspólne przedsięwzięcie.
13. Umowy administracyjne zawarte przez wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC z KOF państw członkowskich zachowują ważność po połączeniu wspólnych przedsiębiorstw ARTEMIS i ENIAC we Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL. Zgodnie z tymi ustaleniami kontrole ex post tych płatności zostaną oddelegowane do KOF, które przeprowadzą kontrole w imieniu wspólnego przedsięwzięcia. Strategia kontroli ex post wspólnych przedsiębiorstw ARTEMIS i ENIAC w znacznym stopniu polegała na przeprowadzanych przez KOF kontrolach zestawień poniesionych wydatków projektowych 9 .
14. Kontrolę zestawień poniesionych wydatków projektowych powierzono wprawdzie KOF, jednak zawarte z KOF umowy administracyjne nie zawierają praktycznych ustaleń dotyczących kontroli ex post.
15. Otrzymane od KOF sprawozdania z kontroli obejmowały około 61 % kosztów (stan na kwiecień 2015 r.) związanych ze zrealizowanymi projektami. Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL nie dokonało jednak oceny jakości tych kontroli. Trybunał dokonał oceny strategii kontroli, w tym sprawozdań z kontroli, trzech KOF. Z oceny tej wynika, że metodyka zastosowana przez KOF nie pozwoliła Wspólnemu Przedsięwzięciu ECSEL na obliczenie wiarygodnego ważonego poziomu błędu ani poziomu błędu resztowego w projektach zainicjowanych przez wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC. W efekcie nie da się stwierdzić, czy kontrole ex post dotyczące projektów wspólnych przedsiębiorstw ARTEMIS i ENIAC są skuteczne i czy ten kluczowy mechanizm kontroli daje wystarczającą pewność co do legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw sprawozdań.
Opinia z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
16. W opinii Trybunału, z wyjątkiem możliwych implikacji kwestii poruszonych w pkt 12-15 zawierających uzasadnienie wydania opinii z zastrzeżeniem, transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
17.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Wykonanie budżetu

18.
Pierwotny budżet operacyjny na 2014 r. obejmował środki na zobowiązania w kwocie 138,2 mln euro oraz środki na płatności w kwocie 71,3 mln euro. Na koniec roku Rada Zarządzająca przyjęła budżet korygujący, zwiększając środki na zobowiązania do 158,2 mln euro. Wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania tytułem wydatków operacyjnych wyniósł 99,7 %. Zobowiązania zaciągnięto jednak na poziomie globalnym, co oznacza, że nie podpisano jeszcze żadnych stosownych umów o udzielenie dotacji.

INNE KWESTIE

Ramy prawne

19.
Regulamin finansowy Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL przyjęto w dniu 3 lipca 2014 r. na podstawie modelowego regulaminu finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne 10 , przy uwzględnieniu wymogów rozporządzenia Rady (UE) nr 561/2014 ustanawiającego Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL.

Monitorowanie wyników badań i sprawozdawczość w tym zakresie

20.
ECSEL będzie kontynuować publikowanie informacji i dokumentów na temat projektów rozpoczętych przez swoich poprzedników. W celu wprowadzenia wyników badań do ogólnego systemu sprawozdawczości Komisji wspólne przedsięwzięcie korzysta z własnych narzędzi monitorowania. Najnowsze sprawozdanie monitorujące Komisji dotyczące siódmego programu ramowego, opublikowane w marcu 2015 r. 11 , obejmuje dane ilościowe na temat działalności Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL 12 . Jeśli chodzi natomiast o sprawozdawczość dotyczącą danych jakościowych, Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL powinno zwiększyć systematyczne rozpowszechnianie wyników badań, niezależnie od informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu z działalności wspólnego przedsięwzięcia, na swej stronie internetowej i w innych sprawozdaniach specjalnych 13 .
21.
Zgodnie z przepisami programu "Horyzont 2020" wyniki badań wymagają szczegółowego monitorowania opartego na ilościowych i, w stosownych przypadkach, jakościowych dowodach, w tym na wskaźnikach skuteczności działania 14 . W celu spełnienia wymogów programu "Horyzont 2020" i skutecznego przyczynienia się do rozpowszechniania wyników badań przeprowadzonych w ramach siódmego programu ramowego należy zacieśnić współpracę między wspólnym przedsięwzięciem a Komisją 15 .

Działania podjęte w związku z poprzednimi ustaleniami 16

22.
Art. 26 regulaminu finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL przewiduje prowadzenie audytu wewnętrznego przez audytora wewnętrznego Komisji. W artykule tym ustanowiono sposób powołania, kompetencje i obowiązki funkcji audytu wewnętrznego.
23.
Dodatkowo, na mocy art. 28 regulaminu finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL, Rada Zarządzająca utworzyła jednostkę audytu wewnętrznego i zatwierdziła stosowną kartę kontroli wewnętrznej, określającą jej misję, cele oraz ustalenia dotyczące sprawozdawczości i funkcjonowania.
24.
Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL przyjęło kompleksową strategię zapobiegania konfliktom interesów.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 20 października 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL (Bruksela)

Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 187 i 188 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Rozporządzenie Rady (UE) nr 561/2014 z dnia 6 maja 2014 r. ustanawiające Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013.

Kompetencje wspólnego przedsięwzięcia

(rozporządzenie Rady (UE) nr 561/ 2014)

Cele

Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL ma następujące cele:

a) przyczynianie się do wdrożenia rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 oraz w szczególności części II decyzji 2013/743/EU;

b) przyczynianie się do rozwoju silnej i konkurencyjnej globalnie branży podzespołów i układów elektronicznych w Unii;

c) zapewnienie dostępności podzespołów i układów elektronicznych na potrzeby kluczowych rynków i w celu podejmowania wyzwań społecznych, aby utrzymać czołową pozycję Europy w zakresie rozwoju technologicznego, wypełnić lukę pomiędzy badaniami naukowymi a praktycznym zastosowaniem ich wyników, zwiększyć zdolność do innowacji oraz przyczynić się do wzrostu gospodarczego i wzrostu zatrudnienia w Unii;

d) dostosowanie strategii do działań państw członkowskich w celu przyciągnięcia inwestycji sektora prywatnego i przyczynienia się do zwiększenia skuteczności wsparcia publicznego poprzez zapobieganie zbędnemu powielaniu i rozdrabnianiu działań oraz poprzez ułatwianie uczestnictwa podmiotów zajmujących się badaniami naukowymi i innowacjami;

e) utrzymanie i zwiększenie zdolności produkcyjnych w Europie w zakresie półprzewodników i systemów inteligentnych, w tym utrzymanie wiodącej pozycji w zakresie urządzeń do produkcji i przetwarzania materiałów;

f) zachowanie i wzmocnienie przodującej pozycji w zakresie projektowania i inżynierii systemów, w tym technologii wbudowanych;

g) zapewnienie wszystkim zainteresowanym stronom dostępu do światowej klasy infrastruktury na potrzeby projektowania i produkcji podzespołów elektronicznych oraz systemów wbudowanych/cyberfizycznych i inteligentnych; oraz

h) zbudowanie dynamicznego ekosystemu z udziałem małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), a tym samym wzmocnienie istniejących klastrów i sprzyjanie tworzeniu nowych klastrów w obiecujących nowych obszarach.

Zarządzanie Organem zarządzającym wspólnym przedsięwzięciem jest Rada Zarządzająca. Biurem Programowym zarządza dyrektor wykonawczy. Branża jest reprezentowana w Radzie Członków Prywatnych. Komisja, reprezentująca Unię, oraz państwa uczestniczące stanowią Radę Władz Publicznych.
Środki udostępnione wspólnemu przedsięwzięciu w roku 2014 Budżet

160 114 500,00 euro na zobowiązania 104 144 250,00 euro na płatności

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r.

28 stanowisk w planie zatrudnienia (14 pracowników tymczasowych i 13 pracowników kontraktowych) oraz 1 oddelegowany ekspert, z czego obsadzonych 26: 13 pracowników wykonujących zadania operacyjne, 10 pracowników wykonujących zadania administracyjne i 3 - zadania mieszane.

Działalność i usługi w roku 2014 Zob. roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za 2014 r. na stronie internetowej www.ecsel.eu
Źródło: Informacje przekazane przez Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL.

ODPOWIEDZI WSPÓLNEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA

14. Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL poczyniło ustalenia z krajowymi organami finansującymi (KOF) w ramach ustanowionych rozporządzeniami Rady (WE) nr 72/2008 17 i 74/2008 18 , w których zadanie określenia całkowitych kosztów powierzono KOF, w oparciu o ich umowy o dotację "zgodnie z ich przepisami krajowymi, zwłaszcza w zakresie kryteriów kwalifikowalności oraz innych niezbędnych wymogów finansowych i prawnych". W rozporządzeniach tych nie przyznano wspólnemu przedsięwzięciu kompetencji do określania przepisów dotyczących KOF ani uprawnień do przeprowadzania wśród KOF kontroli na miejscu i audytów. Braki te zauważono i zaradzono im w rozporządzeniu Rady (UE) nr 561/2014 w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL, w którym przyznano wspólnemu przedsięwzięciu prawo do udzielania dotacji przy ścisłym przestrzeganiu procedur programu "Horyzont 2020".

15. Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL potwierdza, że w przeprowadzonych przez nie szeroko zakrojonych ocenach krajowych systemów zapewniania jakości stwierdzono, że mogą one zapewniać odpowiednią ochronę interesów finansowych członków wspólnego przedsięwzięcia, jednak - jak zaznacza ETO - krajowa metodologia nie pozwala na obliczenie ważonego poziomu błędu ani błędu rezydualnego dla projektów uruchomionych w ramach wspólnych przedsiębiorstw ARTEMIS i ENIAC. Choć powyższa trudność techniczna nie powoduje negatywnej opinii Trybunału Obrachunkowego, zrozumiałe jest, że uniemożliwia Trybunałowi potwierdzenie legalności i prawidłowości transakcji bez sformułowania zastrzeżenia.

20. Strona internetowa Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL nieustannie poddawana jest udoskonaleniom w związku z umieszczaniem na niej coraz większej ilości informacji, zarówno ilościowych, jak i jakościowych, w celu rozpowszechniania wyników badań. Ponadto Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL angażuje się w stałą współpracę z odpowiednimi służbami Komisji, a zwłaszcza ze Wspólnym Centrum Wsparcia (Common Support Center, CSC), w celu opracowania i wdrożenia odpowiednich narzędzi do sprawozdawczości i rozpowszechniania informacji.

1 Rozporządzenie Rady (UE) nr 561/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL (Dz. U. L 169 z 7.6.2014, s. 152).
2 Program ramowy "Horyzont 2020" w zakresie badań naukowych i innowacji, ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylającym decyzję nr 1982/2006/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104), obejmuje lata 2014-2020 i skupia w sobie wszystkie istniejące unijne instrumenty finansowania badań i innowacji.
3 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje, działania i dostępne zasoby wspólnego przedsięwzięcia.
4 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto, opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
5 Sprawozdanie to obejmuje sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podsumowanie zasad budżetowych i informację dodatkową.
6 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.
7 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w stosownych przypadkach - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
8 Art. 47 rozporządzenia (UE) nr 110/2014.
9 Zgodnie ze strategią kontroli ex post przyjętą przez ARTEMIS i ENIAC wspólne przedsiębiorstwo przynajmniej raz w roku musi ocenić, czy informacje otrzymane od państw członkowskich dają wystarczającą pewność co do legalności i prawidłowości dokonanych transakcji.
10 Rozporządzenie (UE) nr 110/2014.
12 W sprawozdaniu monitorującym Komisji informacje te są przedstawione w postaci wartości zagregowanych, razem z informacjami pochodzącymi od innych wspólnych inicjatyw technologicznych. W przypadku ECSEL odnosi się to głównie do programów rozpoczętych przez byłe wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC, które w dniu 27 czerwca 2014 r. zostały połączone w celu utworzenia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL.
13 W marcu 2015 r. wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS opublikowało sprawozdanie na temat wpływu na działalność i wskaźników.
14 Art. 31 rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 ustanawiającego "Horyzont 2020" i załącznik II (Wskaźniki efektywności) do decyzji Rady 2013/743/UE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 965) z dnia 3 grudnia 2013 r. ustanawiającej program szczegółowy wdrażający program "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020).
15 Zob. roczne sprawozdanie Komisji Europejskiej dla Parlamentu Europejskiego z postępu w działalności wspólnych przedsiębiorstw na rzecz realizacji wspólnych inicjatyw technologicznych (COM(2013) 935).
16 Uwagi te sformułowano w sprawozdaniach Trybunału za rok 2013 dotyczących wspólnych przedsiębiorstw ARTEMIS i ENIAC (Dz. U. C 452 z 16.12.2014, s. 8 i 26).
17 Rozporządzenie Rady (WE) nr 72/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo ENIAC.
18 Rozporządzenie Rady (WE) nr 74/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024